Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr ur fraktklass A!
15.00
Snabba leveranser - Beställningar innan 15.00 skickas samma dag!

Spelguiden

Magicka - PC

Fler recensioner
28 JAN 2011
Magicka

Action till .

3.8 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
Magicka - PC (recenserad)

"Ibland kan magi faktiskt vara lite magiskt."

Hysteriskt besvärjelsekastande och måttligt lyckade trollkarlar, tänk att något så underhållande kunde komma från Skellefteå.

Grundidén med Magicka från skellefteåbaserade Arrowhead Game Studios är inte speciellt avancerad. Gå från punkt A till punkt B och röj allt mellan de två punkterna. Det finns inte speciellt mycket att improvisera däremellan. Visst låter det föga upphetsande. Men låt inte det lura dig, Magicka erbjuder två saker som i varje fall jag verkligen uppskattar: klurigheter och oerhört mycket humor.

Vem behöver en bro när det finns köldmagi och en sjö?


Det humoristiska är det enklaste att berätta om, även om det i likhet med all humor bör upplevas. Det talade språket i spelet är i all enkelhet väldigt underhållande. Det är påhittat, men ligger hela tiden på gränsen till att man känns som att man borde förstå vad de säger. Den är som att lyssna på en blandning mellan svenska kocken i Mupparna och en väldigt berusad islänning när figurerna pratar med varandra. Lyckligtvis är det textat. En annan komiskt detalj är att man blir översköljd av referenser, parodiseringar och generella armbågar i sidan om allt från hårdrockarna Iron Maiden, Indiana Jones och andra spelutvecklare till mytologi, datorspel som sådana och litteratur. Jag måste erkänna att jag sällan skrattar när jag spelar, men Magicka innehåller så mycket knäppheter att min stackars magiker har dött bara för att jag suttit och skrattat åt något i spelet.

Klurigheterna i spelet består nästan uteslutande av att hantera magin. Det är inte nödvändigtvis speciellt svårt, men det är så flexibelt och variationsrikt att man måste experimentera och vara snabbtänkt.

Enkelt uttryckt finns det åtta olika typer av magi, bland annat eld, vatten, elektricitet och kyla. Du skapar besvärjelser genom att kombinera mellan en och fem av dessa komponenter. Vissa är varandras motsatser och kan inte kombineras, men annars är det fritt fram. Om du använder eld sprutar du eld, och använder du jord kastar du en "jordboll". Om du kombinerar eld och jord kastar du ett brinnande magmaklot. Sköld lägger upp en energivägg som skyddar dig. Kombinera sköld med jord, och stenblock kommer upp ur marken som skyddar dig. Blanda sköld, jord och eld, och magmablock kommer fram som både skyddar dig och skadar motståndarna. Du börjar förstå principen?

En välplacerad sköld skyddar både dig och dina kompisar. Varför inte prova att kombinera sköldmagi med helande magi.


Men det går att använda magi på fler sätt. Alla vet att elektricitet och vatten är en dum kombination. Börja med att spruta vatten på en motståndare och zappa honom sedan med elektricitet för att öka skadan. Mängden variationer och taktiker blir näst intill oändliga, och ett underhållande kaos något av ett faktum.

Det kan bli ännu mer kaos. Upp till fyra spelare kan nämligen spela samtidigt, och alla spelare och monster tampas på lika villkor. Magi påverkar nämligen alla, vilket kan leda till misstag som att en magiker som kastar strömmagi råkar träffa en magiker som just då använder vattenmagi, med mindre lyckat resultat. En magiker kastar helande för att återställa en skadad kamrats hälsa, men råkar träffa och hela ett monster i stället. Som du märker kan det bli totalt kaos, men hysteriskt dråpligt mitt i frustrationen.

Magi är kaos, tro aldrig något annat.


Magicka är inte perfekt, det är fortfarande lite småtrassel med nätverkskoden för att multiplayer ska fundera perfekt, styrningen kan emellanåt kännas lite frustrerande och det hade varit trevligt om det hade varit lite enklare att lägga de mer avancerade fyra-fem-kombinationerna. Visst, det ska inte vara för lätt att lägga mäktiga besvärjelser, men när det kommer horder av motståndare vällande brukar det bli att man faller tillbaka på enkla en- och två-kombinationer.

Men i slutänden är Magicka ett spel som verkade lovande när jag såg första konceptplanerna för ett år sedan, och nu när det har kommit måste jag säga att det överträffade mina förväntningar. Det är ett lågprisspel så man varken kan eller ska förvänta sig lika mycket som av ett spel som kostar fem gånger så mycket, men det gör inget. Det här är för underhållande för att man ska kunna klaga.

2011-04-08 20:52
sweball: Kostar 5 gånger mer var väl och ta i lite vad jag vet så kostar inte pc spelen cirka 650kr. Gnällspik
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
2 varor
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
500 kr
600 kr
Fri frakt - Fraktklass A

Nyheter

2014-11-24
Nyhet: Kampanjsida!
2014-11-10
Julen på Discshop!

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 8.30-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 7739, 103 95 Stockholm

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.04 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.79 av 5 Läs mer

15.00

Snabba leveranser - Beställningar innan 15.00 skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr ur fraktklass A!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2014 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime