Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr ur fraktklass A!
15.00
Snabba leveranser - Beställningar innan 15.00 skickas samma dag!

Spelguiden

Metro 2033 - Xbox 360

Fler recensioner
22 JAN 2013
Metro 2033

First person shooter till .

3.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Vad gör du efter katastrofen?"

Världen ovan jord är giftig för oss människor. Vi har tvingats fly ner i tunnelbanor och hålor för att undkomma den giftiga värld vi skapat och de monster som muterats fram i dess spår. Överlever du det?

Låt oss för en gångs skull inte börja med ett spel, utan med en bok. Den som läst boken Metro 2033 innan man börjar spela kommer att känna igen sig och förstå handlingen på ett sätt som ickeläsaren inte har möjlighet att göra. Spelet utvecklades av den ukrainske utvecklaren 4A Games i samarbete med författaren till boken, Dmitrij Gluchovskij och det ger spelet det där lilla extra redan från början. När berättelsen börjar befinner vi oss i Moskvas tunnelbana, ett av få ställen som inte blivit helt obeboeliga för allt mänskligt liv efter atomkriget. Här har de olika stationerna förvandlats till vad som närmast kan beskrivas som separata städer, och de labyrintliknande tunnlarna mellan dem blivit livsfarliga färdvägar eftersom tågen inte fungerat på årtionden. Den som tänker sig ett Fallout 3-äventyr ska släppa den tanken snabbt, eftersom Metro 2033 inte är ett rollspel, utan ett så kallat "first person shooter" (FPS), kort och gott ett spel i förstapersonsperspektiv som går ut på att skjuta mycket). Båda spelen handlar visserligen om vad som händer efter atombomben, men där upphör likheterna.

Stationerna har blivit små städer, där det runt lägerelden berättas historier om monster, hjältar och ett land ovan markytan.


Eftersom en viktig del i spelet är att spela berättelsen som förmedlas i Metro 2033 kan jag inte skriva något vidare mycket om vad som händer, det skulle förstöra din upplevelse, men på det stora hela är spelet ganska troget sitt litterära ursprung. På vissa ställen har man valt lite andra vägar och lösningar än boken ursprungligen gjorde, men det är inget jag anser förstör eller förvränger den värld Dmitrij Gluchovskij skapade.

Det är en trevlig känsla att komma in på ett ställe och känna igen sig ifrån boken. Nu är författaren en gång för alla inte mycket för att noga beskriva sina omgivningar, men de miljöer han faktiskt har beskrivit i boken återfinns också i spelet. Det kan bli lite förvirrande att spelet översatt även stationsnamnen, så att stationen VDNCh (i svenska översättningen av Metro 2033) i spelet heter Exhibition till exempel. Det underlättar att veta att den ryska tunnelbanestationen VDNCh i verkligheten heter Vystavka Dostizheniy Narodnovo Khozyaystva (VDNKh) och faktiskt döptes efter det stora Allryska utställningscentret.

Tunnlarna är mörka, klaustrofobiska, och innehåller inte sällan sådant som inte vill stjäla dina prylar eller äta upp dig.


Valutan är ammunition, vilket gör varje skott viktigt när du är i tunnlarna. De mänskliga fiender du möter har möjlighet att ha samma vapen och utrustning som du själv, och den artificiella intelligensen är faktiskt helt okej. I andra spel brukar de kunna vara stockkorkade men här har man hittat någon form av balans i gubbarnas beteende. Mänskliga fiender använder granater defensivt, de retirerar om de förlorar för många män och de utnyttjar skydd om det finns. Mutanterna däremot, de som kommer vällande i horder i tunnlarna, hyser inga betänkligheter. De väller fram, tanklöst. Enda sättet att stoppa dem är att döda dem, och de slutar inte avancera förrän den siste fallit. De mänskliga fienderna kan vara besvärliga, men det är odjuren i tunnlarna som är de riktigt farliga och då ska vi inte börja tala om de monster som lever ovan jord.

Om du trodde vägen mellan två stationer är rak och hemtrevlig har du fel, det är en dödlig labyrint.


På det hela taget känner man sig ganska liten och ynklig, ungefär som bokens protagonist måste ha känt sig när han gav sig ut på sitt äventyr. Man har hela tiden ont om ammunition, allting känns dyrt och hela världen känns farlig. Inte ens på stationerna känner man sig riktigt säker, trots (eller på grund av?) alla beväpnade vakter. Spelskaparna har fångat känslan från boken mycket väl, vilket bådar gott inför framtiden eftersom studion som bäst jobbar på en uppföljare tillsammans med författaren. Uppföljaren ska enligt uppgift inte bygga på någon av böckerna utan vara mer fristående, parallell berättelse. Enligt studion förväntas uppföljaren släppas någon gång första kvartalet 2013 vilket ger dig gott om tid att varva Metro 2033 först, så har du farten upp när uppföljaren kommer.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
500 kr
600 kr
Fri frakt - Fraktklass A

Nyheter

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 8.30-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 7739, 103 95 Stockholm

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Mobilsajt

Du vet väl att du även kan handla med mobilen på m.discshop.se

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.10 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.75 av 5 Läs mer

15.00

Snabba leveranser - Beställningar innan 15.00 skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr ur fraktklass A!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2014 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime