Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Alexander (2-disc)

Fler recensioner
07 APR 2005
Alexander (2-disc)

Drama från 2004 av Oliver Stone med Colin Farrell och Angelina Jolie.

3.6 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Alexander (2-disc) (recenserad)

"Alexander Den Hårfagres sexuella äventyr"

För de otåliga och hatare av längre texter följer här en kortare version av Eders Trognes åsikt: Sevärd om man gillar stora slag, blodkaskader, bra musik och överspel.

Och så snabbt till sektionen där ALEXANDER betraktas mera ingående. Ridley Scott är inte regissör till ALEXANDER, men dock en som man kan skylla på då man ser vart filmindustrin nu vill ta oss. GLADIATOR var en veritabel succé, flerfaldigt Oscarbelönad, mustig och fin. Och den andades Mel Gibson och hans BRAVEHEART, men tog steget längre in i realism och stil. Mel Gibson tog sin inspiration från äldre kostymfilmer och resten är historia. Historia, som säger att Oliver Stone, dagens regissör, pratade om ALEXANDER redan då han filmade DOORS. Tro det den som vill, men faktum är att han tillverkade ALEXANDER och med tanke på rivalen TROJA har han lyckats skapa i storlek en jämlik film. Stone lyckas dock blåsa mer liv i sin film är vad TROJA någonsin kunde uppvisa.

Trots detta är ALEXANDER på ytan Max Factors längsta reklamfilm (eller någon annan eylinertillverkare) och Stones senaste försök att chocka och skapa reaktioner. Stone kan det där med konspirationer och krig, men hans filmer orkar inte längre skapa de rubriker som de en gång i tiden gjorde. Och det slår mig att ALEXANDER egentligen är en film som aldrig borde ha tillverkats. Inte av Oliver Stone i alla fall. Alexander den Stores historia är visserligen enastående och intressant, men i Stones händer blir den unge krigaren och kungen en galjonsfigur för politisk korrekthet, d.v.s. en ledare för Hollywoods gaymaffia. Det är inte tabu längre att säga att Alexander var bisexuell eller att de gamla romarna faktiskt roade sig, precis som Alexander, med vackra pojkar, vackra män. Stone gör denna sexuella läggning till den största enskilda frågan i filmen och det gagnar inte den verkliga Alexanders hisnande liv på något sätt. Stone klämmer in passliga fälttåg och massiva slakter på öppna ytor och i djunglers hetta, men då blodet har torkat och manliga ord yttrats i tuff, teatralisk stil, så tar Stone oss åter in i den manliga kärlekens värld. Missförstå mig inte; jag har inget emot homosexualitet och jag kan stolt säga att några av mina bästa vänner är homosexuella, men Stone gör Alexanders liv, i och med hans läggning, till något märkligt. Bisexualitet och homosexualitet var inte märkligt för 2300 år sedan och därmed borde den saken vara utagerad. Och inte är det märkligt idag heller. För att sedan ursäkta sin närgångenhet bjuder Stone oss på den maskulina krigsföringen och litet mystik i form av en örn som flyger över slagfälten snabbare än en Apache attackhelikopter. Rätt fånigt.

ALEXANDER håller dock stilen och berättarskapet bättre än TROJA. Brad Pitt spelade Akilles med sådan överdrivenhet att Colin Farrells Alexander blir nästan normal i jämförelse. Nåja, inte riktigt för Farrell lyckas med att förvandla sin Alexander till en superstar som alla ser upp till. Farrell drar säkerligen nytta av sin egen egocentriska värld, som man menar att han lever i, och bränslet tycks aldrig ta slut. Och så känns de lugnare scenerna ihop med Jared Leto som spelar vackra Hefaistion som om Farrell hade en knippe smärtstillande suppositorier uppstoppade i häcken. Pinsamt värre.
Och pinsammare blir det då Angelina Jolie gör sin tolkning av Alexanders mor Olympias. Hon tar till sig en rysk accent och låter som en motståndare till James Bond i en 60-tals Bondrulle. Det låter så roligt att man bara kan skratta. Val Kilmer som Alexanders pappa Filip den Enögde är nästan ännu pinsammare och kan inte bringa trovärdighet i sin roll hur han än försöker, om han nu ens försöker längre. Den enda som lyckas övertyga är filmens berättare, Anthony Hopkins som farao Ptolemaios. Denne Ptolemaios var Alexanders trogna rådgivare och general och tog Alexanders kropp till Alexandria i Egypten för att balsameras. Själv blev han den första faraon i den Ptolemaiska släkten, som slutade existera i och med att Cleopatra VII lät en orm hugga henne, eller vad det nu var som hände. Hopkins berättar det som Stone inte kan passa in i en 2.40 lång film och ger oss orsaker till varför det blev si och varför det blev så. Men som sagt, även Hopkins insats suddas ut då man får ta del av Hollywoods absolut största bi-satsning någonsin. Aldrig tidigare har man sett i en storfilm så mycket kamerasmekningar på unga mäns kroppar, blixtrande leenden män emellan, menande ögonspel och omanliga kramar med tårar i ögonen. Bejaka känslorna, men inte såhär. Det är min åsikt.

Klart att det finns kvinnor i filmen. Rosario Dawson spelar Alexanders hatade, utländska fru och Stone passar på att visa henne i mässingen så att ingen kan beskylla honom för att vara ovanligt attraherad av män i bara överkroppar. Och Dawson har tydligen inget emot detta. Angelina Jolie är med sin öststatsdialekt och sina alltid närvarande ormar en figur som säkert skulle sluka sin egen son om det gick. I en komedi skulle hon göra succé, inte i ALEXANDER. Här finns en viss oidipal känsla då mor och son möts och en psykolog skulle kunna lätt fakturera 3000 timmar, á 500 spänn för att reda ut detta förhållande. Och jag kan faktiskt inte begripa, att om man gör en film om världens mest framgångsrika fältherre, så ödslar man tid på idel dumheter. Min åsikt är att Oliver Stone har tagit en av de mest fascinerande människor i historien och förvandlat honom till en marionett i ett sexuellt laddat lustspel kryddat med några blodiga scener för att lugna de mest hormonstinna blodälskare.

Stone har öga för stort visuellt tänkande och ALEXANDER är en färgstark och vackert fotad film. Vyerna är häftiga och vidvinkellinsen är i konstant bruk. Stones problem ligger, förutom fokus på Alexanders sexualitet, i att han inte lyckas med att göra sin film speciellt engagerande. ALEXANDER är en ganska hackig film och dess styrka rinner ut efter att krigsföringen kommer till en paus. Det verkar som om att Stone tillverkat sin film för en mycket liten publik och bryr sig inte om att ens försöka uppegga den stora allmänheten. Om han hade gjort det, så skulle filmen behöva en omklippning, frisering av dialogen och definitiv en kortare visningstid. Alternativt kunde detta bli en miniserie på 12 timmar. Kanske den skulle fungera bättre så. Oliver Stone saknar också förmågan att göra sin film till en grandios upplevelse. ALEXANDER är tyvärr en ganska kall och framfusig film där filmkonsten glömts till fördel för Stones ganska råbarkade och ofina framställningssätt. De \"ömma\" scenerna blir således, i kontrast till tuffheten, tämligen fåniga och tillkonstlade. Stone lyckas dock göra sin huvudperson till en mycket mera mänsklig varelse än vad Wolfgang Petersen uppnådde med sina karaktörer i TROJA. Detta på gott och ont.

DVD:n är av superb kvalité och jag kunde då inte hitta fel i varken bild eller ljud. Såhär ska episk film se ut och såhär ska det låta. Kanske var surrounden litet väl lite i bruk på sina ställen, men basen, dialogen och i synnerhet musiken satt som handsken på näven. Bilden har en genomgående ton i gulbrunt, men visar upp även färggrannhet och skärpa ihop med djup och energi. Under en mer surrealistisk scen där alla färger byts ut mot rött förefaller bilden suddig och blödande. Jag vet inte om detta är meningen, men i mina ögon tappade filmen sin referenskvalité just här. Hur som helst en fin A/V upplevelse. Musiken av Vangelis är ungefär det bästa en film i detta format kan ha och jag tänker personligen köpa soundtracket. Och så har vi disc 2 med allt bonusmaterial.
Och naturligtvis börjar man med att skryta hur utomordentliga alla är. Oliver är så trevlig och energisk med så fina idéer och Colin är så perfekt som Alexander. Bla, bla, bla. Tänk vad många fina och perfekta människor man kan passa in i en film. Och då Hopkins eller Christopher Plummer säger så, så måste det ju vara så. Urk.
FIGHT AGAINST TIME är en mera upplyftande dokumentär och Stone försöker faktiskt förklara hans tunga registil, som inte älskas av alla kritiker. Man kan se varför ALEXANDER är en storfilm, men samtidigt undrar jag varför Stone gjorde filmen. Och i synnerhet på det sätt han gjorde det. Nåja, mannen ventilerar sig och förstå den som vill. Vidare finns intervjuer och B-roll och som helhet är bonusdiscen alldeles väldigt utmärkt.

Ja, Colin Farrell är bättre som Alexander än Richard Burton i ALEXANDER DEN STORE 1956. Oliver Stones film är också bättre än 1956 års version, men inte mycket. Stone & Co har, enligt min ödmjuka åsikt och mot min förväntning, skapat en film vars innehåll är föga så storslaget som det borde ha varit. Visst finns det stora scener och visst är filmen sevärd, men i slutändan känns det som om schampotillverkaren, Max Factor och pridefestivalen trots allt drar det längsta strået i berättelsen. ALEXANDER är poetisk, teatralisk, överspelad, för lång och illa klippt, men visst kan man ha litet överseende, för nog finns det viss magnetism kvart trots allt.

© Janne Ahlgren

2011-01-21 12:26
DennisAlexis: Jag undrar om du hade reagerat på fokuseringen på sex om det hade varit nakna tjejer och heterosexuellt sex? Jag tyckte för övrigt att filmen var utdragen och långtråkig. De få gayscener som var med i filmen var det enda som fick mig att se färdigt filmen. ;)
2013-07-15 12:34
Filmshopper: Man gör en film om den störste erövraren genom tiderna och fokuserar på hans sexualitet? Trodde att man då skulle försökt fånga det ovanliga vad gäller personliga egenskaper och inte det vanliga. Säger mer om filmmakarna än om Alexander.

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime