Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Argo (Blu-ray)

Fler recensioner
26 MAR 2013
Argo (Blu-ray)

Drama från 2012 av Ben Affleck med Bryan Cranston och Ben Affleck.

5.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Argo (Blu-ray) (recenserad)
99 kr59 kr
79 kr59 kr

"This is the best bad idea we have, sir."

Man kan säga många saker om Ben Affleck och bland dessa finns konstateranden att han medverkat i några av de fånigaste och risigaste filmer som amerikansk filmindustri har lyckats producera. Han har lyckats med att fylla tabloider med skandaler samtidigt som han har engagerat sig politiskt och humanitärt i olika hjärtefrågor. Hollywoods pretty boy som turligt halkade in i branschen och bar smack hem en Oscar för manus till Good Will Hunting (där man elakt påstår att Matt Damon gjorde det mesta av jobbet), kan numera titulera sig tvåfaldig Oscarvinnare, för hans Argo nominerades i 7 kategorier, vann i tre och därtill en hög med andra filmpriser runtom bollen som man inte behöver skämmas för.

Alla dessa +30-åriga detaljer...


Man tar Ben Affleck på allvar och den som blint fortsätter att stirra sig galen på patetiska insatser i Gigli eller Pearl Harbor får skylla sig själv. Personligen har jag spottat och kräkts på Affleck, och inte utan orsak, men man måste vara karl nog att komma till insikt om, att mannen har blivit en av de riktigt stora och seriösa filmskaparna i USA. Argo har han regisserat och producerat ihop med Grant Heslov & Geoorge Clooney som också fick varsin guldgubbe för besväret. Den här gången behövde inte Affleck hitta på en historia, utan tog den från verkligheten, från en högst osannolik berättelse som hemligstämplats av CIA i 17 år. Vi som har åldern inne kan vagt komma ihåg att Iran en gång i tiden importerade Ayatollah Khomeini från exil då den mer USA-vänliga diktatorn Shah Reza Pahlavi åkte iväg till utriket p.g.a. sjukdom och Khomeinis återkomst var allt annat än Hej, nu är jag här och nu ska vi fixa landets ekonomi och jordbruk i ordning. Med Khomeini kom den religiösa fanatismen att explodera och hatet mot USA och allt som USA representerade att ställas på högkant. Upprördheten slutade inte med brända flaggor och hängda dockor utan en stormning av USA:s ambassad i Teheran och det kan man knappast kalla för ett vänlighetsbesök i munter anda. Över 50 ambassadanställda togs som gisslan, men sex lyckades fly och gömma sig hos den kanadensiska ambassadören i 79 dagar.

Inte kul att ha under sitt fönster


I USA försökte man koka ihop olika sorters flyktplaner, en tokigare än den andra, men man ville inte gå in militärt, för då skulle man ha riskerat alla gisslans liv omedelbart. Och här kommer Argos helt fabelaktiga, men dock till stor del sanna berättelse fram. CIA-agenten Tony Mendez (Ben Affleck) kokar ihop en plan där man skaffar de sex undangömda individerna kanadensiska pass och låter dem föreställa filmskapare som är i Iran för att leta reda på inspelningsplatser för en sci-fi-film i några dagar. För att få tyngd i projektet kontaktar Mendez den berömda makeup-artisten John Chambers (Apornas Planet), spelad av John Goodman, för att ge projektet tyngd och trovärdighet. Chambers med sina kontakter hade gjort jobb för CIA förut och nu skakade han fram såväl kontor - som nyligen använts av Michael Douglas i Kinasyndromet - som visitkort, affischer och annonser i de lokala nöjestidningarna för att alla skulle tro på projektet. Affleck och manusförfattarna tar sig små friheter i att göra Hollywoodsekvenserna fluida och okomplicerade, men mestadels håller han sig till verkligheten och gör det så väl att vi litet äldre kommer ihåg t.o.m. plaggmodet från den tiden.

CIA smider planer


Affleck har närmat sig projektet med så stor seriositet att han fått filma inne i CIA: byggnader och i discens extramaterial finns så gott som alla inblandade med och kommenterar händelserna, inklusive Mendez själv och USA:s dåvarande president Jimmy Carter. Filmen har inte varit billig att producera och det kan man förstå, för som en periodfilm med 35 år bakåt i tiden stämmer det mesta oklanderligt in i historien; här finns kläderna, bilarna och alla de där smådetaljerna inklusive härliga porrmustascher på var och varannan gubbe. Affleck själv sitter på tre stolar och att vara producent, regissör och huvudrollsinnehavare är inte lätt och vi har sett hur andra mångsysslare har fått hybris en gång för mycket, men det får inte Ben. Han spelar själv en mycket lugn och anspråkslös roll och lämnar de mer yviga gesterna till dem som spelar gubbarna i Hollywood, CIA:s folk och Vita Husets bestämmare. Han är också noga med att låta de sex amerikanerna som gömmer sig spela ut sina rädslor utan att göra dem hysteriska eller överspelande. Det känns som att Affleck fått allt rätt som går att få rätt. Skådespelarna är i alla led suveräna.

Say what now?


Det tekniska lämnas inte heller vind för våg. Jag har redan nämnt att detaljerna sitter som handsken, men också stilen som Affleck valt att använda i sin film skiljer sig från modernt filmspråk. Här finns inga skakiga handkameror eller ultraskarpa digitalmojänger med 300 000 dollars optik, utan kombinationer en olika format (även digitala), 35 mm film som förstorats för att få en viss mängd grynighet i bilden och även 8 mm film för att få till de där autentiska scenerna som utspelades utanför den amerikanska ambassaden. I extramaterialet ser man en skymt av en Canon 1014 8 mm filmkamera (ville jag mig få det till) och en sådan har Eders Trogne också använt runt tiden då filmens händelser tager plats. För Affleck & Co är det otroligt viktigt att få detaljerna helt rätt, för om inte berättelsen skulle vara sann, så skulle en såhär absurd story aldrig passera godkännandet av en studioboss av större slag idag. Och även om man för dynamikens skull tagit sig små artistiska friheter så stämmer den enda fiktiva karaktärens, Lester Siegels (Alan Arkin) ord väl:
Okay, you got 6 people hiding out in a town of what, 4 million people, all of whom chant "death to America" all the livelong day. You want to set up a movie in a week. You want to lie to Hollywood, a town where everybody lies for a living. Then you're gonna sneak 007 over here into a country that wants CIA blood on their breakfast cereal, and you're gonna walk the Brady Bunch out of the most watched city in the world. Right. Look, I gotta tell you. We did suicide missions in the army that had better odds than this.

Fejkfilm, fejkstudio men blodigt allvar


Hollywood betraktas som tingeltangelstaden numero uno och ytlighetens Mecka där folk håller sig unga med mediciner & sprutor och kända genom skandaler. Det är sällan Hollywood och dess fejk är en hjältesaga. Barry Levinson gjorde en politisk satir som jag älskar, Wag the Dog där Hollywoods fejk spelar en stor roll, men Argos fejk var verklig och nu då sanningen är framme så måste man egentligen salutera den gamla filmstaden en aning. Men bara en aning, för all ära de skapat har de blåst åt skogen med något annat som väger tungt i den negativa vågskålen. Historieintresserade vet hur det gick och hur det går i Iran... eller hela Mellanöstern för den delen, men ändå lyckas Affleck baka in en rejäl dos spänning i sin film och om man nu inte direkt gnager naglarna av sig, så sitter man nog och får litet puls av berättelsen. Filmen är inte helt perfekt och Affleck har en bit att gå innan han kan kalla sig mästare vare sig som regissör eller skådespelare, men hans öga för helhet är oklanderlig och han faller inte i de uppenbara groparna där man gör politiska eller religiösa kommentarer eller eldar på hat. Jag misstänker att Clooney i kulisserna har haft en hel del att säga om, för Clooney är inte bara en superb producent och skådespelare med dubbla Oscar själv i fickan och en IQ som vida överstiger de flesta amerikaners hjärnkapacitet då det gäller allmänbildning.

Även en fejkfilm måste ha en producent


Bilden är alltså precis som Affleck vill att den skall vara; inte perfekt i den bemärkelsen som en petig digitalälskare vill se sina knivskarpa animerade filmer, utan en dynamisk, litet tungsint och statisk upplevelse som nog många av oss uppskattar mer än kameramän med mobilkamera och epilepsianfall och däremellan svår Parkinson. Eftersom bilden är som planerad, så är den på sitt sätt perfekt och jag klagar inte. Egentligen är ljudet litet för modernt om man nu tänker att Affleck velat förvandla stilen 35 bakåt i tiden, men då var det mono - på sin höjd stereo - som gällde och det går ju inte idag. Vi får en bra ljudbild med rik surround och en dialog som sitter käpprätt där den bör. Den djupaste basen saknas, men det finns egentligen ingen scen som kräver mer än vi erbjuds. Här finns förvisso en scen med vrålande flygplansmotorer och det kunde ha varit lätt att överdriva en del, men man låter bli. Bra så. Extramaterial finns i skapliga mängder, litet ryggdunk och förklaringar samt en dokumentär om den verkliga händelsen. Musiken i filmen är tidstypisk och det passar ju mig perfekt, så fulla poäng rasar som smältsnö från taket.

Hemma hos får en ny betydelse


Argo är suverän! Ben Affleck har i 40-års ålder mognat till en av de mer intressanta filmskaparna i Hollywood och jag ser framemot vad han kan hitta på näst. För att inte helt lägga all segerkrans på Affleck, så måste man komma ihåg att utan erfarna Heslov och Clooney kunde Argo nog ha blivit något helt annat än denna täta dramathriller som Affleck får ta äran för, förtjänar den och om jag ännu lyckas gnugga bort minnet av Gigli från min skalle, så förefaller Benny Boy som en guldkalv som kan ge de riktigt stora namnen i branschen en match eller två. Lysande film!

Vardag då, vardag förmodligen än idag


©Janne Ahlgren

2013-03-28 20:24
biobygget: Filmen i sig är bra, men den är lite lång och blir lite seg. Mvh biobygget.se

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime