Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Julkalender

Filmguiden

Automata (Blu-ray)

Fler recensioner
03 FEB 2015
Automata (Blu-ray)

Sci-Fi från 2014 av Gabe Ibáñez med Antonio Banderas och Birgitte Hjort Sørensen.

4.2 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Automata (Blu-ray) (recenserad)
49 kr

"Ruskigt snygg, ganska smart."

Jag minns väl att jag som liten grabb önskade mer än något annat att vi skulle ha en robot hemma. En som kunde städa och diska, för då gillade jag inte dessa obligatoriska sysslor speciellt mycket... och inte gör jag det nu heller. Men man måste ju! Jag tror på fullt allvar att robotar av olika slag kommer i framtiden att existera sida vid sida med mänskligheten och jag är redan nu övertygad om att det kommer att ske händelser som kommer att väcka negativa känslor, skapa hat och få folk att organisera sig i anti-robotgrupper. Sci-fi-filmerna som beskriver ett samhälle där robotar tagit över en hel del av vardagssysslor och som i styrka och tankekraft är överlägsna människor, är kanske fantasi idag, men verklighet i framtiden. Det tror jag och jag tror inte att det är så långt dit.

Polisen är en knarkande våldsverkare


Isaac Asimov, den magnifika sci-fi-författaren, skapade grunden till hur robotar ska fungera för att passa in i vårt samhälle och liv. Han delade in robotars existensvillkor i tre lagar:
1. En robot får inte skada en människa eller tillåta att en människa kommer till skada.
2. En robot måste lyda en människa utom om ordern ligger i konflikt med första lagen.
3. En robot måste skydda sig själv så länge som det inte står i konflikt med lag 1 och 2.
Hårda bud, men på detta sätt skyddar man människan i alla avseenden. Men som vi sett i otaliga filmer brukar robotar ställa till det i vilket fall som helst. Man beaktar inte att dessa mekaniska tingestar med högt intellekt och styrka kan gå steget vidare i sin existens och skapa det som inte programmerats av människa, nämligen ett självmedvetande och samvete. Då roboten inser att den är en levande och tänkande individ inser den kanske också att den behandlas som en sak av köttsäckarna. Detta ställer till det i de flesta filmer där robotar löper amok. Således har man skapat ytterligare lagar för att förhindra alltför många utsvävningar. Författaren Lyuben Dilov lade till detta:
- En robot måste etablera sin identitet som robot hela tiden.
En femte lag säger:
- En robot måste veta att den är en robot.
Och:
- En robot måste föröka sig så länge som det inte står i konflikt med lag 1 eller 2.
Och så den kanske mest kontroversiella lagen som kom till efter en översättares tolkning av The Caves Of Steel av Asimov.
- En robot får inte skada en människa förutom om den finner bevis om att skadan gynnar mänskligheten i stort.

Jacq Vaucan ber roboten läsa hans ID


Vi har sett på film avancerade robotar, kopior av människor som knappt går att skilja från äkta vara och robotar som utan intelligens utför arbete som programmerats i hårdvaran. Och allt däremellan. Industrirobotar finns i var och varannan verkstad, men de där avancerade kopiorna får vi nog vänta på en stund till. Jag är 53 år gammal men jag är fullt övertygad om att jag under min livstid får skåda robotar som är överlägsna kopior, precis som jag är övertygad om att jag kommer att bo i ett fullständigt uppkopplat hem där en virtuell verklighet kommer till liv genom avancerade linser som placeras som kontaktlinser på ögat. Typ HoloLens, Oculus Rift o.s.v. Kanske kommer jag inte att ha råd att äga en robot som kan ta hand om mig och frun samt hemmets tråkigare sysslor på ålderns höst, men de kommer.
I filmen Automata har man i vanlig ordning fördärvat jorden och tillåtit att solstrålningen har dödat 99,9% av jordens befolkning. De överlevande söker skydd i städer som omgärdas av murar som skydd från ökenlandskapet utanför. Ganska primitiva robotar sköter underhåll och bygger skydd. De ses som en del av mänsklighetens räddning. De kallas för Pilgrimer. Dessa lyder under två lagar:
1. De kan inte skada någon form av liv.
2. De kan inte modifiera sig själv eller andra robotar.
Så en dag knallar den högst sluskige polisen Wallace (Dylan McDermott) omkring i ghettodelen av staden och där ser han en robot som håller på att reparera sig själv. Han skjuter roboten och anmäler detta till sina överordnade. Dessa kallar in tillverkarens försäkringsagent Jacq Vaucan (Antonio Banderas) för att kolla upp vad som hänt. Han kan inte tro att något sådant kan ske, men finner snart att det nog kan stämma då han ser en robot stjäla delar. Han föreslår till sin chef att det kan finnas någon som lärt sig att skriva över den andra lagen och som modifierar robotarna. Jacq kämpar med att få fram trovärdiga resultat samtidigt som hans höggravida fru skapar samvetskval hos honom. Han vill ta henne till en boplats nära havet, men hon är tveksam. Polisen är skum och fabrikanten ännu skummare.

Självmord bland robotar är en ny sak att fundera på


Icke desto mindre finner Jacq snart att robotarna nog är på väg att utveckla sig själv mer än lovligt. Han kommer i kontakt med nöjesrobot, Cleo, på en bordell som visar sig vara nyckeln till en lösning. Han följer Cleo till Dr: Susan Dupré som kan allt om robotar men vet inte vem som modifierat Cleo eller de andra som förbättrats. Resan efter sanningen blir allt farligare och snart befinner man sig utanför stadens murar, en plats där man inte överlever speciellt länge. Mer än så säger jag inte, men kan avslöja att sagan ingalunda är slut bara för att vatten blir en bristvara.
Automata är en film som garanterat delar åskådarna i två läger. En del kommer att säga att filmen är seg, långsam och händelsefattig medan andra anser att detta är en intelligent story som smart lånar från filmer som vi redan sett och beundrar och kombinerar det narrativa med briljanta visuella effekter till en magnifik slutprodukt. Och jag måste säga att filmen må halta ibland i sin story, men där den är helt enkelt makalöst bra är det visuella. Utgåvan saknar extramaterial, men jag hittade på nätet en kort making of där man kunde se hur robotarna var realiserade. Helt enkelt briljant och utan Youtube kunde inte ens jag, med viss erfarenhet av filmeffekter, räkna helt ut hur man gjort för att få robotarna att se äkta ut. Sanslöst.

Jacq hittar den märkliga Cleo


Vad Automata erbjuder är en hel del trovärdighet. Den postapokalyptiska världen är en miserabel plats, men ändå en som fungerar på flera plan förutsatt att alla vet sin plats. Här finns inte utrymme för jämlikhet och rättvisa, bara överlevnad på de villkor och utgångspunkter som man tilldelats i livet. Jacq befinner sig på en ganska hög pinne i hierarkin, men hans liv är hårt. Problem hemma, problem på jobbet. Hans chef har det inte bättre och makten befinner sig hos folk som inte ska ha den.
Antonia Banderas gör en av sina bästa skådespelarinsatser hittills och McDermott som nedknarkad polis är också bra. Robert Forster som Jacqs chef är även han riktigt bra, men att man grävt fram Melanie Griffith att spela Dupré är obegripligt dumt. Visserligen har Banderas och hennes äktenskap (som nog höll på att ta slut vid inspelningen av denna film) något att göra med saken. Hur som helst är Griffith en plastikfigur som känns lika äkta som John Travoltas hårfäste eller Kurt Russels Tombstone-mustasch. Hon är bara såååå fel i sin roll. Minus ett poäng i skådespelarbetyget.

Ex-fru Banderas har också en roll, men hon är usel


Inte ett steg till! Yeah, right.


För övrigt är filmen en glädje att se. Välden är en miserabel plats att leva i och fotot visar den kallt och objektivt vilket den fina bilden sedan uppvisar i hemmabiografen. Här finns djup, dynamik och ganska återhållsam färgpalett, men så är ju jordbollen en plats som håller på att bli öken helt och hållet. Ljudet håller nästa referenskvalité. Här finns botten och topp, fin separering i kanalerna och ljudet kommer från riktningar som passar bildens händelser perfekt. Som sagt, inget extramaterial så ett poäng väck här. Musiken är lysande, fulla poäng.

Är det här världen slutar?


Jag vill mena att Automata är en av de bättre sci-fi-filmerna på senare tid, och definitivt en film som tillhör kategorin Ganska Trovärd Skildring. Den är förvisso något förutsägbar och i slutändan saknar den egentligen en idé som man kan utveckla till en filosofiskt engagerande tanke, men detta sagt är Automata ändå en film som Banderas kan vara stolt över och som sätter en fjäder i hatten på regissören Gabe Ibáñez som här i sin första långfilm i denna genre (andra totalt) lovar att han har genren i blodet. Vi ser framemot mer av denna sort.

Robert Forsters insats är riktigt stabil.


©Janne Ahlgren

2015-02-04 12:58
isabelleix: Även jag håller med. Tänkte bara upplysa om att två hemrobotar kommer släppas inom kort. De är inte på nivån som presenteras i filmer än, men på god väg och till överkomliga priser vilket gör det hela ännu mer intressant. Pepper och Jibo är namnen på dem, finns mängder av videos på youtube.
2015-02-07 17:57
carlericson: Den grundar sig inte på någon Asimov-bok överhuvudtaget, förutom robotlagarna då, vilka påminner mycket om Asimovs.

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime