Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Band of Brothers (6-disc) (Plåtbox)

Fler recensioner
01 SEP 2012
Band of Brothers (6-disc) (Plåtbox)

Miniserie om andra världskriget.

5.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"En av tidernas bästa!"

Om man aldrig har fött barn, så ska man inte säga att jag vet hur det känns. Om man aldrig förlorat sitt barn, ska man inte ens inbilla sig hur det kan förnimmas. Och om man aldrig upplevt krig i främsta linjen, så är det man tror sig veta enbart inbillning. Sverige hoppade över, på ett sätt, WWII och behöll sig, med viss reservation, neutral. Därför finns det få svenskar som har en direkt koppling till krigshelvetet under WWII och samma gäller efterlevande som kan föra vidare de sanna krigshistorierna. Inget illa med detta, svenskarna ska skatta sig lyckliga, för krig är aldrig angenämt. Sverige hjälpte dock broderlandet Finland med många fina saker och det har finnarna inte glömt.

Min f.d. svärfar Aarne var en veteran i Finland som kastades i frontlinjen som 19-åring pojkvasker. Enligt svärmor var han som ung, nygift man en spelevink med glimten i ögat. Efter kriget blev han avsevärt allvarligare, kröp ofta ner i flaskan och vid sådana tillfällen berättade han, även för mig, med tårar i ögonen om hur påfrestande frontlivet hade varit. Han förlorade hälften av sina manliga klasskompisar och nästan alla av sina närmaste vänner. Hans bästa kompis sprättades upp framför hans ögon av splitter och då fältdoktorn skulle sy hans egen skada så exploderade dennes huvud i småbitar. Och det svåraste minnet var då han tvangs att ingå i en arkebuseringskommendering som avrättade några av sina egna som i panik flytt från fronten. Dessa bilder försvann aldrig från Aarnes hornhinnor, men bara under fyllan berättade han om och om igen om sina upplevelser. Och jag hade ingen anledning att misstro dessa händelser. Mormors bror dog i kriget och morfar, som var skytt på ett spaningsplan, sköts ner bakom fiendelinjer, men klarade sig. Dessa berättelser är än idag vardag i Finland, i USA, i England och alla andra länder där åldrande veteraner minns vad de upplevt.

Hur ska man göra film om händelserna så, att alla kan uppleva krigshelvetets påfrestningar? Det går naturligtvis inte utan någon slags extra sinnesstimulering och då skulle antagligen hälften av åskådarna få trauma och men för livet. Men det är viktigt att kunna visa vår historia så realistiskt som möjligt för att föra vidare kunskapen på ett adekvat sätt. Dokumentärerna är till stor hjälp, men begränsas ofta av att de inte nödvändigtvis är speciellt sammanhållande eller kvalitetsmässigt hållbara. Krigsfilmer har funnits i tid och otid, men dessa fläckas ideligen av tidens anda. Tidiga amerikanska och engelska krigsfilmer var nitiskt ensidiga, porträtterande axelmakternas soldater som råskinn och hade i sig äventyrsmentalitet som bara kunde härledas till fantasi. Vissa allvarliga försök fanns, dessa var ofta uppskattade i kritikerkretsar, men showkrig var det som attraherade den stora publiken. Vem ville se realism? Jo, finnarna som såväl vann som förlorade kriget och senare amerikanerna som visserligen vann ihop med de allierade, men som egentligen bara slagits på bortaplan utan att själv vara hotade. Med undantag av Pearl Harbor. Och dessa två nationer har visat sig vara de vassaste då det gäller att skapa realistisk krigsfilm.

I och med SAVING PRIVATE RYAN tog amerikanerna ett steg in i en filmvärld som inte funnits förut. Realismen varvades med en ganska tät berättelse, detaljerna var korrekta och folket chockades. Ribban för krigsfilm höjdes ordentligt. Upphovsmannen Steven Spielberg hade åter gjort något som skulle lägga djupa spår i filmhistorien. Med huvudrollsinnehavaren från filmen, Tom Hanks planerades sedan ett projekt som skulle vara det mest ambitiösa TV-serieprojektet med krigstema någonsin. Home Box Office skulle, tillsammans med DreamWorks, Playtone och BBC svara för att produktionen med Spielberg och Hanks i spetsen skulle bli en studie i realism, mänsklighet och svallande känslor samt svalnande känslor. 600 minuter senare är vi övertygade: BAND OF BROTHERS är, i min ödmjuka mening, den mest omskakande och mest välgjorda TV-serie med krigstema någonsin. Det finns inte en detalj, inte en skådespelare och inte en regissör som gör mig besviken. Manus tar oss lugnt och sansat från A till Ö utan att glömma något eller tillägga klyschor, överdrivenhet och glitterheroism som man nog kan leva utan. Och även om man jämför BAND OF BROTHERS med andra TV-serier som skapat rubriker, så står den ensam på den högsta kullen och det krävs en hel del innan någon BUFFY eller DALLAS lyckas peta ner den från sin plats.

Utseendemässigt känner vi igen seriens bildspråk. Den kommer stilmässigt från SAVING PRIVATE RYAN med litet kornighet och bleka färger. Regissörerna, vilka är 8 i antal, har tillverkat sina avsnitt utan att ens försöka överglänsa de andra, utan har hållit sig till den ton som, producenterna, säkerligen, noga övervakat och gett order om. Resultatet blir att serien förefaller vara ett verk från en outtröttlig regissör och inte 8 separata gubbar.
Skådespelarna har valts så, att inga superkändisar fått plats bland aktörerna (även om jag tror att kön kunde ha varit lång) och att alla inblandade gör ett så imponerande jobb att man häpnas storligen. De mest framträdande karaktärerna är Damian Lewis som Richard Winters stöttepelaren för männen i Easy Company och en lugn, rättvis och omtyckt individ. Lewis gör ett stenansikte med känslor som inte tillåts svalla för mycket. Hans närmaste vän och medhjälpare är kapten Lewis Nixon, en duktig soldat med alkoholproblem, lysande gestaltad av Ron Livingston. Bland manskapet finns sedan Carwood Lipton, likaså, brilliant porträtterad av f.d. medlemmen i New Shit On The Blocks (eller vad de nu hette) Donnie Wahlberg, vars litet tillbakadragna och försiktiga attityd snart uppskattas av soldaterna mer än väl. Vidare har vi kapten Ronald Speirs , spelad av Matthew Settle, som till en början förefaller vara en galning, men som senare i serien växer till en galning som räddar mer än en situation med sitt mod. Och slutligen seriens enda riktiga kändis, vännen David Schwimmer som kapten Herbert Sobel. I honom kulmineras allt det vi hatar i en olämplig person med makt. Sobel är en despot som tror på bestraffning som uppfostringsmedel. Finns det inget \"fel\" han kan hitta i sina män, så hittar han på något. Och som det är än idag, så kan en inkompetent individ stiga högt upp i rang så länge man håller sig på god fot med sina chefer och delegerar skitgörat åt andra. Schwimmer har en otacksam roll att fylla, men han gör sin Sobel till en minnesvärd karaktär och bevisar än en gång att han var den personen i VÄNNER som var den \"riktiga\" skådespelaren.
Och sedan finns tiotals onämnda skådespelare, alla lysande i sina små eller stora roller.

TV-serien består av 10 avsnitt och här följer en liten beskrivning av dem alla:

1. CURRAHEE. Första avsnittet tar oss till träningslägret i Georgia 1942 där Easy Company tränar under sadisten Sobel. Currahee heter en kulle som Sobel använder för att knäcka sina soldater och som blir synonymt med tuffhet. I detta avsnitt fastställer man männens förhållande till varandra, deras generella karaktärsdrag och förutsättningarna för fortsatt träning i England. Man får också lära känna motsättningarna mellan Sobel och Winters och se varför Winters är uppskattad emedan Sobel är enbart så hatad att männen riskerar hårda straff i stället för att jobba under honom.

2. DAY OF DAYS. Själva kriget kommer åskådaren närmare. Easy Company befinner sig nu i England och tränar inför landstigningen. Man dyker ännu djupare in i männens personligheter och etablerar ett kallt faktum. Nu bär det till fastlandet och många kommer att dö. Då de luftburna trupperna färdas mot Frankrike får vi för första gånge ta del av helvetet. Innan Easy Company landat med sina fallskärmar har vi redan fått se en av de mest intensiva scener som någonsin filmats vad det gäller krig i luften. Och CGI:n i fallet är fenomenalt bra, precis som genom hela serien. Och inte blir det lugnare på marken. Utan vapen och bara med fåtalet gubbar till sin hjälp ska Winters iväg och förstöra några av tyskarnas kanoner. Och få sina första förluster.

3. CARENTAN. Alla som spelar CALL OF DUTY på nätet vet att Carentan är en av de bästa banorna. Den kan vara intensiv och rå. Spel kan dock inte närmelsevis få oss att känna den intensitet som pågick i verklighetens Carentan, en liten stad i Normandie. Tyskarna ockuperade staden och ville inte ge sig av då de allierade kom. Slutligen, efter stora förluster på bägge sidor van de allierade slaget. Detta avsnitt koncentrerar sig också på några individer i Easy Company, i synnerhet menige Blithe som känner av krigets trauma och paralyseras av dess raseri. Blithe blir en symbol för något övermäktigt man inte kan begripa sig på, men han återhämtar sig efter att han tvingats delta i något som han bara vill gömma sig ifrån.

4. REPLACEMENTS. Easy Company har förlorat många män och nya ersättare äntrar scenen. Männen tycks avsky dessa, men detta beror bara på att de nya kan p.g.a. sin oerfarenhet skadas eller dö snabbt. Dock finner många sin plats och Operation Market Garden blir mångas första kontakt med fienden. Vi befinner oss nu i Holland och Easy Company hamnar i en position där de är underlägsna fienden i styrka. Kompaniets stöttepelare Bull Randleman hamnar i ett tufft läge in i fiendeområde och detta vålla huvudbry för såväl honom som manskapet och befälen. Bull är den soldat som man absolut inte har råd att förlora. Här får de allierade också finna sig i att retirera för första gången.

5. CROSSROADS. Detta avsnitt koncentrerar sig på Winters och hans upplevelser då Easy Company stormar en tysk styrka utanför Arnhem i Holland. Winters attack är imponerande och kall, men han tvingas också göra något som följer honom resten av sitt liv och serien återkommer till denna händelse flera gånger. Winters visar att hans ledarskap är ofelbar och männen litar ännu mer på hans omdöme. Faktum är att Winters inte visste att tyskarna var överlägsna i antal, men överraskningsmomentet gav övertaget. Från skogarna i Ardennerna rullar en tysk pansarstyrka in och vapen samt materiel börjar bli en bristvara.

6. BASTOGNE. Bland de brutalaste slagen och fronterna kan man räkna Bastogne i Belgien. De allierade hade illa med utrustning, dåligt med vapen, det var kallt och vinterkläder saknades. Tyskarna bombarderade intensivt skogen där de allierade tryckte och detta avsnitt koncentrerar sig på medicinaren Eugene Roe som dras mellan svårt skadade kompisar och sina egna fysiska och psykiska påfrestningar. Han är lojal sitt kall, men tvivlen växer inom honom. Han finnes viss tröst hos en sjuksköterska i Bastogne, men den vänskapen har ingen framtid, så att säga. Detta avsnitt är kanske det brutalaste i hela serien och visar hur orättvist krig kan vara.

7. THE BREAKING POINT. Avsnittet handlar om lojalitet, men också om svek. Carwood Lipton har under tidens gång blivit en uppskattad man bland sina underordnade men också hos befälen. Han är den som leder Easy Companys exekutiva del ensam emedan den verkliga ledaren, löjtnant Norman Dike är livrädd att sätta sig i fara. Han håller sig nära kriget så pass mycket att han kan dra nytta av erfarenheten då det blir frågan om befordring, men då beslut ska tas visar han sig vara totalt inkompetent. Staden Foy ska tas ifrån tyskarna och Dike visar sig vara en hare och går dessutom emot Winters order. Lipton och Speirs tar över och fixar situationen. Förlusterna är dock svåra.

8. THE LAST PATROL. Kriget förefaller lugnare nu. Ingen gör direkta försök att erövra nya territorier och sakta stirrar man på varandra över en flod i franska Haguenau. I sin stora vishet beslutar överste Sink att en patrull på 15 man ska gå över floden och ta tyska fångar så man kan få en bättre överblick hur det står till på fiendesidan. Åter koncentrerar man sig på enskilda män. Menige Webster och löjtnant Jones är episodens män. Webster är en veteran som sårats och som legat på sjukhus i 4 månader vilket medfört att han missat Bastogne. Han mottas med skepsis och man ser ner på honom för att han inte rymt från sjukhuset som så många andra Easy män hade gjort före honom. Han anses vara en sorts svikare fast han egentligen inte gjort något fel. Så har kriget förändrat männen. Jones däremot är en slätrakad ynglig direkt från West Point och vill ha stridserfarenhet för att kunna gå vidare i den militära karriären. Ingen vill ha något att göra med Jones, inte ens befälet, men han får trots allt ingå i den sista patrullen. Avsnittet handlar i främsta hand om att passa in i ett sammansvetsat gäng och visa sig värdig.

9. WHY WE FIGHT. Kriget lutar mot sitt slut. Tyskarna gör litet motstånd, men de flesta flyr eller kapitulerar. Hitler begår självmord och nazisternas hemskaste uppfinningar börjar se dagsljuset. Man hittar allstans koncentrations- och förintelseläger och omfattningen av nazisternas utrotelse börjar bli överskådlig. De allierade, i alla fall många, riktar sin ilska mot alla som är tyskar oavsett om de är militärer eller inte. Och just detta avsnitt kan vara bland de mest rörande i TV-historien för man besparar inget i realism eller hemskheter. Man kan nästa känna dödens lukt komma ur projektorn. Nynassar, som menar att detta aldrig skett, borde skämmas ögonen ur sig. Visst, vi ser på en TV-serie, men den baserar sig på verkligheten. Usch.

10. POINTS. Kriget i Europa är slut, de allierade har vunnit. I en annan del av världen rasar ett krig och Easy behövs igen. Winters talar oss igenom händelserna i sista avsnittet. De allierade tar över Örnnästet, stjäl, super och fortsätter att dö. Kriget är slut, men vansinnet finns kvar. Avsnittet avrundas med ord från de verkliga veteranerna som uppenbarat sig i början av alla avsnitt. Nu förses de med namn och ansikten från verkligheten och man kan knappt hålla tårarna tillbaka då man lyssnar på deras berättelser och försöker begripa deras upplevelser. Allt var sant i alla fall.

Disc 6 innehåller en hel del extramaterial. Först får vi ta del av de verklige männen verkliga berättelser och de är lika sanna och trovärdiga som svärfar Aarnes historier. Dessa män har levt under en tid då livet kunde slockna när som helst och då mänsklig grymhet fick ett modernt ansikte. Att många av dessa fortfarande är vid sina sinnens fulla bruk är ett mirakel.
Vidare har vi \"Making of...\" och denna är kanske snäppet vassare än de flesta motsvarigheter. Inte så mycket ryggdunk, så att säga. Ron Livingston har gjort en videodagbok och den är mycket bra och djup i sin mening. Och så slutligen interaktiva gallerier och foton att titta på.

Ljud och bildmässigt är BAND OF BROTHERS fenomenal och absolut inget man väntar sig av en TV-serie. Det är som om man tittade på SAVING PRIVATE RYAN igen men nu i låååångfilmsformat, dessutom djupare och mera genomtänkt. Bilden är helt felfri och referensmaterial. Ljudet är också bara det bästa man kan tänka sig, levande och med djup i alla scener. Lysande. Dessutom är musiken i serien något som man inte kan glömma om man så försöker. Som en handske på näven.

Jag såg hela serien under loppet av tre dagar. En omskakande upplevelse, det må jag säga. Serien är en dramatisering med detaljer som inte nödvändigtvis är 100\% sanna, men huvudkontentan håller sig till fakta och resultatet är inte mindre än en av de mest förskräckliga krigsskildringarna någonsin, helt i klass med de vassaste krigsskildringarna som finns på DVD idag. Lever man sig in i händelserna, som jag nu uppenbarligen gjorde, så kommer man aldrig mera att hymla åt veteranernas berättelser, vår vidriga historia som inte är mer än 60 år gammal och faktumet att hjältar faktiskt finns utanför myter och legender. BAND OF BROTHERS visar en allierad sida av kriget, men den tyska motsvarigheten skulle vara precis lika upprivande, kanske t.o.m. värre eftersom flertalet tyska frontsoldater inte uppskattade utrotningen av vänner, bekanta, grannar och okända. BAND OF BROTHERS är ett måste!

© Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime