Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Black Swan (Blu-ray + DVD inkl Digital Copy)

Fler recensioner
10 JUL 2011
Black Swan (Blu-ray + DVD inkl Digital Copy)

Drama från 2010 av Darren Aronofsky med Natalie Portman och Vincent Cassel.

4.8 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Vacker men bitvis riktigt skrämmande!"

Jag kan inget om dans. För mig är fenomenet dans dessutom obegripligt, från okontrollerat skakande i technotoner till mer kontrollerad förflyttning med eller utan partner i takt med mer organiserad musik. Ingen tvekan om att dans har funnits så länge som musik, d.v.s. då någon grottpojke lade två stickor ihop och det lät klink. Dans för mig är inget hinder eftersom jag undviker att utföra rörelseformen personligen som om man finge instantebola av det, vore man dum nog att försöka. Jag kan dansa de vanligaste formerna av populärdans, men bara för magistern i skolan tvingade. För övrigt vägrar jag rabiat!


Jag tycker dock om att se på dans av alla de slag, även ballett trots att denna form av precisionsrörelse kräver även litet mer av åskådaren än bara att glo. För att fullt ut förstå ballettens finesser måste man känna litet av dess 500-åriga historia och förstå berättelsen bakom föreställningen. Än mer måste man förstå hur hängivna de primaste ballerinorna är sin konst och hur hårt de arbetar för att bli bäst. Det är nästan bäst att vi inte vet, men dessa män och kvinnor är superatleter och de som når toppen är ofta så bra att t.o.m. en dåre som roterat en halvtimme på sitt huvud in the hood kan förstå ballerinans storhet om hans hjärna börjar fungera igen. Men i mångt och mycket ser man snart inte skillnad på traditionell ballett och vad en vältränad lösbyxe-keps-homie kan göra i program som So You Think You Can Dance. Enastående. Också litet nedslående, för ballettmagin håller på att försvinna, och om inte annat, förvandlas.


Då är det tur att vi har filmmakare som Darren Aronofsky som helt klart är insatt i dansvärldens tuffa kamp, men som också är specielist på att splittra och spjälka människans inre för allas beskådan. I fallet Black Swan ger han oss möjligheten att se hur en bräcklig, men skicklig ballerina måste verkligen gå in i sin finaste roll för att klara av den. I vågskålen sitter en nyproduktion av Tjajkovskijs Svansjön. Balletgruppen har sagt adjö till sin senaste primadonna, som knappast går vidare utan knussel, och utnämnt Nina till prima ballerina. Nina känner dock att impressarion Thomas kräver det omöjliga och har dessutom ett rykte om att vara sexuellt krävande. Därtill lurar det avundsjuka ögon i kulisserna och en ny vän, Lily, vet man inte riktigt var man har henne. Men Nina tränar hårt för att bli såväl den onda svarta svanen som den goda vita innan svanen faller av pinnen, så att säga.


Den verkligt svarta svanen är Ninas mamma Erica som mästerligt skrämmande spelas av Barbara Hersey. Mamman är besatt av dotterns karriär och behandlar henne som om hon var 12 år gammal. Hon gör allt för att inte dottern skall behöver överge en karriär i sin bästa ålder, men hon förstår inte att Nina måste i första hand vara en kvinna för att behålla en karriär som en av de främsta. Då Nina smått revolterar förvandlas mamman till mer monster än någon att söka tröst hos. Hur som helt börjar den svarta svanens egenskaper planteras i Nina och snart inser man att hon hängiver sig konsten och blir svanen. Hennes psyke är starkt men format av de orimliga krav som Erica, Thomas och livliga Lily ställer på henne. Världen förändras för Nina och snart vet hon inte i vilken del av verkligheten hon befinner sig i.


Filmens ramar är stabilt byggda av Aronofsky och hans team som gjort denna lågbudgetfilm på ett sätt som får oss att tro att vi talar om en dyr studiofilm. Icke, men 13 miljoner dollar i budget är detta som cateringpengar i senaste Harry Potter-rulle. Pengarna används väl och alla i produktionen vet vad som gäller. Natalie Portman avstod t.o.m. sin trailer som alla storstjärnor har som krypin för att ha råd med medicinskt ansvarig person på plats. Hennes egna skador under inspelningen var för smärtsamma att ignoreras och trots att en del av snacket om huruvida det var Portman som dansade eller någon stand-in är ganska ointressant. Dansen i sig är spektakulär och om Portman gör något, så är det att göra sin roll trovärdig och skrämmande. Vem som sedan har gjort de mest märkliga hoppen har ingen betydelse för mig som åskådare. Portman bantade ned sig, tränade ballett och styrka och för mig som lekman skulle hon när som helst passera som en primadonna i vilken ballettsällskap som helst. Mycket imponerande. Mer imponerande än hennes förvandling är hennes performance som den bräckliga Nina och den framträngande svarta svanen. Vi talar om Oscarmaterial, och inte helt oväntat så fick Portman sin första guldgubbe. Helt rättvist fast Jennifer Lawernce var hyfsat övertygande, men Portman blåste bort all tvivel.


Black Swan är inte så extrem som t.ex. A Requiem for a Dream eller The Fountain. De som inte fattade jota av dessa kan ändå följa händelserna i Black Swan eftersom detta ändå är i grund och botten en dramatisering av en kvinnas kamp mot sin omgivning, sin konst och sig själv. Detta är ingen film för människan som sitter hemma och mår dåligt, som hatar sina föräldrar eller som känner rivalitet från någon närstående. Vi talar inte om en feel-good-film utan en som kan få lättpåverkade att falla i den där väntande psykosen eller ta steget ut i luften, så att säga. Vi följer Nina hela tiden och upplever hennes liv. Då livet börjar ta sina friheter i hallucinationer och skräck för allt och alla känner vi detta också och bitvis talar vi om de kusligaste effekterna som jag sett på film på länge. Här kryper Polanski fram och andas på verket. Nina måste bli ett med alla sina roller emedan Lily redan är en färdig svart svan. Och hon är sexuellt frigjord, självsäker och allt det som Nina inte lyckas vara. På andra sida reser sig fram mamman som en narcissistisk vägg som egentligen bara vill dotterns väl men för sin egen vinnings skull. Aronofsky, upplever jag, håller berättelsen nära perfekt i sina händer, men hans händer är bitvis för små. I helheten rinner en del av galenskapen över de skyddande kanterna och riskerar filmen att bli en litet för väl mondän upplevelse där man vet vart galenskapen kommer att leda, men man är inte helt säker. Hur som helst blev jag hängandes med hakan då filmen tonade ut och sluttexterna började rulla.


Blu-ray + dvd + Digital Copy (för alla andra än Mac-ägare) får man i samma paket. Extramaterialet mängd ger utgåvan heder och åskådaren en inblick i ungefär allt man behöver och vill veta. Vad det gäller bilden på duk och plattplasma, så räcker det med att säga: Perfektion! Jag kan inte gradera det på annat sätt innan vi får nya upplösningar och apparatur som kan visa dessa samt ett par ögon som kan se skillnad på perfekt och ännu mer perfekt. Musiken och ljudet är en viktig del i filmen och det mesta i musikväg känner alla vänner av klassisk musik till, nämligen Tjajkovskijs Svansjön, men det finns annat också. Allt strömmar ur högtalarna lika perfekt som bilden. Dialogen är kristallklar och alla subtila små ljud kommer från håll som får nackhåren att ställa sig i givakt. Perfekt utgåva.


Jag är imponerad av Natalie Portman. Djupt imponerad och hennes "De Niro" är i all sanning lika sagolik som alla andra skådespelares fysiska och psykiska förvandling genom filmhistorien. Barbara Hershey skrämmer livet av mig och Vincent Cassel gör åter en roll som man har svårt att sudda ur minnet., Mila Kunis skulle säkerligen inte ha varit mitt första val om namnet bara nämnts, men hon visar att hon väl så sömlöst passar in ihop med superstjärnor och hängivna artister. Jag är betagen av Black Swan, men erkänner samtidigt att detta inte är filmen för alla. Gillar man inte Aronofskys filmer tidigare, så lär inte denna heller falla i smaken. Gillar man inte ballett, så kan man glömma det hela, för här dansas det en hel del. Men som sagt, min haka hänger fortfarande.
OBS! Bilderna är från dvd:n vars kvalitet är enbart medelmåttlig.


©Janne Ahlgren

2011-07-10 15:56
voldo: Gillar man inte ballett, så kan man glömma det hela Kan inte hålla med där. Jag har aldrig gillat balett (varför skulle jag?), men filmen är kanonbra i mina ögon.
Svar från Discshop:  Det var en generalisering som givetvis inte passar på alla. Jag är själv inte den som ränner på ballettföreställningar, men uppskattar filmen precis som du. /Janne

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime