Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Cape Fear (1991) (Blu-ray)

Fler recensioner
04 NOV 2011
Cape Fear (1991) (Blu-ray)

Thriller från 1991 av Martin Scorsese med Nick Nolte och Jessica Lange.

4.6 - Recension av: Eric Worén
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
99 kr

"Kultklassiker med krut!"

När det bekräftades att Martin Scorsese skulle stå bakom nyinspelningen av 1960-tals thrillern Cape Fear var förväntningarna minst sagt höga. Mannen som dittills välkomnat åskådarmassor till filmer som Taxi Driver, Raging Bull och God Fellas hade hittat källvattnet till cineastisk grönska där filmälskaren betar än idag.

Robert De Niro som budbärare av psykisk terror



Här med Scorseses nyfikenhet på digitala filter


Max Cady (Robert De Niro) döms till ett kompromisslöst fängelsestraff för våldtäkt. Fjorton år senare har han blott ett mål i sikte; att terrorisera försvarsadvokaten Sam Bowden (Nick Nolte) och dennes familj, detta då Bowden varit märkbart partisk i rättsprocessen och således inte gjort sitt bästa för att försvara honom.
Sam inser snabbt att Cady menar allvar och att lagen, den han dagligen representerar, inte tillåter honom att skydda sin familj, bestående av hustrun Leigh (Jessica Lange) och dottern Danielle (Juliette Lewis), på det sättet han önskar. Lösningen blir en lavinartad kompromiss mellan personlig moral och kampen för överlevnad. Och det är bråttom..

Fru Bowden


Det krävs inga genier för att fånga en människas uppmärksamhet. Nakna bröst, genljudet från tuggummibubblans urladdning, flätade skägginnovationer, ja faktum är att det mesta som spädbarnet putar mun åt fungerar som intressedetonatorer för de allra flesta av oss. Generaliseringsplumpar åt sidan. However, det svåra ligger i att tämja dess närvaro.
För lika snabbt som något greppar tag om våra höjda ögonbryn trillar de ner, dör och förtvinar. Men så är det trots allt Scorsese vi pratar om.



I Cape Fear råder det inga tvivel om vem som kommer att stå för de sadistiska inslagen, eller vilka som utsätts för dem. Scorsese tar oss redan från början med på en grafisk resa genom Cadys vredesbundna intentioner och gör således ingen hemlighet av dennes handlingar. Misshandel, våldtäkt, mord, inget undgår våra uppspärrade ögon, och när han slutligen lyckas förföra familjens dotter vet vi att det inte kommer att sluta väl. För någon av de inblandade. Men vår bekantskap med gärningsmannen är en bestående del av kakan och när stormen lagt sig, dvs. när vi tror oss ha genomskådat Cadys rockärmsess en gång för alla, ser Scorsese till att vi förbereder oss inför nästa. Och så är spänningen ett faktum åter.
Hantverket; djärva närbilder, en kamera i ständig rörelse och rappa scenskiften gör temat rättvisa så när som på enstaka tendenser att vilja göra för mycket i varje tagning. Men det är knappast något att gå runt och irritera sig på. Så gör inte det.

Rör sig nallen är Cady på ingång.



Skulle man sedan trotsa Scorseses ståndpunkt; att förlaga och nyinspelning verkar i varsitt spår och således inte bör ställas nos mot nos, så har jag personligen inga problem med att kora film nr.2 som vinnare av den enkla anledningen att dess manus flirtar med mer än Cadys Vendetta. Jag talar här om den tillsynes dysfunktionella familjedynamik som råder innanför Bowdenhusets fönsterdörrar; Cadys intrång till trots. Relationen mellan man och hustru/far och dotter är helt enkelt en attraktionskraft/spänningshöjare i sig eftersom hotet växer sig starkare om slottet rasar även inifrån.
Men, och detta är viktigt, även om manus avslöjar att det knakar i äktenskapsfogarna och att Danielle nog gör bäst i att täcka över sina ben när pappa knackar på dörren, så är det upp till åskådaren att fylla i luckorna. Med andra ord skrivs ingen på näsan och Scorsese, som verkar ha full koll på sina karaktärers berövade sinnesfrid, låter det skrivna ordet visa vägen tills det att skådespelarblodet kokar av sig självt. Känsla före ord. Flirt före affär.



Taxi Driver, New York, New York, Raging Bull, The King of Comedy, Godfellas, Casino - listan över De Niros och Scorseses segertåg lämnar inte en kotte oberörd. Och även om det sedan tio år tillbaka är Leonardo DiCaprio som kalvar störst yta och framgång med regissören - titlar som Gangs of New York, The Aviator, The Departed och Shutter Island talar för sig själva - så ruvas giganternas samarbetstid i filmhistoriens handsfack.
Man kan också undra om det överhuvudtaget varit möjligt för någon av dem att uppnå samma ikonstatus som de har idag, om de spelat in film på varsitt håll redan från början. Utan Taxi Driver vill säga. En tanke i strypkoppel bakom galler.
I Cape Fear är det hur som helst tydligt att de båda har för avsikt att samarbeta i samma, ömsesidiga anda som i tidigare filmer. Men att de skulle genväga och spela på rutinernas strängar, mer än i låten om karisma, är det aldrig tal om. Det finns nämligen en anledning till att Max Cady skrämmer skiten ur hus och helvete varje gång han äntrar scenen. Make that two.

Jodå, De Niro fick sig en nominering han också


Likaså är övriga skådespelare att applådera banan ut. Det är genuin rädsla som cirkulerar i vithudade ansikten och det finns ingen anledning att bespotta deras insatser varken i grupp eller var för sig. Speciellt imponerande är Juliette Lewis vars insats är den om sexuellt uppvaknande och allmän förvirring i tonårslivet som sådant. Det är dessutom kul att se Nick Nolte i roller som inte begravts under sina många år av missbruk. Få stämband inger ett sådant bestående intryck. Cape Fear, inget undantag.

Porträtteringen av en vilsen tonårsflicka gav Juliette Lewis en Oscarnominering


Äntligen på Blu-ray brukar man säga och så även denna gång. Utgåvan ger nämligen kuriosafiskare all anledning att kasta ankar, för här går det undan! Vad sägs exempelvis om en 80 minuter lång djupdykning i hur filmen gjordes? Reflektioner kring förlaga och målet med en nyinspelning, skådespelares tyck (De Niros förberedelser inför rollen), Scorseses tänk (intressets födelse), för att inte glömma den numera avlidne Elmer Bernsteins oförgömliga komposition efter originalets kurvlinjal och betydelsen av denna. Det är för bra för att vara sant helt enkelt!


Cape Fear en solid historia om hämnd, paranoia och moraliska vägskäl (vad gör man inte för att säkra sin familjs överlevnad?) med en ensemble som heter duga och godare. Mer intensiv än sin föregångare, som trots allt står sig förbannat bra, och bortsett från den smått överambitiösa längden, som i huvudsak kan länkas till en något plottrig och utdragen slutstrid (för det blir en sådan också), så står det idag klart att filmen åldrats med värdighetens ådra, pulserande i var och en av oss. Och våra stugdörrar.
Rekommenderas!



OBS! Bilderna är tagna från dvd-utgåvan!

2011-11-04 13:10
foufoto: En bra film! Något som är smått intressant var att Steven Spielberg egentligen skulle gjort den här filmen och Scorsese skulle göra Schindlers List. Dom valde dock att byta med varann då Spielberg kände större samhörighet med förintelsen. Ett perfekt byte!
2011-12-13 18:22
filmanton: En riktigt bra film! Robert De Niro, Nick Nolte, Jessica Lange och Juliette Lewis är alla storartade i sina roller! Hade varit awesome om ni hade kunnat recensera Pulp Fiction :)

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime