Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Filmguiden

Chicago (2-disc)

Fler recensioner
01 OCT 2003
Chicago (2-disc)

Musikal från 2002 av Rob Marshall med Catherine Zeta-Jones och Renee Zellweger.

5.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Chicago (2-disc) (recenserad)

"Orden räcker inte till"

Ibland blir man så bortskämd! Toppfilmerna rasar in och man kan inte ens i sina vildaste drömmar dela ut spott och spe åt något som trots allt kommer att falla endast en del av publiken i smaken. För så är det, gott folk, att musikaler har sina anhängare och sina hatare och endast en del av oss klarar av att älska alla sorter av filmunderhållning. De med dragning åt teater och \"finemang\" och de som vill se Arnold och Sylvester göra mos av uslingar ledda av Eric Roberts. Och så allätarna, förståss.

CHICAGO är nästa steg i trenden som startades av MOULIN ROUGE, en stark, vågad och färgsprakande musikal på celluloid. Den musikaliska teatern har flyttat sig in i filmens värld för att stanna och nämnda filmer är topprestationer och enastående upplevelser. Och det är de i den milda grad att jag nästan önskar att det nu var slut. Jag har svårt att se att någon skulle kunna ens drömma om att toppa dessa och resultatet kan komma att bli en blek musikal, som i skam får se sig försvinna bakom dessa giganter.
Visst har det funnits musikaler som vi älskat förut också, men inga som blivit så oerhört minnesvärda. Jag kan dra endast en sådan film till minnet och det är ALL THAT JAZZ, eller SHOWTIME, som den kallades i Sverige. Och likt CHICAGO vad ALL THAT JAZZ en produkt från Bob Fosses hjärna. Skillnaden är att ALL THAT JAZZ spelade sig i nutid och var i stora delar en ganska dramatisk upplevelse emedan CHICAGO tar oss till 20-talets USA och mörderskan Roxie Harts dagdrömmar.

Roxie Hart drömmer om att bli en stjärna. På scen ser hon Velma Kelly, som precis mördat sin syster och sin man men som ännu är på fri fot. Roxie drar hem en lögnaktig älskare och efter att hon fått spö av honom skickar hon några kulor in i hans bröst. Hem kommer den äkta maken och han tar på sig skulden till han får veta att Roxie varit otrogen. Fängelset och hängningen, som åklagaren kräver, väntar. Men där finns också Velma och Mama, den senare en fixare av stora mått. Med Mamas hjälp får Roxie en försvarsadvokat i Billy Flynn som råkar vara kär i sig själv och ser till att hamna i rampljuset så ofta som möjligt. Hittills har Velma varit vägen dit, men nu är Roxie hetare. Amos, Roxies make, kliver in som stöd för sin fru och Roxies väg mot stjärnorna börjar. Men Billy skiftar intresse och snart behövs nya skandaler för att skapa rubriker. Roxie fixar det och slutligen slår hon sig ihop med Velma och slutnumret är en sådan elektrisk framvisning av talang, att man som åskådare blir som om man hade fått en vedklabbe i skallen. Egentligen behövs inga förklaringar, CHICAGO är en av vår tids största musikaler, många har sett den på scen och alla borde i allmänbildningens namn känna till de största detaljerna.

De som följt Bob Fosses karriär och hans teater- och filmuppsättningar vet att han är pappa bakom bl.a. CABARET med Liza Minelli, kanske den mest berömda musikalen någonsin. Jag måste dock mena på fullt allvar att CABARET känns föråldrad och blek i jämförelse med CHICAGO och MOULIN ROUGE. Och ungefär alla andra musikaler också med eventuellt undantag av ROCKY HORROR PICTURE SHOW.
Uppdelad i mindre beståndsdelar kan man säga om CHICAGO att man kanske inte kunde ha fått en bättre regissör om man så sökt med katt, lykta och hund. Rob Marshall, förstagångsregissör, har tydligen studerat sin Fosse väl och man måste erkänna, att medan regin är förträfflig, är den inte originell. Så mycket Fosse lyser det igenom Marshalls arbete. Märk väl att Fosse inte är? var? något annat än regissör/koreograf för originalproduktionen på Broadway 1975. Själva musiken och lyriken kommer från John Kander och Fred Ebb och därtill har Danny Elfman petat ner litet musik, han med. Men Fosses stil lyser väl och detta ligger inte Marshall i lasten, men hans personliga vision kunde ha visat sig litet mera närvarande. Fosse i all ära, men man vill väl se även andra talanger visa sina särpräglade visioner.

Nåja, talanger finns det gott om i CHICAGO. Skådespelarna, för att nämna några. Renée Zellweger spelar Roxie Hart med sådan intensitet och känsla att man undrar varför hon inte kammade hem en Oscar. Nominerad var hon, men Nicole \"Näsan\" Kidman drog det längsta strået. Rättvist kanske, men i årets utdelning kunde man lika gärna ha splittat guldgubben. Zellweger är filmens absoluta stjärna, en utmärkt dansare och en kvinna med oanade röstresurser.
En som fick en Oscar är Catherine Zeta-Jones för sin roll som Velma Kelly. Hon är i all sanning CHICAGOs ansikte utåt och varför inte. Hon är vacker, begåvad och vacker. Och mycket begåvad. Hon har den starkaste rösten, den kattlika vigheten och en utstrålning som känns om man så klädde henne i kökshanddukar och maskeringstejp. Min respekterade vardagsantagonist Danske Niels hävdar det motsatta, men han har rätt till sin märkliga åsikt. Jag beundrar stort fru Michael Douglas och anser att herr Douglas har haft en alltför stor tur i kärlek. Men begåvningen har hon skaffat själv och hon använder den väl på filmdukar runtom jordbollen.
Richard Gere har varit begåvad lika länge som de andra levt, och även han visar upp en fängslande karaktär i CHICAGO. Gere är som bäst då han talar och agerar. Hans sångröst kan man ha olika åsikter om, men jag anser att den nog är på gränsen till alltför tunn. Denna åsikt beror säkerligen på att man sett en annan skådespelare agera advokaten Flynn på teaterscen, en skådis med stor och mäktig stämma. Men Gere duger, allt är frid och fröjd.
Dagens överraskning kommer i form av John C. Reilly som har turen att få spela Amos, Roxies man. Litet dum, simpel och enkel. En man som man ser igenom, märker inte alls eller passerar utan att notera honom. En makalös prestation av Reilly, som visade även i TIMMARNA att han kan räknas som en stor talang inom film. Och även Queen Latifah visar upp en begåvning som man bara kan baxnas av. Inte alla rappare kan dra en hög och ren ton i jazzig anda och agera därtill väl.

DVD:n i fråga kommer i en dubbelbox med största delen av bonusmaterialet på disc 2. Jag tycker att bonusdiscen kunde ha varit mera uttömmande än den är, men mera lulllull och djupdykningar, men man får nöja sig med sedvanligheter, ett bortklippt musikalnummer och en hel del annat ganska intressant. Men bonusdiscen är långt ifrån perfekt.
Disc ett, spelfilmen, är dock av klar och ren referensmaterial och minst lika bra som disc ett i MOULIN ROUGE. Ljudet är så förbannat skarpt, välbalanserat och mustigt, att en ljudälskare som Eders Trogne får nästan tårar i ögonen. Jag tycker än en gång synd om dem som inte har hemmabio. Denna film kräver en välinställd, minst medelklassig anläggning med en förstärkare som kan leverera litet mera watter än mormors gamla skithusradio på sommarstället. Hisnande upplevelse. Både filmen och ljudet. Och det var även skithusradion, om jag inte missminner mig helt. I synnerhet då den flyttades in i köket från uthuset. Whoaaa?
Bilden är mycket bra. Referensklass, men även behaglig i sin excellence. Man blir inte trött i ögonen, så att säga. Färgerna är naturliga och jag fann inga fel i bilden? alls. Å andra sidan vet jag inte om jag skulle ha sett eventuella fel, då filmen tog ett sådant suggrepp om mig. I helhet? ja, en fullträff.

CHICAGO är en musikal. En musikal som inte innehåller några som helst moderna toner. Ingen rap, ingen hiphop, ingen techno, bara hederlig jazz, massor av sång och briljanta prestationer av alla inblandade. CHICAGO är inte bara en film, utan en UPPLEVELSE! För att fullborda den rekommenderar jag att se den även på scen. Den bästa versionen kan ses just nu i New York med Melanie Griffith som Roxie Hart. Men även i London spelas den?

© Janne Ahlgren

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime