Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Crimson Peak (Blu-ray)

Fler recensioner
22 FEB 2016
Crimson Peak (Blu-ray)

Skräck från 2015 av Guillermo del Toro med Mia Wasikowska och Tom Hiddleston.

4.6 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
99 kr49 kr

"En känsla av perfektion... nästan."

Filmskaparen Guillermo Del Toro är en aktiv person som tycks ha sina fingrar i var och varannan produktion... känns det som, men som regissör är han tämligen sparsmakad i det antal filmer som han dirigerat fram sedan starten 1993 då hans första långfilm såg dagsljuset. Man började få ögonen upp för hans stil i Mimic 1997 och hans första storbudgetfilm, Blade II 2002 visade att han kan fånga upp publiken oavsett ämne. Blade II var rentav bättre än ettan, vill jag minnas att jag tyckte. Sedan kom Hellboy och den slog ju de flesta med häpnad, magnifika Pan´s Labyrinth, Hellboy II och 2013 gigantiska Pacific Rim. That´s it. Som regissör är han alltså sparsam med antal, men ser man på Del Toros insatser i film, så räknas hans medverkan som skribent, producent o.s.v. i 110 avverkade och 24 kommande produktionen. Inte illa. Och dag får vi ta del av hans senaste insats som regissör, skribent och producent, Crimson Peak.

Unga Edith faller för den engelska herren


Jag frågade fru A i vilken genre hon skulle placera filmen då vi hade avslutat vår filmstund i går kväll. Det blev en kort debatt om saken och idag är jag inte mycket klokare. Kanske en gotisk skräckhistoria är det rätta, men jag skulle också kunna tänka mig spökfilm, mysterium, mordgåta, kostymfilm, drama, spänningsfilm, kärleksfilm, fantasi..., tja, valen äro många ty filmen är inte enkel att kategorisera. Den fungerar liksom på alla plan.
Hur som helst erbjuder Guillermo en rysare som man sent ska glömma. Inte för att den chockar mer än något annat vi sett eller att den slafsar i blod så vardagsvampyrerna rentav blir yra. Nej, den är helt enkelt vacker, välgjord, genomtänkt och narrativt effektiv så att vi aldrig ens överväger att Del Toro slarvar med handling eller utförande. Del Toros stil i de levande bilderna är ganska lika Pan´s Labyrith, färgsättningen yvig och detaljerna makalöst snygga. Mardrömmen är kännbar utan att vara alltför kladdig. Historien utspelas som vi väl anar, men ändå lyckas den gode regissören ympa in händelser och detaljer som får håret att resa sig och hjärtat att banka.

Paret Sharpe är inte som alla andra...


Edith Cushing (Mia Wasikowska) är en egensinnig, ung dam med förkärlek till egenskriven litteratur och drömmer om att slå igenom i en mansdominerad författarvärld. Hon vill skriva om spöken, för hon ser sådana sedan barnsben, men förläggaren önskar att hon ska hålla sig till kärlekshistorier. Pappan Carter (Jim Beaver) är en rik byggherre, svag för sin dotter och hjälpsam, men i tidens anda innan sekelskiftet 1900 är det viktigare att flickan hittar en bra och framgångsrik man än att hon skapar egen karriär. In stiger den engelska adelsmannen Sir Thomas Sharpe (Tom Hiddleston) som söker finansiering till sin leriga verksamhet i hemlandet. Trots sina fina maner och övertygande sätt krossar pappa Cushing hans finansieringsplaner men kan inte hjälpa att dottern blir betuttad i den charmige mannen. Och att denne blir kär i dottern. Sådana saker kan man ju inte tåla som pappa och istället för att mata den engelska herremannen till sju ilskna grisar i en trång fålla erbjuder han en lösning som engelsmannen tar men som sårar Edith.

Sharpes slott är en magnifik skapelse, rutten men trollbindande


Dock är saker och ting inte som det ser ut och efter många om och men får vi finna oss i att hitta Edith i armarna på Thomas i hans förfallna slott i England där hushållet delas även av Thomas syster Lucille (Jessica Chastain), en dam som definitivt inte är som man ska vara om man ska räknas som snäll, trevlig och anspråkslös. Det krävs inte många hjärnceller till att fatta att Edith ligger snart illa till och att paret Sharpe inte har rent mjöl i påsen. Inte nog med att onda aningar kryper fram, det gör också olika andar som försöker på något sätt få Edith att fatta att hon är i fara. Ska hon inse detta och ska hon klara sig från att bli en del av Crimson Peaks blodröda historia? Jaja, storyn är som sagt inte komplicerad, men utförandet är desto mer detaljrik.

Man ska inte alltid röra sig ensam i korridorerna...


Del Toro har slagit knut på sig själv i sin ambition att skapa något vackert och skrämmande. Hans fotograf Dan Lausten gör ett magnifikt jobb i att förmedla slottets dysterhet kombinerat med miljoner detaljer, fallande snö, löv, rök och den oändliga leran. Man riktigt känner hur man blir smutsig bara av att se på filmen. Lausten har bakom sig några andra filmer som kanske inte excellerar i berättarkvalité men där fotot är enastående snyggt, bl.a. Silent Hill, Solomon Kane, Simon och Ekarna.... Det ser briljant ut, men tonen i filmen är glädjelös. Edith vill att kärleken ska spira och gör allt för att skapa sin dröm. Thomas hänger på en stund, men är mer intresserad av sina uppfinningar och det som ändå kunde utmynna i någon slags jubel krossas totalt av den negativa och manipulerande glädjedödaren och dysterkvisten Lucille. Jag kan inte ens minnas när jag senast har skådat en så kall och mulen ispinne till kvinna. Hon är som en sagofigur från någon grym berättelse om elaka drottningar och svårhanterliga häxor. Lysande insats av Jessica Chastain. Mia Wasikowska är likväl enastående i sin kamp mot omöjliga odds, men Hiddleston är helt enkelt briljant som den charmiga men mystiska, engelska adelsmannen. Han osar såväl mystik som sexighet samtidigt som man i sina märgben vet att han är inte riktigt riktig.

...för där kan det finnas märkliga överraskningar.


Hela filmen kretsar mer eller mindre kring de tre huvudpersonerna samt familjen Cushings läkare Dr Alan McMichael (Charlie Hunnam) som ämnar lägga sig i det hela. Resterande deltagare är av mer eterisk sort, förvridna spöken, slemmiga och blöta av slottets lera. De dyker upp och manifesterar sig för Edith med meddelanden och hemligheter som hon sakta men säkert börjar lösa. Slottet i sig är en kista av mysterier, fuffens och lögn, så Edith får trä varsamt samt försöka överleva kylan och Lucille. Men det finns mer bakom fasaden, saker som uppdagas och allt är inte guld och gröna skogar. Inget är det.
Del Toro tar tag från första stund och släpper inte. Crimson Peak är en intensiv film på alla sätt. Han lämnar inget till chansen och filmen känns så genombearbetad att jag som åskådare inte riktigt kunde hitta något fel alls. Men sedan tog den analytiska delen över för en stund och efteråt kunde jag ändå peka på några detaljer som kanske inte satt sådär hundra. Dels flyttas fokus från människan till slottet då man anländer till England och det är litet synd. Visst är det häftigt att byggnaden blir en egen person men samtidigt tar den en del från det verkliga persongalleriet. Och i jakten på perfektion gör Del Toro, som många andra före honom, det misstaget att hans film är i sina detaljer enastående, men tyvärr också litet steril. Det verkar som att Del Toro fattat detta vid något tillfälle och kompenserar med hisnande våld och blodsutgjutelse för att det hela inte ska sluta som ett rent provrör i ett laboratorium. Detta kan vara en överanalys, men den känslan fick jag vid min sena reflektion många timmar efter slutet på filmen.

Lucille är en nyfiken kvinna


Filmens ton är röd. I övrigt är Blu-rayn rent bildmässigt av referenskvalité, inget snack om saken. Så vacker, skarp och behaglig att se så man vill gråta. Del Toro är en av de få filmskaparna som använder levande bilder som sin kanvas och verkligen målar upp konstverk istället för att producera dem på löpande band. Ljudet är också av mycket hög standard. Inte riktigt så djupt och massivt som jag hade önskat, men med en aktiv surround och en stor känsla av rymd är detta ljudspår i DTS-X (typ Atmos), nedbantat till 5.1 ändå mycket bra. Jag begriper dock inte varför man bantat ner till 5.1 då region A njuter av 7.1. Dåligt! Nu har få förstärkare idag avkodning till DTS-X och Atmos, men man måste ju kunna erbjuda olika format för framtida bruk. Alla kommer inte att dras med sina gamla förstärkare i all evighet. Nåväl, extramaterialet är sedan mångsidigt och givande så man kan förlåta en del av utgåvans brister, så att säga. Musiken i filmen är mycket bra, på gränsen till hur bra som helst.

Här spelas det dystra toner


Jag njöt av filmen och tvingade mig att hitta fel. Skulle detta nu inte vara min uppgift så skulle jag anse att Crimson Peak är en rätt fulländad film. Den ger oss rysning, spänning, charm, stil och två timmar solid underhållning. Jag kan se hur spaltterfolket och vänner av Eli Roth kan se Crimson Peak som en överkomplicerad film i en simpel genre, men för mig är den mer än så. För mig är Crimson Peak en vacker tavla med dystra undertoner, en som jag gärna skulle ha hängande på heltid i mitt vardagsrum. Således var detta inte sista gången jag såg denna film. Rekommenderas.

©Janne Ahlgren

2016-03-06 15:27
MartinAxelsson: Min utgåva av filmen har DTSX-HD Master Audio 7.1, och den köpte jag på discshop.se. (: Hade inte först tänkt att köpa filmen, men efter att ha läst din recension så åkte den i kundkorgen. Dina recensioner läses alltid med intresse, keep up the good work Janne! // Martin
2016-07-29 13:11
ongest: Tvåa på bollen här men vad jag kan se på askens bild så är det DTS-X 7.1 även här i Sverige :-)

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime