Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Da Vinci koden - Extended edition (2 disc)

Fler recensioner
11 NOV 2006

"Kompetent, men inte kontroversiell... längre."

Mycket av förhandssnacket angående da Vinci Koden har haft att göra med bokens påstådda kontroversiella tema, de teologiska osakligheterna, Vatikanens indignation och de facto, att författaren Dan Brown spikat väl ner sina teser om hur \"saker och ting egentligen kan vara\". Teserna han skriver om är inte hans egna, utan har att göra i stor utsträckning med teorier och funderingar som funnits i cirkulation länge och väl, långt innan man beslöt sig för att göra film av senare tiders mest populära romaner. Vissa över tusen år gamla teorier är avdammade till förmån för spekulationerna.

Nytt sätt att skåda målningar på Louvren


Dan Brown har dock gjort ett stort jobb. Han kan sina teorier väl, han är insatt i såväl teologi som kryptologi och han har en fenomenal förmåga att blanda fakta med fiktion, skrönor med realiteter och hans kontrovers, egentligen, har att göra med att han petar in i sin berättelse verkliga platser, verkliga händelser, objekt, personer och i synnerhet existerande samfund av olika slag. Inte konstigt att bl.a. Opus Dei fått nippor av Browns påståenden och påhopp. Men Brown är det fria ordets advokat numero uno och anser att han minsann får tycka och skriva vad han vill. Och det han skriver är så bra, att man ibland tappar förhållandet mellan verklighet och uppdiktad prosa. Det är detta som gör hans böcker så fängslande och även om allt inte är sant eller ens en gnutta överensstämmande med verkligheten, så finns det detaljer som är så häpnadsväckande, att man blir helt perplex. Men, som sagt, Brown är inte den som \"själv hittat på\" alla förbluffande teorier. Nej, dessa har han snappat upp på många olika håll, och sedan placerat dem i en ordning som vi läsare kan njuta av, tro eller låta bli, men likväl förundras en hel del.

Forrest Gump ger sitt bejublade tal inför OS i Berlin


Ron Howard är känd som en regissör av högre klass. Hans \"verk\" tangerar oftast mellan riktigt bra och förbannat underhållande. Någon riktig bottennotering har han inte lyckats få till stånd, men det är klart att karriären startades inte med idel kassasuccéer, även om sådana fanns. Genombrottet som regissör av rang kom i och med att Cocoon kom ut 1985 och 1988 actionfantasin Willow som hade självaste George Lucas i producentstolen. Världen över började man nominera Howard till ett och annat pris, vissa fick han släpa hem och så 2002 kom äntligen guldgubben som han förtjänade för A Beautiful Mind. Ja, han fick två, för filmen vann även \"Bästa Film-gubben\". Howard är en sympatisk och omtyckt regissör som kändisarna vill jobba med, som vet vad han vill och som inte hafsar fram projekt. Även hans mer mediokra produktioner kännetecknas av idel proffsighet i varje ruta och Ron Howard är ett gott, om inte rentav självklart, val som regissör då det gäller att peta ner en berättelse som garanterat kommer att skärskådas med lupp, blodhund och uppretad katt. Då boken bakom filmen har skakat den katolska världen i sina fundament, så kan man knappast ge uppgiften till någon Uwe Boll, som numera tycks vara synonymen för skitfilmsregissör oavsett boxningsmatcher mot kritiska kritiker. Och Howard antar utmaningen.

Leon undrar vad captain John Miller gör i samma hiss som han. Är han på väg ut för att köpa mjölk, tro?


För att lyckas med att trovärdigt iscensätta denna kontroversiella historia behövs skådespelare som kan mäta sig med Howards krav. Tom Hanks är en pålitlig och omtyckt aktör som kan variera sitt karaktärsutbud hur mycket som helst. Och han kan i synnerhet vända de kritiska ögonen mot något annat än hål i historien. Och Hanks levererar stordos av sympati, kunskap och trovärdighet. Likaså finns damen i berättelsen på rätt plats i form av Audrey Tautou och den franska polisen Fache i Jean Renos bistra skepnad. Som helhet är filmen mycket väl spelad av alla inblandade, kanske aningens med autopiloten på, men ändå väl i slutändan.
Problemen kommer då Ron Howard och manusförfattaren Akiva Goldsman försöker suga ur det bästa av Dan Browns berättelse, få det meningsfulla med i det hela och undvika att vara subjektiv åt det ena eller andra hållet. Här hopas de stora bekymren. Att boken i sig är utdömd av alla katolska samfund är ju ingen överraskning. Man har påpekat hur fel Brown har i mer eller mindre alla påståenden han skriver och att hans bästsäljande bok lider av dålig research. Andra ställer sig på \"anklagarsidan\" och jublar åt att man äntligen får veta hur mystiska kyrkan är och vad som pågår bakom lyckta dörrar. I en tid där pedofilpräster döms av domstolar och där Vatikanen tystar ner skandaler kan inte kontroversen komma mer lämpligt. Howards uppgift är att underhålla och få spridning för filmen, därav en tämligen ansvarsfull approach i det hela.

Gandalf har bytt ut sin häst mot snabbare transporter


Och det är här filmen får sin första törn. Goldsman lyckas visserligen plocka russinen ur kakan, men han lyckas också ta kontroversen ur berättelsen. Den Katolska Kyrkan kan andas ut. Här finns inget kvar som kan skada eller ens väcka misstanke. Goldsman och Howard har reducerat Browns berättelse till en mystisk thriller med en del välkoreograferad action, några tankeställande \"faktan\" och så en melodramatisk historia som man knappast kan riktigt tro på. Man kan väl säga såhär, att de som läst boken finner, att i textform var berättelsen trovärdig, som film kanske mindre så. Men man måste också beakta hur människan, åskådaren själv ser på teologin och vilket utrymme man har för \"alternativa\" teorier. Den slutsats som Brown (och många andra) kommer med är ingalunda helt galen och kan mycket väl vara så. Trogna katoliker som växt upp i en sträng, teologisk syn på saken, kan inte ens tänka sig alternativ, men i denna tid då tvivel råder mer än övertygelse, kan man som \"icke troende\" kanske få ut ur filmen en tankeställare. De som har en protestantisk vardagstro med filosofiska tankar om möjligheterna bakom den kristna tron kan också finna utrymme för alternativa tolkningar, men de flesta, tror jag, hamnar i en situation där man bryr sig mera om att se hur snacket byts mot action, och tillbaks till snack och sedan action igen, i stället för att sjunka i djupare tankar kring temat. Och då mördande minkar och svekfulla biskopar inte är någon nyhet, så blir inte de chockerande här heller. Med litet våghalsighet hade Howard kanske fått katolikerna att starta ett heligt krig, men han har nog haft order om att hålla sig på god fot med alla. Alltså stryker han på tok för mycket medhårs.

Filmen är mycket proffsigt tillverkad. Förutom bra skådespeleri finns även en detaljrikedom som är häpnadsväckande. Allt ser äkta och realistiskt ut, mycket är. Bara en karaktär kan man finna vid sidan av den trovärdiga karaktärsgallerin. Det är munken Silas, som blir en karikatyr av det onda inom kyrkan, det som ursäktar sina dåd med en bön. Skulle Silas ha varit mer övertygande som person, så skulle berättelsen ha mått väl av detta. Inte ens de andra kan släta ut Silas extremhet och det värsta är att Silas ska egentligen vara en man tycker synd om. Men det största dilemmat kommer i form av att boken är ett pussel som man inte kan lägga ifrån sig emedan filmen är en rakare berättelse utan överraskningar. Har man läst boken saknas alla kallduschar och har man inte gjort det, ja, då kanske man kan njuta litet mer, men några stora mysterier får man inte knäcka. Å andra sidan får vi ta del av en kompetent berättelse, stöpt i Hollywoods mest förgyllda bägare och berättelse, trots sin småbeskhet, är så lättdrucken, att man nästan får för mycket av den mot slutet. Filmen baserar sin dragning på det intellektuella även om man lyckats ibland med att idiotförklara en del av publiken. Men kan man sin Bibel och har intresse av teologi, så borde filmen i alla fall ge en del detaljer att fundera på och om inte annat, så kan man reta Jehovas Vittnen med \"fakta\" nästa gång de knackar på.

Amelie från Montmartre är fortfarande sympatisk trots pressen från elaka håll


DVD:n torde inte göra någon besviken. Den separata bonusdiscen kunde dock ha varit mer ingående vad det gäller just kontroversen. I stället blir den en kavalkad av ryggdunk och förklaringar om hur lyckliga alla är att få jobba med alla och hur fantastiska man har varit från statliga håll med tillstånd och dyligt. Browns segment gör dock tydligt klart att han har skrivit en fiktiv roman med idéer som ingalunda var hans egna. Han har dock ärats med smällarna som idéerna gett. Ljud och bild gör få besvikna. Bilden kan man förstora upp på duk och jag kunde inte hitta egentligen några fel alls. Ändå är detta inte referenskvalité. Den är för dyster och \"död\" för att få fulla poäng. Samma gäller ljudet som är mycket bra, men det där absolut sista saknas i såväl botten som toppen. Musiken i filmen lutar åt det patetiska hållet och är på snäppet så förutsägbart att man inte riktigt vill svälja detta med hull och hår. Vackert, ja, men som sagt något högtravande också.

Filmen missar många poäng, men ger i gengäld en stabil upplevelse som osar proffsighet i varje scen. För den som inte läst boken ger filmen garanterat mer i utbyte, men även för färdigutbildade finns det en del att hämta i denna kodfilm. Som sämst är filmen en storbudgetsnarkare, som bäst en tankeställande thriller i medioker takt, men en som inte kan kallas slarvig eller aggressivt provocerande. Sevärd, hur som helst.

© Janne Ahlgren

2013-05-21 20:31
KenthMichael: Och då mördande minkar och svekfulla biskopar inte är någon nyhet, så blir inte de chockerande här heller. Med litet våghalsighet hade Howard kanske fått katolikerna att starta ett heligt krig, men han har nog haft order om att hålla sig på god fot med alla. Alltså stryker han på tok för mycket medhårs. Janne; du menade nog mördande MUNKAR, inte minkar?
Svar från Discshop:  Nä, minkar... mycket farligare ;-)  munkar är nog det rätta ordet. De förbannade tangenterna sitter ju för nära varanhfs. /Janne

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime