Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Day after tomorrow (2-disc)

Fler recensioner
09 OCT 2004
Day after tomorrow (2-disc)

Action från 2004 av Roland Emmerich med Dennis Quaid och Jake Gyllenhaal.

3.4 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Stor, större, störst... och så Emmerich-storlek"

Storfilm, större film, Roland Emmerich-film. Låt oss se sanningen i vitögat och konstatera att tysken Emmerich inte tillverkat någon smal konstfilm för den petiga kritikerkåren. Någonsin! Hans filmer blir bara större och större, hans förstörelsemani värre och värre och under sin karriär har han bl.a. hittat en port till ett annat universum, låtit utomjordingar fördärva halva jorden med hiskeliga vapen, placerat ett gigantiskt monster i New York, petat ihop ett episkt äventyr för Mel Gibson och nu låtit klimatet fördärva mer eller mindre hela norra jordklotet.

Emmerich tar i så det knakar och hans framgångar måtte reta gallfeber på dem som älskar rim och reson, logik och vetenskapliga fakta. Och hur mycket än källarnördarna klagar på det orealistiska Emmerich petar ner på celluloiden, så är han en av de mera inkomstbringande regissörerna i modern tid. Hans 5 senaste filmer inklusive denna DAY AFTER TOMORROW har spelat in ca. 815 miljoner dollar, d.v.s. smått obegripliga 5,7 miljarder kronor. Någon måste gilla hans upplägg, eller hur? Och erkänn nu, att det är ganska mastigt att se en höghusstor ödla demolera New York och en nördig Jeff Goldblum med en överspelande Will Smith ta sig an överlägsna rymdvarelser. Man kan klaga på det ena och det andra, men Emmerich står faktiskt för en hel del underhållningsvärde.
Och klaga kan man även då det gäller DAY AFTER TOMORROW, för den är ju jönsigt värre. Norra jordklotet fryser till ett islandskap på några få veckor, en klimatologs son sitter fångad med sina vänner i ett bibliotek i New York, klimatologen ska rädda pojken. Presidenten är klok, vice presidenten är dum. Varningar tas inte på allvar, tredje världen blir räddaren i nöden. Ja, ja.

Precis som i Roland Emmerichs filmer producerade av Dean Devlin är det visuella den detalj som får stå i fokus. Nu är inte DAY AFTER TOMORROW en Dean Devlin produktion, men det visuella är fortfarande det som man minns efter att filmen är slut. Emmerich har öga för katastrofer och storslagna scener, han har koll på sin tajming och han kan skapa spänning med små enkla element. Han är så populistisk, att han kunde med lätthet klå G.W. Buske i presidentkampanjen om han inte skulle ha en så orealistisk världsbild och så förvrängda idéer om ett och annat. Vid närmare eftertanke, så passar han nog väl med i kampanjen i alla fall.
Emellertid är Emmerich en regissör som visualiserar sådant som andra bara drömmer om. Hans förstörelsemani är notabel och hans modus operandi enkel; Stryk medhårs, visa stora ting, skapa debatt, kamma hem vinsten. Och som aldrig förr har diskussionen om klimatförstörelse blossat upp. Om Emmerich är naturvän och rädd för miljöförstöring, så har hans mål uppnåtts. Han slår oss i ansiktet med en helt osannolik historia och erkänner själv att hans katastrofala tidtabell för den nya istiden är löjlig och finns där bara för underhållningen skull. Detta noteras av vissa men de flesta debattörerna gapar fortfarande högt om den orealism som filmen visar. Poängen är att de gapar! Ju flera som protesterar för eller emot, desto bättre. Debatten är igång och vetenskapsmännen har iskallt konstaterat att en istid faktiskt är på G, men att det tar många, många århundraden innan det händer. Dock, och här är poängen, påverkar människan klimatet ogynnsamt och höjer med sina utsläpp jordens medeltemperatur, vilket vetenskapligt sett kan vara orsaken till nästa istid. Detta på mycket lång sikt, på kort sikt har vi översvämningar, torka, sjukdomar och väderfenomen, som kan vara nog så allvarliga.

Jag kan inte låta bli att beundra Roland Emmerich litet i alla fall. Han är en av de få som vågar ge oss så obegripligt stora och högtflygande fantasier att man nästan skäms. Samtidigt kittlar han våra basinstinkter genom att visa spektakulära saker. Människan har alltid dragits till olyckor, hemskheter och andra visuellt märkliga saker och spektakulär bio är ett bra sätt att mätta sin suktning efter det extraordinära. Emmerich ger valuta för pengarna och effekterna, hur orealistiska de än är, är trots allt av imponerande sort. Då tornadorna river sönder Los Angeles eller då en jättevåg sveper över New York, så kan man inte låta bli att flina litet. I själva verket hjälper detta spektakulära att få oss att glömma det genomidiotiska och enfaldiga som befinner sig som den mänskliga delen av berättelsen. Tonårsromans blandas med den hjältemodiga pappans försök att rädda sin son. Stereotyperna avlöser varandra och den enda ljuspunkten är vice presidenten som liknar till punkt och pricka Dick Cheney. Handlingen är mer än förutsägbar och även om spänning bjuds i form av olika händelser där vädret eller digitalvargar jagar rollinnehavarna, så är historien fånigt värre. Och just nämnda vargar, som dyker upp i bild i den senare halvan av filmen, är en sorts antiklimax i det hela, för de är inte i samma klass som resten av effekterna. Den fåniga romansen och pappans kamp \"mot bestämmarna\" är enbart löjlig. Visserligen följer inte USA Kyotoavtalet, men Emmerichs kritik är litet väl synlig och litet för mycket fingerpekande för att förefalla realistiskt eller effektivt.

Skådespelarna med Dennis Quaid som primus motor är välvalda och fräscha. Quaid själv låter bli att göra en Gibson och även om han är hjälten, så vältrar han sig inte i glansen. Ian Holm kan göra vilken roll som helst trovärdig och som den gamla professorn är han perfekt. Vidare har vi Jake Gyllenhaal, som klart spelar under sin kapacitet och en ny tös vid namnet Emmy Rossum, som ser litet ut som en ung Mia Sara. Resten av gänget är slit och slängfolk som Emmerich gör sig av med i tid och otid. Och så naturligtvis en hund och en hemlös för kontrastens skull. Han är inte så litet förutsägbar, Roland Emmerich.

Manus kombinerar fakta ihop med påhitt av grövsta slaget. Detta kan vi acceptera i underhållningssyfte. Då vi vet att filmens premisser är helt absurda i det tidsperspektivet som Emmerich ger oss, så tittar vi i stället på dialogen. Den suger aphemorroider. Snacket kommer från Discovery Channel kombinerat med Dallas och någon fånig tonårskomedi från 80-talet av John Hughes. DAY AFTER TOMORROW skulle nog ha passat bättre som en stumfilm och enbart några ord som sägs låter vettiga.
Filmens händelser, frånsett klimathärjningarna, är ganska lågtflygande, de med. Det är inte många detaljer man kan svälja utan att flina litet och vissa segment är så fåniga att man vill se något annat. Jag kan avslöja att då jättevågen rusar fram på New Yorks gator i 300 knyck, så springer man inte ifrån den. Man stannar inte upp för att titta på den och en låg byggnad som rammas av 3 miljoner kubikmil vatten står inte stadigt oavsett hur väl den är byggd. Små detaljer som kan reta mig något. Men det ser jävligt bra ut.

Och så en orsak till som gör att man förlåter alla dumheter. DVD:n! Klar referensmaterial rakt igenom. Ljudet är så intensivt, rent och balanserat att man får ståpäls. Basen slänger sina element i massiva rörelser och hela rummet blir infångad i ett ljudinferno som låter bra. Surrounden kommer omedelbart till sin rätta och den töntiga dialogen låter oförskämt bra. Och så ser det hela dessutom förträffligt ut. Bilden kommer till sin rätta på duk, detaljerna ser fina ut och skärpan ska vi inte klaga på alls. Mycket imponerande och trots allt det vita som vi får se, så finns det nog med utrymme för bra skuggor och noll överdrivenhet. Bland det bästa jag sett och hört.
Musiken förefaller mycket adekvat och det där bombastiska patriotdravlet är bortglömt. Musiken är inte märkligare än att den fyller sina skor, men den är inte heller av den där irriterande sorten som man kunde höra i exempelvis TROJA. Föga originellt, men passande.
Extramaterialet kommer på en separat disc och här är kanske den viktigaste ingrediensen den vetenskapliga synen på miljöförstöringen. Alla är enade i utsagan att Emmerichs version är hiskeligt uppspeedad, men att själva teorin om vad som kan hända är korrekt i stora drag. Vetenskapsmännen pratar om mera närstående effekter av miljöförstöringen och passar på att konstatera att USA:s 5\% av världens befolkning ger upphov till 25\% av koldioxidutsläppen. De växande ekonomierna i Kina och Indien är ett hot också. Även politiska aspekter tas upp och sanningen är att då maten eller vattnet tar slut, så säker man det på annat håll. Det kan bli konflikter. Då landet översvämmas, så måste man flytta och vart ska man ta vägen i en värld som föga tolererar intrång av främlingar. Denna dokumentär, även om man säkert kan diskutera dess påståenden, är mycket bra och sevärd.
Sedan har vi ett antal featuretter angående själva filmen, dess uppbyggnad och produktion och för nyfikna avslöjas i princip allt. I stora drag kan man säga att även bonusdiscen håller referenskvalité vad det gäller extramaterial.

Man kan anse att förstörelsen av USA och halva jordbollen inte är bra underhållning (antiamerikanerna jublar), men i en värld där hot av alla de slag står vid var mans dörr, så kan filmen i alla fall erbjuda en viss uppmärksamhet på ett område som vi alla kan vara med att styra. Jag ser filmen som ett ytligt inlägg i en pågående debatt som ignoreras av vissa och som en bit av amerikansk underhållningstradition som vi inte är bortskämda med. Katastroffilmen har visserligen fått ett uppsving och Emmerich är en av dem som för traditionen vidare. DAY AFTER TOMORROW är en fånig film, men den är också förbaskat underhållande om man frånser det vetenskapsvidriga och löjliga som finns i bild. Och sprickan i isen i början av filmen då? Jo, ni kanske minns ekorren i ICE AGE. Kan det vara han i farten igen?

© Janne Ahlgren

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime