Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Den gode, den onde, den fule (2-Disc) - Special edition

Fler recensioner
13 JUL 2004

"Sergio Leones näst bästa film"

Sedan THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY för första gången uppenbarade sig framför mina ögon har jag ansett att detta måste vara den ultimata western och det utan tveksamhet. Visserligen gillar jag regissören Sergio Leones andra italowesterns också, men denna mastodont till film, regissörens tredje med Clint Eastwood. Clintan var då på 60-talet en karaktär som tillfälligt dammat Hollywoods glitter av sig och gjorde småbudgetfilmer i Italien i stället. Och tveklöst, även sedd i ett större perspektiv, är dessa spagettiwesternfilmer av stort värde som efterapats flertalet gånger och som också gett upphov till mera parodierande varianter, såsom Terence Hills och Bud Spencers vingliga framfart i Trinity-filmerna. Dumt värre, men man ser vem som varit förebild.

I Leones arbete märks detaljer som oftast saknas i amerikanska filmer. Delvis kan man kalla dessa detaljer slumpmässiga, men för det mesta var det mästarens vision och öga för realism som gav oss något märkligt att se på. Leones Vilda Västern är en skitig plats med tandlösa och skabbiga människor i bebyggelser som knappt kan kallas värdiga för grisar. Det finns föga plats för finess, kläder är trasiga, lik luktar äckel och silverskedar i bild är något som inte bara finns. Här finns inga vilt skrikande indianer, målade tält eller ens vackert makeuppade kvinnor så långt ögat kan nå. Sergio Leones western i yttre kanter av civilisationen är kanske det mest realistiska man kan se på film om man bedömer visionen enligt gamla foton och konnässörernas försörkringar.
Likaså förbluffar Leone oss med att ge hiskeliga panoramor som visar öknens hela karghet och ingen har anledning att inbilla sig att öken i USA skulle se annorlunda ut än den som finns att finna i Spanien. Hett, sand, karghet och jävelskap så långt ögat, kameran, kan se. Men Leone är ingalunda unik i sin vision. Han har lånat av många, i synnerhet Akira Kurosawa, som Leone beundrade och vars samurajfilmer ofta fick stå som modell till Leones westernvarianter. Leone lånade också från målningar han beundrade och klassiska fotografier han sett. Hans kunskaper som filmskapare, trots låneriet, kan inte förringas. Han stil är hans egen och hans varierande mellan närbild och panorama är ett kännetecken.

Och om Leones stil är i sig säregen, så är hans karaktärer ännu mera intressanta. Eastwoods roll som Blondie är strikt sett den samma som han har haft även i de två tidigare filmerna som Leone regisserat, A FISTFULL OF DOLLARS och FOR A FEW DOLLARS MORE. Blondie är en kille som kan sitt vapen. Han är genomgående cool och vad som driver honom är mer eller mindre ett mysterium om man frånser begäret till pengar. Han säger inte mycket och han finns som en ryggrad i THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY. Den ryggradslösa individen, den fule, spelas med intensitet av Eli Wallach och denna karaktär, Tuco, är filmens absoluta motor. Käften går i ett, han fräser som en ilsken katt, gråter och hatar samtidigt. Och är fenomenal med vapnet. Han är alla skurkars ärkeskurk, en man utan samvete och en passion för pengar han kan stjäla. Inget är för heligt för att man ska kunna agera fult, men likväl gör han korstecknet i tid och otid. Den onde, om nu man skulle tro att Tuco inte var det, spelas av Lee Van Cleef, en yrkesmördare som kommer Blondie och Tuco i hälarna då de alla tre försöker sig på att lägga beslag på en skattkista. Denna mördare, Angel Eyes, är en vessellik varelse som är såväl livsfarlig som slug. Och i form av Lee van Cleef finns en scennärvaro som inte Eastwood eller Wallach kan rå på. Angel Eyes är en riktigt ond gestalt. Jo, Tuco känner till en begravningsplats där en skattkista ska finnas. Blondie känner till vilken grav den ska finnas i och Angel Eyes vill lägga beslag på skatten utan att dela med sig. Svek, rävspel och ett skimmer av falskhet besudlar filmen då var och en av dessa farliga gubbar försöker lura varandra. Det slutar som man tror? eller. Det finns överraskningar i filmen och även om den röda tråden är rak, så låter Leone oss ta del av karaktärernas särdrag och några sidospår som är så pikanta att man bara kan njuta. Wood, Wallach och van Cleef är suveräna i sina roller och alla biroller, som Leone besatt med lokala zigenare och folk med ansikten som man minns, ökar filmens visuella markant.. Inga skönheter här, bara människor som tycks vara huggna ur gammal gran med slö yxa. Svett och pormaskar i ansiktena, handikapp och groteskhet i kropparna. Inte alla, men det finns en hel del att da del av i Leones persongalleri.

Om filmen som sådan är en filmskapares visitkort, så kan filmbolagen numera stoltsera med väl producerade DVD:er. I detta fall har vi en restaurerad film som överförts till det digitala mediet med omsorg. Leones vision ligger framför oss i hela sin prakt och det där med svettdroppar, defekter och detaljer syns utan tvekan. Man kan inte kalla bilden referensbra, men för att vara snart 40 år gammal, så är den bland de bästa. Ljudet förstummar ingen som är van vid att kulorna viner i var och varannan högtalare, men trots sin relativa tunnhet, så man lyckats skapa ett trovärdigt och acceptabelt ljud som duger väl att lyssna på.
Extramaterialet ligger på separat disc och i och med denna mängd bonus, dokumentärer, intervjuer och allt som man kan hitta på, kan man kalla bonusdiscen för riktigt bra. Inte den bästa, men imponerande bra. Musiken behöver jag knappt nämna. Filmhistoriens mest kända toner strömmar ur högtalarna och Ennio Morricones kanske finaste verk spelas upp i filmen. Jag har titeldängan som mobilsignal och den väcker alltid uppmärksamhet.

THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY var den första spagettwestern som amerikanarna tog till sig. Westernfilmer hade man gjort i Europa redan före Leone, men det var mästaren L som gjorde spagettin amerikansk. Nu med restaurerad bild, saknade scener inklippta, dubbningar tillfixade och i en finfin DVD-upplaga har såväl amerikanarna som vi Européer insett att Sergio Leone med denna film, och sina 11 andra regiverk, visade sig vara av absolut toppklass vad det gäller framställning av personlig vision. Filmhistoria som rekommenderas varmt!

© Janne Ahlgren

OBS! Om någon undrar vilken jag anser vara hans bästa, så är det ONCE UPON A TIME IN AMERICA.

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime