Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Julkalender

Filmguiden

Godzilla (2014) (Blu-ray 3D + Blu-ray)

Fler recensioner
23 SEP 2014
Godzilla (2014) (Blu-ray 3D + Blu-ray)

Äventyr från 2014 av Gareth Edwards med Elizabeth Olsen och Bryan Cranston.

4.4 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Hur som helst är det apokalyps!"

Det är väl så att då det kommer till kritan, så är det inte politiskt korrekt för en seriös filmrecensent att gilla en film i Godzilla-storlek och av senare årsmodell. Ska man gilla Godzilla, så ska man välja japanska originalet från 1954 av Ishiro Honda. Och visst, jag trivs med de gamla filmerna mycket väl och ska man dyka i allegoriernas djupa vatten, så har originalet mycket mer substans än dagens - minst sagt - massiva version.

Follow the slimy trail...


Roland Emmerich, som inte är känd för att ta i försiktigt, kånkade fram ett digitalmonster 1998 och i storlek krossade den allt som heter japanska gubbar i latexdräkter. Och sanningen att säga - nja, den var kanske inte så bra, men den var visuellt imponerande för 15-16 år sedan. Det kan man inte komma ifrån. Och skalan var sanslös. Inget i jämförelse med vad vi erbjuds i 2014-års version med 1750 (!) filmskapare bakom rattarna och 160 miljoner dollar i plånboken.
Det finns många trevliga saker att se i livet - ett par monster i skyskrapehöjd skulle förmodligen dock inte vara ens förstaval om avståndet vore oanständigt kort. För att inte tala om tre monster som använder en stad som en MMA-arena. Nu händer detta inte i det verkliga livet - så ofta - så man kan med fördel luta sig tillbaka och se det hela utspelas på stora duken/plattburken i närmaste hemmabiograf, i 3D, och förundras hur i helvete man har lyckats göra det hela realistiskt? Jag menar, jättemonster är inte verkliga och förr i tiden hade man som sagt en liten gubbe i en gummidräkt eller förstora helt enkelt upp vanliga naturkreatur till absurd size genom filmens magi.

Bryan Cranston får inte spela en glad kille i denna film


SPOILERS följer, men inget är en överraskning...
However, innan vi kommer så långt att städer rivs i parti och minut tar regissören Gareth Edwards (Monsters) oss på en väldigt humandriven berättelse där något stort och illavarslande befinner sig i bakgrunden, men man får aldrig se mer än en skugga och sekunder av s.k. nyhetsfilm. Godzilla härstammar från Japan, så det är inte mer än rätt att man placerar filmens första tredjedel just där. Egentligen börjar det hela på Filippinerna där en gruva kollapsat och något stort har krälat ut. Detta stora är sedan på väg till Japan där amerikanska ingenjörsparet Joe & Sandra Brody (Bryan Cranston & Juliette Binoche) har ansvar för driften av ett kärnkraftverk och Joe är orolig, för han har snappat upp geologiska signaler som inte är jordbävningar trots att de påminner om sådana. De är för regelbundna och blir allt intensivare. Hip hop och kaboom brakar helvetet loss och det som en gång var ett kärnkraftverk förvandlas till ruiner. Brody-parets son Ford ser allt detta från sin skola. Joe överlever och börjar intensivt hitta förklaringar, för han köper inte regeringens saga om naturliga orsaker. Ford (Aaron Taylor-Johnson) går vidare och blir minröjningsspecialist i det militära och tappar kontakten med far Joe som stannar i Japan. Egen familj och livet lever väl, men strax får han meddelande från Japan att pappa sitter bakom galler då han ertappats med att smyga omkring i det kontaminerade området där kärnkraftverket och den närliggande staden en gång befann sig. Ford får laga sig till Nippon, är sur på pappa och låter sig lockas med på ytterligare en expedition till det förbjudna området. Väl där blir far och son tillfångatagna och Ford förstår att pappa Joe har haft rätt hela tiden. Anläggningen tycks vara i gång och det finns konstruktioner på området som inte påminner om något annat han sett förut. Och nu börjar samma signal upprepa sig som Joe hörde för 15 år sedan. Plötsligt rasar en av konstruktionerna och till allas stora bestörtning kliver en osympatisk urtidsvarelse ut ur sin kokong och ställer till med mycket elände och många döda. Och så drar den vidare.

Att vara militär kan vara trösterikt, men hjälper inte mycket...


En japansk vetenskapsman, Dr Serisawa (Ken Watanabe) ser till att plocka med sig svårt skadade Joe och Ford då amerikanska militären tar kommandot och börjar ånga mot Hawaii dit kreaturet från Japan tycks vara på väg. Ford vill hem till sin familj i San Fransisco och landsätts på Hawaii, men det gör också kreaturet som är synnerligen förtjust i att käka radioaktivt material. Militären tar i tu med odjuret, men är hyfsat chanslösa och stunden senare finns bara ruiner kvar och monstret sätter kust mot USA. Samtidigt inser man vad den har i åtanke och Dr. Serisawa berättar att det faktiskt finns en kokong kvar - en som gömdes i Yukkabergen i Nevada... där man förvarar allt radioaktivt avfall. Åhejåhå. Några vändningar senare är Ford inte längre på väg hem, utan tillbaks i militära plagg och ska aptera en atombomb på ett gammaldags, analogt sätt. Militären ångar med fulla pannor mot USA:s kust - och San Fransisco - där mötesplatsen är och som riktningsguide har det plötsligt dykt upp ett monster till - ett som tidigare, redan på 50-talet, visat sig och som man inte rår på. I själva verket kan man tro att detta monster, Godzilla, har för avsikt att sammandrabba med de två andra som nu ställer till med kapitalt mycket förstörelse och är på väg att därtill föröka sig. Men män kan inget göra och för militärens del blir det att försöka skydda staden från atombombens effekter medan man lämnar vinnarmatchen till dessa gigantiska varelser och försöka rädda eget och andra skinn. Och slutmatchen blir inte nådig eller obetydlig.

...då motståndaren är en bra bit högre än skyskrapetaken


Man kan känna igen en hel del från de otaliga tidigare filmerna som porträtterat Godzillas kamp mot människa och andra märkliga tingestar, men det som fastnade mest på mina hornhinnor var saknaden av huvudkaraktären. Godzilla finns inte i bild speciellt mycket. Detta är smart och inte långt ifrån t.ex. Steven Spielbergs Jaws där man nog visste om hajens existens, men visade den inte förrän sent i filmen och även då fick den agera skugga och tanke mer än faktiskt monster in the spotlight. Edwards och alla manusförfattare som haft input i filmen - det är en del individer, men bara två får cred - har satsat på att göra Godzilla till en mänsklig berättelse där allt det hotande och farliga sker i bakgrunden och man kan inget göra. I sig är basberättelsen om Ford och hans hets för att komma hem till fru och son litet banal. Han är förvisso militär, men hans återkomst till militären och hans expertis är litet väl lägligt. Å andra sidan tar Godzilla och hans fienden och korrigerar allt som människans banalare aktioner åstadkommer och klart är, att trots bra karaktärer och starka skådespelare viftas dessa bort som spindelväv då vrålet kommer och håren står i givakt på armarna.

Spring! Men vart?


Eftersom Edwards vill behålla det storslagna och rätt episka till slutet av filmen måste han också röra på händelserna i ett bra tempo. Och det gör han. Trots att vi får vänta på djuren saknar filmen ingalunda dramatik och spänning. Det hela flyter fram stiligt och visuellt galet perfekt.
Och då han sedan släpper loss varelserna och låter dem dominera händelserna och bilden vi ser får man nästan tårar i ögonen. Detta är maffigt, underhållande, smart och synnerligen snyggt. Godzilla är inte svår att förstå och även om nya Godzilla kanske inte väcktes av kalla kriget och rädsla, så är hans filmexistens ändå en rejäl tankeställare i frågan vad ska vi göra om vi blir invaderade av monster och får hjälp från ett lika skräckinjagande håll. Rent visuellt är Godzilla helt enkelt perfekt. Här bleknar allt stort som hittills skrämt folk på flykt, från Jurassic Park till original-Godzilla till senare tiders Godzillor och så gott som allt däremellan. Jag erkänner villigt att nu är jag rejält nöjd med det jag sett och det var en bra tid sedan en film fick mig att sucka av välbehag inför det visuella som framställs. Men vänta, det kommer mer. Ljudet är ju enormt! Jag säger inte att det var perfekt, men i 7.1 HD Master Audio, så kan den nog sätta nya ribbor på referensramarna vad det gäller omfånget av ljud.
Filmen sågs i 3D och bilden är riktigt bra och som bäst får man ett djup som verkligen gör dessa 100-meters varelser rätta. Till skillnad från en gummigubbe och miniatyrer känns det verkligen som att man är en minimal sak på gatunivå och det som tornar upp över oss är faktiskt så gigantiskt att det förmodligen finns en egen gravitation i kolosserna. Härligt! Bilden är ofta mörk och dimmig, men allt djup funkar felfritt. Även 2D-versionen är i klar referenskvalité. Och så en hel del extramaterial på köpet, så synd att klaga, synd att klaga.

Ken Watanabe representerar Nippons folk i filmen, så en del kan man säga är originaltroget


Godzilla 2014 är kanske inte filmhistoriens mest avkopplande eller speciella film, men för en som gillar orimligt stora saker och utflippad fantasi i kombination med visuella effekter som heter duga, är Godzilla en liten juvel. Den kan inte jämföras med de andra Godzillorna annat än i form; stilen och effekterna är på en helt annan nivå och Edwards i sin andra (!) långfilm visar att han kan sin sak och jag personligen ser framemot Monsters: Dark Continent som snart kommer ut och som han har producerat. Ja, jag är en sucker för nya ting, digitala förbättringar och lura-ögat-fantasier, så jag välkomnar filmen som i Göteborgsposten beskrivs med meningen: Godzilla utvecklas till en småtrist, USA-patriotisk action/katastrof-film vilken som helst, och när det väl är dags för Battle of The Monsters, i San Francisco, blir filmen löjeväckande.

Stilstudie på japanskt husdjur


Ser man till svenska kritiker överlag, så har mottagandet varit mer än ljummet med små undantag, så att ge filmen högt betyg känns nästan som helgerån... men det måste göras. Om inte annars så trivdes jag i gigantens sällskap något oförskämt bra. Och det liksom räcker för mig.

©Janne Ahlgren

2014-09-24 18:23
pengvall56: Ska komma en extended version också enligt producenten. Ser fram emot den!

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime