Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Hellboy - Director's Cut (3-disc)

Fler recensioner
27 JAN 2005
Hellboy - Director's Cut (3-disc)

Äventyr från 2004 av Guillermo del Toro med Ron Perlman och Selma Blair.

4.2 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Helvetes imponerande A/V och ganska hållbar film också"

Livet är fullt av negativa och positiva upplevelser. En negativ upplevelse var elbolagets spastiska och apparatförstörande strömleveranser efter stormen. Den kära projektorn gick i graven och ligger nu i brôteskåpet innan den sista vilan på tippen infinner sig. På den positiva sidan kan nämnas, att en ytterst framsynt, vänlig och generös individ försåg mig med en ny projektor av hög klass. Och ytterligare en positiv upplevelse var, att dagens betraktelseobjekt, HELLBOY, som blev \"premiärfilmen\" var av pur och ren referensklass. Om detta senare.

HELLBOY är den sortens serietidningsfilm som får Stålmannen, Batman och Spindelmannen att se ut som figurer i en dokumentärfilm av David Attenborough. HELLBOY öppnar Helvetets portar och fram kryper en uppdragbar nazininja, helveteshundar, Rasputin och gudavarelser av ondare slag. Däremellan kan man även betrakta en fiskmänniska, en pyrokinetiker, ett ilsket lik och action så det står härliga till. Hellboy själv är något som hjältevärlden kan bara förskräckt se på. Den nästintill oförstörbara demonen röker cigarr, äter choklad och pannkakor, älskar katter och är svartsjuk. Han ser inte precis snäll eller normal ut med sin röda hud och sina avfilade horn och hans attityd gentemot mänskligheten är minst sagt tyken. Men med en gigantisk fickkanon i närheten av den mindre näven ger han sig på demoner och annat pack som försöker antasta mänskligheten. Han är trots allt vår superhjälte. Och en superhjälte, det är precis vad Hellboy är. Han är stark, hållbar och trots allt ganska mänsklig med sin fördelar och brister.

Regissören Guillermo Del Toro har visat framfötterna en del med tanke på BLADE II. Även MIMIC hade sina fördelar, även om ingen av dessa kan räknas som en av de bättre filmerna ute på marknaden. I HELLBOY får han dock leka med såväl stor budget som Prags blommande filmindustri. Förutom pengarna får han Ron Pearlman, John Hurt och Selma Blair. Förutsättningarna är ypperliga, men manus saboterar en hel del. Samt Del Toros vilja att överexploatera alla CGI-effekter som finns att hitta i tre dussin datorer.
Manus berättar en historia om nazisternas sökande efter ett nytt Eden. För att komma dit måste man först skapa kaos och det gör man genom att kalla på en massa onda \"gudar\" infångade i en gigantisk kristall i rymden. En port ska öppnas för gudarna och öppnaren är självaste återuppståndna Rasputin, som under överseende av den märkliga ninjanazisten Karl Kroenen agerar katalysator. Planen går åt helvete (kunde inte motstå) och bara en liten III-klassens demonbaby slinker in genom porten, Hellboy.
40 år senare är Hellboy i FBI:s hemliga tjänst tillsammans med Aquaman och en temporärt frånvarande tjej med eldskaparkunskaper. Mannen som uppfostrat Hellboy, professor Bruttenholm, är gammal och in rycker en ny FBI-man för att t över Hellboys praktiska liv. Samtidigt är Rasputin och Kroenen tillbaka för att fullfölja sin plan om kaos och katastrof. Illasinnade varelser börjar synas på gatorna och Hellboy får rycka ut för att, tillsammans med sina mänskliga kollegor, stoppa fanskapet för att ta över. Under tiden som man kämpar mot helveteshundarna, Kroenen och Rasputin växer det upp en kärlekshistoria i bakgrunden. Slutligen får Hellboy drabbas med sitt eget ursprung och slutet på historian kan alla räkna ut.

Manus är en polerad historia med lämpligt antal one-liners, massor av action, men också lugnare stunder där Hellboys karaktär belyses litet mera. Del Toro klarar av att visa upp en visuellt imponerande helhet, men han har uppenbarliga svårigheter med tempo och tajming. Enskilda scener fungerar bra, ihop med andra kan det bli ryckigt och bitvis t.o.m. litet ointressant. En hel del av det ointressanta kommer från Selma Blairs anemiska karaktär, som retar mig alldeles oerhört mycket. Blair är inte mycket att hänga i julgranen annars heller och då hon med trött min och med påsar under ögonen agerar som om hon hade sju svåra år bakom sig och framför sig rotfyllning på varje tand, så blir hon den svagaste länken i filmen.
Ron Pearlman som Hellboy är ett fynd. Men så är Ron också en av alla tiders coolaste skådespelare. Här ligger Vin Diesel svårt i lä och Riddick är i jämförelse med Hellboy en pastor i det lokala amishkollektivet. Mycket av Pearlmans karisma i HELLBOY baseras på den otroliga make-up som han har fått utstå, men å andra sidan har nog den finansiella belöningen vägt upp en hel del, skulle jag gissa. John Hurt hänger med och spelar sin egen ålder, en gammal krasslig gubbe. Men det han gör, gör han väl. Karel Roden är perfekt som Rasputin, även om likheterna med originalet kan i viss mån diskuteras. Bra filmskurk dock.

Ett problem i filmer som utnyttjar massiva mängder av effekter och CGI är, att man lätt fokuserar sig på alla märkligheter och inte på berättelsen, som trots allt ska vara den bärande delen i en skildring. CGI och effekter är där för att öka trovärdigheten och skapa atmosfären och förutsättningarna för framskridandet av berättelsen enligt en viss vision. De flesta effekterna, de digitala och de vanliga, är hisnande bra, en fröjd för ögat. Men detta har synbarligen skett på bekostnad av andra, mindre lyckade moment. Selmas eld är löjligt värre, om också avancerat i datorn, och vajerdansen håller inte hela tiden en acceptabel kvalité. Effekterna blir för blottade och mängden för stor för att hålla slutresultatet tight.

Man kan dock ha visst överseende med detta eftersom discen är av referensstandard. Ljudet i HELLBOY är kanske det maffigaste jag någonsin har hört i en film. Inte det mest finessrika, utan det mäktigaste som går att hitta i en film. Jag har en mycket bra ljudutrustning och såvitt jag minns, så har jag aldrig hört en så ryggradsbedövande bas eller en så aktiv helhetsbild i ljudet. Samtidigt ställer detta ljudinferno stora krav på apparaturen, så bli inte förvånade om baskonerna börjar rulla på backen, för DTS-spåret är hisnande. Garanterad vräkningsnivå.
Bilden är perfekt. Jag kunde inte hitta, vare sig på TV- eller projektorbilden något som helst fel. Färgerna var svinskarpa och kontrasterna imponerande. Bilden ger ett djup och en energi som man faktiskt är ovan vid. Klar fullträff. Å andra sidan är fotografen Guillermo Navarro ingen nybörjare i branschen och har många fina jobb i bagaget och det gör inte helheten i bilden värre direkt.
Musiken i HELLBOY är ovanligt bra. Dystert och skojigt, modernt och klassiskt i salig blandning. Mycket bra och även hör en fullträff.
Extramaterialet är rikt värre. Här finns allt för alla, men jag själv fastnade speciellt för segment som förklarar vikten med rätt belysning vid rätt tillfälle och miniatyrernas uppkomst. Men utan att gå in på alla enskilda bonuspunkter, så kan jag säga att det finns massor av allt. Jag har f.ö. inte ännu hunnit bläddra igenom alla discars alla funktioner, så jag lämnar extramaterialet med detta.

HELLBOY är ytterligare ett bevis för att en fet, ickeamerikan med skägg får göra storbudgetfilmer i fantasygenren. Resultatet är, trots små \"fel\" lyckat och ger de flesta en bra stund underhållning. Men detta är alltså inget man kan ta på allvar, inget som nomineras till Oscar eller inget som blir en klassiker. HELLBOY är en film i tiden då var och varannan serietidningsfigur blir spelfilm. Själv väntar jag på Cocco Bill, men under tiden slukar jag dessa A/V-monster med god aptit, för kul är det då det är bra. HELLBOY är trots allt bra.

© Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime