Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Let Me In (Blu-ray) (Import)

Fler recensioner
29 MAR 2011
Let Me In (Blu-ray) (Import)

Thriller från 2010 av Matt Reeves med Kodi Smit McPhee och Chloe Moretz.

4.6 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
149 kr

"Kopia förvisso, men en stark sådan!"

Vad det gäller nyfilmatiseringar eller omfilmatiseringar, så ligger det i de olika filmskapares intresse att bedöma behovet av en sådan händelse. Ofta spelar pengar stor roll - kanske alltid - men också personligt engagemang. Det kan finnas anledning att göra om en bra film bara för att göra den mer tillgänglig för en publik som är vana att få saker serverade med silversked och färdigtuggat. Låt Den Rätte Komma In av Thomas Alfredsson är i all sanning ett svenskt mästerverk, en av de få svenska filmer som starkt rör vid känslonerven och lyckas ändå vara en kuslig upplevelse värd all heder i världen.


Detta insåg man snabbt i USA där man anskaffade sig rättigheterna till att göra en egen version, ty låt oss se sanningen i vitögat; svenska som språk är inte något för amerikaner och läskunnigheten är inte heller det bästa möjliga. Dubbning? No way! Ingen nyhet då europeiska förlagor har genom tiderna omstöpts i USA, mestadels med ganska hemska resultat. Let Me In har blivit titeln för den amerikanska versionen av Låt Den Rätta Komma In och bakom kameran står Matt Reeves som på riktigt rivstartade sin karriär med Cloverfield. Bakom honom står en stadig trupp producenter varav några svenska ursprungsgubbar kan skymtas. Berättelsen är i stora drag den samma och vissa scener är direkt kopierade från den svenska filmen.



Och varför inte? Är en scen kraftfull och den går inte att göra så mycket bättre, så använd den, varsågod. Herr Alfredsson har uppenbarligen inte varit nöjd åt tanken att göra om filmen, men då pengar dras fram och kontrakt köps så är det litet han kan säga till om. I själva verket borde han vara stolt över att hans scener anses vara så bra att de används i detalj på nytt. Egentligen borde man kalla filmen för en översättning snarare än en nyfilmatisering, för pulsen och meningen finns kvar helt oförändrad. Det som finns över att gnata om är behovet av en kopia och egentligen står och faller den diskussionen på att Let Me In är lika bra som förebilden. Bitvis kanske även bättre. Men det är en smaksak.


För mig betydde denna film att jag fick gräva fram originalet och se även den. Det var som att se samma film två gånger och tur att den svenska är så bra. Och även här, bitvis bättre. Nåväl, Owen (Kodi Smit-McPhee) är en kille vars liv pendlar mellan skräcken att hamna i klorna på skolans mobbare och ensamheten på en öde lekplats där hans ilska och frustration ackumuleras i hans unga sinne. Föräldrarna är mitt i en bitter skilsmässa och Owen förefaller vara den ensammaste människan på jorden. Plötsligt flyttar en liten flicka med sin pappa in i grannlägenheten och efter några staplande steg blir han förtjust i denna konstiga tös som går barfota i snön och luktar litet konstigt. Samtidigt börjar det hända underliga saker i grannskapet, dödsfall och den nya grannens förehavanden kan Owen inte alltid förstå. Och bryr sig i själva verket inte för han har fått en vän.


Stärkt av vänskapen vågar Owen till slut gå emot mobbarna och den kampen slutar illa. Försynta Owen får mer uppmärksamhet än han klarar av och grannflickan Abby (Chloë Drace Moretz) visar upp sidor som är verkligen skrämmande. För Owen blir livet plötsligt ett vägval av möjligheter och han inser att en väg leder till eventuell evighet emedan den andra kan sluta med att han plågas i händerna på mobbarna. Mamma och pappa kan inte erbjuda någon som helt tröst i saken och Owens hela liv vilar på beslut som bara han kan ta. Att den bästa vännen är ett monster gör inte saken bättre, men att människorna omkring honom agerar som monster gör att han gör de val som han mer eller mindre tvingas till. Kärleken till hans enda vän är för stor, men snart kommer en faktor in som man inte räknat med. Historian har hunnit Abby ikapp.


Matt Reeves version av berättelsen gör den inte bättre, men lika litet sämre. Utan den svenska förlagan skulle Let Me In stå stadigt på egna ben och hyllas precis som den förtjänar. Barnen i huvudrollerna är minst sagt fenomenala. De svenska ungarna var lysande, men undrar om inte dessa två är snäppet bättre. Kan det vara så att man redan i denna späda ålder av nästan 50 år har blivit så påverkad av den amerikanska filmindustrin, att man tänker redan på utrikiska. Jag vet att jag har svårt för svensk film, i synnerhet då den följer en schablon, men Låt Den Rätta Komma In är ingen schablonfilm. Den är välspelad, lysande regisserad och stämningsfull. Låt mig bli lynchad, men jag vill mena att den amerikanska karbonkopian är i stämning ännu tätare och barnen snäppet mer rörande än den svenska. Nu talar vi om miljondelar, så detta uttalande är inget som man skall ta som fakta, jag bara kände så efter att ha sett båda filmerna efter varandra. Bara det kan ha avgjort saken.



Blu-rayutgåvan av Let Me In är ingen total fullträff. A/V kvalitén håller inte helt den nivå som jag skulle önska i en modern film som denna. Filmens bild känns alltför filtrerad, vilket kanske har varit avsikten, och bitvis känns den inte skarp nog. Anamorfiska linser brukar skapa vissa mjukhetsproblem i kanterna och bristen på förklaring i extramaterialet får mig att förbli i förundran om denna mjukhet var planerad eller bara slarv. Bilden är stämningsfull och bra, men den svenska versionen som Blu-ray är bättre. Ljudet är dock av högsta klass, närapå referens. Dialogen sitter så nätt där den skall att man tror sig ha konversatörerna i biorummet. Finns en kuslig stämning i den briljanta musiken och vissa segment fick mig nästan att börja gråta, så perfekta var de. Bonusmaterialet innehåller det som man vill veta med amerikansk twist och i synnerhet är bilkraschscenens anatomi intressant.


Må vara så att Let Me In är en poänglös film eftersom samma rulle redan finns som en närapå kopia. Amerikanerna slipper textning, men Reeves lyckas trolla in tonårsplåga och ångest på ett sätt som gör att filmen står på egna ben och håller för jämförelse när som helst. Tragisk kärlek blandas med modern vampyrmytologi och om inte annat, så är Let Me In en kompetent film som ger skällsordet nyfilmatisering ett existensberättigande. Vacker, sorglig och mer skräckbetonad än den svenska versionen. Inte perfekt, men nära nog.

©Janne Ahlgen

2011-08-03 14:19
caspervovve:
2012-07-13 16:02
merlindvd: Jag fick upp ögonen för Let Me In eftersom jag gillade Chloe Moretz roll i Kick-Ass. Efter att ha sett den blev jag nyfiken på den svenska versionen, även om jag normalt inte är så mycket för svensk film. Jag skulle säga att den svenska versionen är bra för att vara en svensk film, men skådespelarinsatserna var klart sämre än den amerikanska versionen. Let Me In kan jag se gång på gång. Jag saknar dock extramaterial på min version, och jag skulle gärna sett om den med directors commentary om det bara fanns. Hursomhelst är filmen suverän. Jag är inte mycket för skräckfilmer (om den här räknas dit - den är väl ganska mild?) men den här filmen älskar jag!

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime