Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Letters from Iwo Jima (2-disc)

Fler recensioner
29 JUN 2007
Letters from Iwo Jima (2-disc)

Krigsfilm från 2006 av Clint Eastwood med Ken Watanabe och Kazunari Ninomiya.

5.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Mänsklig, stark och skrämmande!"

Det är mycket få av oss som någonsin har sett krig på nära håll, än mindre deltagit i stridens hetta. Vi har invandrare i landet som har sådana upplevelser, veteraner från WWII och de kan säkerligen berätta hemska detaljer från slagfälten om de själva vill. De flesta av oss kan dock enbart inbilla sig om vad krig är på riktigt, vad uppoffring betyder och hur skräcken ser ut i verkligheten då livet hänger på en skör tråd och en motsatt vilja hos opponenten. Vi har sett film, i vissa fall realistisk film, men detta ger oss enbart ett skrap på ytan. Det är ingen konst idag att få folk att sprängas i bitar och ha tarmarna hängande på utsidan av kroppen. Specialeffekter finns så det räcker och blir över. Men vad som i sammanhanget är en bristvara, är den mänskliga approachen, den som visar verkligheten genom en enskild individs upplevelser och lyckas bibehålla det realistiska i detta.


Jag har sagt det förut och jag säger igen: Saving Private Ryan sprängde gränserna för vad man kan visuellt åstadkomma. Och nu och då ploppar det ut \"bra\" krigsfilm, film som känns i bröstkorgen och lämnar ett bestående intryck. Kalla mig lokalpatriot, men av de fem bästa krigsfilmerna är två/tre från Finland. Okänd Soldat, i båda sina versioner, och Vinterkriget visar krig och människorna med absolut exakthet. Den äldre Okända hade tidens ramar som litet hinder, men är en svåröverträffad klassiker trots detta. Miniserien Band of Brothers fortsatte där Private Ryan stupade, så att säga, och gav kriget en ännu mer mänsklig skepnad.
Och så kommer en gammal gubbe, Clint Eastwood, som gått den långa vägen i filmindustrin, dummat sig i dåliga filmer som regissör och skådespelare och börjar på ålderns höst tillverka kvalitetsfilm av sällan skådat slag. Han tar först sin bravurgenre, western, och gör en klassiker av Unforgiven och marscherar hem med tvenne Oscargubbar i smokingfickan och myser åt att filmen fick ytterligare två till. Dryga 10 år senare drar han hem en till för en boxningsfilm, Million Dollar Baby. Och nu nominerades han för Letters From Iwo Jima, dock utan att vinna. Sicken gubbe. En Oscar han kunde mycket väl ha vunnit, ty filmen är ett landmärke för omsorgsfullt filmskapande utan politisk korrekthet, utan krigshysteri och med en agenda som är rykande aktuell än idag.


Man måste börja med att konstatera, att Letters From Iwo Jima är en parallellfilm till Eastwoods Flags of Our Fathers och är i krigsstil likalydande, men det är enorma detaljer som skiljer filmerna åt och den största är att den gode regissören lyckats med att fånga den japanska själen och gör sin film som om det vore Akira Kurosawa själv bakom rodret. Detta är en japansk film om en svart fläck i Japans krigshistoria. Ön Iwo Jima var strategiskt viktig för de amerikanska generalerna. Från ön hade man enbart 1800 km till Tokyo och då kriget hade reda börjat lida mot sitt slut med Japan som förlorare, ansåg man att ön skulle tas från Japan vad som än krävdes. Japanerna insåg öns betydelse och skickade dit dryga 20 tusen man för att bibehålla ön i Japans ägo. I nutid anländer ett team japanska forskare till ön och hittar undangömda brev, något som filmens olika, individuella skidringar baserar sig på. Vi följer i synnerhet Saigo, en bakare som rycks brutalt ur sin vardag och skickas till Iwo Jima mot hans vilja. Genom Saigos brev till sin fru får vi veta hur hans vardag på ön tedde sig och vilka de närmaste männen var, vad de gjorde och vad som besvärade dem. Emedan Saigo kämpar för överlevnad mot sjukdomar, sin brutala överordnade eller vinande kulor brottas general Kuribayashi med strategiska frågor och blir allt mer frustrerad då han inser att staben inte kommer att hjälpa honom i sin kamp med det han har för tillfället att använda. Generalen har varit Japans utsände i USA och känner sympati för landet men är svuren att följa sin ed som japansk soldat. Hans närmaste män stödjer honom, men han finner också att hans humana stil och hans beslut ogillas av det \"gamla gardet\". Motsättningarna kvarstår även då amerikanerna landstiger och striden börjar. I några tillbakablickar får vi mer förståelse för karaktärerna, men utöver detta håller vi oss på ön genom hela filmen.


Den amerikanska publiken har i vissa fall haft svårt att uppskatta Eastwoods humana inställning till de japanska soldaterna. Vissa av dem är sympatiska och andra inte, men så är det ju i alla filmer som tillverkas. Således, och som filmens kanske enda, lilla nackdel, får vi ta del av ett karaktärsgalleri som består av arketyper som vi är vana att se. Vi har den faderliga gestalten, fegisen, hjälten, skitstöveln o.s.v. Samtidigt måste man komma ihåg, att benat i mänskligheten även på en snävare, mindre nivå, så hittar vi alla dessa typer. Således är det nästan omöjligt att göra en film utan dessa identifierade individtyperna. Att axelmakterna alltid, traditionellt, med några få undantag, porträtterats som djävulens avkomma och onda individer är inte längre aktuellt, men för dem som växt upp med så beskaffade filmer, så kan det vara svårt att skaka av sig känslan om att \"hej, dessa gubbar är ju på fel sida\" och så kan vi ju inte ha det då de faktiskt är frågan om vanligt folk. Den japanska kulturen skiljer sig också från vår så pass kraftigt, att man har svårt att förlika sig med frågor såsom ära och sed, som kan te sig konstig. Japans långa historia är, ja, ärorik, och det är något som barn från blöjåldern får indoktrinerat i sig. Förstår man inte detta, så är ju rituell självmord före skammen en sak som man bara inte kan begripa. Vansinnigt, förstås, men likväl en tradition som man idag vill bli av med, men som sitter lika långt inne i japans folksjäl som kronan i den svenska plånboken. Ändring är illa och om man motsätter sig, som Saito och generalen gör, onödig död, så avviker man från en viktig tradition. Eastwood tar vara på dessa element med finess. Han vill inte göra sin film till ett experiment eller en patetisk lovsång, utan visar det hela med skrämmande realism och närgånget, men ändå humant synsätt.


Tekniskt sett är filmen briljant. Här, om någonstans, ser man att tekniken och realismen börjar mötas på ett sätt som får oss oroligt att vrida oss i soffan. På den gamla goda tiden smällde det till, en gubbe tog sig för magen, gjorde en piruett och föll av pinnen med ett långdraget aaarhggg. Efter Steven Spielbergs landstigningsäventyr i Normandiet ändrades förutsättningarna. Visst fanns det före Private Ryan realistisk krigsfilm även tekniskt sett, men Spielberg, som f.ö. är denna Iwo Jimas producent, lyfte ribban så högt, att nu snart 10 år senare är det fortfarande svårt att gå över den, eller ens att nå upp till den. Eastwood går över, men på ett sätt som inte känns påtvingat. Han enbart visar saker som de var när de var som värst. Den där förlupna kulan gör mer skada än ett aaarghh och granaten ger ingen nåd alls. Rädslan kryper närmare och då striderna når sina mest intensiva stunder, så förvandlas rummet till ett slagfält där man inte vill vara. Denna film bör ses på stor duk och med en ljudutrustning som kan förmedla det som sker i bild även till våra öron. Då skådespeleriet med Ken Watanabe och Kazunari Ninomiya i spetsen är dessutom mycket trovärdigt, så kunde detta mycket väl vara en ovanligt bra dramadokumentär, vilket man kanske kan tro att den är. Och visst innehar den en hel del sanning i sig. Händelserna och människorna är verkliga, klart att man i filmvärlden måste ta till dramaturgi för att pussla ihop det hela. Imponerande dock.


Vad det gäller dvd:n audiovisuella egenskaper, så är Letters From Iwo Jima klar referensmaterial inom dvd-mediet. Bilden är helt felfri, skarp och levande utan att jag kan påpeka på något alls. Bättre än såhär blir det inte. Man måste gå till HD för att det ska bli ännu bättre. Ljudet, likaså, representerar perfektion. Dialogen sitter som handsken och effekterna låter realistiska, ibland så bombastiska, att huset håller på att välta. Massivt! Musiken är meningsful och passar in i handlingen och tematiken perfekt. Bonusmaterialet på disc 2 kan man vara litet mer kritisk åt. Visserligen får vi en hel del av godis, men mycket av detta ger oss litet ny förståelse för vad som pågick i verkligheten. Det är litet väl mycket standardiserad \"bakom kulisserna\" och litet för litet mening med det hela. I helhet ger dock all bonusmaterial en del att bita i och inte minst så lär man sig att ännu mer uppskatta Eastwood och hans kunskap, driftighet och karisma.


Man kan mena att filmen är bitvis slapp i tempo. Dess långa speltid kan kännas alltför lång om man söker efter snabb action och blodiga massakrer från ruta ett. Detta är en film för den observante, den som vill lära sig och den som uppskattar filmkonsten som något annat än enbart nöjesunderhållning. Visserligen talar vi om en kommersiell produkt här, men med Eastwood i spetsen har man trots allt skapat en humanistisk krigsbetraktelse som i mina böcker är redan en klassiker och som säkerligen kommer att uppskattas i framtiden ännu mer än vad vi gör idag. Filmens symbolik är inte enbart historisk eller passé, utan ger dagens krigsskådeplatser och soldater ett ansikte och får kanske någon av oss att inse vilket helvete som pågår bakom murarna dit kamerorna inte når, där ens bästa kompis flyger i bitar och där mänsklighetens allra värsta sidor exponeras för individer som kanske aldrig lär sig att handskas med minnena. Förutsatt att de överlever. Av 21 tusen japanska soldater överlevde 216 stycken. Se den!

© Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime