Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

London Has Fallen (Blu-ray)

Fler recensioner
06 SEP 2016
London Has Fallen (Blu-ray)

Action från 2015 av Babak Najafi med Gerard Butler och Morgan Freeman.

2.2 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
99 kr

"Upprepning men nu i större skala."

Jag gillar vettlös filmförstörelse och hjärndöd pang-pang lika mycket som vem som helst som inte ställer vansinnigt stora krav på kvällsunderhållningen, men det finns ju gränser. Min gräns går i uppenbara karbonkopior. Ska det vara så förbannat svårt att injicera litet originalitet i en film eller är det ett måste att upprepa en föregångares succé intill minsta punkt och dialogsnutt? Ja, del 1 (kan man säga) i X-has-fallen-franchisen, d.v.s. Olympus Has Fallen var ingen bra film, men den gav oss fart och fläkt, den var välgjord om också korkad och den gav i synnerhet investerarna en bra vinst. Så varför inte upprepa det hela?

Agenterna filosoferar kring presidentens säkerhet


Och upprepa, det gör man med besked. Första gången la man Vita Huset i ruiner, men i regi av Babak Najafi, som hittills hållit sig till svenska lågbudgetfilmer, lägger man London i smågrus i en berättelse som är så simpel att den kan skrivas med stora bokstäver på ett majskorn. Engelska premiärministern dör plötsligt av naturliga skäl (yeah, right!) och snabb begravning ska anordnas med alla världens stora och viktiga statschefer som gäster. Även president Benjamin Asher (Aaron Eckhart) af Estados Unidos De América ska infinna sig till Secret Services stora bekymmer. På med bistra minen och bland de bistra återfinns presidentens närmaste man, agent Mike Banning (Gerard Butler) och hans närmaste chef Lynne Jacobs (Angela Bassett). Knappt har man nuddat Londons gator innan det visar sig att terrorister infiltrerat polis och andra myndigheter och ställer till det med mycket kaos, förödelse och döda människor, däribland massor av prominent folk. Banning flyr med el presidente i hasorna och spenderar 3/4 av filmen med att gömma sig, springa och ta livet av folk på påhittiga sätt. Vi vet vem terroristen är och vi kan med bara skinkor räkna ut vem som är boven på insidan. Denna film kan man utantill innan man sett den.

Att kuta utgör hälften av filmen


London Has Fallen lider av några problem som skiljer den från att vara en standard-pang-pang-rulle?
1. Storhetsvansinne. Man går lös på en miljonstad med bomber och granater och hur man än vrider och vänder på saken ser det hela inte speciellt realistiskt ut. Att öka skalan gör filmen ingen nytta, snarare tvärtom.
2. Terrorexploitation. Det är lätt att plocka russin ur kakan i ett läge då var och varannan storstad fått känna på nutida terrorism och där folk lever mitt i skräcken varje dag. Det är lätt att vara xenofob i en tid då man tittar i västvärlden snett på alla med mer än tredagarsstubb på hakan eller har ett utländskt klingande namn.
3. Det är lätt att måla världen svartvit med extrem ondska i en ända och amerikansk patriotism med tillhörande honnörer och hurtighet i den andra. Den huvudsakliga målgruppen för filmen är just amerikaner som gärna ser utomsocknesindivider malas i bitar av folk som aldrig missar ett skott, som kan mejas ner med kula och kniv, voltas i bilar och kastas ner från himlen utan att få så mycket som ett blåmärke. Jiihaaa, motherfuckers, da american Jimmy Bond is here!
4. Att extremt svävande lägga in lättare tveksamhet gällande amerikanska drönare och världspolismentelitet försvinner som en fis in i Sahara då filmen ses av NRA:s medlemmar och då den ses av mer kritiska medborgare orkar inte upphovsmännen göra sak av saken mer än att den finns som en skugga bland all patriotism.
5. Skådespelare som är erkänt duktiga agerar Ken-dockor, har noll kemi sinsemellan och spottar ur sin dialog som inte ens med god vilja låter bra... för att inte tala om realistiskt.

Manning säger till på skarpen


Babak Najafi har fått en uppgift som han inte lyckas lösa och det är egentligen inte så konstigt. Man måste ha tid på sig att skapa en vision och genomföra den. Till saken hör att första filmens regissör, duktiga Antoine Fuqua, ville inte ta i saken med tång då han ansåg att manus sög, nästa regissörskandidat Fredrik Bond hoppade av p.g.a. kreativa meningsskiljaktigheter och stackars Najafi fick bara en månad på sig att förbereda innan inspelningen satt igång. Synd, för Najafi har visat att han nog kan bara han får friare händer, något som man inte som nytillskott i amerikansk film lär få då stora pengar avhandlas. Man blir en dirigent som gör litet som producenterna vill. Jag har svårt att tänka mig att detta skulle vara Najafis egen vision... och om så är så borde han fundera på att flytta hem och fortsätta med lågbudgetdraman, för London Has Fallen är inte bra cred i CV:n för prima filmskapande. Men klart är att om Najafi siktar mot stora stjärnor i utlandet och vill bli en av de där svenska undren i Hollywood, ja, då kanske är han på rätt väg. Det dröjer dock inte länge innan han hamnar i samma kategori som Renny Harlin som började bra men slutade som en sopa. Vi får hoppas att Najafi inte får sitt namn nämnt i sammanhang där Sharknado finns...

Parlamentet leker med tändstickor


Manus är en sak som stör mig extremt. Som skrivande individ och med erfarenhet av att recensera film i snart 35 år vill jag mena att det inte krävs mycket för att göra även ett uselt manus bättre. Det krävs inte mycket för att göra en dialog realistisk där det behövs och rolig där det behövs. Det krävs inte mycket för att ta en begagnad idé och vrida om den till en mer originell föreställning. Det är enkelt och kostar inte mycket. Men det är klart, det nya resultatet ser kanske illa ut i pengapojkarnas ögon som räknar varje penny i sin portmobörs och vet att realism kan tära på vinsten. Likväl satsar man på att skapa en actionfilm där man glömmer att action som bäst består av skickliga stuntmän i praktiska effektscener, rörlighet, svett och tårar. Action som sämst består av ett gäng nördar som med gammalmodiga, digitala effekter spränger en stad, flippar några bilar och sedan klipper man in i klipprummet sekvenser där huvudrollsinnehavarna får visa sig litet ansträngda i ganska simpla jaktscener. Det är så London Has Fallen ser ut. Tyvärr.

Hemma förfäras man av världshändelserna och ber till gud


Kan man kräva att bli matad med silversked då födan är tillverkad av slarviga kockar i skitiga rockar? Eller ska man konstatera att det är bättre med ett hekto socker än en skålpund skit? Tja, man kan ta filmen som den är och inte lägga alltför mycket möda på att skala en lök med ett lager och nöja sig med det. Detta är raka puckar, inga tvetydigheter och enbart divertissemang för hela slanten. Och som sådan fungerar London Has Fallen ganska väl. Fru A tyckte att filmen var bra, att man inte behövde tänka eller lösa mysterier, att man enbart kunde låta sig bedövas av Londons katastrof, amerikanernas överlägsenhet och skurkarnas... skurkaktighet. Att söka realism i London Has Fallen är som att söka livets mening i Game of Thrones (jag känner dock några som gör det också) eller att försöka skapa guld av bakpulver. Vi får ta filmen för vad den är: en bloddrypande våldsrulle med fula ord och underhållning för alla som gillar att lämna hjärnan i foajén innan de äntrar filmsalongen. London Has Fallen är mer en serietidning än en seriös film. Detta är pengadriven underhållning... och vet du vad, det mesta som kommer ut som film är just samma sak. Man ska och vill göra film. Film kostar. Man vill inte bli ruinerad bara för att man skapar film. Alltså skapar man film som ger pengarna åter och så kan man skapa mer film. Och bli litet mer rik. Det är så filmbranschen fungerar. Tur att det ändå finns folk som också kan skapa film som är riktigt bra och som spelar in så pass mycket vinst att man kan hålla på med även kvalitetsfilm. Amen.

Revenge!


Låt oss då se på den delen av upplevelsen som verkligen ger oss en aning valuta för pengarna. Ljud och bild talar vi om. Bildupplevelsen tillhör de bättre ögonsmekarna utan att vara referensmaterial. Bra färger, skärpan på max och dynamik för hela slanten. Detta är bra såväl på TV som på duk i full HD. Ljudet är bra. Även det, och vi får ta del av en aktiv surround och dialog som sitter som handsken. Även basen imponerar... men banne mig baklänges! Tar man en amerikansk utgåva så får vi DTS-X (nedkonverterat till 7.1 för dem som inte kan avkoda), men i Sverige får vi nöja oss med 5.1 och inget extramaterial. Jag blir trött i hela skallen. Inte konstigt att folk köper regionsfria apparater och beställer i utlandet. Jag hatar snålhet och att beröva oss på bästa möjliga kvalité är pinsamt! Till råga på det tyckte jag inte att ens musiken i filmen var bra. Alltför pompös i min smak.

Och till höger ser ni total förstörelse och till vänster en gummibåt med nakna jemeniter.


Vettlös våldsrulle med föråldrade effekter och träigt manus. Vem vill se detta? Många, verkar det som, och varför inte? I filmsammanhang finns det egentligen inget som är förbjudet att tycka om och ställer man inga krav så får man det som kocken anser vara okej för stunden. Galet värre och värre har man sett, men sammantaget kunde man ha spenderat kvällen sämre, det vill jag lova. Man kunde ha skrutit av sig tårna med en strömming eller slipat tuppkammen till ett samurajsvärd. Inte kul för stunden, men dock en Die Hard-kopia som duger men som aldrig kommer ens i närheten av originalinspirationen.

©Janne Ahlgren

2016-09-13 18:36
60626: nu är du snål va fan inte den bästa storyn men bra action säg inget annat

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime