Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Snabba leveranser - Beställ innan 16.00, leverans nästa dag!

Filmguiden

Overkill

Fler recensioner
15 NOV 2005
Overkill

Action från 2004 av Henric Brandt med Niklas Persson och Fredrik Engström.

3.6 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Overkill (recenserad)

"Blivande filmkändisar skojar till det ordentligt!"

Henric Brandt och Stefan Bommelin är inte riktiga i någon del av deras fysionomi. Detta kan jag säga eftersom båda anser jag vara invigda i min närmaste vänkrets och trots att vi känt varandra knappt ett år eller så. Filmfantaster äro vi allihopa. Och slumpen är det som styr livet. I vårt fall var det just slumpen, väl riktade internetkommentarer och galen beslutsamhet som drog oss ihop i den milda grad att vi numera projekterar vissa saker tillsammans.

Tvenne stolpskott på våldsturné


Men innan detta fanns Stefan & Henric samt Overkill. Jag hade nöjet att se filmen på DVD bland de första och det är länge sedan. Nu har jag en skarp kopia och med den i högsta hugg ger jag min syn på saken. Tro nu inte någon att jag ska vara snäll bara för att upphovsmännen är mina kompisar. Icke alls. Här slängs alla elakheter tillbaks och Henrics kärlekskranka Nokia 3310 som i tid och otid ringde min Nokia och lyckades väcka mig många nätter, får här ett orättvist efterspel. Nåja, kanske inte, men jag ska försöka att vara så objektiv som det mänskligt är möjligt.
Berättelsen om Overkill är minst lika häftig som filmen i sig. Vi talar om nollbudget, massor av skådespelare, rekvisita i parti och minut, bilkrascher, uppfinningsrikedom, talang och i synnerhet ett jävla engagemang av alla inbladade med Brandt och Bommelin vid rodret. Resultatet är något som man inte riktigt väntade sig.

Om man ser Börje i ögonen märker man att hjärnan inte är färdigmöblerad


Intrigen är bladguldstunn, fånig och precis som i de sämsta 70- och 80-tals amerikanska actionrullarna som man aldrig såg på bio, men nog som ynkliga VHS-kopior med ett igenkännbart namn på konvolutet, en sagostund i intrigbeskrivning och ett resultat som föga föll någon i smak eller tycke. Skillnaden mellan Overkill och alla dessa C-klassens filmer är, att Brandt & Bommelin medvetet gjort sin film, dess intrig och dess aktörer fjompiga. Datavirus kommer på villovägar, skumma typer i brottsorganisationen B.R.O.T.T. vill ha tag på viruset som av händelse hamnar hos oskyldiga stolpskotten Pär Värsh och Axel Wadd. Axels syster Alex blandas in som kidnappningsoffer och resten av filmen är kantad med massor av skottlossning, riktigt dåliga vitsar och ett skådespeleri som ingen aktör vill förknippas med om det skulle gälla totalt allvar i sann Bergmansk anda.

Brottschefen spelas mustigt över av Henrics bror Marwin


Men inget i Overkill är allvar! Jo, en sak är det, och det är motivationen och förmågan att framställa en långfilm med medel som varje medelklassfamlj har ståendes i skåpet under ett lager av damm och med en budget som inte skulle föda många undernärda barn i Afrika. Bristen på riktig utrustning och pengar från Svenska Filminstitutet har produktionsbolaget Branbomm ersatt med kunskap och talang. Ty dessa gubbar klarar av att bygga en höna av en fjäder i verkligheten.

Vad Brandt och Bommelin har, och vad som generellt saknas hos dem som skapat C-filmen i USA, är talang. Ingen normal människa skulle ta i detta manus med en tång, men Brandt, som skrivit sörjan, har hela tiden vetat vad han gör. Han har fyllt sin berättelse med krystade klyschor och vansinniga vändningar, så att man ser i vilken kind tunga sitter. Han vrider och vänder på saker kreativt och visar att han nog vet att filmen är fånig, men att den också visar upp en helhet som många borde ta lärdom av. Brandt är inte en surpuppa som tar illa vid sig av kritik och hans lyhördhet syns i bild trots att han realiserar sina egna fantasier. Och hur vet jag det? Jo, jag har nu arbetat med honom i olika projekt, så jag känner till hans inställning. Men även utan personlig kemi, så syns hans kärlek till mediet väl och någon sliskig vilja att stryka medhårs finns inte då filmen i sig är ett högst personligt projekt och en stilövning som lovar goda ting inför framtiden.

Skottlossning finns det gott om i Overkill


Stefan Bommelin står bakom kameran, i detta fall en enkel sak, och redigerar på dator. Utan Bommelin skulle Brandt fortfarande vara en lång, högljudd och rolig kille med hisnande idéer och klar talang, men Bommelin är den person som realiserar galenskapen och snitsar till finessen i bilden. Och enkelt eller inte, det är förbannat bra. Beaktar man de torftiga utgångspunkterna, så är Overkill en visuell fest mycket tack vare Bommelins förmåga att behandla sin inspelningsutrustning väl. Dessutom står han för de visuella effekterna och man må såga vad som helst, så är de riktigt bra! T.o.m. rutinerade filmkritikern jag fick titta både en och två gånger på vissa scener. Bommelin och Brandt har tillsammans finurlighet och uppfinningsrikedom som i vissa fall har lett till global succé och skratta lagom, men tankarna går snabbt till en ung Peter Jackson hem hemmabyggd steadycam och påhittiga specialeffekter. Nu har Bommelin en ny kamera, så jag förväntar mig rentav underverk.

Karolina Oad spelar kidnappningsoffret i en scen som får även tungsinta att skratta


Skådespeleriet blev jag inte till att börja med speciellt klok på. Vi talar om ett kompisgäng runt Branbomm och många ansikten har dykt upp i deras tidigare filmer också. Jag fann till min förvåning, efter andra titten, att skådisarna är i själva verket ganska skickliga på att spela oskickliga. Inga namn nämnda, och givetvis är vissa bättre än andra men bland de bästa återfinns huvudrollsinnehavarna Niklas Persson och Fredrik Engström samt härligt överspelande Marwin Brandt. Peter Kirs behöver en klapp på axeln och hans fumliga Börje är apkul. Extrapoäng delas ut till Jonathan Müller vars lilla spel i filmens trailer fick mig att skratta så hårt så jag nästan pinkade på mig. Nackdelen med skådespelarna, om man ser Overkill med svenska, traditionella ögon är, att de flesta ser för unga ut för att alls inge trovärdighet. Detta kan vara en nackdel, för på ett sätt får filmen en hobbyverksamhetsstämpel och något sådant är det inte frågan om. Detta är dock en detalj som man snabbt glömmer då kulorna viner och slapsticken regerar emedan blodet strömmar och folk faller av pinnen som flugor i ett svinkallt skithus i Alaska.

Happy End. Eller?


DVD:n är i sig en ganska imponerande sak med tanke på att filmen är faktiskt tillverkad av samma material som fanns i tidernas begynnelse: Ingenting! Alltså, först fanns ingenting och det exploderade. Så bör man se Overkill. Filmens audiovisuella egenskaper är den detaljen som gör filmen till en verklig lågbudgetvariant. Bilden är nog bättre än vad gemene man kan åstadkomma med sin hemutrustning och ljudet är bitvis rentav riktigt bra, även om jag personligen skulle ta i framtiden tid på mig att mixa om det hela. Samir El Alaoui har skrivit musiken, spelat in den och mixat den och han är riktigt duktig som musiker, tonsättare och mixare. Vid sidan av Brandt och Bommelin tror jag, att Samir är den individ i denna samling entusiaster som vi kommer att få höra av även i större sammanhang! Jag är imponerad. Och skulle inte impfaktorn räcka, så finns det bonusmaterial i massor, allt från gag-reels till musikvideo till nästan en timmes dokumentär och massor därutöver. Och plötsligt känns inte Overkill som nollbudget alls.

Jag är helt övertygad att herrarna Brandt och Bommelin kommer att göra under i filmsverige. De har nya, spännande projekt på G och med början ännu i år kan man få läsa om filmprojektet Död Vid Ankomsts tillverkning från början till slut i en sorts dagboksformat i Filmguidens artikelsektion. Därtill finns många andra järn i elden och bara någon inser att man kan tjäna såväl pengar som rykte genom att beblanda sig med Branbomm, så kommer Sveriges filmfront att få två färska profiler som nog kan skaka om etablissemanget. Men som så många andra saker är det pengar som styr. Brandt vill vara sin egen chef och det kan sätta stopp på många sätt samtidigt som det ger frihet som få andra har. Jag tror att det löser sig med tiden, att Branbomm blir ett känt namn och under väntan så kan vi fritt njuta av fåniga Overkill, för jag vågar faktiskt rekommendera den med gott samvete. Overkill har brister, det måste man erkänna, men få filmer har speglat en sådan hjärtlig entusiasm, sådan uppfinningsrikedom och sådan kraft, att man undrar om allt detta trots allt är en bluff som etablerade filmindivider knåpat ihop? Hmmm?

© Janne Ahlgren

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

tml> Läs mer

16.00

Snabba leveranser - Beställningar innan 16.00, leverans nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2017 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime