Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Filmguiden

Priest - Unrated (Blu-ray)

Fler recensioner
13 OCT 2011
Priest - Unrated (Blu-ray)

Sci-Fi från 2011 av Scott Charles Stewart med Paul Bettany och Karl Urban.

4.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik

"Urbota dum, olovligt kul!"

I min snabba research om Priest och dess ursprungsverk kom jag att konstatera att sådär 4 av 5 yrkeskritiker har sågat filmen mer eller mindre strax över fotsulorna. Jag blir inte överraskad, inte det minsta. Filmen är av den sort att man som seriös filmvetare och yrkestyckare omöjligen kan ge den mer än högst en diskret nickning innan man tar fram Husqvarnan och sliter verket i flisor. Jag har uppriktigt börjat tvivla på seriositeten i vissa medier. Hugga bara för att man kan är förvisso ett motiv, men i mitt tycke ett dåligt sådant.

Kära Gud, se till att det blir en uppföljare


Svenska medier har gått fram litet mer varsamt, men även här finns prettorecensioner där ens ordförråd enbart finns till för att hacka ner på saker och ting. Jag gör det jämväl nu och då, men inte av gammal vana eller hävd. Att CGI-vampyrerna i Priest är allt annat än bildsköna muskeltonåringar eller slängkappe-Draculor är enbart en fördel. Vampyrerna i Priest är blinda monster som lever likt insekter i gigantiska kupor med sin drottning. De kan förvandla människor till sina slavar, miserabla spillror av hemlösa och vandringsmän, eller helt enkelt käka upp folk som föda. Att skrika Guds ord till dem hjälper inte, för de har likt djur ingen uppfattning om religiösa koncept.

Vampyrerna är mer insekter än traditionella sugherrar


Icke desto mindre är det Guds män som förde krig mot vampyrerna, besegrade och låste kvarvarande in i säkra, fängelseaktiga reservat. De mäktiga Priests fråntogs efter kriget sina ledarpositioner och nu arbetar de med vilket jobb de än kan få i de miljöförstörda städerna som finns kvar. Smogen ligger tungt och överallt deklarerar kyrkan sin makt och gör det klart, att om man inte är på kyrkans sida så är man även mot Gud. Straffet är inte nöjsamt. Bland alla individer finns f.d. krigaren Priest (Paul Bettany) som får veta att hans bror med familj har attackerats av vampyrer i en utpost och dottern i familjen har tagits till fånga av vampyrerna. Han vill genast dra ut i krig och försöker få kyrkan att acceptera faktum att vampyrer åter springer lösa i världen. Kyrkan nekar och Priest gör som han vill. Efter sig får han ett gäng andra Priests och tanken är att föra honom tillbaka till Monsignore Orelas (Christopher Plummer) som upphöjt sig till makthavare nummer 1.

Priest expedierar med stil


Priest låter sig inte avskräckas av jägarna och vid sin sida har han unga utpostsheriffen Hicks (Cam Gigandet) som visar exceptionell talang i vapenhantering. Han är dessutom den bortrövade flickans pojkvän. Och jägarna som kyrkan skickat efter Priest inser snabbt att hotet är verkligt och att mänskligheten är väl så snabbt på väg mot utrotning. Det effektivaste vapnet mot vampyrerna är traditionellt solljus, men dessa djur leds av en ny sorts varelse, en som började sin karriär som Priest, men som antogs ha blivit uppkäkad under kriget. Han går klädd som en cowboy med en svart hatt på huvudet, därav namnet Black Hat (Karl Urban). Och han vill åt sin gamla kompis samtidigt som han vill göra slut på mänskligheten. Teknologin kommer till hans hjälp och monstren färdas i raskt takt även då solen lyser från hela himlen.

Black Hat har hämtat inspiration från Clintan


Priest baserar sig på en mangaserie, koreansk om jag uppfattat saken rätt, och i dessa tider då var och varannan tecknad serie blir film så är det inte alls konstigt att även denna saga blivit en bit levande bilder. Kanske skulle man bli serietecknare? Om man visste hur man gjorde eller hur en penna fungerar. I och med förebilden, så kan vi säga bye-bye även till allt som heter realism och även genre. Ja, genren är väl action/horror/action (massor av action) och filmen utspelas i en retrofuturistisk, postindustriell, apokalyptiskt, westernmiljö med en nypa sci-fi, massor av vajerdans, splatter och även en släng av humor. För att inte tala om en tung kyrklig närvaro. Vatikanens kardinalkontor för filmgranskning kommer säkerligen inte att finna filmen alltför roande, men är man inte helt förstenad i sin tro, och gillar den här sortens filmer så finns det ingen anledning att låta bli den. Gud förlåter dig syndare!

Kyrkans bruksföremål blir kraftfulla vapen


SVT: Kulturnyheter sågade filmen totalt, men började recensionen med Priest är filmen som har allt! Can´t argue with that! Här finns verkligen allt och det i sig gör inget, men jag skulle ljuga om jag kallade Priest för en perfekt film eller en fullpoängare, för det är den inte. I själva verket är det enbart en prolog till en serie i likhet med Underworld eller Blade

One nasty bastard coming up!


Dialogen i filmen är av samma kaliber som dialogen brukar vara i filmer som lägger 80% av sina kapacitet på action och CGI. Man anstränger sig inte då man skriver manus, så att säga. Och det som sedan sägs av skådespelarna är mestadels plattityder och the fucking obvious. Konstig är den som förväntar sig Hamlet eller Coenskt finlir med ord och uttryck. Man kan inte kräva att bli matad med spade då portionerna kommer i teskedsstorlek, så är det bara. Drama finns men enbart så mycket som en klick vampyrbajs väger (Desmodus Rotundus), karaktärsutveckling finns inte alls och trots att Paul Bettany är en alldeles utmärkt skådespelare lyckas han med konststycket att inte röra en muskel i ansiktet för att visa upp en enda känsla. Ganska befriande. Karl Urban, som för det mesta förefaller ha en gaffel uppstoppad mellan skinkorna, bjuder på filmens humor och 75% av alla ansiktsuttryck. Maggie Q i tight läder tillför enbart en kvinna i tight läder som man nog kan vila sina ögon på utan att anstränga sig. Cam Gigandet var jag tvungen att slå upp, för denna individ har jag sett, men har inte lämnat ett bestående intryck. Gör det inte nu heller.

Människor kan användas som slavar


Vad som lämnar intryck, avtryck och tryckvåg är filmens Blu-rayutgåva som naglar åskådaren fast i biosoffan och om så filmen i sig är fånig, så är A/V seriösa saker. Bilden är av den sort att man ser allt, även CGI som är av billigare kvalitet. Jag tror inte att det är frågan om pengar eller talang, utan snarare att man ämnat lämna en del serietidningsaktighet även i bildinformationen. Skarpt, modernt brusigt och färgsnålt, men en fin dynamik som kommer till sin rätta i en nedsläckt hemmasalong eller på en bra TV. Ljudet hoppar sedan upp i referensklassen och jag vred glatt på volym emedan telefonen ringde, hundarna skällde och frugan informerade med decibelrik stämma att det fanns mat på bordet. Jag hörde inget. Jag försökte göra mig döv genom att se om subbarna skulle slå i botten, vilket de inte gjorde trots att jag plågade förstärkaren med hårdhandskar. Dagen höll på att sluta i blåtira, må tilläggas, för till slut surnade fru A till.

Grov puffra fungerar den med


Basen, även den djupaste är ren och slående och från avgrundsljudet upp till riktigt höga frekvenser finner man föreställningen ljudmässigt suverän. Magnolia-vänner och die hard Woody Allen-monodiggare kan få slaganfall. I min salong i alla fall. Lägenhetsinnehavare skulle bli vräkta med mina biografvolymer, så passa er, men fördelen med bra ljud är att det låter bra även under 120 dB. Men roligast blir det om man kan ösa på och utrustningen tål det. Musiken i filmen är lika litet överraskning som dialogen bestående av 50 högst vanliga ord och det som man undrar över produktionsmässigt förklaras ganska väl i extramaterialet.

Mad Max miljöer och Maggie Q


Må vara hur som helst med smak och tycke, men Priest är en innehållsmässigt enkel film, dialogmässigt urbota korkad och en salig blandning av genrer, miljöer och olika former av martial arts. Inte mycket substans här inte, men jag älskade den. Helt och hållet 87 minuter vansinnig action, föga upplyftande framtidsmiljöer och vampyrskoj för hela slanten. Jag fick i alla fall inte dåligt samvete för att ha sett och gillat filmen som man egentligen blir dummare av att se. So what? Må detta då vara ett av de skamgillanden man stolt visar upp bara för att man kan och vågar. Se den! Det är inte värre än att man sedan kan skänka den till någon secklande tonåring som inte har veckopeng nog att köpa den själv.

De gamla städerna står och vittrar


©Janne Ahlgren

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime