Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Primeval

Fler recensioner
11 OCT 2007
Primeval

Äventyr från 2007 av Michael Katleman med Dominic Purcell och Brooke Langton.

2.4 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Primeval (recenserad)

"Hållbara kameror och CG-splatter för hela slanten"

Det är väl givet, att en seriös kritiker har en mening om denna film redan innan han/hon har sett den. Hur ska man kunna ens drömma om att ge en \"monsterfilm\" något annat än en sågning längs fotknölarna? Det är ju klart, att en sådan film inte kan vara något annat än en schablonfilm med sedvanlig intro, plocka bort folk i bestämd ordning och se till att specifika typer överlever. Sådana filmer har vi sett hundratals, än är det ormar, än krokodiler, björnar, muterade djur, pälsgubbar och rymdvidunder. Alla enligt Hollywoods manusbibel för idioter, kapitel 1, vers 4: \"Thou shalt piss Your audience in their eyes according to specific rules. Amen.\"

Jones & Purcell får ett nytt uppdrag


Spelar det någon roll att dagens monster i själva verket har en sanningsbakgrund? En överdriven sådan, högst troligt, men dock så pass, att National Geographic har bemödat sig att skriva långa artiklar om denna 6 meters krokodil på nära ett ton i vikt. En så stor krokodil har en aktningsvärd ålder och då den dessutom har kalasat på folk, så får besten ett rykte som gör den mer till en fabelaktig figur än en välmående nilkrokodil. Denna multitandödla har lämpligt passat på att göda sig med bl.a. offer från olika, blodiga inbördeskrig. Att sedan fanatiskt leta efter att få träffa krokodilen, som fått namnet Gustave i ett land som styrs och plågas av spritt språngande galna fanatiker med vapen, gör sökandet ointelligent och onödigt. Men se, det ska man göra, för nu är det filmtajm och då bryr vi oss inte om vett, logik eller något annat som kan komma emellan publiken och finansiärerna.

Jones Sony kamera till höger är historiens mest tåliga HD-kamera. En sådan skulle man ha. Håll ett öga på dess eskapader, hehehe.


Ähmm, jo, visst har kritikerna gått hårt åt Gustave och hans eskapader. Kundomdömena är inte lika hårda som de som kritiker har delat med sig, men så brukar det vara i dessa fall. Monsterfilmen är dock enbart ett sidospår i dagens betraktelse. Vi får i själva verket ta del av en konstig hybrid mellan politik och folkmord á la Hotel Rwanda och sedvanlig animalaction typ Anaconda eller kanske t.o.m. Jaws 4. Jag vill inte gå så långt att jag skulle ens i mina innersta tankar jämföra denna Primeval med Hajen, ettan alltså, men ja, i grund och botten talar vi om samma intrig. Och denna intrig utspelas i alla liknande filmer i genren på samma sätt. Det enda roliga är att gissa i vilken ordning folk dör och vem som överlever. Samt om man lämnar en öppning för en uppföljare. Frågorna är enbart dessa: Skrämmer filmen? Är den trovärdig? Är den välspelad? Tillför den något?

Schamanen säger visa ord och röker en joint


Det enhetliga svaret på alla frågor är: Nej.
Men låt oss backa en stund och se på saken från ett annat perspektiv, nämligen målgruppens perspektiv. Tro inte, att denna film har som ambition att övertyga biologer, akademiker inom NV eller seriösa cineaster. Det finns bland dessa säkert en försvinnande liten del som kan finna filmen sevärd, men målgruppen är en helt annan kategori människor och jag baserar mitt omdöme om denna sak på en ren gissning, litet erfarenhet och en hel del respons som jag mottagit under åren. Denna films målgrupp, utan att på något sätt förlöjliga eller nervärdera den, är unga män som fortfarande är i skolåldern. Att bifoga som sidospår en historia om massmord och politiska konflikter spelar emot monsterfilmen och tvärtom. De som inte bryr sig, som vill se blod och splätt i alla dess former utan att behöva bekymra sig om fördjupning i något av ämnena är vinnare. Ner med näven i popcornburken och slaska på. Ty Primeval ger splatter och spänning för hela slanten, men substans får man leta med hjälp av hud, katt och giriga pysslingar, för det är svårt att hitta. Trots att man vill vara så medvete om Afrikas hemska inbördeshistoria.

Jürgen Prochnow har man täljt ur en gammal alm med slö yxa, ser det ut som


I vanlig ordning kör man ett intro där man fastställer de händelser som motiverar till resten av filmen. Sedan får vi träffa en mansgris som ska arbeta ihop med en journalist som han inte anser är en riktig journalist och dessutom råkar hon vara en vacker kvinna. De måste samarbeta och med dem skickar man en svart sidekick som inte kan hålla käft och som mestadels enbart irriterar. Man träffar en sliskig tjänsteman i Afrika och naturligtvis en erfaren, vit jägare, som har sin egen agenda. Dåren ska ju vara med också och han får denna gång bli en \"krokodiljägare\", typ de som man sett och ser göra idiotkonster med levande djur. Som ibland ger igen. Nåja, det bär iväg mot ett område som kontrolleras av Little Gustave, en krigsherre som anammat sin reptilska broders skräckinjagande namn. Man träffar schamanen och man lägger en stålbur i vasskanten för att Gustave ska kliva in och bli fångad. Hur enkelt som helst om man vore klok i skallen, men se, det är inte våra vänner. Dels är de alla jubelidioter i sina roller, men också usla som skådespelare regisserade av en individ som inte vet vad han vill. Monsterfilmen försöker samtidigt vara såväl en social kommentar som en skräckfilm.

Aahhh... tuttscenen. Men mer än så blir det inte, så inbilla er inte något...


Den sociala kommentaren kan man hitta väl så mycket bättre i filmerna Hotel Rwanda och Blood Diamond om man nu vill ha mer av det. Skräckfilmen i genren har avsevärt bättre representanter i Jaws, Cujo, Orca, Birds, Jurassic Park I, II, III, Snakes on a Plane och Prophecy. De flesta i genren har en liten social eller ekologisk kommentar att ge, men de koncentrerar sig på en sak, inte på två eller tre. Det största problemet i Primeval är dock inte att den konstant försöker simma i två olika riktningar, utan att dess rollbesättning dessutom sjunker i den dy där de ska försöka vandra. Orlando Jones, som dagen till ära bär (uppenbarligen) mascara slänger ur sig roligheter som känns mer eller mindre otvungna. Han är mer irriterande än en mygga i högra örat, men han är den som räddar en del av det tvångsskapade allvar som upphovsmännen insisterar att göra. Herr Jones flankeras av Dominic Purcell vars överspel i Blade: Trinity är väl värd att nämna och som på senare tid spenderat sitt liv i Prison Break. Purcell har karisma som en burk Campbells Tomatsoppa och han spelar fortsättningsvis över, trots att han ska föreställa en cool kille. Den kvinnliga fägringen representeras av Brooke Langton vars tidigare liv har kantats av statistroller i TV och enstaka spelfilmsframträdanden. Hon visar nästan brösten och därmed kan man säga, att regissören har fått vad han ville utav den scenen. För övrigt är hon lika naturlig som reporter som Charlie Manson skulle vara som dagisfröken. Jürgen Prochnow blir inte vackrare med åren och all trovärdighet som mannen en gång hade, blåste bort 2003 i Baltic Storm. Prochnow hör till den kategorin gamla gardister som plockas fram då inga andra \"stornamn\" vill ställa upp för en spottstyver. Patetiskt.

Säg aaahh. Visst synd det pneumokocker intill tonsillerna


Regissören för dagens sörja heter Michael Katleman och hans karriär är starkt Tv-betonat. Och så i långfilmssammanhang har han fått agera andre regissör eller tredje. Mannen är väl så ambitiös, men i hans händer blir Primeval en erbarmlig flamshistoria. Han är mån om att visa Afrika och dess förhållanden realistiskt och väcka känslor och bitvis lyckas han. Men genast då skräckfilmen ska kämpa om utrymme i den socialt medvetna filmens sfär, så tappar han taget. I stället snirklar Katleman in en CGI-krokodil som inte är helt trovärdig. Klart är att man inte leker med riktiga bestar, utan lämnar sådana trollerier till digitalgubbarna i labbet. Resultatet är inte imponerande i stort sett, men med näven i popcornpåsen och förväntningarna i matthöjd, så visar det sig att Katleman faktiskt klämmer litet spänning ur sin annars ganska vattniga historia. Man må bränna manus på bål, men ibland vrider det till i spänningsnerven och understundom känns filmen som om den skulle vara på väg åt rätt håll. Sedan spricker illusionen ihop med söndertuggade torson och vi är tillbaks i ruta 1, som är början till mycket filmiskt elände.

Du där! Hey You! Är du en krokodil, eller?


Dvd:n är dock i sammanhanget riktigt bra. Bilden är mer eller mindre felfri, dynamisk och skarp. CGI-krokodilen kan uppfattas lätt som ett tekniskt underverk med ettor och nollor mest hela vägen och den skulle ha mått bra av litet mer suddighet, men nu är det som det är. Skarphet är inte alltid bra. Ljudet är riktigt bra och trycker ut ljud med kraft ur kabinetten. Om sådana finns. Mina sitter inbyggda i väggen och hela huset vibrerade i takt med monstrets utflykter. Extramaterialet är sedvanligt med ryggdunk och \"hemligheten\" bakom Gustave. I synnerhet nördarna bakom Gustave är jättenöjda. Och visst, inte är det illa, men det är inte bra nog för att vara helt trovärdig. Musiken är som väntad, adekvat, förutsägbart.

Gustave ler brett och inmundigar ytterligare en homo sapiens


Primeval fyller en funktion och det gör den lika väl som någon annan absurd monsterfilm. Den drar litet väl mycket och olika håll för att vara enhetlig i sin uppbyggnad och då den lyckas skapa spänning, så gör den det med sedvanliga metoder utan att tillföra något som helst till en genre som är fullproppad, men som gott skulle må bra av något som bryter det slentrianmässiga i hur man framställer dessa skräckisar. Primeval bryter inte fast den försöker, så vi får tålmodigt vänta vidare.

© Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime