Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

01 JUN 2004
Ran

Äventyr från 1985 av Akira Kurosawa med Nakadai Tatsuya och Akira Terao.

4.4 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Ran (recenserad)

"Klassiker utan dess like"

En gång i tiden var Akira Kurosawas namn synonymt med total fanskap och pina för mig. Hans mästerverk, något jag inte hade en aning om att det var, DERZU UZALA, ockuperade min favoritbiograf i sanslösa 58 veckor i mitten av 70-talet. Denna biograf var ett palats för premiärer, stor och fin, och eftersom denna sovjet-japanska film var så omåttligt populär, så fick premiärerna i stan gå på en mindre och alls icke så komfortabel lokal. Något gott kom av detta givetvis; man beslöt att bytta en ny biograf, men det skulle ta tid.

10 år senare, över 20 år gammal, såg jag RAN för första gången. Och utan att överdriva, så vågar jag lova att jag blev smått hänförd av Kurosawas absolut främsta verk. Och inte har jag träffat någon i min närmaste umgängeskrets som skulle ha direkt hatat den heller. Nej, RAN är och förblir ett landmärke i filmhistorien och en Shakespearefilmatisering utan dess like. Visst, RAN baserar sin historia på Kung Lear, men drar nytta även av Samurajlegender som japaner, och västerlänningar, är enormt förtjusta i. För Kurosawa var RAN ett projekt han arbetade med i åratal och då han äntligen kom till kritan var han 75 år gammal. Detta hindrade inte honom från att måla upp en visuellt fantastiskt bild av 1500-talets feodaljapan och koreografera strider som än idag kan ses som mycket gångbara trots nyskapandet av krigscener i SAVING PRIVATE RYAN eller någon annan effektfylld film. Blodet i RAN är inte autentiskt och skådespelet i hela filmen tangerar teatraliskt överspel, men scnerena, berättelsen och passionen hos skådespelarna får även oss västerlänningar att inse, att detta är ingen skolpjäs precis.
Åter igen, och jag har sagt det varje gång jag recenserar en asiatisk film, så kan skådespeleriet förefalla överspelat, yvigt och litet hysteriskt, men detta är den kulturens särdrag och jag kan garantera att japanerna ser lika konstigt på vår Dogme-film eller en finsk pjäs där inget sägs och säger man något så rör man knappt på läpparna, slår bara en kompis på käften och tiger sedan igen. OK, överdrivet, men poängen är härmed klargjord. De japanska skådespelarna gråter, kastar sig på marken, river i sina hår och vad de än gör så ser det överdrivet ut. Dialogen är aldrig överdriven eller onödig. Man säger det man ska och snackar litet mindre än man behöver. Man kan finna detta komiskt, men då man väl är inne i filmen är det korta frågor och koncisa svar man förväntar sig.

Berättelsen handlar om Hidetora som vill som 70-åring abdikera till förmån för sina barn, bröderna Taro, Jiro och Saburo. Saburo ifrågasätter faderns vett och anser att pappa ska själv fortsätta, för sönerna är inte redo. Han opponerar sig mot faderns beslut så kraftigt att fadern förvisar honom från sitt rike. Saburo tar sig till en f.d. rivals rike emedan Taro blir klanens överhuvud och Jiro hans andreman. Fadern ska behålla sin eskort och sin position som härskare, men ger den verkliga makten åt sönerna. Snart visar det sig att pappan inte är vatten värd, han fördrivs från borgarna och han börjar förlora sitt vett. Som sällskap har han bara en hovnarr och en lojal kapten från hans garde. Ett svårt slag för en man vars liv har varit såväl fåfängt som krävande och grymt d.v.s. sönerna ihop i en person.
En den vändningar sker i historien och snart är otåliga och okunnige Jiro klanens huvudman och då tvingas han möta Saburo som kommer med hjälp från ett annat rike. Saburo tar pappan under sitt beskydd och trots faderns dåliga sidor finns det kärlek kvar för alla söner. Den som väntar sig flaggviftande och Happy End kan ju fundera en gång till Kurosawa gör dramatiken kännbar och allt blir inte som man är van att vänta sig.

Vyerna är mäktiga och i varje scen finns såväl energi som poetisk skönhet. Stridsscenerna är explosiva och här rider och slåss man utan CGI och jag måste erkänna att jag är ganska imponerad? fortfarande. Även om det visuella är hisnande genom hela filmen, så är det dock det humana i filmens budskap, historien mellan sönerna och fadern och deras lojala sällskap som får oss att beundra Kurosawas balans i den annars ganska svindlande historien. Visserligen kan man se dessa som en sorts Shakesperianska stereotyper, t.o.m. bibliska liknelsefigurer, men i grund och botten representerar de bara de egenskaper som alla människor i varierande grad besitter. Allt från dödsynder till religiös förlåtelse finns med i karaktärerna i RAN. Enastående!

DVD:n är dessvärre ingen höjdare. Bilden duger väl medelmåttligt väl, men ljudet är en besvikelse i större mått. DD mono och utan förinställda parametrar för konstgjord surroundkänsla blir filmens ljud platt, basfattig och hård. Trixar man med förstärkaren kan man lida väl igenom ljudbilden, men bra är den aldrig. Bonusmaterialet på denna version är bara blaha. Musiken är dock i sin enkelhet mäktig och fortfarande i skrivande stund ryser jag något; flöjt och trumma är aldrig fel.

Hidetora är en tragisk hjälte i all sanning. Inte ens den grymmaste fadern behöver genomlida sina söners död, förlora sitt vett och läxas upp av en hovnarr. Eftersom Kurosawa inte erbjuder någon tröst för vare sig honom eller åskådaren blir RAN ett storslaget melodram som lätt rör vid åskådarens hjärta vare man vill det eller inte. RAN är helt enkelt allmänbildning i såväl berättarkonst som vision.

© Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime