Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Filmguiden

Spartacus (Blu-ray)

Fler recensioner
18 OCT 2010
Spartacus (Blu-ray)

Klassiker från 1960 av Stanley Kubrick med Kirk Douglas och Laurence Olivier.

4.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
Spartacus (Blu-ray) (recenserad)

"Svulstig och stor, definitiv nostagitripp."

He sure is a Spartacus looking motherfucker.
Kanske Mina jag och Irene har fördärvat Spartacus för alla tider framöver? Ovanstående replik syftade på Jim Carreys nya haka och det är ju hakan man ser då man ser Kirk Douglas - innan man ser något annat. Trots Douglas och hans haka är hans insats den som man kanske inte minns i all evighet. Här finns att hitta några andra som lyser med sina blotta närvaron, Peter Ustinov & Charles Laughton.

Livet i saltgruvan är inte sött...


Spartacus var en Trakier som tjänstgjorde i den romerska armén, men flydde och då han togs till fånga hade han försörjt sig som bandit i antika Italien. Naturligtvis såldes han som slav till saltgruvor varifrån han räddades till en gladiatorskola. Ett sådant leverne garanterar ingen speciellt lång livslängd, men Spartacus kämpade tappert och en dag rymde han och ett gäng av hans stridande kompisar från skolan. Snart hade han skrapat ihop en armé av förrymda slavar och hade runt 70 000 personer under sitt kommando. 2 gånger slog han ner den romerska armé som kom för att slå ner upproret innan han fick se sig slås av den romerska generalen Marcus Licinius Crassus. Crassus, tillsammans med Pompeius, lyckades övervinna Spartacus och det var inte en och två f.d. slavar som fick sätta livet till, så att säga. Bland de 6 000 rebeller som korsfästes hänge även Spartacus. Enligt legenden. Han kan i och för sig ha dött på slagfältet också. Men vet inte, men det är mustigare med korsfästelse i Hollywood.

Mannen med hakan.


Stanley Kubricks version av Spartacus äventyr är trots allt förvånande historietrogen vad det gäller den generella handlingen. Naturligtvis har man blandat in romans och några sidohistorier, men i det stora hela så ser vi en hyfsat bra historiebeskrivning. I snällt 60-tals stuk. Om Kubrick skulle ha haft kontrollen över hela filmen och alla dess aspekter, så skulle man ha fått se mycket blodigare strider, homosexuella förföringsscener och annat Kubrickskt påfund. Dessvärre behöll producenterna kontrollen och Kubrick svor att han aldrig mera skulle medverka i en film som han inte kunde styra och ställa med hur han än behagade. Testpublikerna gav sin åsikt och studiobossarna ville inte veta av böganalogier eller splatter, alltså kom stora saxen fram. Idag skulle man ha automatiskt adderat mer, mer, mer! Av allt.

I gladiatorskolan får man lära sig bodyart


Spartacus var nog en av Kubricks svåraste filmatiseringar någonsin. Först och främst var han enbart en ersättande regissör eftersom ordinarie regissören Anthony Mann hade hamnat i bråk med skådespelaren Kirk Douglas. Douglas var en av medproducenterna, så alla artistiska friheter som Kubrick ville ta behövde Douglas ge sitt medgivande till. Douglas var dessutom sur på att han inte fick spela Ben-Hur i filmen med samma namn och gjorde därmed sin egen, episka, historiska film som han styrde som han ville. Nästan. Han manövrerade produktionen i detalj och ansvarade även för ljussättningen efter att han sparkat fotografen Russel Metty, som dock ärades med en Oscar. Kubrick själv skötte huvudkameran i stora delar av filmen. Mot Kubrick var Douglas dock tvungen att lätta på sin attityd, men Kubrick såg till att ingen efter denna film skulle ha sista ordet över honom. Dessutom visste nog Douglas vad han gav sig in på då han anställde Kubrick, för de två hade samarbetat i filmen Paths of Glory 1958.

Tont Curtis is no more, men här är han svärmorsdrömmen


Eftersom Kubrick var känd för sin petnoga regi och ville inte ha något att göra med en halvlyckad film, så tog han gott om tid på sig och det retade vansinne på producenterna, en av dem Douglas själv. Bl.a. höll han på i sex veckor med en enda stridsscen där 8 000 statister var hela tiden närvarande. Inte helt billigt, om man säger så.
Slutresultatet då? Magnifikt med tanke på att filmen har 50 år på nacken. Annorlunda från Gladiator men inte så mycket som man skulle tro. Filmen blev en kolossal, ekonomisk succé och garanterade Kubrick en plats bland de främsta och därifrån föll han egentligen aldrig ner. Spartacus var också den första historiska filmen som inte moraliserade eller hade religiösa övertoner, något som var typiskt på den tiden i dylika spektakel. Vissa tolkade dock filmen som en sorts socialistisk smygpropaganda, men det kan man göra med alla filmer där det finns stora mot små.
Vidare lyckades Kubrick tömma alla inblandade, engelska skådespelare på deras talang och det var inte illa med tanke på att filmen innehåller namn såsom Laurence Olivier, Charles Laughton och Peter Ustinov. Och som sagt, stridsscenerna är inte långt ifrån Gladiator eller Braveheart. Skådespeleriet är tidstypiskt patetiskt och blickarna långa och många, men så ändras vår filmkultur från ett sekel till ett annat, ett årtionde till ett annat. Ja, från år till nästa.

Filmen restaurerades 1991 och nu kan den visas i ett dryga tre timmar långt epos, som är värd att se. Det bortklippta är med igen, men den som väntar sig sensation väntar förgäves. Litet mer våld, litet mer - för tiden- vågade insinueringar om manligt förhållande och inget som man inte ser tiofaldigt i varje avsnitt av vilken som helst CSI, Criminal Minds, Bones eller Dexter. För att inte tala om serien Spartacus: Blood and Sand som dryper av blod och sex så man rodnar i hela planeten. En del av den utökade tiden går dock till längre musikaliska avsnitt, intro, paus och eftertextsscore. Spartacus är dock en liten bit av vår viktiga filmhistoria och ett måste för dem som uppskattar Kubricks artisteri samt för tiden ett storslaget skådespeleri som rentav var modigt. Idag ser man på Douglas & Co med ett leende, men kanske också med ett litet darr på nostalginerven.

Charles Laughton övertygar som Roms senator


Bilden är jämfört med tidigare dvd-versioner bra, men man har haft problem med mastermaterialet och färgerna är inte riktigt som de skall. Skärpan är bra generellt sett, men då man använt en hel del Dynamic Noise Reduction, så finns det en mjukhet i bilden som man inte skulle acceptera om filmen vore ny. Alltså ser det hela litet artificiellt ut, utan nämnvärt brus, knappt några blemmor och skräp och för all del en bra presentation av en 50 år gammal film, men inte alls perfekt. Färgerna lutar starkt åt gulbrunt och jag har förstått att det beror på en degradering av gult i originaltransfern som man försökt rätta till. Jag föredrar dock denna version över den gamla dvd:n som visserligen var okej, men inte bra nog för att kunna jämföras med andra restaurerade filmer från samma tid. Ljudet är problem nummer två. Musiken i filmen låter för det mesta riktigt bra, men surrounden och i synnerhet basregistret är tveksamt. Man har stundvis använt under inspelningen 3-kanaligt ljudinspelningssystem och i vissa scener fungerar detta väl. I andra låter det som mono spritt över alla högtalare. Dialogen kan hoppa litet hit och dit, men för det mesta fungerar även detta fint. Ingen film som ljudfantaster behöver slå volter för. Extramaterialet är ganska fattigt med tanke på att berättelsen bakom denna films bakgrund är nästan lika fascinerande som Spartacus verkliga historia. Samma material finns på äldre utgåvor. Musiken är av den bättre sorten beaktande att detta är en episk historiefilm. Pampigt och dramatiskt med högt pipande fioler vid de mest tårdrypande scenerna.

Till döden skiljer oss åt...


Jag har alltid haft en viss svaghet för episka storfilmer. Mustiga färger, statiska kameror, non-epileptisk klippning, ett berättande som tar tid på sig. Även om sådana görs än idag, så är majoriteten av filmerna, historiska eller inte, snabba, jäktade och kompromissande mellan revisionen och regissören. Ridley Scott undantagen, nästan. Absolut sevärd. Den unga, moderna publiken som har sin referens i Gladiator kan nog komma att sakna nerv och puls, men icke desto mindre är det frågan om en klassiker som filmdiggare bör ha sett minst en gång.

©Janne Ahlgren

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime