Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Julkalender

Filmguiden

The Homesman (Blu-ray)

Fler recensioner
13 APR 2015
The Homesman (Blu-ray)

Western från 2014 av Tommy Lee Jones med Tommy Lee Jones och Hilary Swank.

4.2 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
99 kr

"Briljant western som överraskar och griper"

Jag kan med mitt inre öga se utvecklingen av The Homesman. En gång i tiden ägdes rättigheterna av Paul Newman men det blev inte av att vare sig regissera eller spela i filmen om den avdankade westernveteranen som mer eller mindre tvingas föra tre vettlösa kvinnor genom ett ökenlandskap till tokhuset i en annan stat. Rättigheterna gled vidare och så läste Tommy Lee Jones boken med samma namn som Glendon Swarthout fick publicerad 1988. En mycket naken och brutal beskrivning om hur det var att agera nybyggare i 1850-talets Nebraska. Tommy Lee Jones har nog omedelbart sett sig själv som halvfiguren George Briggs som genom ödets nyck och en desperat kvinnas vilja slipper dingla i sin nacke och måste ta sig ett alternativt jobb, nämligen att frakta galna kvinnor över slätterna.

Ingen lätt odlingslott


Tommy Lee Jones är en veteran som hängt med sedan 1970-talet, varierat djup drama med komedi och låtit bli att ens titta åt plastikkirurgerna i Hollywood. Mannen är snäppet under 70 år gammal, fårad som Grand Canyon och ser sin chans att förvärva ett bra manus och agera samt regissera en genre som ingalunda är obekant med denne Texasson som själv är ranchägare och kan det där med att rida och spela i miljöer som är krävande. Mannen filade till manus en hel del och skaffade fram Luc Besson som producent, för det hade han hört, att den mannen hade öga och talang för att få saker att hända. Och Luc blev det för hela slanten, för filmen har en europeisk aura över sig.
Det hela börjar dock med ungmön Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) som desperat driver sin dammiga lott och drömmer om att få tag på en man som kan impregnera henne med avkomma samt slå sina världsliga delar, såsom själsliga, ihop med henne i heligt äktenskap. Den som kommer ens närmast tackar ganska brutalt nej, för Mary Bee tycks vara för dominant och för alldaglig.

Mr. Briggs finner sig i en penibel situation


Vad var och varannan man idag skulle behöva var en kvinna som Mary Bee, men att vara starkare än karlafolket 1850 i Nebraska faller inte många i smaken. Pastorn John Lithgow) ser Mary Bees goda kvalitéer och då hon genom lottdragning utses för att föra de tre sinnessjuka kvinnorna över öknen till Iowa tvekar Mary Bee inte. Andra gör det, men Mary Bee ger sig inte. Hon befriar från galgen tokstollen Briggs och tvingar honom att jobba för sin nyvunna frihet och sitt liv, vilket han gör med högst ytlig patos. Han ser dock det praktiska med att frakta tre skvatt galna kvinnor en lång sträcka och har inga illusioner om att han skulle få det lätt. Kvinnorna är offer för hårda förhållanden, sjukdom och barnamord, så de är oberäkneliga och farliga för sig själva och andra. Men de måste bort från hålan som de kallar hem - hus inhuggna i klippor och färdigställda med hötegel och koskit. Det finns ingen lyx, inga framtidshopp och den lilla staden erbjuder enbart whiskey och en mager församling på dammiga gator. Men alla ställen fylls av folk och vissa av dessa få får utstå det värsta: barnamörderskor, inga arvingar, döende skördar, noll hopp.

Ensamt, kallt och farligt...


Nu är denna sorts diktning inte någon nyhet i den skriftliga branschen - man har beskrivit dåliga tider sedan hundratals år tillbaka. Även film om eländes elände har vi sett många gånger. Vad kan regissören Tommy Lee Jones tillföra? Inte mycket? Man har anklagat honom för att visa oväsentligheter och att hoppa från årstid till årstid, men så korkad är ju inte veteranen Jones eller producenten Besson att de gör direkta fel. De som skriver sådan sörja bör först och främst komma upp den geografiska positionen av Nebraska och sedan fundera om det kan vara möjligt att det en kall aprilnatt faller snö. De som aldrig varit i Nebraska (jag har) ska inte yttra sig om kvällskymning eller ens soluppgång, de oändliga slätterna och inbillningen att horisonten aldrig får ett slut. Att ens försöka leva sig in i situationen där man fraktar fram tre sinnessjuka kvinnor varav alla är destruktiva och en rentav fullständigt skvattgalen är en skräckupplevelse som sig bör och Jones halkar kanske bitvis in i fel genre då vissa scener påminner om Exorcisten mer än någon annat. Men så lägg en tanke på vad som egentligen sker? Detta är skräck i dess renaste form, i en miljö varifrån det inte finns en flyktväg och där ens mänsklighet sätts på prov och där galenskap inte kan botas med en spruta.

Inte den lättaste kvinna att komma överens med.


Jones är smart nog att balansera det hela med en portion humor, för hans Briggs är inte helt hundra, han heller. Med erfarenhet från krig och diverse olagligheter är han den ideala mannen i sällskapet, samtidigt som han är en tvärvigg som inte svarar på Mary Bees order eller önskemål. Men han gör sitt och han gör det för pengar. Mary Bee suktar efter bekräftelse och validering om att hon är en kvinna som man kan bilda familj med och hennes strävan får allt mer bisarra former trots att hon är en gudfruktig kvinna med hjärtat på rätt plats. Kemin mellan Mary Bee och Briggs är lika med noll, för där finns ingen kemi. Det är inte ens meningen. Mot slutet, då kemin antänds, har man redan ogjort alla chanser till Happy End. Ödemarken har avtrubbat människan och Briggs agerar som den - mer eller mindre - döde man han redan är och Mary Bee vill bara ha den uppmärksamhet som hon som kvinna anser sig ha rätt till.

Det omaka paret tycks inte hitta en gemensam ton


Det finns vissa narrativa problem i det hela och tidsaspekten är en av dem, men jag fann att jag inte brydde mig om antal timmar på färd eller hur bakgrundshistorierna uppdagades. Istället rörs man av pionjärernas tuffa existens som bitvis var värre än om man blev inlåst i Gulag på livstid. Maten finns inte, döden är hela tiden närvarande och barn blir vuxna innan de kliver ur blöjan. Övergrepp blinkar man bort och domstolen består av några gubbar som tycker att såhär blir nog bra. Här finns inga skinnvästprydda gunslingers i Stetson och sporrar, enbart trashankar med gamla vapen och sinande brunnar, magra djur och ett öde som mestadels består i att dö mer eller mindre värdigt. Det omaka paret Briggs och Mary Bee kan tänkas finna en romantisk ådra, men hon är krävande och han är redan på andra sidan av medelåldern, skiter totalt i kärlek och ser helst att kvinnorna med defekter i skallen avlämnas snarast. The Homesman kommer således med en del filmiska överraskningar och underskrivne själv med medtittare blev vid några tillfällen hängandes med hakan. Jo, här finns Jones komiska slusk, hjältedåd, våld och sentimentalitet, men då det kommer till kritan skakar man på skallen och undrar hur filmen trots allt kunde bli så antiwestern i alla fall. Man inser att The Homesman är en film tillverkad av folk som förstår sig på eran till folk som kan uppskatta att allt är inte glänsande sporrar och välborstade araber i amerikansk western. Jag uppskattade filmen alldeles enormt!

Don't fuck with me!


Kvalitén är bra, bildens rikedom på detaljer och färger imponerar och det hela är vackert att se trots den grymma tonen i filmen. Ljudet är i klass med filmen och jag kan inte finna något speciellt att hosta om. Ja, om det inte skulle vara extramaterialet då, för något sådant finns inte. Musiken är passande, men har man inte hört dessa toner förut? Marco Beltrami får lov att uppgradera sig en aning.

Smådispyter löser man medelst puffra och kula


The Homesman innehåller alla detaljer som man förväntar sig i en kvalitativ western, men ändå inte. Vi har fyllona, skottlossningarna, de präktiga och de fega, men Jones låter aldrig sin film bli en av alla i mängden. Som skådespelare och regissör kan Jones nu detaljstyra sitt agerande och han gör det mästerligt. Ett nöje att se och lika väl agerar pinade Mary Bee i Hillary Swanks kjol. Birollerna är välspelade om också biroller som håller mer ihop berättelsen än tillför något. Jones visar att han kan alla aspekter av filmmakeri, men den som kommer ut som vinnare i det hela är Hillary Swank som ger oss på kort tid en så mångbottnad kvinnotolkning att man ryser. Idag skulle denna kvinna vara ett kap... men då män bestämde mer var kapet kanske ett hot. Vad vet jag? Lysande film, se den!

©Janne Ahlgren

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime