Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Filmguiden

The Revenant (Blu-ray)

Fler recensioner
02 JUN 2016
The Revenant (Blu-ray)

Drama från 2015 av Alejandro González Iñárritu med Tom Hardy och Leonardo DiCaprio.

5.0 - Recension av: Janne Ahlgren
Handling/Manus
Skådespelare
Regi
DVD-produktion
Musik
99 kr

"Kall, brutal, naken och så ?&%!# bra!"

Så, Leonardo DiCaprio kammade äntligen hem en Oscar för sin roll i The Revenant. Den viktiga frågan är inte om han förtjänade den just nu utan om man inte borde ha gett honom en guldgubbe redan lååångt innan denna episka insats som pälsjägaren och vildmarksguiden Hugh Glass. Som jag ser på saken har Leo© förtjänat en Oscar många gånger om och i mitt tycke han mannen inte gjort en dålig roll... någonsin. Han har medverkat i några få filmer som inte håller absolut prima standard, men jag kan likväl räkna upp 5 filmer där han borde ha fått filmvärldens största pris. Nåja, nu har han fått den och det lär inte vara den sista.

Inte de bästa vännerna, kan man säga


Regissören Alejandro G. Iñárritu har fyra guldgubbar och inte helt fel det heller. Den temperamentfulla mexicanen, som en viss Trump uppenbarligen vill kasta ut ur landet (!), har öga för berättelse och stil. Han fick årets Oscar för regi men inte för manus, som han också skrev, och det kan jag förstå. Ty i fallet The Revenant är manus den tunnaste delen i tårtan. I grund och botten talar vi om en enkel hämndhistoria, men petar man litet i soppan så visar det sig att The Revenant är en film med många lager. I filmen finns inget romantiskt att beakta, den är rå, naken och brutal och orsaken till allt lidande kommer från egna led, eget agerande och allt det där som gjorde att européer lyckades stjäla och lura till sig amerikas landområden, döda ohyggliga mängder djur och utrota folkslag. Ingen fin historia vi har och inget som amerikaner ens med god vilja har lyckats reparera mer än på ytan. Om ens det.

Ingen levande lämnas kvar...


Hugh Glass guidar en expedition pälsjägare ledda av kapten Andrew Henry (Domhnall Gleeson) ut i ödemarken där de orätt behandlare Ree-indianerna inte är sena att decimera vita ansikten då tillfälle ges. Gruppen blir attackerad och med stora förluster lyckas en mindre del av manskapet fly, men de har indianerna efter sig. Glass och hans halvblodsson Hawk (Forrest Goodluck) är männens sista chans att hitta hem, men samtidigt en törn i sidan på mer hårdföra jägare som vidrige John Fitzgerald (Tom Hardy) som bara tänker på pengar och sin egen framgång. Då Glass blir svårt sargad efter att han attackerats av en Grizzlybjörn erbjuder sig Fitzgerald mot skön betalning att vaka över honom tills hjälp anländer. Hawk stannar också kvar och dessutom den mer sävliga jägaren Bridger (Will Poulter). Glass är döende och då Fitzgerald ämnar ansluta hans lidande och då lägger sig Hawk i och blir av med livet. Glass begravs levande och trots Bridgers protester avlägsnar man sig från platsen.

Tom Hardy är inte snäll. Inte alls.


Men Glass överlever. Han har sett mordet på sin son och trots sina horribla skador bestämmer han sig för att bli bättre och hämnas. Detta är basberättelsen och som sådan är denna legendariska sannhistoria knappast mer än en intressant fotnot i amerikansk vildmarksmytologi. Men så kommer vi till den delen som gör filmen till ett mästerverk. Den gode regissören har insisterat på att filma allt i verkligt ljus, på verkliga platser och så mycket som möjligt utan CGI. Klart att man har tagit i med specialeffekter av de olika slagen, men för det mesta ser det ut som att skådespelarna ställt mangrant upp och staben av stuntmän har fått blåmärken och sår av alla de sorter som man kan fantisera om. Filmen är ultrabrutal, inte bara i sin våldsbeskrivning utan även som överlevnadshistoria. Landskapet är oförlåtande och karg och man känner hur kylan och misären helt enkelt väller ur bilden ner i biosoffan. I mina ögon ser det hela ut som om man skulle ha släpat kameror i en tidsmaskin till 1800-talshelvetet och filmat live det vi ser. Detta är imponerande filmkonst.

Se detta opåverkad och det måste vara något fel med din medicinering eller diagnos


Men så är skådespelarna i regissörens klor lika imponerande. DiCaprio gör en av sina bästa roller någonsin och Tom Hardy är just så vidrig som en människa kan bli utan att ka stålklor och brännmärken i ansiktet eller en William Shatner-mask över nyllet. Hardy var också nominerad och det är synd att han inte fick en guldgubbe för han är verkligen värd en varje dag i veckan i 52 veckor. Hardy är också en man som aldrig gjort en dålig roll och om han inte äras med en Oscar innan jag går i pension om 11 år, så rengör jag den offentliga toaletten i Borås med min tunga. Så säker är jag att han vinner. Herr Gleeson går från ära till mer ära och trots att hans insats i nyaste Star Wars kanske var en aning Over The Top and Then Some, så är han ett framtidsnamn som heter duga. Will Poulter gjorde sig känd som en vidrig unge i Narnia-sagans andra del 2010, har sedan kysst Jennifer Aniston och kutat i stenlabyrinter, men nu visar han att hans talang inte är en tillfällighet. Också Poulter kommer att vara en typ som man ska följa noga.

Jag trivs bäst i öppna landskap, där vindarna får fart. Där lärkorna slår högt i skyn, och sjunger underbart.


Och så kommer vi till det som visuellt är mest slående i hela berättelsen. Nej, det är inte landskapet som i sin brutala karghet är ändlöst vackert. Nej, vi talar om björnattacken. Vi har redan chockats av indianernas pilar och kulvapnens skadeverkan, men nu, knappt en halvtimme in i filmen, rusar en ursinnig björn fram och hugger tag i Glass. Detta är inte mindre än så gastkramande att fru A gömde sig bakom en kudde och jag fick svälja tre gånger och försökte kika noga efter trick och fusk. Klart att björnen inte är riktig och att Leo inte rivs i bitar i verkligheten, men scenen är så intensiv och väl koreograferad att man kan tro att en björnram snart ska svinga ett gäng klor även i åskådarens fejs. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin skulle ha sett en mer intensiv scen där människa och djur möts med hemska påföljder. Bara denna scen är värd hela filmens pris. Men The Revenant är en rulle som är lika högkvalitativ hela vägen och då man lugnat sig från björnraseriet, så följer en sträng med andra scener som nog får kvällskaffet att rinna ner i vrångstrupen. The Revenant är inte en film för trötta småbarn eller föräldrar som anser att TV:n kan vara en bra babysitter.

Will Poulter imponerar. Också.


Ett par tre ord om A/V: Ljud och bild håller samma höga kvalité som filmen i sig. Bilden är av referenskvalité, helt enkelt totalt felfri, råkall och briljant med tanke på att man filmat nästan allt i naturljus. Dynamiken i bilden är sanslöst bra och de som har högklassig utrustning kommer att se en extra dimension i filmen bara på grund av detta. Ljudet hamnar inte i referensklassen men banne mig, nära är man. DTS-HD MA 7.1 brakar ur högtalarna med pondus och de olike naturljuden rör sig omkring skallen på ett exemplariskt sätt. Jag saknade enbart den absolut djupaste basen, infrabasen, men detta torde nog inte hindra mig från att konstatera att ljudet är lysande. På extramaterialssidan finns bildgalleri och en dokumentär om filmen, men inte en som avslöjar alla hemligheter utan en där man diskuterar med alternativ och beslut. Jag skulle gärna ha sett en mer detaljerad making of, men man tar vad man får. Musiken i filmen håller, även den, världsklass.

Familjen Gleeson agerar inte i B-klassen


So, where is the bad news? Egentligen finns inga bad news, men klart att jag skulle gärna ha sett några saker göras på annat sätt. Filmens längd på 2.35 är en aning för lång och lidandet i ödemarken, så briljant spelad som det är, blir en aning för långdraget i alla fall. Vi får också se lösa minnesbilder från Glass´ tidigare liv ihop med indianstammen, men vi får aldrig riktigt grepp om vad, vem och varför. Att lidandet är centralt fattar vi alla, men filmens längd gör att en del av Leos misär blir repetition och det är inte helt hundra. Filmen slutar på en litet halvhög ton, litet plötsligt och nästan odramatiskt, men i övrigt är The Revenant en av de bästa filmer jag sett se senaste 3 åren. Absolut toppfilm, varma rekommendationer.

©Janne Ahlgren

2016-06-03 16:32
thompa.jacobs: Varmt tack Janne för denna underbara recension Recensioner när de är som allra bäst. Inte för att jag tycker likadant utan för att den var recenserad med känsla, hjärta, spänning och underhållning. En av mina stora äventyrsfilmer är även bl a Den siste mohicanen. Lysande Janne tycker Thomas J. The Revenant var helt enkelt underbar ...
2020-01-01 02:35
tinat1: Ja, att Leonardo inte fått sin guldgubbe tidigare är inget mindre än ett skandalöst mysterium !!! Jag kan inte uttala mig om filmen än, men tack för en av alla dina enastående underhållande recensioner !! Hoppas du fortsätter skriva här länge än. Att läsa dina recensioner är lika underhållande som filmerna du skriver om. Nu blåste jag väl upp dig ett par storlekar, men sug åt dig, det är du värd ! din stora fan Tina
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime