Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Julkalender

Leveransvillkor

Notera att dessa köp- och leveransvillkor gäller samtliga produkter på Discshop.

  1. Beställningar
  2. Frakt
  3. Betalning
  4. Leverans
  5. Ångerrätt
  6. Reklamationer
  7. Garanti
  8. Särskilda produktvillkor
  9. Behandling av personuppgifter
  10. Övrigt

1. Beställningar

Beställningar tas endast emot via discshop.se. För att du ska känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har frågor om din beställning.

1.1. Personer under 18 år
Endast personer över 18 år tillåts handla på Discshop.

1.2. Kreditkontroll
Om du väljer fakturabetalning får du genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. I samband med detta kan Klarna komma att ta en kreditupplysning. I det fall kreditupplysning sker skickas en omfrågandekopia ut till dig, i enlighet med nya kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1 januari 2011. Skulle ansökan inte bli beviljad är ni välkomna att välja ett alternativt betalningssätt eller kontakta Klarna.

1.3. Kreditgränser
Kreditlimiter etableras av Klarna AB. Alla kreditlimiter förutsätter att du inte har några oreglerade skulder eller misskött dina åtaganden gentemot Klarna.

1.4. Förhandsbokningar
Du kan beställa produkter som ej är släppta (kommande) hos oss. Vi skickar dessa beställningar direkt när vi får in produkten. Beställningar på kommande titlar behandlas som separata beställningar. Detta innebär att om du gör en beställning som innehåller produkter som är släppta och en kommande produkt kommer vi att skicka de släppta produkterna direkt och sedan skicka den kommande produkten när vi fått in den.

Vi hanterar förhandsbokningar av kommande produkter på detta sätt eftersom vi inte kan veta att en kommande produkt verkligen släpps när den skall. Det är relativt vanligt att releasedatum flyttas av bolagen. Detta gör också att vi debiterar en frakt för varje tillfälle vi skickar en förhandsbokad produkt till dig.

Om du vill att vi skall samleverera förhandsbokade produkter går det bra att välja detta alternativ i kassan. (Se 4.1 Samleverans)

1.5. Beställning av poster och prylar
Posters/affischerna rullas in i kraftpapper och levereras i ett stryktåligt papprör. Vid beställning av posters gäller ingen returrätt efter att förpackningen brutits. (Se 5.4 Ångerrätten gäller ej)

Posters och prylar skickas alltid i en separat försändelse. Gör du en beställning som består av både posters/prylar och andra produkter kommer leveransen att delas upp i två (eller fler) försändelser. Ingen extra frakt utgår på grund av detta (gäller ej frakt till utlandet).

1.6. Beställningar till utlandet
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningar till utlandet enbart kan betalas med kreditkort och att svensk moms debiteras på alla beställningar. Alla beställningar till utlandet samlevereras när alla beställda produkter finns i lager (konsoler, hårdvara, hemelektronik, hushålls- & fritidsprodukter exporteras ej).

2. Frakt

2.1. Fraktkostnad inom Sverige
Fraktkostnaden hos Discshop varierar beroende på vilken kundkategori du tillhör. En extra fraktavgift tillkommer på förhandsbokningar om du inte väljer "Samleverera" i kassan.

2.2. Fraktkostnad till utlandet
Frakt på beställningar till utlandet kostar 100 kr inkl. moms på upp till 4 produkter. För 5 produkter eller fler kostar frakten 500 kr inkl. moms. Innan du skickar din beställning kan du se i kassan hur produkterna kommer levereras och vilken frakt som tillkommer.

Posters och prylar skickas alltid i en separat försändelse. Vid leverans till utlandet tillkommer extra frakt för dessa leveranser.

2.3. Postförskott
Om du väljer detta alternativ skickas din beställning mot postförskott med postförskottsavgift på 50 kr (PostNords avgift) på varje leverans vi skickar till dig (även på restorder). Du kan dock inte välja postförskott när du köper hemelektronik, hushålls- eller fritidsprodukter.
För ej utlösta postförskott debiterar vi en hanteringsavgift på 200 kr.

3. Betalning

3.1. Betalningssätt

3.1.1. Faktura
Fakturabetalning erbjuds i samarbete med Klarna AB. Vår fordran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna, som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Betalning ska ske till Nordea på angivet konto.

Fakturor skickas till den mailadress du uppger vid beställningen. Pappersfaktura kan beställas mot en extra kostnad om 5 kr när beställningen genomförts.

För att beställa mot faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer och detta lagras därmed i vårt kundregister. Önskar du inte uppge hela ditt personnummer eller om Klarna ger avslag vid beställningstillfället så hänvisar vi till något av de andra betalningsalternativen (se 3.1.2 Kreditkort, 3.1.4 Direktbetalning eller 2.4 Postförskott). Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd adress. 

Klarnas fakturavillkor:
Handla nu - betala efter leverans
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstiden varierar beroende på din kundkategori:
    - Bronskunder 10 dagar (gäller även nya kunder) 
    - Silverkunder 20 dagar
    - Guldkunder 20 dagar
    - Platinakunder 30 dagar
    - Diamantkunder 30 dagar
    Läs mer om Discshops bonusprogram
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir debiteras påminnelseavgift f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

3.1.2. Kreditkort
Vi accepterar MasterCard och Visa.

När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till kontokort. Skulle kortköpet inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.

Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja kortbetalning med Mastercard eller Visa.

Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt kreditkort inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.

Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med kreditkort om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.

Kreditkortsbetalning av digitala produkter eller utlandsbeställningar hanteras av DIBS Payment Services AB (publ). Övriga kreditkortsbetalningar hanteras av Klarna AB. Ditt kreditkortsnummer sparas inte hos Discshop.

3.1.3. Delbetalning
Discshop erbjuder i samarbete med Klarna AB två olika delbetalningsalternativ.
Det ena alternativet är ett du delbetalar till en fast månadskostnad på 3, 6, 12 eller 24 månader.
Detta alternativ finns att välja när din beställning överstiger 1000 kr. Väljer du detta alternativ tas fakturan/krediten över av Klarna AB. För fullständiga kredit och kontovillkor se länk: Kontovillkor Klarna

Beloppet att betala beräknas utifrån den valda betalningstakten.
Följande alternativ finns för delbetalning:
• 3 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)
• 6 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 195 kr)
• 12 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
• 24 månader med 9,95 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
En avgift om 29 kr/faktura tillkommer.
Om flera delbetalningsköp görs under en månad så samlas de på en faktura.

3.1.3.1 Klarna konto
Det andra alternativet är ett kontoalternativ, då betalar du i din egen takt. Här kan du själv välja vilket belopp du ska betala in varje månad, dock minst 1/24 eller 50 kr inklusive aviavgift. Du betalar alltid efter att du har mottagit beställningen. Om du har flera pågående delbetalningsköp så sammanställs dessa på en och samma månadsfaktura. Det betyder att du i och med din delbetalning öppnar ett konto hos vår samarbetspartner Klarna AB. Har du gjort flera delbetalningsköp så betalar du en aviavgift. Konto har 19,5% i årsränta men ingen uppläggningsavgift. Du kan när som helst avsluta din delbetalning genom att sätta in återstående belopp.

3.1.4. Direktbetalning
Vi accepterar direktbetalningar hos följande banker: Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

När du genomfört ditt köp mot faktura kan du i steg 2 i kassan ändra betalsätt till direktbetalning. Skulle direktbetalningen inte godkännas skickas din beställning istället mot faktura.

Alternativt så kan du i kassan välja att du inte vill ange personnummer så kan du direkt välja direktbetalning.

Vi vill göra dig uppmärksam på att beställningens totalbelopp kommer att dras på ditt konto inom de närmaste dagarna även om din beställning inte kan levereras omgående.

Vi förbehåller oss rätten att inte hantera beställningar gjorda med direktbetalning om vi anser att vi har skäl till detta. Om så är fallet kommer pengarna återbetalas och beställningen tas bort.

Våra direktbetalningar hanteras av Klarna AB.

3.2. Dröjsmålsränta och påminnelseavgifter
Om du inte betalar din faktura i tid skickar Klarna ut en påminnelse med en påminnelseavgift på f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Betalning ska ske till det konto och betalningsmottagare som anges på fakturan.

3.3. Moms
Moms ingår i alla våra priser.

4. Leverans

4.1 Beställ före 16.00 – Skickas samma dag
Detta förutsätter att beställningen är gjord innan 16:00 mån-fre och att produkterna finns på lager vid beställningstillfället. Mindre försändelser som skickas som varubrev levereras till din brevlådainom 2-3 arbetsdagar om du beställer innan kl. 16.00 och varan finns i lager. Det tar generellt 2-4 arbetsdagar för försändelser som skickas som paket.
Om du skulle beställa en produkt som är slut restnoteras den och skickas så fort den finns i lager igen. Om du beställer flera produkter och någon är slut skickas de produkter som finns i lager omgående. De produkter som är slut skickas fraktfritt så fort de finns i lager igen.

Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Kontakta då kundtjänst. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.
Observera att PostNord delar ut post på vardagar - ej på lördagar, söndagar och helgdagar.
Vid oförutsedda händelser av extraordinärt slag (s.k. force majeure), t.ex. krig, upplopp, strejk, lockout, olika slag av naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, brand, driftstörningar hos fraktbolagen, m.m., ansvarar Discshop inte för eventuella förseningar.

4.2. Samleverans
Vill du ha dina artiklar skickade i en och samma försändelse så kan du välja samleverans. Detta väljer du i kassan.
Samleverans innebär att beställningen hanteras först då alla varor finns i lager. Vi lägger alltså inte undan de varor som finns i lager då beställningen genomförs.

4.3. Leveranssätt
Produkterna skickas till dig med PostNord. Mindre beställningar skickas med PostNord som brev och större beställningar (fler än 4 produkter eller en samlingsbox som innehåller 7 filmer eller fler) skickas som paket med PostNord.

4.4. Leveranser
Om din vara skadas eller kommer bort under transporten är Discshop betalningsansvarig. Meddela kundtjänst direkt för snabbast service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att påtala felet vid leverans.

Om du har en faktura som är obetald efter förfallodatumet skickas inte någon order förrän den obetalda fakturan är reglerad, ordern markeras med "Pengar".

4.5. Leveranstider till utlandet
Beställningar till utlandet skickas som Varubrev Ekonomi. Detta innebär att leveranstiden normalt är 7-20 arbetsdagar och att beställningarna hämtas på ditt lokala postkontor. Om du beställer 7 produkter eller fler skickas din beställning som postpaket. Leveranstiden är normalt 7 dagar.

4.6. Outlöst försändelse

Om en försändelse inte hämtas ut och går i retur till Discshop utgår en avgift på 149:- för att täcka Discshops kostnader för transport och administration. 

5. Ångerrätt och öppet köp

5.1. Distans- och hemförsäljningslagen
Discshop tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta gäller dock inte om förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagning eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer).

5.2. Vid eventuell försening av leverans
Du har alltid rätt att häva ett köp om du inte accepterar en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.

5.3. Återbetalning
Har du betalat i förskott och vill häva ett köp p.g.a. en försenad leverans, eller vill utnyttja din ångerrätt, betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

5.4. Ångerrätten gäller ej digitala eller nedladdningsbara produkter samt posters
Ångerrätten gäller ej på vissa digitala eller nedladdningsbara produkter då varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Detta framgår även på produktsidan för dessa produkter.

5.5. Ångerrätt
För att utnyttja din ångerrätt fyller du i retursedeln på baksidan av din följesedel eller kontaktar Discshop för att erhålla korrekta returuppgifter inom 14 dagar från att du mottagit din vara. Du når oss via kontaktformuläret på vår hemsida. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

- kundnummer eller personnummer
- fakturanummer
- titel på de produkter du vill returnera.

Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du endast returfrakten till oss. Discshop återbetalar den initiala fraktavgiften till dig som kund samt eventuella pålagda avgifter.
För att vi ska godkänna returen måste varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligast i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong. Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) detta påskyndar vår hantering av returen.
Returporto bekostar du själv. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! Discshop åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

5.6. Vid eventuell tvist
Discshop följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid en eventuell tvist.

6. Reklamationer

6.1. Fel vid leverans
Skulle du få en defekt eller fellevererad vara rekommenderar vi dig att kontakta kundtjänst direkt för korrekta returuppgifter och snabbaste service. Dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans. För att kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande uppgifter: 1) kundnummer eller personnummer 2) fakturanummer 3) Vilken/vilka varor du vill returnera 4) bifoga en utförlig felbeskrivning. Vi tar emot felanmälan och återkommer med returanvisningar. Skicka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara. Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller enligt konsumentköplagen, att Discshop vid köp gjort av konsument, ska avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Discshop. Discshop har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet, t.ex. genom reparation, eller byta mot en felfri vara.

6.2. Reklamationsrätt
Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år, det är endast ursprungskunden som kan reklamera till Discshop, om en produkt är köpt i andrahand gäller endast garanti via tillverkaren.

7. Garanti

7.1. Garanti
Discshop lämnar 12 månaders garanti på samtliga produkter som säljs, förbrukningsvaror så som batteri och dylikt inkluderas ej. Vissa tillverkare har valt att lämna längre garanti på sina produkter, och om så är fallet är Discshop behjälpliga med hantering av garantiärendet även under tillverkarens förlängda garanti. Vi hänvisar då till respektive tillverkares hemsida för mer information.

Garanti avser avhjälpande av fel om en vara är defekt och felet kan anses ha funnits vid leverans av varan. Garanti omfattar ej de typer av skador som kan anses orsakade av konsumenten själv, dvs yttre- eller egen åverkan. Yttre- eller egen åverkan omfattas av fel som uppkommit genom oaktsamhet, exempelvis fuktskador-, tappskador- eller skador till följd av felaktig montering. 

8. Särskilda produktvillkor

8.1. Pixelpolicy

TFT-skärmar (skärmar för stationära datorer, samt bärbara datorer med TFT-skärmar) är precisionsprodukter uppbyggda av ett stort antal pixlar. Tyvärr är även detta TFT-skärmarnas svaghet. För att hålla priset på skärmarna på en rimlig nivå har tillverkarna infört en pixelpolicy, vilket innebär att man får acceptera att enstaka skärmar kan innehålla någon defekt eller trasig pixel. En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal. Tekniken förbättras dock hela tiden och antalet skärmat som kan innehålla denna defekt minskar för varje månad. 

Pixlar består av tre sub-pixlar i grundfärgerna röd, grön och blå, vilka i sin tur är styrda av egna transistorer som bestämmer om sub-pixeln skall vara av- eller påslagen. Den teknik som används när skärmarna tillverkas gör att skärmen inte kan repareras. Man kan inte heller förutsäga när felet kan uppkomma.

För ytterligare info, se våra frågor och svar.

9. Hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER 

Introduktion

Detta är den centrala personuppgiftspolicyn för Adlibrisgruppen och för de tjänster som tillhandahålls genom Adlibrisgruppens webbsiter, tjänster och applikationer (våra ”Tjänster”) av Adlibris AB, med organisationsnummer 556261-3512, inklusive våra dotterbolag och varumärken (”Adlibris” ”Discshop”,”Kökets Favoriter’, ”Odla”, Makujakauppa”, ”Bamba”, ”Roliga Prylar”, ”Alphageek”, ”Type & Tell”, ”Bondeco”, ”Yayday”, ”Adlibris GO”, ”Letto”, ”vi”, eller ”oss”). De verksamheter som ingår i Adlibrisgruppen framgår under fliken Våra bolag på Adlibrisgruppen.com samt listas nedan:

Adlibris AB (koncernmoder) 556261-3512
Adlibris Oy 0195663-7
Adlibris AS 990 335 214
Makujakauppa Oy 2840501-8
Adlibris Kök AB 559017-7589
Bamba AB 556801-7635
Odlanu I Sverige AB 556725-9493
Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952
Discshop Alandia AB 1932506-7

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Det kan finnas kompletterande personuppgiftspolicier som gäller för vissa av de Tjänster vi erbjuder. Vänligen läs dessa när du hos Adlibrisgruppens bolag tecknar en prenumeration, anmäler dig till ett event, väljer att delta i tävlingar, laddar ner en app, köper en produkt eller tjänst eller registrerar ett konto. För Adlibrisgruppens företag utanför Sverige gäller de villkor som anvisas i det aktuella landet.

Samtliga bolag inom Adlibrisgruppen ingår i Bonnierkoncernen. Vissa bolag inom Bonnierkoncernen delar vissa administrativa system samt bedriver kundsupport och kvalitetssäkrad analys av data. Av den anledningen delar vi vissa personuppgifter med varandra inom ramen för ett koncerngemensamt samarbete. Bonnier News AB administrerar och förvaltar den gemensamma databasen, och är personuppgiftsansvarig för den koncerngemensamma personuppgiftsbehandlingen tillsammans med det Bonnierbolag där du är kund eller vars Tjänster du använder. Behandlingen av personuppgifter inom ramen för Bonnierkoncernens samarbete sker i enlighet med den gemensamma dataskyddspolicyn som du finner här.

Läs gärna vidare om hur vi använder personuppgifter, hur det påverkar din integritet och om hur du tillvaratar dina rättigheter genom att klicka vidare på länkarna till de olika avsnitten här nedan.

Innehåll

Personuppgifter vi samlar in

Hur vi använder personuppgifter

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Dina individuella rättigheter

Säkerhet för dina personuppgifter

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Vårt bevarande av personuppgifter

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Kontakta oss

Ändringshistorik

 

Personuppgifter vi samlar inVi samlar in uppgifter för att våra Tjänster ska fungera effektivt och ge dig bästa möjliga upplevelse. Vissa av dessa uppgifter tillhandahåller du direkt, exempelvis när du skapar ett konto hos våra e-handlare eller i en applikation, administrerar ditt användarkonto för en Tjänst, köper en produkt i våra butiker, anmäler dig till ett evenemang, laddar ned en app och registrerar dig som användare, registrerar dig för ett nyhetsbrev, eller kontaktar oss för support. Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra Tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra siter och mottagning av användningsdata från programvara som körs på din enhet.

Vi kan även hämta uppgifter från tredje part. Sådana tredje partskällor kan variera över tid men har tidigare inkluderat:

• Datamäklare som vi köper demografiska data av, för att komplettera information som vi samlar in.
• Sociala nätverk, när du ger en Bonnier-produkt åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk.
• Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet.
• Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.

Om du väljer att inte ange uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till en produkt, tjänst eller funktion, finns det risk att du inte kommer att kunna använda den specifika produkten eller funktionen.

De uppgifter vi samlar in beror på sammanhanget, dina val, inklusive dina integritetsinställningar, och de produkter och funktioner du använder. Den data vi samlar in kan innefatta följande:

● Namn och kontaktuppgifter. Vi samlar in ditt för- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransuppgifter och andra liknande kontaktuppgifter.

● Autentiseringsuppgifter. Vi samlar in lösenord, lösenordstips, personnummer och annan liknande säkerhetsinformation som används för autentisering och kontoåtkomst.

● Demografiska data. Vi samlar in uppgifter om dig, till exempel ålder, kön, land och språkinställning.

● Betalningsdata. Vi samlar in nödvändiga uppgifter för att kunna behandla din betalning vid eventuella köp, bland annat betalningsmedlets nummer (till exempel kreditkortsnummer) och associerad säkerhetskod.

● Köphistorik. Vi samlar in uppgifter om dina köp, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar.

● Enhets- och användningsdata. Vi samlar in data om din enhet och hur du och din enhet interagerar med Det kan innefatta information om operativsystem, också IP-adress, enhets-id (till exempel IMEI-numret för telefoner), nationella inställningar och språkinställningar.

● Intressen och favoriter. Vi samlar in data om dina intressen och favoriter, till exempelfavoritprodukter som du lägger till i en varukorg. Utöver de som du uttryckligen tillhandahåller, kan även dina intressen och favoriter härledas eller anknytas från andra uppgifter som vi samlar in.

Vi samlar också in information som du tillhandahåller oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner du skriver, eller frågor och information du lämnar för kundsupport. När du kontaktar oss, t.ex. för kundsupport, telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter, kan samtalen övervakas och spelas in.
Notera att om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post kommer vi att behålla en kopia av den e-postadressen i vår spärrlista för utskick för att se till att du inte får del av oönskade e-postutskick.

Hur vi använder personuppgifter

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

• för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,

• för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare, 

• för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt

• för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse.

Tillhandahålla och förbättra våra produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att tillhandahålla och förbättra produkterna vi erbjuder och utföra nödvändiga affärsåtgärder. Detta innefattar att hantera produkterna, underhålla och förbättra produkternas prestanda, utveckla nya funktioner, bedriva forskning och tillhandahålla kundsupport. Exempel på sådan användning innefattar följande:

• Tillhandahålla produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att utföra dina köp med oss och för att förse dig med våra produkter

• Kundsupport. Vi använder uppgifter för att ge support

• Siteförbättring. Vi använder data för att förbättra siteupplevelsen m.m. Vi använder till exempel användarbeteende, sökfrågor och klick på våra webbsiter för att förbättra relevansen för sökresultat, användningsdata för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, innehåll på siter och placering av relevant innehåll för dig på våra webbsiter.

• Säkerhet. Vi använder uppgifter för att till exempel skydda våra kunders säkerhet, för att upptäcka och förhindra bedrägeri och för att lösa tvister och verkställa våra avtal.

• Affärsverksamhet/Business Intelligence. Adlibrisgruppen använder uppgifter för att med stöd av vår koncerngemensamma analysfunktion vid Bonnier AB utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet samt att ta välgrundade beslut. Till exempel lagrar vi uppgifter som vi samlar in när en användare inte är inloggad (autentiserad) separat från kundspecifik kontoinformation som identifierar dig, som ditt namn, e-postadress eller telefonnummer. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften. Att Bonnier AB koncernen håller en centralt koordinerad och kvalitetssäkrad analysförmåga säkerställer en korrekt och säker hantering av våra kunders personuppgifter för tillåtna syften, vilka beskrivs närmare i denna policy, samt på Bonnier AB:s gemensamma personuppgiftspolicy för analys, vilken du kan ta del av på https://www.bonnier.se/kunddata.

Personligt anpassade tjänster

Kommunikation. Vi använder data för att kommunicera med dig. Exempelvis kan vi kontakta dig per e-post, telefon, eller på andra sätt för att påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, uppdatera dig kring ett supportärende, eller berätta om ett erbjudande som kan vara av intresse för dig. Läs mer om hur du hanterar dina kontaktuppgifter, e-postprenumerationer och kampanjmeddelanden hittar du i avsnittet Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter i denna personuppgiftspolicy.

Marknadsföring och reklam. Vi använder data du uppger vid registrering av användarkonto, data vi samlar in när du genomför köp och använder våra Tjänster och webbsiter för att ge dig relevant marknadsföring och visa reklam som du kan ha intresse av när du besöker våra webbsiter och prenumererar på våra nyhetsbrev. Uppgifterna analyseras och grupperas, detta möjliggör att vi kan rikta intressebaserade nyhetsbrev etc. När du besöker våra webbsiter, kommer några av de cookies vi placerar på din dator vara annonseringscookies (sk. tredjepartscookies), så att vi kan förstå vilka typer av sidor el. produkter som du är intresserad av. Vi kan därefter visa rekommendationer om produkter eller annonser på vår eller andras webbplatser, som baseras på dessa uppfattade intressen. Till exempel om du visat ett särskilt intresse för garn, kan du komma att få intressebaserad reklam för garn och tillhörande tjänster och produkter.

Vi kan även dela anonym beteendedata om våra användare till våra annonsörer och partners, inklusive företag som sponsrar innehåll som märks med ”Sponsrat av”, ”Betalt innehåll/Betalt av” eller ”Innehåll från annonsörer/Från våra annonsörer”. Anonym data är information som inte går att koppla till en individ där vi har tagit bort alla referenser och kopplingar till våra användare. Detta betyder att när du besöker andra webbsiter kan du visas annonsering som baseras på ditt beteende på våra webbsiter. Beteendestyrd retargeting är en annan form av intressebaserad reklam som låter oss visa reklam för dig baserad på dina klickmönster på vår webbsite.

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela din information med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning så att vi kan leverera de tjänster och produkter till dig som du beställt.

I de fall där vi delar information om dig med andra har vi sett till att dessa företag följer våra krav för dataskydd och de är inte tillåtna att använda personuppgifter de tar emot för något annat syfte.

Till exempel delar vi dina personuppgifter om det är nödvändigt för att slutföra en transaktion. Till exempel delar vi din betalningsinformation du uppger för ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker.

Vi delar även information med företag som vi anlitat för att tillhandahålla kundservicesupport eller assistans med att skydda och säkra våra system och tjänster behöver tillgång till personuppgifter för att kunna tillhandahålla dessa tjänster. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar. Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

1.     följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter,

2.     skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök, eller för att underlätta förhindrande av dödsfall eller allvarlig skada,

3.     hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,

4.     skydda rättigheter eller egendom som tillhör Bonnier, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna, men om vi får information om att någon använder våra tjänster för att handla med stulen immateriell eller fysisk egendom som tillhör Bonnier kommer vi inte att själva undersöka en kunds privata innehåll, utan vi kan då överlåta ärendet till en polismyndighet.

Observera att vissa av våra siter kan innehålla länkar till produkter från tredje part vars personuppgifts-policier skiljer sig från Bonnierkoncernen. Om du anger personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy. 

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Loggar du in på ditt konto kan du ändra lösenord och e-postadress. Önskar du begära ut en fullständig sammanställning av dina personuppgifter hos Adlibrisgruppen eller avsluta ditt konto hos något av Adlibrisgruppens bolag; se Kontaktuppgifter i slutet av denna policy.

Dina kommunikationsinställningar

Du kan välja huruvida du vill ta emot kampanjmeddelanden. Om du får reklammeddelanden via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet.

Dina reklaminställningar

I den utsträckning informationen som används för intressebaserad reklam även används för andra nödvändiga syften (bland annat tillhandahålla våra produkter, analyser och bedrägeridetektering) kommer inte insamlingen av sådana uppgifter att upphöra om du avanmäler dig från intressebaserad reklam.

För att stänga av intressebaserad reklam vid cookiehantering hänvisar vi till youronlinechoices.com.

Webbläsarbaserade kontroller

• Cookie-kontroller. Relevanta webbläsarbaserade cookiekontroller beskrivs i vår cookiespolicyhttps://www.adlibris.com/se/kundtjanst/security
• Spårningsskydd. Vissa webbläsare har en funktion som kallas Spårningsskydd som blockerar innehåll från tredje part, bland annat cookies, från alla webbplatser som du lägger till i spårningsskyddets lista. Genom att begränsa anrop till dessa webbplatser, begränsar webbläsaren informationen som dessa tredje partssidor kan samla in om dig.

Dina individuella rättigheter

Adlibrisgruppen följer aktuella dataskyddslagar i Europeiska Unionen, som vid tillämplighet omfattar följande rättigheter:
• Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av personuppgifter.
• Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagstiftningen) samt åtkomst till kopia av dina personuppgifter, begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter. 
• Du har rätt att motsätta dig bearbetning av dina personuppgifter. 
• Du har rätt att begära att vi lämnar över dina personuppgifter till annan organisation som ansvarar för att behandla dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) i de fall där vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig. 
• Du har rätt att framföra klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen.

När vi bearbetar dina personuppgifter gör vi det på behovsbasis, i syfte att driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla andra berättigade intressen enligt beskrivningarna i avsnitten ”HUR VI ANVÄNDER DINA PERSONUPPGIFTER” och ”ANLEDNINGAR TILL VARFÖR VI DELAR DINA PERSONUPPGIFTER” ovan, eller där det krävs, med ditt samtycke. När vi överför personuppgifter från det Europeiska Unionen och/eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet gör vi det baserat på ett antal juridiska mekanismer, enligt beskrivningen i avsnittet ”VAR VI SPARAR OCH BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER” nedan.

Säkerhet för dina personuppgifter

Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler.
 

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Personuppgifter som samlas in av oss kan lagras och behandlas huvudsakligen i den region där du bor, i Sverige, eller i andra länder där vi, Adlibrisgruppen och Bonnier AB, dess samarbetspartner, dotterbolag eller leverantörer är verksamma. Lagringsplatserna väljs med avsikt att fungera effektivt, att förbättra prestanda och skapa redundans i syfte att skydda data om strömavbrott eller andra problem skulle inträffa. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att uppgifter som vi samlar in enligt denna personuppgiftspolicy behandlas enligt bestämmelserna i denna policy och enligt tillämplig lagstiftning där uppgifterna finns. 

Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredje land, d.v.s. land utanför EU/EES kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga lagkrav.

Vårt bevarande av personuppgifter

Vi bevarar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna, uppfylla transaktionerna som du har begärt och godkänt, eller för andra nödvändiga syften, som att efterleva våra juridiska skyldigheter, lösa tvister och verkställa våra avtal. Eftersom de här behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang, kan faktiska bevarandeperioder variera. Kriterier som avgör tiden för hur länge vi lagrar data är till exempel: 
Hur länge behövs personuppgifterna för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna?
Detta omfattar bland annat att bibehålla och förbättra befintliga produkters och tjänsters prestanda, att skydda våra system och att administrera nödvändig affärs- och redovisningsinformation. Detta är den generella regel som ligger till grund för beräkning av de flesta bevarandeperioder.

Har vi antagit och informerat om en specifik bevarandeperiod för en viss typ av data?
• För exempelvis information som rör ett onlinebeteende avidentifierar vi denna information genom att ta bort hela IP-adressen vid insamling av uppgiften, och cookie-ID:n och andra identifierare tas bort efter den tid som anges i aktuell cookie policy.

Har användarna godkänt användning av en längre bevarandeperiod?

I så fall lagrar vi informationen i enlighet med ditt tillstånd.

Har Adlibrisgruppen juridiskt, avtalsenligt eller på annat sätt förbundit sig att lagra informationen?
Exempel kan vara obligatorisk lagstiftning om kvarhållning av information i vissa jurisdiktioner, myndighetsbeslut om att bevara uppgifter som är relevanta för undersökningar, eller uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist.
Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vi använder huvudsakligen anonym data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, trender, m.m. enligt vad som anges i avsnittet 
Hur vi använder personuppgifter.

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla kundfeedback och ändringar vi gör. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn och ändringarna beskrivs nederst på sidan under ”ÄNDRINGSHISTORIK”, varpå ändringarna träder i kraft.

Om det sker större ändringar i policyn eller i hur vi hos Adlibrisgruppen använder dina personupppgifter, meddelas du via anslag på webbsiten eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft där det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi på Adlibrisgruppen skyddar dina personuppgifter och din integritet.

Kontakta oss

Om du har frågor om vad som gäller för dina personuppgifter, ett klagomål eller en fråga till vårt dataskydd, kontaktar du oss genom att använda följande kontaktinformation. 

Adlibris AB 556261-3512

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris Oy 0195663-7

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris AS 990 335 214

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE 

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Makujakauppa Oy 2840501-8

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Adlibris Kök AB 559017-7589

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Bamba AB 556801-7635

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Odlanu I Sverige AB 556725-9493

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com 

Discshop Alandia AB 1932506-7

Postadress: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

E-postadress: gdpr@adlibris.com

Om inget annat anges är aktuellt dotterbolag inom Adlibrisgruppen personuppgiftsansvarig för personuppgifter som samlas in via de produkter och tjänster som omfattas av denna personuppgiftspolicy. De varumärken som ingår i Adlibrisgruppen framgår under fliken Våra bolag på adlibrisgruppen.com


Ändringshistorik

Maj 2018: Förtydliganden med anledning av att den nya dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, ”GDPR”) träder i kraft den 25 maj 2018. [Den uppdaterade Peronuppgiftspolicyn kommer automatiskt att träda i kraft för alla befintliga kunder och besökare den 25 maj 2018. Din fortsatta användning av våra Tjänster från den dagen kommer att vara föremål för den nya Peronuppgiftspolicyn.] Policyn har även omarbetats för att vara koncis, klar och tydlig, begriplig och vara enklare att kunna ta till sig och förstå.

Oktober 2019: Justering av policyn med anledning av att administrationen av Bonnierbolagens koncerngemensamma kunddatabas har övertagits av Bonnier News AB. Tidigare administrerades kunddatabasen av Bonnier AB. För behandlingen av personuppgifter inom ramen för Bonnierbolagens samarbete är Bonnier News AB personuppgiftsansvarig tillsammans med det Bonnierbolag som du har en kundrelation med eller vars tjänster du använder.

 

November 2019: Översyn av hela policyn, för förtydliganden kring utformning m.m.

 

10. Övrigt

10.1. Reservationer
Discshop reserverar sig för framflyttning av releasedatum, prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida/annonser. Vi reserverar oss för att vissa produktbilder och produktinformation inte är slutgiltig. Discshop förbehåller sig rätten att stryka en beställning utan att hänvisa till en speciell anledning.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime