Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

14 DEC 2018

Annonser i spel

Tidigare i veckan hände något intressant i fightingspelet Street Fighter 5. Företaget bakom spelet, Capcom, implementerade nämligen annonser i spelet på ett sätt som ska få dem att framstå som en del av spelet. Om du tittar på bilden här under visas till exempel reklam för Capcom ProTour på handskarna och kläderna på ungefär samma sätt det skulle kunna göra i verkligheten. Annonserna dyker även upp i periferin på banorna och på arenans golv, ungefär som reklamen som ligger infryst i isen på hockeyrinkar.


Det här är inte något nytt tilltag, andra spelföretag har testat det tidigare, och jag misstänker att det finns en anledning till att det brukar försvinna tills nästa företag gör ett nytt försök. Capcom är noga med att poängtera att det går att stänga av annonserna, men om spelare väljer att ha kvar dem belönas de med extra valuta i spelet.

Detta har förståeligt väckt reaktioner och de kraftigaste reaktionerna kommer givetvis från spelare som hatar tilltaget och anser att Capcom har horat ut varumärket och att man inte vill se annonser i ett spel som man har betalat för.
Eftersom det handlar om personliga åsikter tänker jag inte påstå att de ha vare sig rätt eller fel, men det väcker en intressant tankebana om reklam och annonser i spel. I ganska många spel har ju faktiskt reklam en så naturlig plats att vi inte ens tänker på det. Ta ovannämnda exempel med hockey, och titta på den här bilden från NHL 19.


Det vimlar av reklam för Best Buy, sportutrustning som Bauer, Adidas och Vaughn, biltillverkare som Honda och Ford. Skulle det inte kännas konstigt naket om det inte fanns reklam med trovärdigt utseende på sargerna, lagdräkterna och så vidare? Eller reklamen på dräkterna i Fifa? Det kanske till och med är så att reklam i spel kan göra spelen bättre - Pro Evolution Soccer brukar ju till exempel få kritik för att det saknar en del licenser och måste använda påhittade lag och påhittad reklam.

Allt detta har som sagt gjorts förut och det har alltid försvunnit. Kommer Capcoms försök att gå samma öde till mötes eller är det dags att börja se reklam för vad det faktiskt kan vara - en stämningshöjare. Självklart handlar det om att tjäna pengar, till och med spelutvecklingen i sig handlar om att tjäna pengar. Någonstans borde det finnas en gyllene medelväg där utvecklare kan tjäna extra pengar på reklam medan vi spelare får spel som inte känns som reklampelare utan tvärtom mer gedigna och realistiska. Kanske till och med som i fallet med Street Fighter 5 - att spelare belönas med lite extra godis i spelet.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
13 DEC 2018

Dags att reta kreationister

Ett spel som visade upp sig på Game Awards var Ancestors: The Humankind Odyssey, ett spel som visserligen har varit under utvecklingen ganska länge (det visades som hastigast redan 2015) men som... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 DEC 2018

Drakens återkomst

Ett annat rykte som visade sig stämma på Game Awards förra veckan var att det är ett nytt Dragon Age på ingång från Bioware. Det ska redan ha varit under utveckling en längre tid av personer med... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 DEC 2018

Tillbaka till Hope County

Ett av spelen som premiärvisades på Game Awards förra veckan var Ubisofts ny Far Cry med undertiteln New Dawn. I likhet med Far Cry 5 så utspelar det sig i Hope County, Montana men med den stora... Läs mer

  • 0 kommentarer
10 DEC 2018

Årets vinnare

Årets vinnare I fredags var det dags för en i raden av prestigefyllda evenemang där det utses vilka spel som har varit bäst i olika kategorier. Jag tänker inte räkna upp alla kategorier, men... Läs mer

  • 0 kommentarer
07 DEC 2018

Det är något speciellt med mode

Jag begriper mig verkligen inte på det där med mode, vilket kanske förklaras av att jag anser att "helt, rent och praktiskt" är viktigare än hur modernt det är. Det är troligtvis därför som detta... Läs mer

  • 0 kommentarer
06 DEC 2018

Fallout 76 fortsätter

Negativismen kring Fallout 76 fortsätter, trots att Bethesda redan har lyckats styra upp en rad buggar, och man lovar att släppa flera patchar redan nu under december som både ska ta han dom... Läs mer

  • 0 kommentarer
05 DEC 2018

Tekniknojjan

Jag har ju vid en del tillfällen skrivit om det jag tycker är så fånigt i när det handlar om den stundtals galna teknikhysterin när det handlar om datorer och konsoler med tillhörande spel. Det... Läs mer

  • 0 kommentarer
04 DEC 2018

Melodifestivalen blir en paradox

Jag tillhör den gruppen av personer som är lika intresserad av Melodifestivalen som jag är av åkersorkarnas bostadspolitik i Sughd-regionen i Tadzjikistan. Jag tror inte att mitt intresse kommer... Läs mer

  • 0 kommentarer
03 DEC 2018

De gömda knivarnas dlc

En av sakerna som jag verkligen saknade i Assassin's Creed Odyssey var avsaknaden av spelseriens med ikoniska vapen - det som kan beskrivas som en stor stilett på underarmen. Men nu blir det... Läs mer

  • 0 kommentarer
30 NOV 2018

Dags för PEGI igen

Det börjar ju faktiskt närma sig jul, och på mångas önskelistor finns givetvis spel till dator och till konsoler. Det där med spel kan dock vara klurigt om man inte spelar själv, framför allt... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime