Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

06 JUL 2018

Konsol vs människa

Idag ska vi titta lite närmare på vad dagens konsoler kan prestera jämför med vad vi människor kan prestera som mottagare. Det blir faktiskt en del intressanta bitar information, men jag vill redan nu säga att du inte ska ta min information som evig sanning och djup forskning. Allt jag har gjort är att leta efter information på olika medicinska och vetenskapliga webbplatser, så jag har inte skurit upp några ögon för att räkna tapparna. Ta informationen på ett lättsamt manér.

Upplösning
Om vi börjar med den enkla, skärmupplösningen 4K UHD. Den är 3840x2160pixlar vilket ger en summa av 8 294 400 pixel, så lite förenklat och avrundat kan vi säga att det är 8.3 megapixel.
Att jämföra detta med det mänskliga övat är egentligen omöjligt eftersom ögat har helt andra egenskaper. Exempelvis har "pixlarna" en annan form, de sitter inte på en platt och rektangulär yta utan en cirkulär och delvis sfärisk yta. Den täcker slutligen en betydligt större betraktningsvinkel än vad som täcks av exempelvis en TV. Plus att "pixlarna" sitter tätare i ögats mitt och glesare mot kanterna.
Med alla dessa ursäkter ur vägen, vad är ögats upplösning? Man skulle kunna säga att ögats upplösning är 120 megapixel men det är inte riktigt korrekt, det är bara ungefär 6 miljoner som registrerar färg och av dessa är det cirka 600 000 som registrerar blått.
Det som gör den mänskliga synen så exceptionell är inte "hårdvaran" hjärnan som man kan säga använder multisampling (bygga upp en bild baserat på en serie bilder), minnesrationalisering (vi har lättare att se sådant som vi har sett tidigare och därmed snabbt kan identifiera än sådant som vi aldrig har sett tidigare).
När det gäller upplösning kan med andra ord dagens konsoler redan prestera mer än vad vi människor kan klara av.

Färg och rörelse
När det gäller färger är det lite enklare än med upplösning. Det är tapparna i ögat som uppfattar färger, och vi människor har tre olika typer av tappar som hanterar rött, grönt och blått (vilket du säkert känner igen från monitorer där man pratar om RGB - red, green and blue. Ett friskt människoöga vars bärare inte har tränat upp sin förmåga att skilja på nyanser kan se ungefär 10 miljoner färgnyanser.
När det gäller datorerna delas var och en av röd, grön och blå upp i grader från 0 till 255 för att bygga upp varje färgnyans. Om vi helt enkelt multiplicerar 256*256*256 får vi 16 777 216 nyanser.

Rörelse är inte heller speciellt trassligt eftersom vi egentligen är ganska kassa på att särskilja stillbilder som rar sig fort. Nu för tiden brukar det vara ständiga debatter och hur viktigt det är om spel kan köra i 60 bilder per sekund eller ej. Enkelt uttryckt kan man säga att 30 FPS brukar vara fullt tillräckligt och att allt bortom 60 FPS bara är onödigt. Visst finns det datorpersoner som hävdar att "allt under 120 FPS är skräp" men det är ungefär lika fånigt som att vi kan hålla oss pigga med stora mängder koffein när människokroppen egentligen har väldigt begränsad förmåga att tillgodogöra sig koffein i prestationshöjande syfte.
Rent teknisk kan med andra ord dagens konsoler överprestera.

Ljud
När det handlar om hörseln har vi människor det som brukar kallas för hörbarhetsområde och det förändras med ålder. Barn kan höra 20 till 20 000 Hz medan vi i 60-årsåldern brukar kunna höra 20 till 10 000 Hz. Du kan titta Det är inga problem för dagens hårdvara att hantera dessa frekvenser och nästan vilka lurar som helst kan hantera 20 till 20 000 Hz, så omfånget är en enkel match för hårdvaran.
Eftersom vi har asymmetriska öron kan våran hjärna använda skillnaderna mellan det vi hör i höger och vänster öra för att positionera saker och ting baserat på ljudet, eftersom hjärnan är duktig men lättlurad är det inga tekniska problem att med dagens ljudtekniker få oss att höra ljud från platser där de inte finns. Det räcker att testa en ganska simpel hembioanläggning med 5.1-ljud för att inse att vi hör ljud överallt, trots att de egentligen bara kommer från fem satellithögtalare. Vi har till och med skillnad i höjdled, trots att alla högtalare sitter på samma höjd.
Ljudmässigt sätt blev vi människor utkonkurrerade av tekniken för väldigt länge sedan.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
20 SEP 2018

Tre små nassar och stora stygga Blazkowicz

Utvecklaren Machine Games, baserad i Uppsala, är som bekant mest kända för sina Wolfenstein-spel. Det har blivt två stycken än så länge (Wolfenstein: The New Order och Wolfenstein II: The New... Läs mer

  • 0 kommentarer
19 SEP 2018

James Bond-bilar i Forza Horizon 4

Det är ungefär bara två veckor kvar tills Forza Horizon 4 släpps ut ur garaget på riktigt och i samband med det presenteras en kul detalj för alla oss som gillar James Bond. Utvecklaren Playground... Läs mer

  • 0 kommentarer
18 SEP 2018

Konsten att backa

När någonting blir fel kan det vara bra att backa tills man kommer till den punkt där det började gå galet, och uppenbarligen tycker utvecklaren Xaviant att de behöver backa väldigt mycket.... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 SEP 2018

Ombytta roller

När vi pratar om vilda västern i spel som Red Dead Redemption, Wild West Online med flera, så brukar det alltid kretsa kring cowboys vad som skulle kunna beskriva som den europeiska versionen av... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 SEP 2018

Från Island till Sydkorea

Island är kända för många saker som gejsrar, vulkaner och konstiga maträtter, men i spelbranschen är de nästan enbart kända för den otroligt framgångsrika spelutvecklaren CCP och deras onlinespel... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 SEP 2018

Spel i OS

Under flera år har det arbetats för att göra e-sport mer etablerat bland de traditionella gammelsporterna och att vara en del av vanliga idrottsevenemang, och vad skulle vara häftigare än att låta... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 SEP 2018

En superhjälte efter Batman

Det kan vara spännande saker på gång från spelutvecklaren Rocksteady. Studion är mest kända för sina förstklassiga spel i Batman: Arkham-serien, men de lämnade Batman för ett par år sedan och... Läs mer

  • 0 kommentarer
10 SEP 2018

Lite sång, lite dans, lite monsterslakt

Att The Witcher kommer att dyka upp på Netflix vet vi, men Geralt är även huvudperson i en teaterföreställning med namnet Wiedzmin (vilket är det polska namnet på bokserien). Föreställningen... Läs mer

  • 0 kommentarer
07 SEP 2018

Pengar och utveckling

Jag brukar med oregelbundna mellanrum återkomma till hur dyrt det är att utveckla spel nu för tiden. Det kanske låter som något av det tråkigaste som existerar, men det går att hitta intressanta... Läs mer

  • 0 kommentarer
06 SEP 2018

EA hjälper de drabbade i Jacksonville

För de flesta av oss börjar den fruktansvärda skjutningen under E-sportturneringen i Jacksonville, USA, så sakteliga försvinna ut i det perifera minnet i takt med att tiden går. Det var ju som... Läs mer

  • 0 kommentarer

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime