Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

06 JUL 2018

Konsol vs människa

Idag ska vi titta lite närmare på vad dagens konsoler kan prestera jämför med vad vi människor kan prestera som mottagare. Det blir faktiskt en del intressanta bitar information, men jag vill redan nu säga att du inte ska ta min information som evig sanning och djup forskning. Allt jag har gjort är att leta efter information på olika medicinska och vetenskapliga webbplatser, så jag har inte skurit upp några ögon för att räkna tapparna. Ta informationen på ett lättsamt manér.

Upplösning
Om vi börjar med den enkla, skärmupplösningen 4K UHD. Den är 3840x2160pixlar vilket ger en summa av 8 294 400 pixel, så lite förenklat och avrundat kan vi säga att det är 8.3 megapixel.
Att jämföra detta med det mänskliga övat är egentligen omöjligt eftersom ögat har helt andra egenskaper. Exempelvis har "pixlarna" en annan form, de sitter inte på en platt och rektangulär yta utan en cirkulär och delvis sfärisk yta. Den täcker slutligen en betydligt större betraktningsvinkel än vad som täcks av exempelvis en TV. Plus att "pixlarna" sitter tätare i ögats mitt och glesare mot kanterna.
Med alla dessa ursäkter ur vägen, vad är ögats upplösning? Man skulle kunna säga att ögats upplösning är 120 megapixel men det är inte riktigt korrekt, det är bara ungefär 6 miljoner som registrerar färg och av dessa är det cirka 600 000 som registrerar blått.
Det som gör den mänskliga synen så exceptionell är inte "hårdvaran" hjärnan som man kan säga använder multisampling (bygga upp en bild baserat på en serie bilder), minnesrationalisering (vi har lättare att se sådant som vi har sett tidigare och därmed snabbt kan identifiera än sådant som vi aldrig har sett tidigare).
När det gäller upplösning kan med andra ord dagens konsoler redan prestera mer än vad vi människor kan klara av.

Färg och rörelse
När det gäller färger är det lite enklare än med upplösning. Det är tapparna i ögat som uppfattar färger, och vi människor har tre olika typer av tappar som hanterar rött, grönt och blått (vilket du säkert känner igen från monitorer där man pratar om RGB - red, green and blue. Ett friskt människoöga vars bärare inte har tränat upp sin förmåga att skilja på nyanser kan se ungefär 10 miljoner färgnyanser.
När det gäller datorerna delas var och en av röd, grön och blå upp i grader från 0 till 255 för att bygga upp varje färgnyans. Om vi helt enkelt multiplicerar 256*256*256 får vi 16 777 216 nyanser.

Rörelse är inte heller speciellt trassligt eftersom vi egentligen är ganska kassa på att särskilja stillbilder som rar sig fort. Nu för tiden brukar det vara ständiga debatter och hur viktigt det är om spel kan köra i 60 bilder per sekund eller ej. Enkelt uttryckt kan man säga att 30 FPS brukar vara fullt tillräckligt och att allt bortom 60 FPS bara är onödigt. Visst finns det datorpersoner som hävdar att "allt under 120 FPS är skräp" men det är ungefär lika fånigt som att vi kan hålla oss pigga med stora mängder koffein när människokroppen egentligen har väldigt begränsad förmåga att tillgodogöra sig koffein i prestationshöjande syfte.
Rent teknisk kan med andra ord dagens konsoler överprestera.

Ljud
När det handlar om hörseln har vi människor det som brukar kallas för hörbarhetsområde och det förändras med ålder. Barn kan höra 20 till 20 000 Hz medan vi i 60-årsåldern brukar kunna höra 20 till 10 000 Hz. Du kan titta Det är inga problem för dagens hårdvara att hantera dessa frekvenser och nästan vilka lurar som helst kan hantera 20 till 20 000 Hz, så omfånget är en enkel match för hårdvaran.
Eftersom vi har asymmetriska öron kan våran hjärna använda skillnaderna mellan det vi hör i höger och vänster öra för att positionera saker och ting baserat på ljudet, eftersom hjärnan är duktig men lättlurad är det inga tekniska problem att med dagens ljudtekniker få oss att höra ljud från platser där de inte finns. Det räcker att testa en ganska simpel hembioanläggning med 5.1-ljud för att inse att vi hör ljud överallt, trots att de egentligen bara kommer från fem satellithögtalare. Vi har till och med skillnad i höjdled, trots att alla högtalare sitter på samma höjd.
Ljudmässigt sätt blev vi människor utkonkurrerade av tekniken för väldigt länge sedan.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
15 FEB 2019

Lyssna på spelarna

Ofta brukar mellanrummet mellan spelutvecklare och de som faktiskt spelar spelet vara ganska långt, ofta skilda åt av någon form av metaforiskt dike fyllt av köttätande illrar för att verkligen... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 FEB 2019

Om du behöver fart

Om du gillar snabba racingspel och älskar Need for Speed-serien, då har jag goda nyheter. Electronic Arts kommer nämligen att släppa lös ett nytt spel i serien. Enligt deras kvartalsrapport ska... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 FEB 2019

Upp och ner för e-sport

Det börjar nästan bli komiskt med alla turer kring e-sportens vara eller icke vara. Många länder, inklusive Sverige är jag glad att säga, har utbildningar för e-sportare och idrottsföreningar som... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 FEB 2019

Vad sägs om en syndskatt?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan inte låta bli att förundras över vilka idéer som dyker upp USA. I Pennsylvania till exempel, där den republikanska politikern Christopher B. Quinn vill... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 FEB 2019

Får jag vara med?

Det har skrivits en hel del om detta de senaste dagarna, men jag vill faktiskt ta upp det jag också - om norska Mats Steen som på grund av sin sjukdom levde sitt liv i World of Warcraft. Något som... Läs mer

  • 0 kommentarer
08 FEB 2019

Spel hot mot verklig sport

Kommer du ihåg när jag skrev att Netflix var lite tykna på att förlora skärmtid till Fortnite? De är inte de enda. Peter Moore arbetade en gång i tiden som chef för bland annat amerikanska Sega,... Läs mer

  • 0 kommentarer
07 FEB 2019

Musikevenemang i Fortnite

Fortnite är ett obeskrivbart stort spel, och nu är det faktiskt inte pangandet som underhåller spelarna. I helgen hade DJ-artisten Marshmello en konsert i spelet där spelare teleporterades till... Läs mer

  • 0 kommentarer
06 FEB 2019

Sent ska utvecklaren vakna

Spelet Path of Exile är väldigt populärt, vilket gör att man för en kort sekund kan tycka att de i och med version 3.6 av spelet som släppts i mars gör något drastiskt - de låter yxan vina och... Läs mer

  • 0 kommentarer
05 FEB 2019

Electronic Arts är roliga

Ibland går det verkligen att trassla till saker som inte på något sätt borde vara trassliga. Ett exempel på detta är Electronic Arts och det kommande spelet Anthem som ska lanseras... någon gång,... Läs mer

  • 0 kommentarer
04 FEB 2019

Playstation 5

Det bubblar hela tiden upp rykten och spekulationer kring Sonys kommande Playstation 5, och det är ju givetvis spännande även om det som sagt bara är rykten och spekulationer. Det senaste är att... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime