Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

06 JUL 2018

Konsol vs människa

Idag ska vi titta lite närmare på vad dagens konsoler kan prestera jämför med vad vi människor kan prestera som mottagare. Det blir faktiskt en del intressanta bitar information, men jag vill redan nu säga att du inte ska ta min information som evig sanning och djup forskning. Allt jag har gjort är att leta efter information på olika medicinska och vetenskapliga webbplatser, så jag har inte skurit upp några ögon för att räkna tapparna. Ta informationen på ett lättsamt manér.

Upplösning
Om vi börjar med den enkla, skärmupplösningen 4K UHD. Den är 3840x2160pixlar vilket ger en summa av 8 294 400 pixel, så lite förenklat och avrundat kan vi säga att det är 8.3 megapixel.
Att jämföra detta med det mänskliga övat är egentligen omöjligt eftersom ögat har helt andra egenskaper. Exempelvis har "pixlarna" en annan form, de sitter inte på en platt och rektangulär yta utan en cirkulär och delvis sfärisk yta. Den täcker slutligen en betydligt större betraktningsvinkel än vad som täcks av exempelvis en TV. Plus att "pixlarna" sitter tätare i ögats mitt och glesare mot kanterna.
Med alla dessa ursäkter ur vägen, vad är ögats upplösning? Man skulle kunna säga att ögats upplösning är 120 megapixel men det är inte riktigt korrekt, det är bara ungefär 6 miljoner som registrerar färg och av dessa är det cirka 600 000 som registrerar blått.
Det som gör den mänskliga synen så exceptionell är inte "hårdvaran" hjärnan som man kan säga använder multisampling (bygga upp en bild baserat på en serie bilder), minnesrationalisering (vi har lättare att se sådant som vi har sett tidigare och därmed snabbt kan identifiera än sådant som vi aldrig har sett tidigare).
När det gäller upplösning kan med andra ord dagens konsoler redan prestera mer än vad vi människor kan klara av.

Färg och rörelse
När det gäller färger är det lite enklare än med upplösning. Det är tapparna i ögat som uppfattar färger, och vi människor har tre olika typer av tappar som hanterar rött, grönt och blått (vilket du säkert känner igen från monitorer där man pratar om RGB - red, green and blue. Ett friskt människoöga vars bärare inte har tränat upp sin förmåga att skilja på nyanser kan se ungefär 10 miljoner färgnyanser.
När det gäller datorerna delas var och en av röd, grön och blå upp i grader från 0 till 255 för att bygga upp varje färgnyans. Om vi helt enkelt multiplicerar 256*256*256 får vi 16 777 216 nyanser.

Rörelse är inte heller speciellt trassligt eftersom vi egentligen är ganska kassa på att särskilja stillbilder som rar sig fort. Nu för tiden brukar det vara ständiga debatter och hur viktigt det är om spel kan köra i 60 bilder per sekund eller ej. Enkelt uttryckt kan man säga att 30 FPS brukar vara fullt tillräckligt och att allt bortom 60 FPS bara är onödigt. Visst finns det datorpersoner som hävdar att "allt under 120 FPS är skräp" men det är ungefär lika fånigt som att vi kan hålla oss pigga med stora mängder koffein när människokroppen egentligen har väldigt begränsad förmåga att tillgodogöra sig koffein i prestationshöjande syfte.
Rent teknisk kan med andra ord dagens konsoler överprestera.

Ljud
När det handlar om hörseln har vi människor det som brukar kallas för hörbarhetsområde och det förändras med ålder. Barn kan höra 20 till 20 000 Hz medan vi i 60-årsåldern brukar kunna höra 20 till 10 000 Hz. Du kan titta Det är inga problem för dagens hårdvara att hantera dessa frekvenser och nästan vilka lurar som helst kan hantera 20 till 20 000 Hz, så omfånget är en enkel match för hårdvaran.
Eftersom vi har asymmetriska öron kan våran hjärna använda skillnaderna mellan det vi hör i höger och vänster öra för att positionera saker och ting baserat på ljudet, eftersom hjärnan är duktig men lättlurad är det inga tekniska problem att med dagens ljudtekniker få oss att höra ljud från platser där de inte finns. Det räcker att testa en ganska simpel hembioanläggning med 5.1-ljud för att inse att vi hör ljud överallt, trots att de egentligen bara kommer från fem satellithögtalare. Vi har till och med skillnad i höjdled, trots att alla högtalare sitter på samma höjd.
Ljudmässigt sätt blev vi människor utkonkurrerade av tekniken för väldigt länge sedan.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
16 JUL 2018

Känner du till vårt landslag

Vet du vem Ivan Lapanje är? Jag hade inte en aning, och du är lika okunnig som jag fram tills för några minuter sedan, då kan jag berätta att Ivan Lapanje, även känd som BorasLegend, är spelande... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 JUL 2018

Fixa lite Disney

Det här är kanske mest intressant för er som pysslar med att göra egna spel, men jag upptäckte att Disney har släppt lite av utvecklingsmaterialet för filmen Vaiana/Moana till alla som vill... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 JUL 2018

We Happy Few bannlyst... inte

Inget är tydligen hugget i sten, inte ens i Australien. För ett par månader sedan fick spelet We Happy Few problem när den australiensiska myndigheten Australian Classification Board vägrade att... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 JUL 2018

E-sport till OS

Dessa ständiga diskussioner om e-sport är sport eller idrott eller lekstuga eller... Trots att spännvidden på diskussionerna sträcker sig från seriösa till rent fåniga, så rullar e-sportens... Läs mer

  • 0 kommentarer
10 JUL 2018

Äran att få bygga en stad

För en tid sedan skrev jag om utvecklaren Warhorse Studios och planerna för kommande nytt material till deras spel Kingdom Come: Deliverance. Deras första större expansion From the Ashes har nu... Läs mer

  • 0 kommentarer
09 JUL 2018

Call of Duty och nya konsoler

Nu får du hålla i dig, för nu ska vi spekulera med den riktigt breda penseln. Call of Duty-utvecklaren Infinity Ward har lagt ut en jobbannons. Så långt handlar det om fakta och inte speciellt... Läs mer

  • 0 kommentarer
05 JUL 2018

Mer om nya Xboxen

Under årets E3 skrev jag lite om en detalj på Microsofts presskonferens som vid just det tillfället verkade flyga under radarn eftersom de flesta tittade på spelen, och det var när Phil Spencer om... Läs mer

  • 0 kommentarer
04 JUL 2018

Gör Google en konsol

Det kan vara dags att ta fram saltkvarnen, men det ryktas om att Google håller på att göra en egen spelkonsol. Den ska ha projektnamnet Yeti sägs vara en kraftfull konsol för strömmande spel, så... Läs mer

  • 0 kommentarer
03 JUL 2018

Musik till välgörenhet

Bethesda brukar ha fingertoppskänsla för många saker, så även när de väljer musik för sina Fallout-spel. Så även i deras trailer för Fallout 76 där man hade en cover av John Denvers minst sagt... Läs mer

  • 0 kommentarer
02 JUL 2018

Nej men ojdå

Jag kan väl inte säga att jag var speciellt imponerad över Madmind Studios spel Agony när jag recenserade det för några veckor sedan. Det var uppenbarligen ganska många som inte var det, men... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime