Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

06 JUL 2018

Konsol vs människa

Idag ska vi titta lite närmare på vad dagens konsoler kan prestera jämför med vad vi människor kan prestera som mottagare. Det blir faktiskt en del intressanta bitar information, men jag vill redan nu säga att du inte ska ta min information som evig sanning och djup forskning. Allt jag har gjort är att leta efter information på olika medicinska och vetenskapliga webbplatser, så jag har inte skurit upp några ögon för att räkna tapparna. Ta informationen på ett lättsamt manér.

Upplösning
Om vi börjar med den enkla, skärmupplösningen 4K UHD. Den är 3840x2160pixlar vilket ger en summa av 8 294 400 pixel, så lite förenklat och avrundat kan vi säga att det är 8.3 megapixel.
Att jämföra detta med det mänskliga övat är egentligen omöjligt eftersom ögat har helt andra egenskaper. Exempelvis har "pixlarna" en annan form, de sitter inte på en platt och rektangulär yta utan en cirkulär och delvis sfärisk yta. Den täcker slutligen en betydligt större betraktningsvinkel än vad som täcks av exempelvis en TV. Plus att "pixlarna" sitter tätare i ögats mitt och glesare mot kanterna.
Med alla dessa ursäkter ur vägen, vad är ögats upplösning? Man skulle kunna säga att ögats upplösning är 120 megapixel men det är inte riktigt korrekt, det är bara ungefär 6 miljoner som registrerar färg och av dessa är det cirka 600 000 som registrerar blått.
Det som gör den mänskliga synen så exceptionell är inte "hårdvaran" hjärnan som man kan säga använder multisampling (bygga upp en bild baserat på en serie bilder), minnesrationalisering (vi har lättare att se sådant som vi har sett tidigare och därmed snabbt kan identifiera än sådant som vi aldrig har sett tidigare).
När det gäller upplösning kan med andra ord dagens konsoler redan prestera mer än vad vi människor kan klara av.

Färg och rörelse
När det gäller färger är det lite enklare än med upplösning. Det är tapparna i ögat som uppfattar färger, och vi människor har tre olika typer av tappar som hanterar rött, grönt och blått (vilket du säkert känner igen från monitorer där man pratar om RGB - red, green and blue. Ett friskt människoöga vars bärare inte har tränat upp sin förmåga att skilja på nyanser kan se ungefär 10 miljoner färgnyanser.
När det gäller datorerna delas var och en av röd, grön och blå upp i grader från 0 till 255 för att bygga upp varje färgnyans. Om vi helt enkelt multiplicerar 256*256*256 får vi 16 777 216 nyanser.

Rörelse är inte heller speciellt trassligt eftersom vi egentligen är ganska kassa på att särskilja stillbilder som rar sig fort. Nu för tiden brukar det vara ständiga debatter och hur viktigt det är om spel kan köra i 60 bilder per sekund eller ej. Enkelt uttryckt kan man säga att 30 FPS brukar vara fullt tillräckligt och att allt bortom 60 FPS bara är onödigt. Visst finns det datorpersoner som hävdar att "allt under 120 FPS är skräp" men det är ungefär lika fånigt som att vi kan hålla oss pigga med stora mängder koffein när människokroppen egentligen har väldigt begränsad förmåga att tillgodogöra sig koffein i prestationshöjande syfte.
Rent teknisk kan med andra ord dagens konsoler överprestera.

Ljud
När det handlar om hörseln har vi människor det som brukar kallas för hörbarhetsområde och det förändras med ålder. Barn kan höra 20 till 20 000 Hz medan vi i 60-årsåldern brukar kunna höra 20 till 10 000 Hz. Du kan titta Det är inga problem för dagens hårdvara att hantera dessa frekvenser och nästan vilka lurar som helst kan hantera 20 till 20 000 Hz, så omfånget är en enkel match för hårdvaran.
Eftersom vi har asymmetriska öron kan våran hjärna använda skillnaderna mellan det vi hör i höger och vänster öra för att positionera saker och ting baserat på ljudet, eftersom hjärnan är duktig men lättlurad är det inga tekniska problem att med dagens ljudtekniker få oss att höra ljud från platser där de inte finns. Det räcker att testa en ganska simpel hembioanläggning med 5.1-ljud för att inse att vi hör ljud överallt, trots att de egentligen bara kommer från fem satellithögtalare. Vi har till och med skillnad i höjdled, trots att alla högtalare sitter på samma höjd.
Ljudmässigt sätt blev vi människor utkonkurrerade av tekniken för väldigt länge sedan.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
19 NOV 2018

Fallout 76 och två fjärdedelar

Bethesda har knappast det bästa ryktet när det handlar om att utveckla buggfria spel, och för tydlighetens skull ska jag förtydliga att jag syftar på spel som är utvecklade av Bethesda och inte... Läs mer

  • 0 kommentarer
16 NOV 2018

Stora siffror

I dag tänkte jag kasta lite stora siffror på er, om inte annat bara för att det är kul och oftast imponerande. Först ut är Blizzards kortspel Hearthstone som kom för fyra år sedan. Sedan dess... Läs mer

  • 0 kommentarer
15 NOV 2018

Spelfilm värdig att beskådas

Jag brukar örfila filmer som baserar sig på spel ganska ordentligt, och vidhåller att det än till denna dag inte finns någon riktigt bra film som baserar sig på ett spel. Några halvtaffliga, men... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 NOV 2018

Död men faktiskt levande

Kommer du ihåg det där gamla zombieöverlevnadsspelet DayZ som dök upp 2013 och i mångt och mycket satte standarden för de flesta efterkommande zombie- och överlevnadsspel? Det var verkligen länge... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 NOV 2018

Sims 4, närmare än någonsin

Det började som ett skämt och sedermera blev en riktig funktion, och i dag är det tänkt att den ska gå live i en gratis uppdatering till livssimulatorn Sims 4. Nu kommer du att kunna uppleva... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 NOV 2018

Microsoft rullar ut nyheter

I lördags var det dags för Microsofts evenemang X018, och de släppte en del trevligheter även om mycket handlade om att bekräfta sådant som rykteskvarnen har avhandlat länge. Det visade sig... Läs mer

  • 0 kommentarer
09 NOV 2018

Mario är död

Vi ska ju alla den vägen vandra, och nu har även Mario lämnat oss. Inte Super Mario, men nästan. Mario Segale har avlidit vad 94 års ålder. Och vem i hela friden är Mario Segale? För att göra en... Läs mer

  • 0 kommentarer
08 NOV 2018

RDR2-succén

Rockstar har utan tvekan spenderat stora mängder tid, energi och sedelbuntar på att utveckla Red Dead Redemption 2. Lyckligtvis har deras engagemang varit framgångsrik, till och med nästan vådligt... Läs mer

  • 0 kommentarer
07 NOV 2018

VR i uppförsbacke

Det går ju som bekant inte speciellt sprittande framgångsrikt för virtual reality, så till den milda grad att inte personer som borde vara lyriska inte är speciellt entusiastiska. Jag tänker... Läs mer

  • 0 kommentarer
06 NOV 2018

Hoppsan, en bugg

Betatestning av spel innebär ju som bekant att spelare löper amok i ett ofärdigt spel i avsikt att hitta sådant som måste fixas före lanseringen. Det är precis det stadiet som Bethesdas kommande... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime