Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

05 JUL 2018

Mer om nya Xboxen

Under årets E3 skrev jag lite om en detalj på Microsofts presskonferens som vid just det tillfället verkade flyga under radarn eftersom de flesta tittade på spelen, och det var när Phil Spencer om framtiden med att Microsoft lägger ner mycket tid och energi på att vidareutveckla artificiell intelligens och att "Our hardware team is deep into architecting the next Xbox consoles."
Nu visar det sig att de två detaljerna kan ha ganska mycket med varandra att göra, för i en intervju med tidningen Famitsu säger han att bättre artificiell intelligens "will be greatly helpful to make the world of the games and their characters feel more vivid." Det är ett påstående som jag tycker låter helt otroligt häftigt, och jag vet till och med varför.
Ett av de häftigaste skräckspelen (och det var häftigt även som "vanligt" spel också, inte bara som skräckspel) var Alien Isolation. Det var det sedvanliga upplägget med en alien som försöker döda dig och du ska försöka överleva, men den stora skillnaden var att utvecklarna inte förlitade sig på skriptade händelser och att försöka schemalägga händelser. Utvecklarna resonerade nämligen som så, att när spelaren lär sig förutsäga och förstå en fiende, då upphör den att vara läskig. Därför skapade man en artificiell intelligens till utomjordingen och lät den leta efter och jaga spelare genom att själv försöka räkna ut vad spelaren försökte göra. De skapade en varelse och släppte lös den i spelet, helt enkelt. Och det var en av de häftigaste och mest otrevliga spelen (på ett positivt sätt) som jag har spelat på mycket länge.
Nu ska vi inte bara tänka bättre AI, utan tänk även fler AI. Tänk dig en rollspelsvärld där NPC:erna inte bara följer ett skript och lallar omkring på samma sätt hela tiden utan där flera (eller alla?) har sin egen artificiella intelligens som styr deras handlingar. Sånt skulle kunna bli hur häftigt som helst.

Visst kommer en ny konsol rimligtvis även att handla om ännu bättre grafik och ljud, men eftersom de redan kan producera grafik som ligger på gränsen till vad det mänskliga ögat kan uppfatta i fråga om antal färgnyanser och upplösning känns inte det lika viktigt längre. Då blir det dags att vända utvecklingsblicken åt något annat håll.
Hur står sig dagens konsoler mot vad vi människor har kapacitet för? Kom tillbaka i morgon så tittar vi lite närmare på det.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
20 SEP 2018

Tre små nassar och stora stygga Blazkowicz

Utvecklaren Machine Games, baserad i Uppsala, är som bekant mest kända för sina Wolfenstein-spel. Det har blivt två stycken än så länge (Wolfenstein: The New Order och Wolfenstein II: The New... Läs mer

  • 0 kommentarer
19 SEP 2018

James Bond-bilar i Forza Horizon 4

Det är ungefär bara två veckor kvar tills Forza Horizon 4 släpps ut ur garaget på riktigt och i samband med det presenteras en kul detalj för alla oss som gillar James Bond. Utvecklaren Playground... Läs mer

  • 0 kommentarer
18 SEP 2018

Konsten att backa

När någonting blir fel kan det vara bra att backa tills man kommer till den punkt där det började gå galet, och uppenbarligen tycker utvecklaren Xaviant att de behöver backa väldigt mycket.... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 SEP 2018

Ombytta roller

När vi pratar om vilda västern i spel som Red Dead Redemption, Wild West Online med flera, så brukar det alltid kretsa kring cowboys vad som skulle kunna beskriva som den europeiska versionen av... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 SEP 2018

Från Island till Sydkorea

Island är kända för många saker som gejsrar, vulkaner och konstiga maträtter, men i spelbranschen är de nästan enbart kända för den otroligt framgångsrika spelutvecklaren CCP och deras onlinespel... Läs mer

  • 0 kommentarer
12 SEP 2018

Spel i OS

Under flera år har det arbetats för att göra e-sport mer etablerat bland de traditionella gammelsporterna och att vara en del av vanliga idrottsevenemang, och vad skulle vara häftigare än att låta... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 SEP 2018

En superhjälte efter Batman

Det kan vara spännande saker på gång från spelutvecklaren Rocksteady. Studion är mest kända för sina förstklassiga spel i Batman: Arkham-serien, men de lämnade Batman för ett par år sedan och... Läs mer

  • 0 kommentarer
10 SEP 2018

Lite sång, lite dans, lite monsterslakt

Att The Witcher kommer att dyka upp på Netflix vet vi, men Geralt är även huvudperson i en teaterföreställning med namnet Wiedzmin (vilket är det polska namnet på bokserien). Föreställningen... Läs mer

  • 0 kommentarer
07 SEP 2018

Pengar och utveckling

Jag brukar med oregelbundna mellanrum återkomma till hur dyrt det är att utveckla spel nu för tiden. Det kanske låter som något av det tråkigaste som existerar, men det går att hitta intressanta... Läs mer

  • 0 kommentarer
06 SEP 2018

EA hjälper de drabbade i Jacksonville

För de flesta av oss börjar den fruktansvärda skjutningen under E-sportturneringen i Jacksonville, USA, så sakteliga försvinna ut i det perifera minnet i takt med att tiden går. Det var ju som... Läs mer

  • 0 kommentarer

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime