Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

16 SEP 2019

Spelet som dödade World of Warcraft

En gång i tiden, när World of Warcraft var riktigt stort med fler än 10 miljoner spelare, beskrevs nästan alla andra onlinerollspel som släpptes som "Warcraft-dödare". World of Warcraft har helt enkelt spelet som regerade och som alla försökte plocka ner från tronen. En del av spelen finns fortfarande kvar medan andra har lagts ner, men en sak är i alla fall säker - World of Warcraft finns kvar.
Men kanske har World of Warcraft-dödaren lanserats nu, och kanske kommer det dödande slaget från ett väldigt oväntat håll. Blizzard själva. För en tid sedan lanserade de som bekant World of Warcraft Classic, spelet som det var precis före den första expansionen. Effekten har blivit närmast spektakulär. Spelare har vältrat sig som en köttig pixeltsunami från de vanliga servrarna till Classic. Mängder av spelare, till och med hela guilds, har (i varje fall tillfälligt) lagt ner spelandet på de vanliga servrarna och flyttat till Classic-servrarna.
Jag vet att Blizzard var väldigt tveksamma till det här med Classic-servrar, och jag misstänker att de till viss del bara genomförde projektet för att sätta käppar i servern för de illegala privatservrar som fanns som erbjöd det alternativet. I stället för att bara skicka advokater får att rycka ur sladdarna kunde de nu komplettera med argumentet att "vi har såna servrar". Jag är faktiskt lite osäker på att de hade räknat med den här typen av framgång, och än så länge sker den framgången på vanliga World of Warcrafts bekostnad.
Vilket leder till nästa intressanta frågeställning - vad tänker de göra nu? Ska de så att säga börja om från början och släppa första expansionen Burning Crusade också, och skulle det göras på helt egna servrar, eller ska de riskera framgången med Classic genom att lansera expansionen? Eller ska de bara låta Classic vara, och vad kommer i så fall att hända när tillräckligt många spelare når maxnivån?
Onlinerollspel är extremt dynamiska spel som ständigt måste röra sig framåt i takt med att spelare når vad som kan kallas för slutet, det vill säga når maxnivån, har kommit till slutet av historien et cetera. Ingen har hamnat i Blizzards situation tidigare, nämligen att backa hela vägen till början och att det på allvar konkurrerar med den moderna versionen av det klassiska spelet. På sätt och vis är det ett kärt beslut för Blizzard eftersom de fortfarande tjänar pengar på spelandet oavsett vilken version som spelarna föredrar, men om de vill fortsätta att rida på framgångsvågen behöver välja rätt beslut för framtiden.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
24 JAN 2020

Amerikaner verkar gilla skjutande

Nu tänkte jag rada upp några förutfattande meningar som kanske eller kanske inte stämmer, men du kommer snart att förstå vad jag menar. Marknadsundersökarna The NPD Group har släppt en rapport om... Läs mer

  • 0 kommentarer
23 JAN 2020

E3 tappar mark

En av årets stora höjdpunkter för spelare är E3-mässan som går av stapeln i Los Angeles i juni varje år. De senaste åren har dock mässan tappat en del av sin storhet i och med att allt fler... Läs mer

  • 0 kommentarer
22 JAN 2020

Försening, men det verkar inte göra något

Man kan säga mycket om utvecklaren CD Project Red, du vet den där polska utvecklaren som gjort Witcher-spelen, men de har ett ganska speciellt förtroende hos de flesta spelare. När de arbetade med... Läs mer

  • 0 kommentarer
21 JAN 2020

Pikmin x 2, eller 1 eller...

Nintendo har ju som bekant piffat till en del gamla spel för att kunna lansera dem till Switch, vilket i varje fall jag har uppskattat väldigt mycket. Bara för att ett spel har några år på nacken... Läs mer

  • 0 kommentarer
20 JAN 2020

Star Wars i VR

Man kan nästan göra en parafras på den prisade filmen med Lady Gaga och Bradly Cooper - "A Star is Blown", för det är precis vad de handlar om i Project Stardust: X-Wing VR. Med en VR-hjälm på... Läs mer

  • 0 kommentarer
17 JAN 2020

Spelmusik, när du inte har tid att spela

En aspekt av spel som ofta och av alldeles för många försvinner bakom sådant som grafik och fysikmotorer, det är spelmusiken. Det finns väldigt mycket bra spelmusik, och då tänker jag inte bara på... Läs mer

  • 0 kommentarer
16 JAN 2020

Man får inte ha bråttom

Det är en trend som verkar vara på väg bort, men för några år sedan var det otroligt hippt att släppa spel i episodform, influerat av tv-serier. Telltale var ju till exempel ivriga förespråkare av... Läs mer

  • 0 kommentarer
15 JAN 2020

Slicka på ett gammalt spel

Brittiska postverket Royal Mail har kommit med en kul idé i form av nya frimärken som hyllar klassiska brittiska spel från 80- och 90-talet, bland annat klassiker som Lemmings, Elite, Sensible... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 JAN 2020

Nästa epok av Star Wars

Det är mycket Star Wars nu, inte minst för att den som brukar kallas för Skywalker-sagan har nåtts väg ände, men också för serien The Mandalorian och lite allmänt kaos bland extrafilmerna. Så... Läs mer

  • 0 kommentarer
13 JAN 2020

Fler nya konsoler

För några dagar sedan skrev jag om att 2020 kan bli spännande eftersom vi kommer att få se både en ny Playstation och en ny Xbox. Det kan faktiskt bli ännu roligare. Till att börja med ryktas... Läs mer

  • 0 kommentarer

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime