Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

30 SEP 2019

Stadia kanske biter sig i foten

Google Stadia är på gång ut i världen vilket ju är väldigt spännande eftersom det är ett seriöst försök att ge sig på strömmande spel, ungefär som Netflix för filmer och Spotify för musik.
Jag har redan tidigare skrivit om att det verkar kunna bli en dyr historia med prenumerationer och att man ändå kan behöva köpa sina spel och allting sånt. Nu har det dykt upp ytterligare en sak som gör mig ännu mer tveksam till Stadia, och det handlar enkelt uttryck om ersättningsmodellen till utvecklarna. Hur i hela friden kan det påverka spelarna?!
En FAQ för utvecklare beskriver nämligen en ersättningsmodell som kan liknas vid den som Spotify har, eftersom utvecklare får betalt baserat på hur mycket tid som användarna spenderar i respektive app eller spel.
I en intervju med IGN säger Rami Ismail från indieutvecklaren Vlambeer att "?If engagement becomes money, then grinding, addictive loops, and infinite gameplay becomes the best way to earn money.?
Så hur ser man till att hålla kvar en spelare i ett spel, eller komma tillbaka till spelet väldigt ofta? Det finns två stycken väldigt uppenbara metoder:
1. Gör spelen så långsamma som möjligt, till exempel med onödigt långa animationer. Tänk dig ett äventyrsspel där du ägnar dig åt en av standardsysselsättningarna i sådana spel - öppna kistor och liknande för att hitta bra saker. Tänk Fallout 4, och om du varje gång du hade undersökt ett skåp eller en låda tvingats se en två sekunder lång "stämningshöjande" animation som visar hur du öppnar skåpet. I spelet öppnar du saker några tusen gånger för att leta efter saker vilket leder till att spelaren spenderar lång tid med att behöva titta på poänglösa animationer, vilket i sin tur borde få många spelare att helt enkelt tröttna.
2. Tvinga spelaren att komma tillbaka ofta av olika anledningar. "Du har slut på energi", "Det tar tid innan du kan skörda" - du känner säkert igen spelstilen från titlar som Farmville, Candy Crush med flera.

För det är ju trots allt så att spelutvecklare inte bara är kreativa personer som vill frälsa oss med härliga spel, dessutom vill och måste de tjäna pengar för att överleva. Om sättet att tjäna pengar är att hålla spelare kvar i spelet länge eller komma tillbaka ofta, då kommer utvecklarna att se till att det sker, och sånt har väl aldrig varit positivt för spelupplevelsen.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
02 JUN 2020

Till alla Nintendo-föräldrar

I går skrev jag om att Microsoft har släppt en betaversion av en ny app som ska hjälpa sina föräldrar att hålla koll på vad ungarna gör när de spelar Xbox. Jag skrev också att Nintendo har en... Läs mer

  • 0 kommentarer
01 JUN 2020

Till alla Xbox-föräldrar

I går var det ju mors dag, men det här vänder sig till alla föräldrar och inte bara mammor. Microsoft har nämligen släppt en app som ska hjälpa alla föräldrar till barn som spelar Xbox att undvika... Läs mer

  • 0 kommentarer
29 MAY 2020

Virtuell musikfestival

Festivalsommaren har ju redan dött, i varje fall om du vill ut och partaja i verkliga världen. Det behöver inte betyda att du bara behöver sitta i badrummet och ha tråkigt, du kan "festivala"... Läs mer

  • 0 kommentarer
28 MAY 2020

Minecraft säljer fortfarande

Trots sin ålder så fortsätter Minecraft att sälja otroliga mängder tack vare den ständiga utvecklingen av spelet och en minst sagt entusiastisk community. Bara det senaste året har det sålts... Läs mer

  • 0 kommentarer
27 MAY 2020

Pac-man fyller år

I går skrev jag om att Microsofts kortspel har funnits i 30 år, och i dag ska vi vandra ytterligare tio år bakåt i tiden. Det är ingen mindre än Pac-man som fyller 40 år eftersom arkadspelet... Läs mer

  • 0 kommentarer
26 MAY 2020

30 år med kortspel

I dag börjar vi med att hoppa 30 år bakåt i tiden för att fira en jubilar - kortspelet Patiens (eller Solitaire som det heter på engelska) som introducerades i Windows 3.0. En anledning till att... Läs mer

  • 0 kommentarer
25 MAY 2020

Må skägget växa inåt på dig

Det ska ju bli en hel del nyheter i det kommande Assassin's Creed Valhalla, inte bara miljömässigt utan även spelmässigt. En sådan detalj kommer att vara förolämpningskamper där man helt enkelt... Läs mer

  • 0 kommentarer
20 MAY 2020

Till minne av Alan Wake

I år är det tio år sedan skräckspelen Alan Wake smög in på våra datorer och det blev faktiskt en relativt stor framgång. tillräckligt stor för att det skulle komma en expansion och en sunkig... Läs mer

  • 0 kommentarer
19 MAY 2020

Far Cry 6 kan bli försenat

Det var för några månader sedan som Ubisoft gick ut med att de har sex stycken så kallade AAA-spel under utveckling, det vill säga spelens motsvarighet till gammelgäddan. Då sa man att dessa spel... Läs mer

  • 0 kommentarer
18 MAY 2020

Det gäller att vara kreativ

Det gäller att tänka utanför ramarna, framför allt om man är en liten utvecklare som inte kan ta upp kampen med giganterna med muskelstyrka utan måste använda kreativt tänkande och tumhållning i... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime