Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Spelbloggen

30 SEP 2019

Stadia kanske biter sig i foten

Google Stadia är på gång ut i världen vilket ju är väldigt spännande eftersom det är ett seriöst försök att ge sig på strömmande spel, ungefär som Netflix för filmer och Spotify för musik.
Jag har redan tidigare skrivit om att det verkar kunna bli en dyr historia med prenumerationer och att man ändå kan behöva köpa sina spel och allting sånt. Nu har det dykt upp ytterligare en sak som gör mig ännu mer tveksam till Stadia, och det handlar enkelt uttryck om ersättningsmodellen till utvecklarna. Hur i hela friden kan det påverka spelarna?!
En FAQ för utvecklare beskriver nämligen en ersättningsmodell som kan liknas vid den som Spotify har, eftersom utvecklare får betalt baserat på hur mycket tid som användarna spenderar i respektive app eller spel.
I en intervju med IGN säger Rami Ismail från indieutvecklaren Vlambeer att "?If engagement becomes money, then grinding, addictive loops, and infinite gameplay becomes the best way to earn money.?
Så hur ser man till att hålla kvar en spelare i ett spel, eller komma tillbaka till spelet väldigt ofta? Det finns två stycken väldigt uppenbara metoder:
1. Gör spelen så långsamma som möjligt, till exempel med onödigt långa animationer. Tänk dig ett äventyrsspel där du ägnar dig åt en av standardsysselsättningarna i sådana spel - öppna kistor och liknande för att hitta bra saker. Tänk Fallout 4, och om du varje gång du hade undersökt ett skåp eller en låda tvingats se en två sekunder lång "stämningshöjande" animation som visar hur du öppnar skåpet. I spelet öppnar du saker några tusen gånger för att leta efter saker vilket leder till att spelaren spenderar lång tid med att behöva titta på poänglösa animationer, vilket i sin tur borde få många spelare att helt enkelt tröttna.
2. Tvinga spelaren att komma tillbaka ofta av olika anledningar. "Du har slut på energi", "Det tar tid innan du kan skörda" - du känner säkert igen spelstilen från titlar som Farmville, Candy Crush med flera.

För det är ju trots allt så att spelutvecklare inte bara är kreativa personer som vill frälsa oss med härliga spel, dessutom vill och måste de tjäna pengar för att överleva. Om sättet att tjäna pengar är att hålla spelare kvar i spelet länge eller komma tillbaka ofta, då kommer utvecklarna att se till att det sker, och sånt har väl aldrig varit positivt för spelupplevelsen.

Mer i bloggen

Fler blogginlägg
24 OCT 2019

Switch en tveklös framgång

Efter det makalösa magplask som Nintendo lyckades åstadkomma med Wii U så fanns det ju en viss tvekan inför Switch, men det har visat sig att företagets Switch-konsol är en sanslös framgång. I... Läs mer

  • 0 kommentarer
23 OCT 2019

Tillbaka från det döda

Okej, nu har Capcom aldrig varit döda, men många av deras spelserier som troddes ha varit döda och begravda har återupplivats med framgång. Enligt en årlig rapport från företaget anser det att... Läs mer

  • 0 kommentarer
22 OCT 2019

Kommer GTA VI snart

Jag tror att vi kan slå fast att Rockstar arbetar med Grand Theft Auto VI men att de inte vill låta den informationen ta fokus från den kommande PC-lanseringen av Red Dead Redemption 2. Men när... Läs mer

  • 0 kommentarer
21 OCT 2019

Nu kommer Diablo IV

Det har länge spekulerats i om eller när Blizzard skulle få tummen ur och göra Diablo IV, och nu verkar det som att det äntligen är dags. Allting tyder på att under Blizzcon som går av stapeln 1-3... Läs mer

  • 0 kommentarer
18 OCT 2019

Kaninprogrammering

att släppa produkten Rabbids Coding. Det är företagets komplett vansinniga kaniner som är i farten, men här handlar det om att på ett pedagogiskt sätt lära barn över sju år grunderna och "tänket"... Läs mer

  • 0 kommentarer
17 OCT 2019

Enorma siffror för Flight Simulator

I takt med att det kommer mer och mer information om Microsofts kommande Flight Simulator, desto mer osannolik känns kreationen. Själva utvecklaren, Asobo Studio, har berättat en del om hur de... Läs mer

  • 0 kommentarer
16 OCT 2019

Vågar du leka med dockor

En gång i tiden kom det ett ganska speciellt spel som hette The 7th Guest. Detta var 1993 och det var spelmässigt ett ganska ordinärt men klurigt spel som blandade för den tiden extremt 3D-grafik... Läs mer

  • 0 kommentarer
15 OCT 2019

Playstation 5 och uppsägningarna

En stor grej förra veckan var att Sony officiellt utannonserade Playstation 5. Det var ju i sig knappast någon överraskning, men samtidigt handlar det om att Sony på allvar har börjat spela ut sin... Läs mer

  • 0 kommentarer
14 OCT 2019

Vind i seglen för Starbreeze

Under vad som känns som alldeles för lång tid har det inte gått något vidare för svenska utvecklaren Starbreeze. Deras försök med The Walking Dead blev ett riktigt magplask, de tvingades säga upp... Läs mer

  • 0 kommentarer
11 OCT 2019

Star Wars i köket

Bara för att göra en sak klar så har Star Wars aldrig någonsin tvekat att tjäna lite extra kosing genom att figurera på olika produkter som lunchlådor, Darth Vader-yoghurt, actionfigurer,... Läs mer

  • 0 kommentarer
Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime