Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

A Way Out - Xbox One

Fler recensioner
12 APR 2018
A Way Out

Action till .

3.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"En för bägge, bägge för en"

Med sitt första spel, Brothers: A Tale of Two Sons, visade Josef Fares att han inte bara var en vildhjärna som pratade som att vilja göra nya sorters spel. Nu är han och den lilla utvecklaren Hazelight tillbaka med A Way Out, och även denna gång är det nytänkande och en duo som står i fokus.

A Way Out handlar om Vincent och Leo, två personer som när spelet börjar sitter i fängelse. Bägge är dock övertygade om att de ska rymma och att de behöver hjälpas åt för att lyckas ta sig. Jag tänker inte berätta speciellt mycket som historien eftersom berättandet i mångt och mycket är själva kärnan i spelet. Däremot är det just den sammanvävda historien mellan Vincent och Leo som allting kretsar kring. A Way Out är nämligen ett multiplayserspel för två personer, och då menar jag verkligen multiplayerspel för två personer. Det går inte att spela ensam tillsammans med en datorstyrd kompanjon eller hoppa mellan de två karaktärerna utan det måste vara två mänskliga spelare. Det går att spela online, men det bästa är faktiskt att sitta tillsammans i soffan och spela, inte bara för att det blir lättare att kommunicera utan också för att man verkligen kommer att dela upplevelsen.

Om man skojar med en annan fånge, blir det ett internskämt?


Ofta handlar den här typen av multiplayerspel om att spelarna ska följas åt och göra allting tillsammans. Den aspekten finns här också, till exempel för att hjälpas åt att klättra uppför en trång passage eller bara spela sällskapsspel tillsammans, men de två karaktärerna kommer även att gå olika vägar och göra olika saker. Medan den ena ska försöka göra ett hål i en vägg med ett stulet stämjärn måste den andra hålla vakt för att de inte ska bli upptäckta. En kan hamna i ett slagsmål med andra interner medan kompisen är på en helt annan plats och inte kan hjälpa till.

Ibland ställs Leo och Vincent inför valmöjligheter där spelarna snabbt och effektivt måste komma fram till vad som ska göras och hur det ska göras. Ska vi försöka stjäla bilen eller smyga bort från platsen? Ska vi smyga fram och oskadliggöra vakten eller prata med honom och försöka lura honom? Det är nu som kommunikationen och samarbetet i soffan är viktig och avsikten med hela spelet. De olika alternativen leder inte till speciellt stora skillnader i handlingen, utan det blir mest några olika sätt att försöka lösa ett problem för att historien ska kunna rulla vidare.

En detalj som verkligen förtjänar att nämnas, framför allt med tanke på att man måste vara två för att spela, är att spelet innehåller ett så kallat Friends Pass. Om du äger spelet kan du skicka en inbjudan till en kompis som låter dem ladda hem en klientversion av spelet så att ni kan spela det fullständiga spelet. Bägge behöver med andra ord inte äga spelet, det räcker att den ena spelaren gör det. Det är visserligen ingen ny idé, men ändå oerhört praktisk om man inte kan sitta i och spela på samma tv.

Tycker du att du känner igen Leo till höger på bilden? Det är inte omöjligt, Leos utseende är baserat på Josef Fares bror Fares Fares.


Spelandet är en blandning av samarbete där bägge hjälps åt eller där man gör olika saker med ett gemensamt mål. Till en början känns det som ett väldigt annorlunda sätt att spela, och det är precis vad det är. Du har troligtvis inte spelat något som det här tidigare och för det mesta fungerar Fares idé om att spela tillsammans nästan förvånansvärt bra. Upplevelsen som helhet känns dock stundtals lite svajig där innehållet spelmässigt inte riktigt hänger ihop. Både historiemässigt och spelmässigt blandar A Way Out högt med lågt, nytänkande med uttjatade grepp, och engagemang med "jaja whatever"- känslor. Filmsekvenserna är till exempel lite för många och stundtals lite för långa för att man inte ska råka tappa koncentrationen och tänka på något annat.

Samma historia i två perspektiv.


Den bästa sammanfattningen är nog att det känns spretigt men det är ändå härligt att Fares och gänget har vågat kasta sig ut i det okända och verkligen försökt att skapa en ny typ av spel. På det stora hela har de dessutom lyckats och A Way Out är en upplevelse som jag verkligen inte vill ha ogjord trots de blandade intrycken. Med Brothers och A Way Out visar Josef Fares att han verkligen hör hemma i spelutvecklarbranschen, och det skulle vara toppen om något riktigt stort företag kunde ställa upp med en rejäl säck kosing så att de för sitt tredje spel kan skaffa och utnyttja alla resurser de behöver för att verkligen kunna tänka storskaligt. Med en fotbollstermen skulle jag säga att än så länge är Fares och Hazelight giganter men bara i division 1, och de förtjänar en chans i högsta divisionen.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.6 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime