Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Age of Wonders - Planetfall - PC

Fler recensioner
16 AUG 2019
Age of Wonders - Planetfall

Strategi till .

4.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Någonstans ute i rymden väntar äventyret"

När man sovit i nästan 200 år har universum en hel del att reda ut och något litet att förklara, som till exempel vart det galaktiska imperiet tagit vägen medan man sov?

Planetfall heter den senaste delen i serien Age of Wonders och den här gången tar vi klivet ut i rymden med detta turordningsbaserade strategispel, och det är ett logiskt och tryggt steg. Utvecklaren Triumph Studios kan det här, det är samma utvecklare som gjort samtliga spel i serien. Det som är helt nytt är att det istället för en fantastikbaserad verklighet nu handlar om en science fictionvärld. Redan några minuter in i introduktionsguiden är jag glad att jag valde att börja där. Det finns så mycket att hålla koll på och så många saker man behöver veta innan man kan börja att en genomkörare i tutorial verkligen rekommenderas, även om man är van vid turordningsbaserad strategi sedan tidigare.

När Paradox släpper titlar kan man vara ganska säker på att det finns mer under ytan om man skrapar lite, och så är det här också. I början är AI:n hjälpsam och låter sig snällt besegras, och så är det också så länge man spelar på de lägre svårighetsnivåerna. Då är den lätt förutsägbar, okomplicerad och låter dig känna dig som ett strategiproffs. Om du väljer att ställa in hur dina motståndare ska agera, det finns nämligen i sann Paradoxanda stora möjligheter att skruva på mekaniken, kan du få det riktigt hett om öronen.

Det mesta utspelar sig på en klassisk översiktskarta.


Det saknas verkligen inte omväxling när det gäller olika trupptyper, eftersom det är du själv som bestämmer hur du vill att de ska se ut och vad de ska kunna. Det bestämmer du helt enkelt genom att skapa mallar med vilken utrustning exempelvis en infanterist ska ha, och döper den till något lämpligt. Om du utrustar honom med ammunition som sätter eld på fienden, en extra sköld och ett paket helande naniter (mycket små robotar som springer omkring i kroppen och lagar saker) kanske du vill kalla just den trupptypen för "firestarter" för att komma ihåg att det är de som gör eldbaserad skada. Eftersom du kan forska fram nya tillägg och moduler till dina trupper är variationen oändlig. Du kan dessutom hitta sådant som enbart dina hjältar kan utrusta sig med, både vapen och extra moduler till utrustningen, som gör dem mer speciella än vanligt. Det är nämligen enbart hjältarna som har möjligheten att återuppstå, om du forskat fram den teknologin. Kanonmaten, infanterister och andra får finna sig i att bara dö.
Med sex olika grupperingar och en mängd inställningsmöjligheter saknas det inte variation, och löften om framtida expansioner ger det här spelet ett högt omspelningsvärde. Berättelsen som det hela bygger på vävs fram mellan planeter och olika grupperingars konflikter. Det är lite lagom intressant, särskilt när man får veta att beroende på hur man väljer att vinna så kommer det att se olika ut längre fram i kampanjen. Varje planet har nämligen flera olika sätt du kan vinna på, genom diplomati, ekonomi eller krig. Även vilka ledare som överlever påverkar framtida uppdrag. Det är ett underbart sätt att väva en berättelse, och skapa sug efter att försöka vinna på samma planet fast på flera olika sätt.

Om du vill ha extra kontroll är det bäst att du tar kommandot i striderna.


Mycket av spelet sker på översiktskartan, världskartan där du kan se det du utforskat och det dina satelliter kan tala om för dig om världen. Allt är turordningsbaserat vilket innebär att alla gör sina drag i tur och ordning, oavsett om det är människor eller AI du spelar emot. Även striderna är turordningsbaserade, om du inte väljer att lösa dem automatiskt vilket kan vara en idé att göra när du kommer med 2000 man emot en utpost som förvaras av en scout och två läskautomater. När du väljer att börja en strid får du en ungefärlig uppfattning om motståndarens styrkor, och därmed också en sista chans att ändra dig och inte attackera om det skulle visa sig att du biter över för mycket. En aggressiv AI kommer förstås inte att låta dig komma undan, men med lite tur är det inte en sådan du stött på.

Om det visar sig att det är mycket jämt, eller du kanske till och med är i underläge tjänar du på att ta kontrollen över striden själv. Jag får den distinkta känslan av att automatisk lösning av striden inte tar med alla vapen i beräkningen, som till exempel det att jag ofta har tillgång till strategiska attacker från satelliterna av olika slag, helande stationer som kan hjälpa mina soldater eller sabotera för fienden. Det kan vara högfärd, men det känns som att jag förlorar fler soldater på att lösa strider automatiskt än jag gör om jag styr slaget själv.

Med stulna och framforskade tekniker kan du skapa helt egna trupptyper.


Det är i striderna som spelet briljerar. Det är sannolikt det roligaste med hela spelet, att du kan mixa och matcha fram dina egna trupper, sätta samman arméer och låta dem ledas av dina hjältar i strid. Med hjälp av köpt, erövrad eller framforskad teknologi kan du påverka hela slagfältet, spränga bort skydd, få marken att brinna eller sprida giftgas. En liten skara soldater med högteknologisk utrustning kan fullkomligt utplåna ett stort gäng fånar med järnrör, en ensam hjälte med en handfull specialtränade elitsoldater kan göra underverk emot befästa klantskallar. Det är härligt oförutsägbart, det enda som gör det bättre är samma sak fast emot mänskliga spelare.

Planetfall är ett givande spel som, tack vare att det är turordningsbaserat, låter dig utforska, utveckla, utrota och utvidga i lugn och ro. När du vant dig vid användargränssnittet, som till en början kan uppfattas som både rörigt och stressigt innan man behärskar och förstår det, ser du snabbt vad du behöver göra, vart och emot vem. Det är ett okomplicerat system man implementerat för diplomatin, men det är helt rätt i sammanhanget. Det kan vara komplicerat nog att lista ut vilken sida på en sexsidig tärning man ska försöka befinna sig på för att komma upp på toppen utan att samtidigt behöva sätta sig in i intrikata komplicerade menyer och system.

Det är inte bara trupperna som kan skräddarsys som du vill ha dem, även du själv kan anpassas in absurdum.


Den största nackdelen med det här spelet är att det tar tid, väldigt mycket tid, innan man är färdig med ett scenario. Man får inte låta det gå för lång tid mellan speltillfällena, för då har man tappar greppet om vad som händer och vad man håller på med. Då kan det vara smidigare att helt enkelt börja om. För en plan i Planetfall handlar om tiotals rundor, du planerar drag långt in i framtiden och försöker förutse vad dina motståndare ska tycka om det och agera preventivt. Du kanske misstänker att en utpost på ett ställe kan komma att provocera din hetlevrade granne till krig, men du vill gärna ha den där resursen som finns just i det området så du skaffar en lite större armé först, slänger upp en utpost och flyttar fram dina trupper i avvaktan på krigsförklaringen.

Det finns förstås saker jag inte gillar, som att man inte kan se vilka bonusar ett område har om man inte zoomar ut så långt att alla byggmenyer stängs eller att själva teknologiträdet är oöverskådligt och svårt att få grepp om men det är petitesser i sammanhanget. Det är dessutom sådana där småsaker som kan komma att ändras i någon av de utlovade expansionerna, som åtminstone jag ser fram emot.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime