Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Agony - Xbox One

Fler recensioner
07 JUN 2018
Agony

Action till .

2.8 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
Agony - Xbox One (recenserad)
399 kr

"Ett spel som är åt helvete"

På engelska betyder ordet agony saker som vånda, plåga och själsliga kval. Det är faktiskt ett fasligt passande namn på både gott och ont, för i Agony hälsas du välkommen till helvetet.

Agony kallar sig för ett skräckspel vilket i och för sig kan stämma. Upplägget är att du befinner dig i helvetet, och då menar jag inte någon långsam bilkö vid ett vägarbete utan det faktiska helvetet med eld, demoner och torterade själar. Nu vet vi alla att helvetet är en otrevlig plats vilket har fått utvecklaren med det passande namnet Madmind Studio att formligen löpa amok i slaskiga otrevligheter med lemlästade kroppar, högar av gamla kroppsdelar och blodiga foster som hänger från taket med sina egna navelsträngar runt halsen. Diskreta antydningar är inte det här spelets starka sida.

Okej, jag tror att jag vet var jag har hamnat - ett cosplaykonvent på GamesCon.


När spelet börjar är du en förlorad själ bland alla andra som irrar i helvetets korridorer, men du har en egenskap som får dig att stå ut från mängden - du kan ta över andra själar och kontrollera fysiska kroppar. I början kan du bara ta över andra människor men i takt med att du blir starkare får du så småningom möjlighet att börja ta kontroll över demoner för att ta dig till andra områden i helvetet.

Allting utspelar sig i förstapersonsperspektiv eftersom allting blir otrevligare när du bara ser det spelkaraktären ser. Det får dig dessutom att känna dig extra utsatt eftersom detta är ett skräckspel och inte något actionspel, med andra ord handlar det mer om att gömma dig och undvika demoner och andra farliga kritter än att gå till frontalangrepp. Det finns till och med en knapp för att hålla andan vilket säger en hel del.

I helvetet har alla huvudvärk.


Det finns en del intressanta påhitt i Agony vilket gör att spelet undviker känslan att det handlar om ett oengagerat beställningsjobb att göra spelet. Facklorna som finns i spelet kan till exempel användas som vapen och lösa pussel för att komma vidare i spelet, men de attraherar även demoner vilket betyder att de kan användas som distraktionsmoment. Kasta facklan åt ett håll för att locka bort demonen och smyg sedan åt ett annat håll, ungefär som att kasta en brinnande pinne åt en hund man inte gillar. Hämta pinnen Fido.

En annan intressant detalj är att när du blir dödad, eller vad man kan kalla det eftersom du redan befinner dig i helvetet, har du några sekunder på dig att ta över en ny kropp och ta dig vidare. Genomförandet blir dock inte lika bra som tanken av två anledningar. För att kunna ta över en annan av helvetets invånare måste du först rycka av säcken de har på huvudet. Varför de går omkring med en säck över huvudet förtäljer icke historien, och man glömmer dessutom att informera spelaren om detta förfarande. Nu har jag redan berättar detta för dig så du slipper bli irriterad, men föreställ dig frustrationen innan man får reda på det.

Naken och välhängd.


Jag har förståelse för att helvetet kan vara ganska frustrerande minst sagt, men när detta uppstår av speltekniska anledningar och inte helvetiska diton, då får det hela spelet att kännas antingen ogenomtänkt eller slarvigt gjort. Spelvärlden saknar variation så till den milda grad att man väldigt snart börjar gå vilse. Jag vet inte om det är gjort så med flit eller av misstag, men oavsett vilket är det frustrerande. Kombinera detta med ett bristfälligt sätt att spara dina framsteg där det kan krävas ett makalöst tålamod för att ta sig från den senaste sparpunkten till den plats där det gick åt helvete (så att säga), så krävs det mer av en ängels tålamod än jävlar anamma för att fortsätta spela.

En gång i tiden intervjuade jag en svensk spelstudio som precis hade lanserat sitt senaste spel, och den utvecklingsansvariga killen konstaterade att de hade lyckats göra spelet enbart för att de inte visste vad de gav sig in på. Spelet fick höga betyg och allt var frid och fröjd. Agony verkar ha precis samma grundförutsättning, men med den skillnaden är här känns det väldigt uppenbart att utvecklarna inte visste vad de gav sig in på.
Jag vill inte påstå att spelupplevelsen gör skäl för epitetet vånda, plåga och själsliga kval eller att utvecklingen gick åt helvete, men Agony är ett spel antingen hade mått bäst av att vara en önskedröm hos några glada spelutvecklare.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime