Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Assassins Creed Valhalla - Xbox One

Fler recensioner
19 NOV 2020
Assassins Creed Valhalla

Action till .

5.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Mot England och Valhalla"

Fänaden dör, fränder dö, själv dör du likaledes; ett vet jag. som aldrig dör: domen som fälls om Ubisofts Assassins Creed Valhalla.

Assassins Creed slår till igen, och den här gången landar kampen mellan The Hidden Ones och The Order of the Ancients i vikingarnas härjningar. Det är ungefär slutet av 800-talet, och har du läst Völsungasagan, som får sin fortsättning i Ragnar Lodbroks saga, och den poetiska Eddan kommer du att känna igen en del personer och platser, och få ta del av en del av händelserna dessutom. Att upptäcka en vers ur Den Höges Sång från den poetiska Eddan i form av ett uppdrag fick mig att le, Ubisoft har tagit sitt uppdrag på allvar. Konstnärliga friheter får man räkna med, särskilt när det gäller underlag som är så gammalt och omtvistat som äktheten i de gamla sagorna. Därför var det glädjande att se hur varsamt de hanterat vikingarnas historia, och hur skickligt de vävt in de mer fantastiska sagoelementen i verkligheten som protagonisten Eivor rör sig i. En annan detalj som populärkulturen annars gärna missar när det gäller vikingarna är deras förkärlek för poesi, trots att det mesta vi vet om hur de levde och tänkte på den tiden är formulerat i olika former av vers. Poemet Loketrätan är ett klassiskt exempel på en sådan batalj, där man improviserade vers i en viss rytm och på rim för att visa sin mentala överlägsenhet. Detta får man i förenklad form göra även i spelet för att vinna olika förmåner, och givetvis sin omvärlds respekt och beundran. Om du inte vill tävla i rim kan du tävla i tärningsspel eller dricka ikapp.

England innan brexit var aktuellt, men de var skeptiska mot utlänningar redan på den tiden.


Eivor kan mycket väl vara en av de intressantaste huvudpersoner de skapat. Cassandra får ursäkta, men det är svårt att värja sig emot Eivors stundtals hårdföra charm, lugna självförtroende och hesa skratt. En annan detalj som gör att järnålders-England mycket väl kan vara en av de mer intressanta platserna är att Eivor knyter vänskapsband med folk. Hon springer inte omkring och hjälper folk nilly willy för att få poäng utan för att visa vad hon duger till och överbevisa en generellt sett negativt inställd befolkning om att inte alla Daner är plundrare. Världen känns befolkad på ett sätt som jag inte kan dra mig till minnes att jag upplevt innan.

Namnet Eivor kan komma av fornnordiskans Ey- (som betyder ö) och -varr (försiktig) eller -warjar (försvarare). Oavsett om det betyder "Den försiktiga" eller "Den som vaktar ön" är det ett väl valt namn. Hon står stadigt och bra på egna ben och jag förstår faktiskt inte varför det ens finns ett alternativ att göra Eivor till man. Som om manliga spelare vore oförmögna att spela om det inte fanns en manlig protagonist? Kom in i tvåtusentalet, Ubisoft.

En ornitologs dröm - en korp och en skata på samma bild.


Eftersom det är ett Assassins Creed-spel får man förstås smyga runt och lönnmörda folk, men Eivor är inte hjälplös i strid om det skulle bli handgripligheter. En nyhet är att du kan ha ett vapen i varje hand, istället för vapen i huvudhanden och sköld i andra eller tvåhandvapen. Det ger en rad nya animationer som är både brutala och snyggt gjorda. Det som är skönt med det upplägg de valt är att man känner igen det mesta, så det går väldigt fort att sätta sig in i hur man gör och varför. Man landar springande, vilket gör inledningen ännu mer obegripligt. Ända fram till man faktiskt lämnar Norge är det långsamt och lite småtrist, och jag funderar mer än en gång på varför utvecklare envisas med att göra så sega inledningar. För Ubisoft är inte ensamma om att starta i sirap. Som tur är lyfter det rejält när man kommer till England och får valfriheten att utforska och äventyra som man vill.

Att flytta klanen till England är ett projekt det också. Långskeppen kan ta dig dit, men vad gör du sen? Det enda du kan göra, det vill säga slå dig ner och börja bygga upp en by. Detta gör man ju inte utan materiel, och det kan man förstås hämta i närmaste kloster. Att gå på plundringståg stämmer väl med termen viking, som närmast betyder pirat. Nordborna själva, även svear och norrmän, kallade sig på den tiden för Daner. Du tar din båt och ror, full rulle upp på stranden och tar befolkningen med storm helt enkelt. Klassisk vikingataktik. Om broarna är för låga för masten fäller du masten, och detta är inte något utvecklaren hittat på själva det heller utan något vikingarna faktiskt gjorde. Båtarna var så plana undertill för att de skulle kunna ta sig fram i grunda floder och längs kuster. Du kan givetvis smycka och måla din båt, och byta drakhuvudet i fören och ändra utseendet på seglet. När du plundrat allt du kan är det dags att bygga, och i takt med att du bygger fler hus växer din ryktbarhet, och du lockar till dig fler invånare.

En av nyheterna är att kunna slåss med ett vapen i varje hand.


I takt med att du utforskar, hittar saker och hjälper människor får du erfarenhet som med jämna mellanrum ger dig poäng som du kan använda för att låsa upp olika egenskaper. Utvecklaren har valt att inte göra ett klassiskt "skill tree" utan gjort en stjärnhimmel av det hela. Varje stjärna i stjärnbilden är en egenskap som till exempel ökad hälsa, ökad förmåga att smyga eller mer skada vid lönnmord, och den centrala stjärnan i varje stjärnbild är en förmåga, som till exempel att kunna stampa på din motståndare, styra pilen i flykten eller automatiskt tagga alla fiender inom din räckvidd. Det är ett väldigt stort och komplext nätverk de byggt upp, och det behövs med tanke på flera av områdena man kan utforska rekommenderar att du har över 200 innan det är någorlunda tryggt att färdas i området. Stjärnbilderna kan delas in i tre färger - gult för de som gillar att smyga, blått för de som föredrar pilbågsskytte och rött för de som föredrar att dunka och stampa på folk i närområdet. Upplägget är underhållande eftersom du inte ser hela stjärnhimlen på en gång, känslan av nyhet finns kvar länge, och du tillåts bygga upp din Eivor så att egenskaperna passar din spelstil.

Artefakter, pussel, böcker med viktig kunskap och hemligheter finns det gott om förstås, för att inte tala om rustningsdelar och vapen som ligger och väntar på att du ska hitta dem. Har du en favoritmantel kan du uppgradera den i flera steg, antingen på egen hand med hjälp av läder och järn som du hittat eller hos smeden med hjälp av tackor av olika metaller som du antingen hittar i svårslagna fienders fickor eller i väl dolda, välbevakade kistor. Det finns så mycket att göra och så mycket att upptäcka att jag fortfarande efter 45 timmars spelande inte har varit i mer än knappt halva den kända världen och det känns som att jag har väldigt mycket spel kvar. Om poängen är att ena Mercia är det långt kvar, och då har jag ännu inte berört The Hidden Ones? del i det hela. Jag måste erkänna att utvecklaren verkligen gått in för att fylla kartan med hemligheter fullt ut, och det är välgjort. Enstaka buggar har jag råkat ut för, de flesta grafiska, men långt ifrån några allvarliga. Men jag sparar ofta oavsett.

Vi behöver byggmaterial till byn, och där ser jag ett byggvaruhus vi kan attackera.


Röstskådespeleriet är högklassigt, utvecklaren har ansträngt sig för att använda nordiska skådespelare av alla de slag för att få den där rätta brytningen som är omöjligt att ta miste på. För det hade inte låtit rätt om de hade pratat om till exempel Gunnar, Ivarr eller Trygve med typiskt amerikansk brytning. Att fornnordiska ofta låter som isländska, svenska och grötvälska fått ett kärleksbarn är en annan sak, det är jätteroligt att smyga omkring och tjuvlyssna på dialoger och höra ord och fraser man nästan begriper. Dialogerna är välskrivna och trovärdiga i sitt sammanhang, och driver handlingen framåt. Överlag är ljuddelen av Valhalla väldigt välgjort. Har man skarp hörsel kan man faktiskt lokalisera artefakter bara med hjälp av det egendomliga ljud de ger ifrån sig. Smyger du i skogen kan du ana att ett rådjur finns i närheten, de andas på ett lite flåsande sätt. När du jagar är hörseln lika viktig som synen. Det är lika välgjort som fisket, som också kan ta upp hur mycket som helst av din tid bara för att det är roligt.

Den berättelse som tog sin början i Origins och gick vidare genom Odyssey fortsätter, kampen mot The Order of Ancients går vidare och det här känner vi igen. Namnen är annorlunda, men strukturen är den samma. Små-skurkar ger ledtrådar till andra skurkar som tillslut levererar en större, tills du har själva superskurken själv. Eivor dras in i kampen av en slump, hennes bror kommer tillbaka till Norge i början av spelet och har fått med sig två krigiska individer från Särkland, som ser misstänkt likt The Hidden Ones och det är det ju visar det sig väldigt snart. Det dolda knivbladet är tillbaka, Eivor-style vilket betyder att hon har det på utsidan av armen istället för insidan. Fel, tyckte de niofingrade assassinerna, men jag är inne på hennes linje.

Äntligen några som insett att vikingar visserligen använde horn, men för att dricka ur och inte som huvudprydnad.


Det är en skön blandning av sådant vi känner igen och sådant som är helt nytt, lagom mycket fakta och verklighet blandat med fria fantasier och konstnärliga friheter för att skapa en underhållande fortsättning på den eviga kampen mellan ont och gott. Och Abstergo och Animus då? Ja, det är också ett mysterium, i bakgrunden så där. Vi hoppar inte lika mycket mellan vikingatiden och nutid, bara precis så mycket som behövs för att förklara varför vi snabbspolar förbi en veckas lång sjöresa till exempel. Skönt att slippa båda delarna faktiskt.

Det finns planer på minst två DLC:er som tar oss vidare till bland annat Irland och Frankrike, så om du tycker att det inte verkar som att det finns tillräckligt att göra i Valhalla kan du pusta ut. Det kommer mer, och det ser jag fram emot. Det var länge sedan ett spel väckte så här mycket lust att sätta sig vid konsolen.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime