Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Bards Tale IV - Day One Edition - Xbox One

Fler recensioner
25 OCT 2019
Bards Tale IV - Day One Edition

Rollspel till .

4.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Är du hjälten de behöver?"

Det säg att bra saker är värda att vänta på, så om det stämmer måste det här spelet vara överjordiskt bra med tanke på att Bard's Tale 3 kom 1988. Så har det varit värt 31 års väntan? Njaa...

Från början hette det här spelet The Bard's Tale IV: Barrows Deep och kom förra året. Utvecklaren inXile Entertainment verkar dock ha en intensiv oförmåga att lämna lanserade titlar bakom sig. I stället fortsätter de att arbeta med dem, så lanserar de nu The Bard's Tale IV: Director's cut med extra innehåll och mängder av putsade detaljer för att göra spelandet bättre och trevligare. Och det kan behövas. The Bard's Tale IV: Director's Cut är ett rollspel som inte håller dig i handen särskilt mycket, men inte heller släpper dig och låter dig falla fritt om du inte är erfaren. Du får kämpa lite, men det är inte hopplöst.

Striderna är turordningsbaserade så det är ingen brådska.


Till att börja med är striderna turordningsbaserade vilket gör att du faktiskt hinner tänka innan du agerar, och det behövs i ett spel som detta. När du inte är i strid är du inte bunden av turordningsregler utan kan röra dig mer fritt, men så fort det blir strid är det var och en i tur och ordning.

Det finns gott om tankenötter och pussel precis som det ska vara i ett riktigt rollspel, somliga är riktiga utmaningar medan andra är enklare att ta sig förbi. Det innebär förvisso också att tempot kan upplevas som ojämnt eftersom pussel och labyrinter drar ner tempot. Är man dessutom långsam på att lösa pussel kan det kännas som att det är väldigt lite action i spelet, men det är ju faktiskt inte något actionrollspel utan rollspel så här har inXile vågat göra helt rätt.

Hur kommer det sig att det alltid finns brinnande facklor i övergivna katakomber?


Handlingen är betydligt mer än bara en ursäkt för att gå från punkt a till punkt b och mörda allt där emellan. Berättelsen är betydligt mer nyanserad än så. För att spä på det variationsrikedomen är det lika bra att vi tittar närmare på dina huvudpersoner.
Till att börja med kan du skapa egna hjältar att ta med på äventyret om det inte är så att du trivs med de du kan få med dig längs vägen. Inne på tavernan kan du rekrytera karaktärer som du själv skapar, så att du i slutänden kan ha exakt den uppsättning äventyrare som du trivs bäst med. Det ger en underbar flexibilitet till spelet och goda möjligheter att alltid hitta en uppställnings om fungerar.

Dina hjältar blir verkligen dina hjältar.


Animationerna är välgjorda och grafiken riktigt bra, men det är inte alltid uppenbart att du kan interagera med saker eftersom ens huvudperson kanske inte lagt märke till det själv. Vissa hemligheter upptäcker du dessutom inte utan att spela rätt trudelutt på ett instrument. Unreal Engine-spelmotorn gör att spelet är vasst grafiskt, vilket också kan sägas om musiken som också är väldigt genomtänkta och omsorgsfullt framtagen. Mängden musik, och mängden lore som finns tillgänglig är imponerande. Det märks att utvecklarna lagt ner mycket tid på att inte bara ta fram själva historien utan även poesin, sångerna, musikstycken och dialogerna har fått mycket omsorger. Röstskådespelarna är bitvis briljanta, helt enkelt. Dialekterna är helt underbara.
Spelet nominerades faktiskt till "Best Original Song" med "Across the Seven Realms" och "Best Sound Design for an Indie Game" på G.A.N.G. Awards tidigare i år, och för "Best Audio Design" på The Independent Game Developers' Association Awards, så skruva upp volymen när du spelar.

Ööh, Gösta, du har en glittrande bulldeg över huvudet.


Det är lätt att bli intresserad av spelet och vilja avancera i handlingen, just eftersom det har en så stark berättelse och inlärningströskeln är låg. Det betyder inte att det är ett enkelt spel, om du vill kan du styra om så att det blir väldigt svårt till och med, i inställningarna kan du välja ganska mycket för att göra livet besvärligt för dina hjältar. Utvecklarens humor lyser igenom på ett trevligt sätt, det är få spel som får mig att skratta redan i menyn.

Spelet flyter smidigt och jag upptäckte inga buggar som jag märkte, de tusentals uppdateringarna och småfixarna som gjorts på Director's Cut har oljat maskineriet både när man utforskar och i striderna. I takt med att du strider och utforskar, klarar uppdrag och avancerar lär du dig mer. Du väljer egenskaper som passar ditt sätt att spela och lägger ut egenskapspoäng. Det är enkelt, men ändå väldigt dynamiskt eftersom du bygger dina karaktärer från grunden och upp. Det gör att gänget du ger dig ut med i slutänden är en väldigt personlig grupp hjältar - det är just DINA hjältar och det gör upplevelsen till en närmare och bättre upplevelse än om du hade fått en grupp tilldelad dig.
The Bard's Tale IV: Director's Cut är ett välgjort omfattande spel som skänker många timmars glädje och äventyr.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime