Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Cities - Skylines - Xbox One Edition - Xbox One

Fler recensioner
27 APR 2017
Cities - Skylines - Xbox One Edition

Simulation till .

3.8 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Hur svårt kan det vara"

Efter flera besvikelser med spelserien SimCity kom den finska utvecklaren Colossal Order smygande med infrastruktursimulatorerna Cities in Motion ett och två. Med PC-versionen av Cities: Skylines kastade de sig över stadssimulering och resultatet var fullständigt lysande. Har de lyckats lika bra med Xbox One-versionen?

Stadsbyggarspel är en ganska speciell genre, som på sätt och vis kan placeras i samma fack som simulatorer där man till exempel kontrollerar fotbollslag eller ska bygga upp infrastruktur. Den gemensamma nämnaren är att vi tittar på verkligheten, de flesta av oss har varit i en stad, åkt en buss eller tittat på fotboll, och eftersom det alltid går att hitta fel i verkligheten utropar vi "men hur svårt kan det vara!!!" Dessa spel förenklar förutsättningarna en aning, låter dig ta kontrollen, och du kan testa själv. För egentligen är det ju hur enkelt som helst att bygga en fungerande stad. Placera ut var det ska finnas bostadsområden och industriområden, dra lite vägar, dekorera med några parker här och var, och se till så att alla hade vatten och el. Hur enkelt som helst!
Sedan kommer den verkligheten ikapp oss, även i spelvärlden.

Världen ser nästan ut som om man leker med en leksaksvärld, och den kan närmast beskrivas som gullig men lömsk.


En sak som är viktig i strategispel är att de ska vara enkla att komma igång med, för att sedan trappa upp utmaningen i takt med att du lär dig mer. Där gör Cities: Skylines ett utmärkt jobb, och det tar inte många minuter innan du har dragit några vägar, el- och vattenledningar, och de första flyttlassen rullar upp på uppfarterna och folk bosätter sig i din lilla stad. Sedan är du fast i det som bara riktigt bra spel erbjuder: "Jag ska bara". Jag ska bara fixa det där vägproblemet, sedan ska jag äta middag. Jag ska bara bygga några fler bostäder, så ska jag gå och lägga mig. Jag ska bara bygga tunnelbanan, så ska jag gå till jobbet. Vem försöker jag lura.

Men pysslar och knåpar och plötsligt har den lilla staden, nästan obemärkt förvandlats till en storstad.


Det känns som att när Colossal Order satte sig ner för att planera spelet, bröt de ner allting i delar och gav sig fasen på att göra varje del så bra som möjligt, för att slutligen sätta samman allting i en helhet där detaljerna skulle se till att allting fungerar - ungefär som det gamla talesättet att "håll koll på örena så sköter kronorna sig själva". Oavsett hur de tänkte, så fungerar det.

I början är det enkelt och du har inte så mycket att hålla reda på, vilket både är logiskt och gör det enkelt att börja spela. En stad med hundra invånare behöver inte lokaltrafik, alltså har du inte tillgång till det. En stad med femhundra invånare behöver inte ett kärnkraftverk eller internationell flygplats, eller milsvida områden att bygga på, alltså har du inte tillgång till det.
Men i takt med att staden växer och du klarar milstolpar låser du upp mer avancerade funktioner som kollektivtrafik och nya funktioner.

Att dra el- och vattenledningar och pyssla med kollektivtrafik är inte speciellt svårt tack vare det klyftiga gränssnittet - för att inte distrahera utan göra det lätt att fokusera på rätt saker blir allt som är irrelevant olika nyanser av mjölkvitt.


En sak som är viktig att komma ihåg när det gäller den här versionen av spelet är att Cities: Skylines ursprungligen var ett PC-spel, och om utvecklaren slarvar med styrningen är det inte ovanligt att det blir en komplett katastrof. Men på samma sätt som man gjorde ett genomarbetat och genomtänkt arbete med PC-versionen har man gjort samma sak med konsolversionen. Det ska erkännas att styrningen är klumpigare med en handkontroll än med mus och tangentbord, men med tanke på förutsättningarna är det överraskande smidigt och lättanvänt.

En annan detalj som skiljer konsol- och PC-versionen är att konsolversionen inte bara innehåller det som var grundspelet av spelet för PC-ägarna utan även den första expansionen After Dark som inte bara lägger in dygnscykler utan även effekter av dessa, till exempel att trafiken blir lägre på natten och zoner industrier går ner i tempo medan det blir mer action i kommersiella områden som har specialiserat sig på nöjen.

PC-versionen av Cities: Skylines var strålande, och jag kan inte säga något annat än att Xbox One-versionen också är det. Det är ju i mångt och mycket samma spel, men i konsolversionen ingår den första expansionen och man har gjort ett väldigt bra arbete med att göra en konsolanpassad styrning. Hatten av för den bästa stadssimuleringen som någonsin har släppts till någon konsol.

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime