Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Dark Souls - Remastered - Xbox One

Fler recensioner
16 JUL 2018
Dark Souls - Remastered

Action till .

2.5 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Tillbaka till döden"

Ju större utmaning, desto större tillfredsställelse när man lyckas uppnå sitt mål. Sedan har vi de fall där utmaningen är så stor att man misslyckas. Välkommen till Dark Souls.

Dark Souls kom ursprungligen för nästan exakt sex år sedan bland annat till Xbox 360 och hyllades för att det var så svårt. För nog var det svårt och utmanande. På gränsen till absurt.
Tänk dig en helikoptersimulator där all hjälp är avstängd och som är tillräckligt realistisk för att kunna användas för flygutbildning. Den första timman kraschar du 80 gånger när du kommer en meter över helikopterplattan och tappar kontrollen. När du kan stiga en hel meter fylls du av triumf, för att spendera nästa timma med att krascha 80 gånger när du försöker stiga två meter. Så funkar Dark Souls fortfarande.

Hörru fjunis, kom hit så får jag hacka dig lite i foten.


Spelet kallas för actionrollspel, men egentligen är det betydligt mer action än rollspel. Du kan visserligen välja mellan några olika klasser när du startar spelet och de har olika egenskaper och hjälpmedel, men inte speciellt mycket mer rollspelande än så. Erfarenhetspoängen består i de själar du kan plocka upp efter fallna fiender, och när du befinner dig vid en lägereld kan du använda själar för att gå upp i nivå (om du har tillräckligt många själar) vilket gör din karaktär mäktigare och allmänt bättre.
Lägerelden ger dig också hälsa och är den plats du kommer tillbaka till när du dör. Men det har sina nackdelar att relaxa vid lägerelden eftersom detta får alla fiender utom besegrade fiendebossar att väckas till liv igen.

Det som får en att vilja försöka en stund till är känslan när man lyckas ta livet av en boss, och det beror främst på att bossarna inte bara är allmänt otrevliga utan också så stora att det är till synes omöjliga, och omöjliga saker är ju alltid trevliga att lyckas med. Om du har spelat fantasyspel tidigare har du säkert slagits mot vargar tidigare, men här är en av vargarna du slåss mot så stor att du bokstavligt talat har svårt att nå ovanför knäna på frambenen. Sedan ska vi inte prata om de drakar och demoner du ställs inför.

Texturerna har fått lite arbete, men det är precis lika kantigt som tidigare.


Världen är riktigt skickligt uppbyggd och förmedlar en känsla av tryckande, nästan drömlik nedstämdhet och att man aldrig riktigt vet vad som kommer att vänta bakom nästa hörn. Det skulle kunnat vara strålande om man inte för tjugonde gången vandrar samma sträcka från lägerelden till platsen där man dog. Då struntar man fullständigt i hur landskapet ser ut eftersom man bara bra vill banka smutsen ut det som såg till att man dog. Varvid man dör igen och åter är tillbaka vid lägerelden.

Dark Souls är svårt och kompromisslöst. Det gör visserligen den triumfatoriska känslan större när du lyckas med något, men vägen till varje triumf är kantad av upprepade dödsfall. För varje guldkorn av triumf finns hinkvis med frustration och irritation. Det kommer att tilltala folk som faktiskt är ?hardcore gamers? och inte bara önskar att de vore det, och/eller personer med en ängels tålamod som är beredd att dö ett oräkneligt antal gånger för att kunna göra ett litet framsteg. Alla andra kommer däremot att se spelet som meningslöst svårt och något man klarar sig bäst utan.

På gott och ont är den här versionen väldigt lik den oremastrade.


Nu var det detta med remastered, denna populära andra chans att orda allt som inte blev rätt från början och att ge det ett nytt liv. Vilket leder oss till Dark Souls Remastered som säker tog flera minuter att färdigställa. Man har faktiskt gjort onlinebiten lite bättre med sex spelare i stället för fyra och lagt till stöd för 4K-upplösning men inte gjort speciellt mycket för att göra det snyggare och utnyttja den nya upplösningen. Gränssnittet är oförändrat klumpigt och grafiken på sätt och vis fulare än för sex år sedan eftersom den är just sex år gammal i en modern värld. Spelets enda egentliga skillnad är att det rör sig silkesmjukt som en manet i sidenbyxor med stabila 60 FPS, men det är ju inte så konstigt eftersom man enkelt uttryckt har tagit ett gammalt spel och kör det på en maskin med mångdubbelt mycket högre prestanda än den ursprungliga maskinen. Det hade nästan krävs ett aktivt arbete för att det inte skulle röra sig mjukare.

Dark Souls Remastered är en slapp och likgiltig remaster som inger känslan att Utvecklaren FromSoftware funderade hur de tjäna maximalt med pengar med minimalt arbete, och sedan lade ut remaster-uppdraget på polska QLOC för att inte behövs göra något alls.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime