Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Divinity - Original Sin 2 - Xbox One

Fler recensioner
07 SEP 2018
Divinity - Original Sin 2

Action till .

5.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Fullträff!"

När Divinity: Original Sin kom 2014-2015 kändes det som det perfekta rollspelet, så när utvecklaren Larian Studios säger att de ska göra en tvåa uppstår ju frågeställningen om det går att förbättra perfektion. Uppenbarligen är det fullt möjligt. Som gammal rollspelare blir hjärtat extra varmt av det här.

Vi bjuds in på ett nytt äventyr i Rivellon där kampen mellan ont och gott fortsätter, även om det inte alltid är helt uppenbart vad som är vad. Svart och vitt är verkligen bara ytterligheterna på en gråskala.

Det började i spelet Divine Divinity för mer än tio år sedan och utvecklaren fortsätter att ta oss med på ett spännande äventyr, där det som utspelade sig i tidigare spel vävs in som myter, legender, religion eller sagor. Världsbygget är rikt, omfattande och välgjort. Det känns som ett kärleksfullt hantverk som belönar den som tar sig tid att stanna och läsa de böcker och skrifter som finns eller samtala med världens invånare. Det är inte alla som är öppna för diskussion, eller som kanske hade varit mer pratsamma om du hade varit någon annan eller haft andra egenskaper men det får du inte veta. Det är det som är charmen med rollspel när de är på allvar. Du vet inte om den du pratar med schasar iväg dig för att du är alv, för att du har för låg poäng i något eller för att personen helt enkelt inte har något att säga just nu.

Detaljrikedomen både i världen och i spelet som sådant är makalös.


Den här detaljrikedomen fortsätter, om du vill tillverka saker finns ett lättfattligt men ganska komplext system för att tillverka saker genom att kombinera exempelvis en vass sten med en pinne så du får en enkel yxa, kombinera en kniv med en potatis så får du okokade pommes frites och så vidare. För med komplexa saker kan ett städ eller en gryta behövas, i vissa fall behövs redskap också. Känslan av rollspel fortsätter eftersom du kan chansa på att kombinera saker i blindo och råka upptäcka recept, som då läggs till i din receptbok. Men du kan också läsa böcker, vars recept läggs till i din egen så att du kan klicka på det recept du är intresserad av och se antingen vad du behöver för att kunna tillverka din pryl eller helt enkelt tillverka en. Det finns väldigt mycket att tillverka, och det kan löna sig att ha mat, magiska drycker och liknande i väskorna. Man vet aldrig när det kommer till pass.

Vid varje alternativ visas information om vilka färdigheter och egenskaper som påverkar utgången.


Även striderna är enkla men komplexa. De är enkla så till vida att det är ett turordningsbaserat stridssystem där den som har högst initiativ får börja göra något. Hur mycket man kan göra beror helt på hur många poäng man har, att gå någonstans kan kosta en eller ett par poäng. Att lägga en enkel besvärjelse kan kosta två poäng. Ofta har en karaktär fem eller sex poäng i början så det gäller att tänka sig för.

Eftersom det är turordningsbaserat hinner man göra det också. Det som kan göra striderna till mer än bara ?jag dunkar först så dunkar du sen? är platserna. Du står i ösregnet, allt är genomblött av hällregnet och din magiker lägger besvärjelsen elektricitet. Man måste inte vara ingenjör för att räkna ut vad som händer, men vad hade hänt om magiken lagt ett eldklot istället? Ja, din bågskytt hade fått se sig om efter nya måltavlor för när regnpölarna dunstar bildar de enorma, täta ångmoln som ger noll sikt under flera omgångar. Eftersom det finns flera olika ytor, material och effekter man kan kombinera i striderna kan en enda välplacerad brandpil eller frostbesvärjelse vända stridslyckan åt vilket håll som helst. Det går nämligen alldeles utmärkt att grilla så väl vänner som fiender på slagfältet.

Elektricitet och eld är inget problem. Eld och vatten blir ånga. Elektricitet och vatten är bara dumt.


Du börjar på en ö som i sin helhet är ett fängelse, och givetvis är ditt mål att ta dig därifrån. Det är inte så att du är oskyldig, du kan bevisligen använda magi och för tillfället är det inte något bra i Rivellon men samtidigt är det mer än en hund begraven här. Det finns gott om mysterier att nysta i, själva huvuduppdraget och alla sidouppdrag är minst lika komplexa som resten av spelet. Om ditt mål är att ta dig från ön kan du nästan svära på att det finns minst ett sätt till att göra det på som du ännu inte hittat. Utvecklaren har inte nöjt sig med bara en lösning, bara ett svar, någonstans.
Det är inte det sortens spel helt enkelt och det ger Original Sin 2 en omspelningsbarhet som är helt underbar. Du kan spela om med andra personer, andra berättelser och hitta andra lösningar än första gången. Skillnaden kan vara ett lyckat tärningsslag på övertyga, eller ett misslyckad. En strid som går annorlunda, en NPC som överlever istället för att dö. Eftersom du kan ha upp till tre kompanjoner med dig kan skillnaden vara att du har rätt, eller fel, personer med dig. Vissa personer kommer definitivt inte att hjälpa dig om du har med dig vissa medhjälpare, andra kommer att släppa in dig i sitt innersta bara för att du rör dig i rätt kretsar.

Spelare 1 slåss mot en livsfarlig haj uppe på stranden, och spelare två sitter i värdshuset och pratar. Är det rättvist?


Om du inte är sugen på att göra alla val själv kan du och en kompis spela tillsammans, lokal multiplayer från soffan eller över Internet så som det behagar er. En startar spelet och agerar värd, och det är den spelarens sparfil som innehåller alla uppgifter och karaktärer. Därefter ansluter spelare två till spelet. Om spelarna skulle råka ströva iväg delas skärmen i två, och när man är på ungefär samma ställe smälter de ihop till en skärm igen. Smidigt, sömlöst och praktiskt. Effekten av att ha två spelare, och två separata viljor ger en extra krydda till en redan smakrik upplevelse. Det är praktiskt, okomplicerat och väldigt roligt med ett bra spel som faktiskt har lokal coop, att man kan spela ihop och hjälpas åt från soffan och göra det till ett riktigt familjeäventyr för två.

Att det här spelet äntligen hittat till konsol är en lycka, för det är verkligen som gjort för det. Det är inte någon billig portning eller ett hafsverk, jag är inte säker på att utvecklaren Larian Studios vet hur man gör sådana. Nej, de har tagit uppgiften på fullaste allvar och gjort det som det ska göras, med noggrannhet och omsorg. Sådant känns. Det är inte buggfritt, men det är så glest emellan dem att det nästan känns felfritt. Styrningen är enkelt men exakt, menyerna är lätta att fatta och hantera och det är dessutom snyggt gjort. Det här spelet hittade hem hos mig som gammal rollspelare, det träffade rätt på alla punkter. Det är ovanligt att så sker, men välkommet.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime