Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Dying Light - Xbox One

Fler recensioner
27 FEB 2015
Dying Light

Action till .

3.5 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Zombierna tjatar vidare"

Hur uttjatad är inte zombiegenren, oavsett om vi pratar om film, TV-serier eller spel? Ohyggligt. Det hindrar inte att alla så kallade kreativa folksamlingar ska spotta ur sig något med zombier. Polska utvecklaren Techland har dessutom vanan inne eftersom de tidigare gjort Dead Island-spel.

Spelet tar sin början efter ett zombieutbrott i den turkiska staden Harran. Du är agenten Kyle Crane som medelst diskret luftlandsättning i det avspärrade området för att leta reda på och ta hand om Kadir "Rais" Suleiman, en avhoppad agent med information som skulle kunna vara katastrofal för din organisation om den kom ut.

Harran är en relativt stor stad, men som är totalt avspärrad på alla sätt, officiellt för att zombiesjukdomen inte ska spridas men även för att förhindra kommunikation med omvärlden vilket skulle kunna sprida informationen du är på jakt efter. Det är med andra ord en veritabel krigszon du landar i, och eftersom det ligger i den mänskliga naturen att ställa till det ännu mer med inbördes stridigheter så räcker det inte bara med zombier. De människor är kvar i livet har sökt skydd i särskilda skyddszoner, och jakten på förnödenheter har gjort att invånarna delats in i två falanger med ett mindre inbördeskrig som resultat. Är inte mänskligheten gullig, så säg?

Harran är inte längre flaggskeppet i resebyråernas kampanjer, det vackra vädret till trots.


Dying Light är i grunden ett actionspel där du kan fnatta runt som en stressad iller i den omfattande staden Harran för att utföra uppdrag, hjälpa andra överlevare och samla ihop förnödenheter. Det gäller att vara lite taktiskt, för zombier är generellt sett värdelösa på att klättra, så om du kan hålla dig på hustak och allmänt ovan mark har du en fördel vilket gör det lättare att överleva. Allt detta hoppande och klättrande beskrivs i reklamen som parkour-fokusering. Jag tycker mer att det känns som hoppande och klängande, men oavsett vilket är resultatet ändå relativt smidigt. En enda knapp tar hand om hoppandet och "parkourandet", och det enda som behövs från din sida är lite tajming och lite övning på att faktiskt titta på murar, takkanter och liknande du vill forcera. Springer du mot en mur måste du titta upp mot kanten för att kasta dig upp och ta tag i den, om du bara springer och tittar rakt fram kommer du att hoppa rakt in i muren.

Det är inte alltid zombier som är de farligaste fienderna.


Även striderna är i förstapersonsperspektiv, vilket jag tycker både är en för- och en nackdel. Nackdelen är att det ger väldigt dålig översikt, och det är enkelt att bli attackerad från sidan eller bakifrån för att man inte såg angriparen. I verkligheten skulle det vara omöjligt att inte upptäcka en zombie på en armlängds avstånd, även om han står bredvid dig. Å andra sidan gör förstapersonsperspektivet att man kommer väldigt nära striderna. När du slår en rörtång över käken på en zombie är det en närhet till striden som tredjepersonsperspektiv aldrig kan erbjuda.

I multiplayer kan du hoppa mellan hustak tillsammans med några polare.


Förvånansvärt nog känns historien relativt spännande. Den kommer aldrig att vinna några priser för bästa manus, men den är tillräckligt bra med de olika mänskliga historierna som binds samman av det ständiga zombiehotet och din egen dolda agenda för att det ska vara lite spännande att ta sig vidare i förvecklingarna. Detta positiva blir dock aningen kantstött av uppdragen man ställs inför, då dessa nästan uteslutande handlar om att ta sig från punkt A till punkt B för att hämta föremål C och sedan ta sig tillbaka. Det är väldigt lite variation oavsett om du väljer de uppdrag som är knutna till handlingen eller de otaliga sidouppdrag som finns att tillgå. Det finns ett fåtal mer genomarbetade uppdrag, men de har otydliga instruktioner eller känns onödigt svåra.

På nätterna blir zombierna ännu värre än vanligt, så du gör bäst i att hålla dig i de säkra zonerna nattetid.


En sak som däremot verkligen höjer stämningen är dag- och nattcykeln. När solen är framme går det att utforska staden under relativt riskfria former, men när natten kommer smygande vaknar livsfarliga fiender till liv. Mörkret gör med andra ord inte bara att du får ännu sämre överblick över omgivningarna med djupa skuggor och mörka gränder, dina fiender blir samtidigt ännu farligare än de är på dagarna. Om du råkar befinna dig ute på gatorna långt ifrån närmaste skyddszon gör du bäst i att lägga benen på ryggen och så snabbt som möjligt ta dig ett säkert område, annars kan du ligga riktigt illa till.

Med rätt förutsättningar kan till och med en spark vara effektiv. På tionde våningen, till exempel.


Det finns få saker som är så makalöst i spelsammanhang som zombier och öppna världar. Det går femton på dussinet, och Techland har som sagt varit inblandad i bägge delarna tidigare med sina Dead Island-titlar. På det stora hela är Dying Light samma sak en gång till, fast i en snyggare kostym. Slåss med tillhyggen som brädor och hammare mot zombier, plocka upp föremål från marken och kombinera dem för att tillverka hjälpmedel som hälsa, kaststjärnor och brandbomber.
Trots upprepningen går det dock inte att komma ifrån att det blir spännande och lite kallsvettigt när mörkret kommer krypande, allt du har är en trasig rörtång, och det finns monster mellan dig och tryggheten.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime