Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Fallout 76 + Soundtrack och Pin Badges - Xbox One

Fler recensioner
21 DEC 2018
Fallout 76 + Soundtrack och Pin Badges

Action till .

1.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Vissa rekord ska man inte slå"

Nu är det väl ändå dags att städa ut gammalt skräp och börja bry sig lite om hantverket igen. Innan det är försent.

Det är med flit jag avvaktat med att recensera Fallout 76, Bethesda Softworks senaste spel i Fallout-serien. Jag hade hoppats att utvecklaren skulle kunna göra något, rädda den här soppan på något sätt. Bethesda brukar aldrig lyckas lansera något egenproducerat som inte har varit buggbestrött, men de brukar alltid lyckas rädda situationen efter ett tag. Men problematiken med detta MMORPG går djupare än bara det till synes oändliga antal buggar som saboterar spelupplevelsen.

Det man ganska omgående reagerar på är hur ödsligt spelet känns, det är ett MMORPG men det känns varken särskilt massivt eller knappt ens multiplayer. Att världen är så gott som livlös och saknar humanoida NPC-figurer finns det en logisk förklaring till, men det saknas en ännu viktigare sak: spelare. Det uppmuntras till samarbete, men det finns knappt några att samarbeta med.

Spela mot andra spelare i någon form av PvP, som annars är en av de mer populära aspekterna av MMO-spel, är definitivt inte något som uppmuntras i Fallout 76. Tvärt om, om du angriper en annan spelare sätts ett pris på ditt huvud.

Stilen på floran och faunan känns igen från tidigare spel.


Själva berättelsen levereras genom holotapes och inspelningar, vilket gör det väldigt opersonligt. Det finns ingen att sympatisera med eller bli förbannad på, inget som väcker starka känslor direkt. Det finns ingen antagonist som tvingar oss att bli en hjälte, inget hot att avvärja, inget mysterium att lösa. Bara en stor tom värld.

Utvecklaren har glömt en av de viktigaste aspekterna när det gäller spel, incitament. Sannolikt har Bethesda räknat med att spelarna ska hitta på saker och skapa liv, men hela första tiden efter spelets lansering plågades det av allvarliga spelförstörande buggar som sakta men säkert dränerat Fallout 76 på spelare. Det finns helt enkelt andra Fallout-spel som är bättre och andra MMO-spel som är mycket roligare. En sak man kan spekulera i är huruvida Fallout 76 hade klarat sig bättre om buggarna inte hade tagit allt fokus från själva spelet, det är något vi aldrig kommer att få veta.

Allting i världen ser gammalt och slitet ut, men nog pratat om grafikmotorn.


Grafikmotorn är från Hedenhös som har uppdaterats på ett par punkter. Det finns inga ursäkter utom möjligtvis snålhet till varför Bethesda återvinner gammal kod som inte älskas av någon utom möjligtvis... någon? Det duger helt enkelt inte att träd och buskar ser ut som tvådimensionella teaterkulisser som nästan inte syns alls från vissa vinklar på marknadens kraftfullaste konsol. Sida vid sida med spel som Assassin's Creed: Odyssey, Red Dead Redemption 2, Forza Horizon 4 eller Far Cry 5 känns det som ett fruktansvärt nerköp att starta Fallout 76, särskilt som det hade kunnat vara så mycket mer, så mycket häftigare.

Spelare och fans till utvecklarens båda serier har klagat sedan 2011, minst, på den omoderna grafikmotorn som ursprungligen togs fram för att hantera solokampanjer enbart. Efter det har den lagats, patchats och uppdaterats, och funktioner lagts till så att resultatet blivit ett veritabelt lapptäcke där ingen lapp riktigt passar ihop med den andra och sömmarna är illa sydda. Resultatet är en hoppig, hackig och ryckig upplevelse som levererar fler buggar än briljanta spelupplevelser. Att försöka klistra på högupplösta texturer på den här gamla grafikmotorn är som att sätta läppstift på en gris.

Fallout 76 är inte så mycket ett MMO som ett MO. Detta är en stor folksamling.


Det finns en story, men den är tunn och ganska intetsägande för att vara från Bethesda och det känns konstigt att gå omkring i ett av deras världsbyggen utan tonvis av bakgrundsinformation, böcker, tidningar, skvaller och berättelser. Sidouppdragen är väldigt lika varandra, det blir snabbt repetitivt och bristen på andra spelare gör det onödigt svårt i vissa fall. Striderna är en smärre katastrof eftersom utvecklaren försökt leverera någon form av rudimentär V.A.T.S. - systemet som i tidigare Fallout-spel låtit dig pausa striden och sikta in dig på en viss kroppsdel, se träffchanser och en massa andra statistik. Nu kan man då inte pausa ett onlinespel av uppenbara skäl, det hade pausat tiden för samtliga på den servern för att inte den globala tiden ska bli osynkroniserad och så kul ska vi inte ha det, så Bethesda har gjort en slags halvmessyr som inte gör någon människa lycklig. Det är på ett sorgligt sätt imponerande att se hur de lyckas ta de starkaste aspekterna av ett spel och korrumpera dem totalt.

När du ger dig ut i världen har du med dig ett C.A.M.P. - ja Bethesda fortsätter med sina underfundiga akronymer - som låter dig bygga en egen bas nästan var du vill i världen. Om du hittar en plan yta som är stor och jämn nog för att du ska kunna bygga förstås. Själva systemet att bygga är samma som vi fick oss till livs i Fallout 4, med allt vad det innebär. För att kunna bygga din bas behöver du material, men det finns det ganska gott om i världen. Det som saknas, åtminstone i början, är förmåga att bära med sig allt man hittar. Under en period när spelet kraschade hela konsolen så fort man försökte snabbfärdas någonstans blev det ganska tröttsamt att springa överallt dit man skulle, och släpa en massa skräp kors och tvärs genom ödemarken. Men i takt med att du går upp i nivå och blir starkare, om du nu väljer det, kommer du att kunna bära med dig mer skräp. Dessvärre är systemet för hur du går upp i nivå och förbättrar din karaktär en enda svårbegriplig röra med spelkort, poäng och egenskaper. I skrivande stund är dock buggen som fick konsolen att starta om åtgärdad.

Festen är slut, dags att gå ut i vida världen och se hur mycket kärnvapnen har möblerat om.


Eftersom det inte finns några mänskliga NPC:er finns det i stort sett inget behov av röstskådespelare, förutom några få som läser in de holotapes man kan hitta. Det behövs ingen som skriver intelligent och intressant dialog, ingen som väver bakgrundsberättelser och legender, ingen som ger världen djup och liv. Den överväldigande känslan även efter flera timmars spelande är att du springer omkring på en teaterscen utan manus, utan regissör och utan särskilt många medspelare. Då är det svårt att sälja biljetter och dra publik. Det enda som är briljant, och som Bethesda alltid haft en suverän fingertoppskänsla för, är musiken du kan lyssna på medan du går genom ödemarken.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime