Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Generation zero - Xbox One

Fler recensioner
25 APR 2019
Generation zero

First person shooter till .

3.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
399 kr

"En attack brutalare än 80-talsdisco"

Det är svenskt 80-tal och friden råder på den lilla svenska orten, men det förändras när mördarrobotarna klampar in och ställer till med oreda. Generation Zero lyckas verkligen blanda familjär svenskhet med mordisk science fiction. Lite som att blanda TV-serien Svensson Svensson och Terminator.

Det festliga med Generation Zero, och även det som känns väldigt udda, är inte det att det sägs utspela sig i Sverige på 80-talet utan att världen är så underbart uppbyggt med den stilen. Då syftar jag inte bara på röda små stugor, Volvo och Saab som dominerande bilmärken och svenskklingande butiker, utan att även de små detaljerna andas 80-tal. Du kan nästan inte hitta ett rum i något hus där det inte finns ett askfat. Kiosken visar tidstypiska löpsedlar och den lilla clownfiguren gör reklam för glass.
Allt skulle ha varit så fridfullt om inte alla människor försvunnit spårlöst och mördarrobotar stryker omkring i landskapet. Vilken tur att alla svenskar är utbildade för att kunna ta hand om situationer som denna.

Den svenska landsbygden har fått andra problem än vildsvin och invaderande stockholmare.


Jag måste erkänna att mina första intryck av Generation Zero, om jag ignorerar omgivningarna och ser på det spelmässigt, inte alls var positiva. Motståndarna kändes hopplösa eftersom det kunde ta både två och tre magasin för att sänka en av dem, så tänk att möta två samtidigt. Styrningen lika exakt som att göra en blindtarmsoperation med fötterna. Jag tänkte verkligen ganska många osnälla tankar om det ena och det andra. Men ibland är det tur att jag är recensent och måste fortsätta spela även när jag bara vill strunta i det, för spelet växte.

I takt med att karaktären gick upp i nivå och lärde sig nya saker blev styrningen vettigare. När jag hittade ett jaktgevär med kikarsikte kändes det inte lika hopplöst längre. Den största förändringen var dock i form av en insikt - jag kommer alltid att vara i underläge så jag måste verkligen smyga, undvika okontrollerade konfrontationer och använda omgivningen till min fördel. Jag är aldrig Rambo som kan strypa robotarna med armhålan, jag måste använda bakhåll och försöka plocka dem en efter en för att ha någon chans.

Röda stugor med vita knutar hade kunnat vara en idyll, nu får du söka skydd bakom en brinnande Volvo 240 och skjuta vilt.


Mina insikter till trots lyfte aldrig Generation Zero till att bli någon riktig höjdare eftersom en del av aversionen mot spelet inte handlar om bristande insikt eller för outvecklad spelkaraktär.

Kartan är till exempel stor och välgjord och det kan kännas närmast fridfullt att vandra i skogen eller längs en liten landsväg (bortsett från mördarrobotarna), men en stor karta i kombination med väldigt lite att upptäcka är inte någon bra kombination. Att mycket redan finns utmarkerat på kartan minskar upptäckarlusten ännu mer samtidigt som det är logiskt - det här är dina hemtrakter så din karaktär borde rimligtvis veta var näst intill allting finns. Det finns inget egentligt driv som lockar att utforska och uppleva spelet, utan du släpps bara ut i den här relativt stora världen med vad som kan beskrivas som när mamma schasar ut en unge i trädgården med uppmaningen "ut och lek" och överlåter resten på junior själv.

Den enda nytta man har av polisen är att det brukar finnas ammunition i deras bilar.


Balansen i spelet känns inte avsedd för att man ska spela som ensam spelare, vilket gör det extra besynnerligt att multiplayeraspekten av spelet är ett besynnerligt och primitivt system där alla spelare (ledaren/hosten samt upp till tre kompisar) inte kan göra alla uppdrag eftersom ledaren och de övriga kan befinna sig på olika platser i sina respektive egna spel. Lägg sedan till en del frustrerande buggar, ett sätt att hantera det man bär med sig som är oerhört klumpigt med handkontroll samt ett sparsystem som är irriterande om du råkar dö på fel plats.

Jag vill verkligen älska Generation Zero, inte minst för den nästan bisarra känslan att jaga mördarrobotar i svenska villaträdgårdar. I slutändan är det dock för många störande detaljer som dämpar entusiasmen. När allting klaffar och man sitter med ett par kompisar är det här ett strålande spel, men allt som oftast känns det på gränsen till ofärdigt. Tänk om ändå Avalanche Studios hade fått några månader till på sig att putsa och göra färdigt, då kunde det här ha blivit fullständigt strålande.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime