Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Snabba leveranser - Beställ innan 16.00, leverans nästa dag!

Spelguiden

Get Even - Xbox One

Fler recensioner
08 AUG 2017
Get Even

.

3.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
Get Even - Xbox One (recenserad)
299 kr

"När okunskap är nyckeln"

Det som skulle vara en enkel kidnappning och gisslandrama mynnar ut i så mycket mer, på gott och ont. Men frågan är om det ens finns någon gisslan... och vad är det egentligen som händer?

Somliga recensioner är svårare att skriva än andra, av olika anledningar. Get Even är precis en sådan recension och jag ska förklara varför. Spelet kretsar så mycket kring handlingen, och att den presenteras och upplevs på ett sådant sätt som det görs i spelet, att det bästa sättet att spela Get Even är att inte veta ett dugg om det. Så ju mer jag berättar om händelserna i spelet kommer jag att förstöra för dig. Därför kommer jag nästan inte att säga ett dugg om handlingen förrän i slutet av recensionen, och efter tydliga varningar, så att du själv kan avgöra hur mycket du vill veta. Deal?

En kidnappad flicka och en bomb. Om det ändå betydde att lösningen var nära.


Man kan säga att Get Even i grunden är ett detektivspel, du är huvudpersonen Cole Black som utrustad med skjutvapen och en smartphone ska hitta en kidnappad flicka. Henne hittar du tidigt i spelet, bunden på en stol med en bomb på kroppen i en skitig industrilokal, men det är händelserna efter att du har hittat henne som bygger upp historien. En sak kan jag i alla fall säga - om du har räknat med en vanlig "från punkt A till punkt b"-historia, då kommer du att bli överraskad. Samtidigt kan jag förstå om det kan bli svårt att hänga med i historien med tanke på hur den är uppbyggd, men det gör inte spelet eller historien sämre utan bara svårare att ta till sig för en del spelare.

Om historien är överraskande och leder till bryderier i synapserna, då är den spelmässiga delen tyvärr mindre förvirrande - den är nämligen kass. Styrningen är väldigt klumpig och striderna är inte mycket bättre med dålig AI och få vapen. Längre in i spelet ändrar striderna karaktär väsentligt i utförande, men de är fortfarande inte speciellt vettiga. Det känns som att utvecklarna har lagt ner så mycket energi på berättandet att man har glömt att man även har vävt in action i spelet. Hoppsan, liksom.

Nu kommer vi till den där varningen om spoilers och allt sånt, så efter den här bilden läser du vidare på egen risk.

Väggen där alla bevis och ledtrådar klistras upp. Kommer de att leda till något?


Get Even lyckas verkligen bygga upp en handling som gör att man blir tveksam vad det är man upplever. För att ta ett par filmexempel så tänk dig filmer som Shutter Island och Inception där verklighet och vad som upplevs som verklighet smälter samman. För även efter att du har spelat igenom hela Get Even kan du fortfarande inte vara säker på vem Cole Black är. Black är nämligen en sjuk och trasig människa där VR-upplevelser är en del av rehabiliteringen, så mycket av det som händer i spelet existerar inte i verkligheten utan i en virtuell värld där han upplever sina mer eller mindre fragmentariska minnen om inbrott, kidnappningar och gisslantaganden. Att vandra omkring i världen och skanna ledtrådar med smartmobilen, lyssna av telefoner, läsa polisutredningar ger ledtrådar som klistras upp på en vägg. Detta ska leda dig fram till en lösning... eller finns det ingen lösning och allting handlar om att försöka bota Blacks trauma och inte lösa brott? Inte ens efter spelet känns det som att det finns några definitiva svar utan närmast börjar om. Kommer det du lärde dig första gången att göra att du lär dig något nytt som du missade då?

Actiondelen gör ingen speciellt lycklig.


Delar av Get Even är helt strålande, även om det till en början kan vara svårt att ta till sig att ingenting är vad det verkar vara, och kan kastas över ända i ett nafs. På det stora hela är historien och upplägget väldigt skickligt uppbyggt, men kan upplevas som för förvirrande med alla lappkast och all osäkerhet. Att kontrollerna känns halvgjorda och actiondelarna som stoppklossar gör verkligen inte spelet några tjänster. Det här hade faktiskt gjort sig bättre som en mer renodlad äventyrsthriller utan actioninslag, men tyvärr blev det inte så.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

tml> Läs mer

16.00

Snabba leveranser - Beställningar innan 16.00, leverans nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2017 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime