Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas nästa dag!

Spelguiden

Hitman - Definitive Edition - Xbox One

Fler recensioner
20 APR 2018

"Döden kommer välklädd"

När man tänker på Döden som fysisk manifestation blir bilden ofta en varelse som är mer eller mindre dold av en svart böljande klädnad och utrustad med en lie. Men Döden har många skepnader och många tillhyggen, men två detaljer är alltid densamma - han är flintskallig och har en streckkod i nacken.

Första gången som vår välklädde antagonist med kodnamnet Agent 47, eller 47 kort och gott, var faktiskt ganska långt tillbaka i tiden, närmare bestämt år 2000 i spelet Hitman: Codename 47. Nu är det dags för det sjätte spelet i serien, men det blev en ganska snirklig utveckling för spelet. Från början skulle det lanseras 2015, sedan blev den inknuffat i 2016 plus att den danska utvecklaren IO Interactive beslöt att spelet skulle släppas i form av episoder. Därför består spelet av sex stycken platser i världen där Agent 47 utför sina uppdrag - Paris, Sapienza, Marrakesh, Bangkok, Colorado och Hokkaido.

Prickskyttegevär kan vara effektiva, men ganska opersonliga och tråkiga. Skalpeller är ju mer personliga, och sprängmedel mer spektakulära.


En sak som jag tycker är trevligt, och faktiskt skickligt av utvecklarna, är att Hitman börja trevande komma till ungefär samma form av mytologi som exempelvis James Bond-filmerna. De hänger inte nödvändigtvis ihop på något intrikat sätt (med undantag av filmerna där Craig gestaltar Bond) men tillsammans bygger de upp en relativt sammanhållen värld. Det är ungefär samma sak i Hitman-spelen eftersom handling och personer glider över från spel till spel och skapar en form av historia som håller samman spelen och världen. Du behöver verkligen inte ha spelat tidigare spel, men om du har gjort det får spelen en extra dimension. I de första spelen får han sina uppdrag från organisationen International Contract Agency, men i slutet av det fjärde spelet blir han förrådd och organisationen varvid femte spelet kretsar kring hans hämnd på de ansvariga. Nu i det sjätte spelet fortsätter handlingen och bygger vidare på det som har hänt tidigare.

Miljöerna är ofta väldigt detaljerat uppbyggda och erbjuder mängder av möjligheter för interaktion och lönnmord.


Men brukar tala om hur återspelbara spel är, det vill säga att spela det mer än en gång. Somliga spel är så linjära att återspelbarheten är näst intill obefintlig eftersom varje genomspelning blir identisk med den föregående. Här har vi dock en av spelets riktigt stora styrkor. Första gången du spelar ett uppdrag för det handlingen framåt, vilket får anses vara högst normalt, men sedan är det fritt fram att spela uppdraget hur många gånger som helst. Varför skulle man vilja det? Helt enkelt för att det är då din kreativitet sätts på prov. Redan det första träningsuppdraget bevisar det genom att du först löser det som guiden vill att du ska göra (det handlar ju trots allt om att lära sig spelet och kontrollerna), men spela det igen och se vad du kan hitta på. Det finns till och med förslag på vad du kan hitta på, men utan att beskriva hur du ska lyckas. Uppdragen blir en form av kreativ sandlåda, ett pusselspel där det känns som ett självändamål att hitta på och försöka genomföra nya lösningar.

Den här kreativiteten är möjligt bland annat för att Agent 47 kan interagera med väldigt många olika föremål i de olika miljöerna, och handlingar och konsekvenser är väldigt öppna i sin natur. Varje spelbart område är mycket större än i något tidigare, och kan innehålla upp till 300 individuella karaktärer som alla har sina rutiner och göranden, är olika uppmärksamma och kan reagera olika på vad du som spelare hittar på.

På gott och ont känns den artificiella intelligensen som styr dessa filurer ganska irrationell och korkad. Jag säger på gott och ont, för samtidigt som det kan leda till många komiska eller trassliga situationer eftersom det inte alltid går att förutsäga vad de kommer att hitta på, måste jag erkänna att de måste vara relativt korkade och realismen neddummad för att spelet inte ska vara omöjligt. För vanliga personer att utföra lönnmord med upp till 300 personer i närheten under realistiska närheten känns lika orealistiskt som att vi skulle klara av att köra en riktigt F1-bil eller hantera ett stridsflygplan i en riktig flygstrid.

Genom att oskadliggöra individer och stjäla deras kläder kan du skaffa dig tillträde platser där du annars skulle bli stoppad.


Ett öppet spel med många möjligheter är synnerligen trevligt, men det medför dessutom att spelet har en ganska hög inlärningströskel. IO Interactive har gjort sitt bästa för att hjälpa till genom att erbjuda lönnmördarkänsla som visuellt visar vilka i omgivningen som är misstänksamma eller kan ana oråd, och det dyker upp små instruktioner med vilka alternativ du har, men det kan fortfarande vara både frustrerande och irriterande att misslyckas för att man inte lyckas klura ut ett vettigt sätt att försöka lösa ett uppdrag. Samtidigt är det lika tillfredsställande att lyckas genomföra sitt uppdrag, framför allt när det känns som att man har lyckats gå utanför ramarna och varit kreativ.
Tänk att det kan vara så här underhållande att ta livet av folk.

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime