Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 800 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Mad Max - Xbox One

Fler recensioner
09 SEP 2015
Mad Max

Action till .

3.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
Mad Max - Xbox One (recenserad)

"Från Australien till Sverige, och från framtid till nutid"

Det är sällan som de två orden Sverige och öken förekommer i samma mening. Här är det dock befogat eftersom det är svenska utvecklaren Avalanche Studios som har gjort Mad Max, och spelet innehåller aningen mer sand och öken än Fallout 3.

Efter tre gamla Mad Max-filmer och en nystart för filmatiseringarna tidigare i år skulle det vara lätt att avfärda spelet Mad Max som ett försök att håva in simpel kosing på ett hopslängt filmspel. Att göra det är däremot inte bara orättvist utan dessutom väldigt felaktigt eftersom spelet är gjort för att stå på egna bilhjul, utan mer hjälp än nödvändigt från filmerna. Det hade fungerat lika bra som fullständigt fristående spel genom att byta titeln till "Dunes of Death" eller något mer säljande.

Den inte allt för djupa historien är av samma klassiska modell som var så populär på slutet av 70- och större delen av 80-talet (vilket inkluderar de första tre filmerna), nämligen hämnd. Fula typer har varit riktigt elaka vilket har fått ditt hämndbegär att flamma upp likt en kofjärt i en majbrasa, och riktig hämnd är alltid våldsam. Här är det Scrabrous Scrotus som medelst våld kontrollerar Gastown och det omgivande ökenlandskapet, och efter ett misslyckas mordförsök på dig är handsken kastad och vapnen laddade.

Världen är vacker men också synnerligen farlig, ungefär som en kungskobra i raffset.


Om man ska beskriva spelet går det inte att komma i från att det blir en ordvits - det är nämligen ett sandlådespel. [trumvirvel och burop] Den postapokalyptiska framtid som George Miller gav oss 1979 är visserligen nästan uteslutande en sandig öken med rostiga kvarlevor av vad som en gång var den mänskliga civilisationen. I denna sandlåda släpps du ut att på ett fritt och otvunget sätt upptäcka nya platser, utföra uppdrag som att slita ner krypskyttetorn med din harpun, desarmera minfält och leta efter skrot bland ruiner. Trots att det är en postapokalyptisk öken finns det nämligen förvånansvärt mycket att göra, och mycket handlar om att samla på sig resurser att kunna uppgradera både sin bil, utrustning samt de prylar som vår ledsagare Chumbucket kan använda.

Den kutryggige Chumbucket är för övrigt en riktig synnerligen underhållande typ som är en av de första vi introduceras till. Han är inte bara den underhållande bifiguren utan även praktisk då det är han som fixar din första bil, reparerar den när det behövs, och är allmänt närvarande med pladder och kommentarer. Den här typen av karaktärer blir lätt tjatiga och mer påfrestande än underhållande, men Chumbucket är tillräckligt omväxlande och underhållande för att man ska låta honom hållas.

En bil i sin naturliga omgivning - ett eldklot.


Mad Max är visserligen ett öppet sandlådespel med mycket att göra, men det är lite smolk i bägaren att sysselsättningarna och uppdragen är något av en illusion eftersom det som finns i antal saknas i variationsrikedom. Det som de första gångerna var häftigt blir efter ett tag simpla upprepningar eftersom det inte finns speciellt många grundvarianter på uppdrag.

Alla som kan något om någon Mad Max vet att det måste inkludera två saker utöver sand och bisarra karaktärer, nämligen mycket våld samt bisarra bilar som exploderar. Det här spelet uppfyller bägge kraven, men precis som med uppdragen får man intrycket av bristande engagemang i utvecklingen. Bilstriderna är till en början häftiga med bilar som knuffas i höga hastigheter och förare som slits ur sina säten medelst harpuner, men inte ens det blir speciellt omväxlande. Slagsmålen känns inspirerade av Batman-spelen, och sämre inspiration kan man ju tänka sig, men utan samma förfining i styrningen och känslan i fighterna.

När du har tröttnat på att köra över folk kan du banka smutsen ur dem i stället.


Jag är lite ambivalent i min inställning till Mad Max. Jag hade inte förväntat mig speciellt mycket så jag måste säga att det är bättre än jag trodde att det skulle vara. Samtidigt visar det hur häftigt det hade kunnat bli med mer fantasi, mer utvecklingstid och mer energi. Förhoppningsvis får Avalanche Studios möjlighet att bygga vidare på detta via expansioner eller DLC med inspiration av hur CD Project Red har gjort med Witcher III.
Mad Max är helt enkelt bättre än förväntat men inte så bra som det hade kunnat vara.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
800 kr
Fri frakt

Nyheter

2021-09-09
Postförskott

Kundtjänst


Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 800 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2021 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Discshop.fi | SF Anytime