Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Mario Party 10 - Nintendo Wii U

Fler recensioner
30 MAR 2015
Mario Party 10

Familjespel till .

3.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Har ni fest eller?"

Det är 17 år sedan första Mario Party lanserades, och våra välkända figurer fortsätter att festa, mer och vildare än någonsin. Ålder är med andra ord inget hinder för att festa och ha kul tillsammans.

Plocka fram ett brädspel och några engagerade spelare, och man vet aldrig vad som händer. Det fungerade när Margareta Krook och Lars Ekborg med respektive spelade Skattkammarön, och det har fortsatt att fungera sedan dess trots att spelandet har hoppat över till digitala spelbräden från kartongspelbräden. Det är visserligen 17 år sedan det första Mario Party släpptes men den här tionde versionen är den första som kommer till Wii U, och man har faktiskt försökt att ta ut svängarna en del.

Grafiken är så charmig som bara klassisk Nintendografik kan vara.


I det som framstår som det mest traditionella spelläget kan spelarna råka ut för (lägg in en trumvirvel här) Bowser. Tärningsslagen avgör nämligen om spelarna råkar släppa ut Bowser från fängelset, och om det inträffar kan du räkna med kaos. Bowser vräker ur sig en mängd nya spelrutor som var och en kan ändra förutsättningarna för hela spelet. Han stjäl spelarnas stjärnor som krävs för att vinna, han kan ändra reglerna i minispelen till "tvärtomvarianter", han ljuger - det blir kaos helt enkelt.

Bowser har till och med fått ett eget spelläge, och det är främst här man har gjort sitt bästa för att utnyttja det Wii U erbjuder. Spelläget heter Bowser Party och är ett asymmetriskt spelläge, vilket betyder att en spelare styr Bowser med Wii U-kontrollen och resten av spelarna (upp till fyra stycken) spelar tillsammans. Med andra ord är en spelare jägare och de andra jagade. De "vanliga" spelarna är på flykt medan Bowser-spelaren jagar dem och krossar allt i sin väg. Kommer han ikapp spelarna är det dags för minispel där Bowsers skador ska minimeras samtidigt som stornemesis försöker ställa till med så mycket som möjligt. Om någon av spelarna når slutet av spelplanen har spelarna kollektivt vunnit, lyckas Bowser stoppa allihop har den spelaren vunnit. Eftersom Bowser styr och ser allt sitt på Wii U-kontrollens inbyggda skärm, medan de andra spelarna tittar på TV:n, blir det helt olika förutsättningar för de inblandade, och det är ett strålande sätt att utnyttja vad Wii U är bra på.

Fyra spelare tittar på TV:n, medan spelaren med Wii U-kontrollen ser att från Bowsers perspektiv på den inbyggda skärmen.


Kärnan i spelet, eller rättrare sagt kärnorna eftersom det här har fler småkärnor än ett granatäpple, är minspelen som bygger upp de olika momenten i partajande. Totalt finns det 70 stycken, vilket betyder att det tar lång tid innan man har testat alla, och ännu längre tid innan man har bemästrat något. På sätt och vis är det toppen med så många spel eftersom det gör spelet mindre repetitivt, men det i praktiken blir det lite annorlunda. Med så många minispel är det förståeligt att alla inte kan vara guldklimpar, men det går lite väl många lerklumpar på varje guldklimp för att det ska gå att vara riktigt nöjd. Det skulle ha behövts en bättre balans mellan tur och skicklighet, och att varje spel hade fått lite mer kärlek och eftertanke, även om det hade gått ut över antalet.

Om Bowser slipper lös går ingen säker och spelet kan ta oväntade vändningar.


Minispelen är tyvärr inte det enda som drar ner helhetsintrycket. Ta till exempel fenomenet att spelomgångarna ska vara spännande ända in i det sista. Det kanske låter spännande och bra men när det ingår i speldesignen blir det ganska konstigt - som att alla som tävlar i 10000 meter löpning måste stanna efter 9600 meter tills alla är en klunga igen, och sedan kämpa under det sista varvet. Låter det fortfarande vettigt och spännande?

Man har även försökt att vara nytänkande med spelläget Amiibo Party där spelarna måste ha en Amiibo-figur, de där plastfigurerna som är Nintendos motsvarighet till Disney Infinity och Skylanders. Tyvärr känns dock det mesta i det här spelläget som en efterkonstruktion där någon kostymnisse har beordrat att Amiibo ska finnas med och utvecklarna inte riktigt vetat, eller velat, implementera det. Mycket i spelläget andas brist på kreativitet, och det är aningen irriterande att låda Wii U-kontrollen läsa av amiibofiguren stup i kvarten.

Som med alla partyn är det roligare om man är flera.


Mario Party 10 kunde ha varit jämnare och mer genomarbetat och fått mer kärlek från utvecklarna, men en sak måste man ha väldigt klart för sig. I verkligheten är det inte speciellt kul att ordna en fest där man själv är den enda deltagaren. Man får visserligen alla ostbågarna för sig själv, men det tar inte så lång stund innan det blir tråkigt att sitta och prata med sig själv. Det är likadant med Mario Party 10, för att spelet ska lätta från marken och erbjuda någon form av partystämning krävs det fler än en enda spelare. Gärna fem. Och ostbågar.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime