Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas nästa dag!

Spelguiden

Red Dead Redemption - Special Edition - Xbox 360

Fler recensioner
07 MAY 2018
Red Dead Redemption - Special Edition

Action till .

4.8 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Red Dead Redemption i sin nya skepnad"

Det är inte ofta som jag på fullt allvar recenserar ett åtta år gammalt spel och dessutom till en plattform som är näst intill avskriven, men Microsoft kan få konstiga saker att hända. Xboxens bakåtkompatibilitet och det extraarbete som har lagts ner på Rockstars västernäventyr gör dock att Red Dead Redemption är högintressant i väntan på uppföljaren.

Spelutvecklaren Rockstar gjorde mycket väsen, i de flesta avseenden, med sina Grand Theft Auto-spel. Därför höjdes det ett och annat ögonbryn när de gav sig på en för spelbranschen så pass udda miljö som vilda västern.
Året är 1911 och det klassiska västern håller på att falla offer för modernisering. Men ute på de sandiga vidderna och de små städerna är sig mycket likt från 1870-80-talet, och mycket av rättvisan vilar fortfarande på ett säkert sikte och en snabb avtryckare. Du är John Marston, en omvänd bandit som fått i uppdrag att hitta sin före detta kollega Bill Williamson. Fått och fått förresten, tvingats är ett bättre ord eftersom federala agenter hotar att skada hans familj om han inte ställer upp och gör uppdraget för landets välbefinnande som det heter.

John Marston, med ett utseende bara en mor kan älska. Och kanske några till.


Red Dead Redemption är i många avseenden som att se en klassisk västern komma till liv, och Rockstar har fortsatt att arbeta med upplägget att det ska vara en väldigt öppen spelvärld. Handlingen utspelar sig i den fiktiva staten New Austin, bedrägligt lik New Mexico och Arizona. Kaktusar, torr öken, inte lika torra salooner, och den sedvanliga samlingen av glädjeflickor, bovar, banditer och rättskipare.

Det finns en historia som går som en röd tråd genom spelet, men den stora behållningen är att på sant västernhjältemanér rida omkring på egen hand. New Austin är stort, och det innehåller mycket för dig att upptäcka i form av nya platser, nya människor och framför allt nya uppdrag och utmaningar. Det finns egentligen inte någon traditionell introduktion till hur du spelar spelet, utan du leds in i världen genom att steg för steg lära dig nya saker. Det handlar om allt från att fösa boskap, utkämpa revolverdueller, hantera en lasso och spåra personer på flykt undan lagen.

En del saker är svåra att lära sig, det är bara att försöka hänga med i svängarna.


Marston är ju tänkt att vara en revolverman som står över vad vanligt folk klarar av, och för den delen vad många andra revolvermän klarar av. Lyckligtvis behöver inte du vara världsbäst med handkontrollen för att klara av det. Spelet innehåller en funktion som heter Dead Eye. Det ska spegla dina blixtsnabba reflexer och sanslösa pricksäkerhet, men rent praktiskt betyder det att det drar ner hastigheten på allt som händer i spelet. Allt går i slow motion utom ditt sikte, och en duell som för de andra revolvermännen tar en halv sekund varar i flera sekunder för dig. Du har fortfarande inte gott om tid på dig att sikta och göra det du ska, men tillräckligt för att ge de flesta en match.

Det finns hela tiden bihistorier och parallella historier att ta del av, men eftersom så mycket i spelet handlar om din spelmässiga frihet känns det aldrig speciellt påtvingat eller krystat. Tvärtom händer det ganska ofta att man inte vet om det är en tillfällighet att man råkar ut för något eller om allting följer historien.

Det finns av stor värld att upptäcka därute.


Rockstar har gjort ett mycket bra jobb att få fram den rätta smått romantiserade bilden av vilda västern. Jag måste känna att jag blev misstänksam när man under introduktionen presenteras för en relativt modern värld som bland annat innehåller en bil, men det visade sig vara en ogrundad misstänksamhet. Rockstar vet vad de håller på med, och en kombination av Sergio Leone, Macahan och Grand Theft Auto räcker långt.

Efter lanseringen
Det har kommit några mindre expansioner efter lanseringen som bland annat lägger till en rad olika multiplayerfunktioner. Det är inte enbart nya kartor och nya dräkter, utan faktiskt även betydligt fredligare flerspelarutmaningar som poker, hästkapplöpningar och tärningsspel. Den riktigt stora behållningen för den som vill ha extra utmaningar är expansionen Undead Nightmare, ett helt nytt enspelarläge där John Marston ställs inför utmaningen att leta efter ett botemedel mot en smittsam pest som sprider sig över landet. Eller är det ens en pest, är det faktiskt zombier av människor och djur som dyker upp? Det tänker jag inte avslöja, men jag lovar att du kommer att ställas inför en hel del intensiv och kanske inte riktigt traditionell vilda västern-action. Så hur dödar man en zombie? Det effektivaste sättet är att sätta en kula i huvudet på den, och genom att helt enkelt förlänga Dead Eye-funktionen har Rockstar gett dig allt du behöver för att tampas med de odöda horderna. Visst, det är klurigt och kräver en ganska stadig hand, men med tanke på att alternativet är kronisk ammunitionsbrist är det lika bra att du lär dig. Knepet är att försöka att aldrig hamna framför för många zombier åt gången, och det ger en ganska utsatt känsla och ett stort mått av stress att vara konstant jagad och leta efter överlevande som kan hjälpa till.
Om du förväntar dig mer traditionell västern i Undead Nightmare blir du besviken, det här är mer Bruce Campbell än Clint Eastwood, men det är fortfarande underhållande action.
Red Dead Redemption var ett förstklassigt spel redan när det släpptes, och det har faktiskt blivit ännu lite bättre sedan dess.

Pestoffer, zombier eller är det kanske samma sak?



Moderna tider
För ett tag sedan släpptes spelet till Xboxens bakåtkompatibilitet och nyligen kom det en riktig kioskvältare till uppdatering, och det är egentligen nu som vi kommer fram till anledningen till den här recensionen. Den ger uppgraderar nämligen spelets grafik från den gamla 720p-upplösningen (1280×720 pixel) till modern 4K-upplösning (3840 × 2160 pixel) vilket är en enorm skillnad på antalet pixlar. Denna ändring skulle ha kunnat vara komplett meningslös eftersom hög upplösning inte behöver betyda snygg grafik, men man har även implementerad modern grafikbehandling och pysslat med texturerna för att utnyttja den nya upplösningen. Resultatet är remarkabelt och får det här åtta år gamla spelet att nästan se ut som ett helt nyproducerat spel. För tusan, jag har sett moderna spel som är betydligt fulare än det här! Lägg sedan till att den nya kraftfulla hårdvaran gör att spelet flyter bättre och kanske är det inbillning, men till och med styrningen känns lite mer distinkt och svarar bättre.
Eftersom spelet som sådant fortfarande håller väldigt hög Rockstar-klass även efter alla dessa år, så betyder det i praktiken att Red Dead Redemption är ännu bättre nu än det släppte för åtta år sedan. Och det går alldeles utmärkt att ha spelet på skiva, tryck in X360-skivan i konsolen så fixar sig allt annat automagiskt.

Kundtjänst

08-505 655 50
Mån-fre 9-16
Lunchstängt 12-13

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas nästa dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2018 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime