Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Sekiro - Shadows Die Twice - Xbox One

Fler recensioner
11 APR 2019
Sekiro - Shadows Die Twice

Action till .

3.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Dö och gilla läget"

Om varje död vore unik skulle Sekiro: Shadows Die Twice inte vara två snöflingor, det skulle vara en klass 2-varning för vit nederbörd.

Sekiro: Shadows Die Twice är ett actionäventyr i tredjepersonsperspektiv som utspelar sig under en alternativ Sengoku-period i 1500-talets Japan. Jag tänker inte avslöja mer än nödvändigt av handlingen eftersom den är en viktig del av spelet, men du tar kontrollen över huvudpersonen Wolf, eller den enarmade vargen, en föräldralös krigare vanärad och vanställd har räddats från döden och vars uppdrag är att skydda en ung lord som är ättling till en uråldrig släkt. Självklart trasslar det till sig, den unge lorden blir tillfångatagen, och gissa vem som ska ordna upp allting?

Striderna handlar om att hitta en öppning och utnyttja den, brutalt.


Gänget som har utvecklat Sekiro är FromSoftware och om du känner till att det är samma gäng som har gjort de skoningslöst svåra Dark Souls-spelen så kan du gissa vart det här är på väg.
Föreställ dig att du ska lära dig matematik, närmare bestämt tredjegradsekvationer, och du ska räkna ut dem med huvudräkning. Gör du minsta lilla fel slår läraren dig i nacken med en träkäpp och du får börja om från början tills du klarar talet. Då kan du gå vidare till nästa tal. Om det är din uppfattning om nöje, då kommer du att gilla Sekiro: Shadows Die Twice.

Eftersom det är FromSoftware som både har gjort Dark Souls-spelen och Sekiro så är det svårt att inte göra jämförelser mellan dem. Det tar dock inte lång stund innan man inser att Sekiro verkligen inte bara är ett nytt Dark Souls med annat utseende. Det innehåller till exempel färre rollspelselement och du kan inte skapa din spelkaraktär utan spelar alltid som Wolf. Det går inte heller att på rollspelsmanér förbättra Wolfs grundegenskaper, däremot går det att skaffa nya färdigheter och uppgradera utrustningen så det finns vissa möjligheter att anpassa Wolf efter hur du vill spela.

Tänk vad man kan göra med en tvättlina i protesen.


Striderna har faktiskt ett intressant upplägg - i stället för att hacka på motståndarna tills deras hälsa tar slut handlar det mer om att göra massiv skada med en enda attack. Det är dock lättare sagt än gjort då en stor del av striden handlar om att manövrera ut och urbalansera motståndaren så att du får en öppning att sätta attacken. FromSoftware har även introducerat en smygande aspekt av spelandet, så om du lyckas smyga dig på en motståndare utan att bli upptäckt har du stor chans att sätta en dödande attack innan striden ens har börjat.
Det här upplägget, i kombination med att du har tillgång till armprotes som går det möjligt att använda en änterhake för att närmast flyga genom luften, gör att Sekiro i en del avseenden liknar en primitiv neandertalarsläkting till Assassin's Creed Syndicate.

Passa er, jag kan ge er personlighetsklyvning.


Jag vet att Sekiro, i likhet med Dark Souls-spelen, hyllas för sin skoningslösa svårighetsgrad och hur belönande det känns att komma vidare efter en hård strid. Det får folk tycka hur mycket de vill, och det är säkert en trevlig ståndpunkt om man är tonåring med mycket fritid eller spelrecensent och faktiskt kan spendera timma ut och timma in varje dag med att inte göra något annat än att spela.
Vanligt folk som däremot har någon form av liv lär däremot inte finns speciellt mycket nöje i att gång på gång på gång försöka ta sig vidare i ett spel där den hyllade svårighetsgraden effektivt nöter ner spelglädjen till en håglös frustration. Skuggorna kanske dör två gånger, men du kommer att dö ett fyrsiffrigt antal gånger.
Det som verkligen stör mig med Sekiro är att hela upplägget för spelet är riktigt spännande och något som man verkligen vill uppleva, tyvärr tycker jag att FromSoftwares spelarfientliga inställning saboterar. De hade gärna fått ha en frivillig mardrömssvårighetsgrad för dem som vill det, men låta oss andra kunna spela med en vettigare utmaning.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime