Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Soul Calibur VI - Xbox One

Fler recensioner
31 OCT 2018
Soul Calibur VI

Fighting till .

4.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
599 kr

"Koka soppa på ett svärd"

Soulcalibur är en anrik spelserie inom en minst lika anrik genre, så det är inte någon lätt uppgift för utvecklarna att åstadkomma något som lever upp till alla högt ställda förväntningar. Nu när lanseringsdammet har lagt sig och hypefyrverkeriet har dämpat sig går det ändå bara att konstatera att resultatet är strålande.

Redan från början vill jag faktiskt ge Soulcalibur VI beröm. Grundupplägget i den här typen av spel är så hysteriskt enkelt - två kämpar ställer upp sig, sedan slåss de tills bara en är kvar. Egentligen är det inte så mycket mer än så, vilket förklarar varför genren var populär redan på de myntslukande arkadmaskinernas tid på 80- och 90-talet. På denna extremt simpla spik lyckas Bandai Namco ändå koka en mustig soppa som man gärna äter mycket av.

Det är i striderna som spelet skiner mest, oavsett om du bara köra mot datorstyrda figurer eller ännu hellre mot mänskliga motståndare.


Renodlade fightingspel är en relativt nischad genre där det enda egentliga kriteriet är att det ska innehålla välgjorda fighter medan nästan allting annat är på gränsen till irrelevant. Soulcalibur VI försöker göra något mer än detta... tror jag. Jag är inte riktigt säker.

Det finns fler än 20 spelbara karaktärer (lite olika antal beroende på vilket paket du har köpt) och alla har en egen tidslinje genom historien vilket känns både spännande och borde öppna upp för intressanta twister, men det rinner fullständigt ut i sanden och blir inte ens en tummetott. Skulle antalet färdiga slagskämpar inte räcka står det dig fritt att skapa en egen genom att på pusselmanér plocka ihop en faslig massa småbitar till en färdig fighter. Det är verkligen kreativt gjort och att skapa sin karaktär är faktiskt riktigt roligt, men då menar jag inte roligt som i underhållande utan som i "haha, vad fånig han ser ut".

Geralt passar osedvanligt bra in i spelet och har faktiskt mer tyngd och karisma än många av de traditionella karaktärerna.


Man har dristat sig till att skapa ett kampanjläge, Libra of Souls, som med en och annan rollspelsinfluens låter oss skapa en egen fighter för att uppleva historien som rullas ut framför oss. En sak stör mig rejält både med Libra of Souls-delen av spelet och det andra historieläget där man spelar igenom de olika karaktärernas tidslinjer.

Spellägena som sådana är egentligen bara en rad fighter som länkas samman med en bristfällig historia, men det är inte det som stör mig utan eviga mängder knapptryckande och laddskärmar. Historien berättas i form av en stillbild med ett par skrivna meningar (tryck X-knappen för att fortsätta), ett par textrader (tryck X), ett par textrader (tryck X), laddskärm. För att komma från en avslutad strid till nästa strid via ett par menyer kan det krävas 10-15 knapptryckningar och 2-3 laddskärmar. Du kommer bokstavligt talat att spendera mer tid med att trycka på X och titta på laddskärmar än att spela.
Efter att tvingats genomlida detta ett tag gav jag helt enkelt upp att försöka följa någon historia till slutet, det är inte värt irritationen.

På gott och ont kan du skapa en egen karaktär, men ofta blir det ganska fånigt.


Nu låter det säkert som att jag uppskattar Soulcalibur VI lika mycket som ett skavsår i armhålan, men så är det inte riktigt. På sätt och vis är spelet som gamla Steven Segal-filmer, eller Van Damme-rullar som Kickboxer eller Hard Target - 90 minuter trivial historia och 5 minuter väldigt underhållande slagsmål. För det är när det är dags för slagsmål som spelet verkligen visar sin mest positiva sida med snygg grafik som rör sig otroligt mjukt och följsamt. Kontrollerna kräver i sedvanlig ordning en viss träning för att tajming och teknik ska sitta där, det är så det ska vara.

Jag tycker dessutom att Bandai Namco förtjänar lite extraberöm eftersom de på ett bra sätt har lyckats väva in gästspel av karaktärer från andra spel som Geralt från Witcher-spelen och droiden 2B från NieR: Automata på ett sätt som känns helt naturligt.
Soulcalibur VI är väldigt bra där det måste vara bra, nämligen i slagsmålen. Allting annat runt omkring är en synnerligen blandad konfektpåse där vissa bitar är otrevliga och andra mumsiga, framför allt när de lyckas hålla ner mängden historieberättande och vi får slåss - hårt och spektakulärt.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime