Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Super Mario Odyssey - Nintendo Switch

Fler recensioner
02 NOV 2017
Super Mario Odyssey

Plattform till .

4.5 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Nintendo gör vad som förväntas av dem"

Det går inte att komma ifrån att när Nintendo ska släppa ett nytt riktigt Marios-spel, det vill säga som inte handlar om olympiska spelen eller att kriga med kaniner, då är förväntningarna skyhöga. Men det verkar inte skrämma Nintendo ett dugg.

Super Mario Odyssey har en inledning som är lika enkel som klassisk för Mario-spelare. Prinsessan Peach har än en gång kidnappats av Bowser och den här gången ska hon tvingas gifta sig med den elaka ödlan. Mario misslyckas med sitt räddningsförsök, kaos råder och den driftiga rörmokaren får fortsätta sin kamp för Peaches frihet och rättvisa i tillvaron.

Super Mario Odyssey lyckas med någonting som är väldigt speciellt och väldigt ovanligt inom spelsammanhang. Det lyckas nämligen kännas som ett riktigt klassiskt spel (klassiskt Mario-spel i det här fallet) men ändå blanda in väldigt mycket nytt. Om det är ren tur eller makalös fingertoppskänsla hos utvecklarna ska jag låta vara osagt, men jag struntar i vilket - det fungerar.

Yoshi? Har du käkat otillåtna hormoner?


Ta bara en sådan detalj som att Marios mössa har blivit en egen karaktär, en kufisk filur som heter Cappy. Det ser bara ut som att den vanliga mössan har fått ögon, men Cappy har egenskaper som breddar spelet på alla möjliga sätt. Cappy kan kastas och därmed användas som ett vapen mot fiender och ett verktyg för att slå sönder saker i omgivningen. Med Cappys hjälp går det även att ta över andra varelser och därmed även deras egenskaper och förmågor. Du får till och med möjligheten att bli en stor dinosaurie och vi pratar inte om en förväxt Yoshi utan en T-Rex. Totalt finns det fler än 50 varelser att ta kontroll över, vilket ger en väldigt stor variation och kräver att man tänker lite annorlunda jämfört med vad man brukar behöva i Mario-spel. Det går även att använda Cappy lite mer handfast, varför inte kasta mössan framför dig och använda som språngbräda? Det är fritt fram.

Nintendo har dock varit lite för fantasifulla i en del avseenden. Det går till exempel att kasta mössan med hjälp av rörelsekänsligheten i Joycon-kontrollerna, och till och med ta hjälp av en kompis som spelar Cappy medan du spelar Mario. Inte lika vettigt som det är kreativt, men lyckligtvis är det inte något krav att använda funktionerna utan du kan spela som ett klassiskt spel om du föredrar det.

Så här många huvudbonader har inte kastats sedan Oddjob härjade i Goldfinger.


Nivåerna påminner i upplägget som de i det så populära Mario 64 där varje värld är en öppen plats där du kan spinga omkring och upptäcka saker. Genom att samla på dig så kallade kraftmånar som används för att driva ditt skepp The Odyssey kan du färdas vidare till nya världar i din jakt på den kidnappade prinsessan.

En av de kanske mest udda världarna, sett med Mario-spelsögon, är den myllrande storstaden New Donk City som har visats i näst intill alla trailerns för spelet. Att inkludera en plats som ser ut som en vanlig storstad med människor, trafiklysen, taxibilar och så vidare, det skulle ha kunnat vara oerhört malplacerat. Men till och med detta har Nintendo lyckats ge den rätta känslan.

Man har dessutom inte tvekat att ta med mängder av trevliga men i sig irrelevanta detaljer som erfarna spelare känner igen från tidigare spel. Bland annat klädesdetaljer som går att låsa upp till Mario återfinns bland annat den röda baskern och färgstänkta förklädet från Mario Paint, och den gula overallen från Mario Maker.

Att en midjehög italienare springer omkring i storstaden känns oväntat naturligt.


Det finns dock en sak som jag inte känner mig riktigt nöjd med, och det är svårighetsgraden. Super Mario Odyssey känns helt enkelt lite för enkelt och det är sällan man ställs inför några riktiga utmaningar. Jag betvivlar att det är jag som är så förbaskat skicklig, så troligtvis är det Nintendo som har försökt att vara så inkluderande och inte lämna någon utanför att det har gått ut över utmaningen.

Det hade dessutom varit trevligt om spelet hade varit längre. Nu finns det lite fler än tio världar (varav några är ganska små) så räkna med att det tar någonstans runt 15 timmar att varva spelet. Det är inte pjåkigt på något sätt, men det är ju så när man har trevligt - då vill man gärna ha ännu mer trevligt. Det går att dra ut på speltiden genom att försöka hitta precis alla bonusar och kraftmånar, men det är trots allt lite konstgjord andning på speltiden när det är mer av själva äventyret man egentligen vill ha.

Det råder ingen brist på saker att samla på.


Till syvende og sidst går det dock inte att förneka att Super Mario Odyssey är ett väldigt bra spel som utan tvekan kommer att finnas med på listan över tidernas bästa Mario-spel hos de flesta som älskar spelserien. Switch behövde ett bra Mario-spel och det här spelet är utan tvekan det spelet. Jag vågar till och med gissa att många köper konsolen bara för det här spelet, och jag tror inte att de kommer att bli besvikna.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime